צבי לנדו מנכל סולאראדג
צילום: סולאראדג'
דוחות

סולאראדג' נופלת ב-20% באפטר - פספסה את הציפיות

החברה רשמה הפסד למניה של 92 סנט על הכנסות של 316 מיליון דולר. הצפי בוול-סטריט היה להפסד למניה של 1.07 דולר על הכנסות של 324.76 מיליון דולר
אדיר בן עמי | (13)

סולאראדג' הישראלית העוסקת בפיתוח וייצור מערכות למיצוי ההספק של מתקני אנרגיה סולארית פוטו-וולטאים, פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2023 ורשמה הפסד למניה של 92 סנט על הכנסות של 316 מיליון דולר. הצפי בוול-סטריט היה להפסד למניה של 1.07 דולר על הכנסות של 324.76 מיליון דולר.

הכנסות החברה לרבעון מהמגזר הסולארי הסתכמו ב-282.4 מיליון דולר עם שולי רווח גולמי של 4%. ההכנסות לשנת 2023 כולה הסתכמו ב-3 מיליארד דולר, ירידה של 4% לעומת השנה קודם לכן, בנוסף לירידה של 