
ויה זינקה 14%; אבל עדיין רחוקה בכ-60% מהשווי בהנפקה
ועידת ראשי הערים של ארה"ב אימצה החלטה הקוראת למודרניזציה של מערכות תחבורה ציבורית - זה הספיק כדי להקפיץ את ויה הישראלית בנאסד"ק, אך עדיין יש לה עוד הרבה לאן לטפס כדי לרצות את המשקיעים המאוכזבים
ויה Via Transportation 13.73% זינקה בשישי ב-13.7% למחיר של 17.4 דולר, במחזור גבוה מהממוצע במניה וגם במסחר המאוחר המשיכה להתחזק ב-2.5% נוספים כשהיא מגיעה לשווי של כ-1.48 מיליארד דולר. הקפיצה הזאת הגיעה אחרי שויה ציינו שועידת ראשי הערים של ארה"ב אימצה החלטה הקוראת למודרניזציה של מערכות תחבורה ציבורית, בין היתר באמצעות שילוב טכנולוגיה ושירותים מבוססי ביצועים. לויה, שפועלת בדיוק בתחום הזה, זה רוח גבית תדמיתית וגם עסקית אפילו אם היא עדיין לא תורגמה לחוזה חדש.
ויה הישראלית, שמנוהלת על ידי דניאל רמות, הוקמה ב-2012 על ידי רמות ואורן שובל. החברה פיתחה פלטפורמה דיגיטלית לתכנון, ניהול והפעלה של שירותי תחבורה ציבורית, בעיקר עבור ערים, רשויות תחבורה וגופים ציבוריים. היא פועלת ביותר מ-650 ערים בכ-30 מדינות, ובהן ארה"ב, בריטניה ומדינות נוספות באירופה.
ויה הונפקה בספטמבר האחרון בניו יורק במחיר של 46 דולר למניה, במה שעקף את הטווח המקורי שעמד על 40-44 דולר למניה. במסגרת ההנפקה גייסה ויה כ-493 מיליון דולר, לפי שווי של כ-3.65 מיליארד דולר. השווי הזה, כבהנפקות רבות אחרות, התברר כנדיב מאוד.
ויה אמנם המשיכה להציג מספרים של צמיחה, ב-2025 ההכנסות שלה הסתכמו בכ-434 מיליון דולר, עלייה של 29% לעומת כ-338 מיליון דולר ב-2024. ברבעון הראשון של 2026 ההכנסות הגיעו לכ-127 מיליון דולר, גם כן עלייה של 29% לעומת הרבעון המקביל, והחברה דיווחה על קצב הכנסות שנתי של יותר מחצי מיליארד דולר.
אבל לצד הצמיחה, ויה עדיין הפסדית. ב-2025 היא רשמה הפסד נקי של כ-96 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-91 מיליון דולר ב-2024, וברבעון הראשון של 2026 ההפסד הנקי עמד על כ-20 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם ברבעון הראשון היה שלילי ב-5.8 מיליון דולר, אם כי מדובר בשיפור לעומת תקופות קודמות. כלומר, החברה מתקדמת לכיוון רווחיות, אבל עדיין לא שם - וזה נהיה אפילו יותר משמעותי ככל שוול סטריט הפכה ליותר סלקטיבית לאחרונה.
המודל העסקי של ויה תלוי במידה רבה במגזר הציבורי. יותר מ-90% מהכנסות החברה מגיעות מלקוחות ממשלתיים וציבוריים - ערים, רשויות תחבורה, מחוזות חינוך וגופים דומים. זה מייצר בסיס לקוחות יציב יחסית וחוזים רב-שנתיים, אבל גם אומר שתהליכי המכירה ארוכים, תלויים במכרזים, בתקציבים ציבוריים ובהחלטות פוליטיות ומוניציפליות. וככל שוול סטריט עיכלה את התלות הזו היא החלה לצמצם את התמחור הראשוני שסיפקה לחברת התעבורה.
ההודעה בשישי הקפיצה את ויה אבל גם אחרי הזינוק האחרון, ויה עדיין נסחרת בכ-62% מתחת למחיר ההנפקה. שווי השוק שלה עומד כיום על כ-1.5 מיליארד דולר, לעומת שווי של כ-3.65 מיליארד דולר בהנפקה. עם זאת, המניה כבר עלתה ביותר מ-30% מהשפל שאליו ירדה לפני כחודש וחצי, כך שהשוק מנסה להבין עכשיו האם מדובר בתחילת שינוי מגמה - או רק בתיקון אחרי ירידה גדולה.
המודל של ויה שונה מזה של חברות תחבורה צרכניות כמו אובר או ליפט. החברה אינה מוכרת בעיקר שירות נסיעה ישיר לצרכן הפרטי, אלא תוכנה ושירותים לרשויות ולמפעילי תחבורה. הרעיון הוא לאפשר לערים להפעיל שירותי תחבורה גמישים יותר, מבוססי ביקוש ונתונים, במקום להסתמך רק על קווי אוטובוס קבועים במסלולים קשיחים. המטרה היא לשפר נגישות, להקטין בזבוז תפעולי ולהפעיל שירות גם באזורים שבהם קו רגיל מתקשה להצדיק את עצמו כלכלית.
זה בדיוק גם הסיבה שהחלטה של ועידת ראשי הערים בארה"ב מעניינת את השוק. היא אמנם לא מכניסה כסף מיידי לקופת החברה, אבל היא עשויה לחזק את הכיוון שבו ויה מנסה למצב את עצמה: כספקית טכנולוגיה לרשויות שמחפשות פתרונות תחבורה יעילים וזולים יותר. בעולם שבו ערים מתמודדות עם עלויות תפעול גבוהות, מחסור בנהגים ולחץ לשפר נגישות לשכונות מרוחקות יותר, פתרונות מהסוג הזה מקבלים יותר תשומת לב.
ויה הציגה כדוגמה את הפעילות שלה במערב סקרמנטו, שם שיתוף פעולה עמה הפך 32 אלף מקומות עבודה לנגישים יותר והוביל לירידה של 40% בעלויות הנסיעה לעבודה. עבור רשויות מקומיות, אלה הנתונים שיכולים להצדיק מעבר למודלים דינמיים יותר של תחבורה ציבורית: יותר נגישות תעסוקתית, פחות סבסוד לא יעיל ושירות מותאם יותר לביקוש בפועל.
רכישות מוגברות של בעלי עניין
מעבר להחלטת ראשי הערים, המניה קיבלה תמיכה גם מכיוון רכישות בעלי עניין. רמות רכש מניות בכ-100 אלף דולר, וסמנכ"לית הכספים קלרה פיין רכשה מניות בכ-20 אלף דולר. רכישות כאלה אינן מבטיחות שינוי כיוון במניה, אבל הן נתפסות לעיתים כסימן לכך שההנהלה רואה במחיר הנוכחי נקודת כניסה אטרקטיבית יותר.
גם האנליסטים בוול סטריט עדיין חיוביים כלפי ויה. 11 אנליסטים מסקרים את החברה, וכולם מחזיקים בהמלצות חיוביות. מחיר היעד הממוצע משקף אפסייד של כ-77% לעומת מחיר המניה הנוכחי. עם זאת, אותו מחיר יעד עדיין נמוך בכשליש ממחיר ההנפקה, מה שממחיש שגם האנליסטים כבר מתמחרים את החברה בזהירות רבה יותר מאשר ביום שבו הגיעה לבורסה.
האתגר של ויה עכשיו הוא להוכיח שהסיפור התחבורתי יכול להפוך לעסק פיננסי חזק. השוק שאליו היא פונה גדול, אך המכירה אליו מתבצעת דרך רשויות, תקציבים ציבוריים ומכרזים - תהליך שיכול להיות איטי ותלוי בהחלטות מקומיות. כדי לשנות את התמונה במניה לאורך זמן, החברה תצטרך להציג עוד חוזים, צמיחה בהכנסות ושיפור בשולי הרווח.
הזינוק האחרון אולי החזיר את ויה לרדאר של השוק, אבל הוא עדיין לא מוחק את האכזבה מהחודשים שאחרי ההנפקה.
ריכוז נתונים על המניה - לחצו על התמונה למעבר לעמוד הייעודי: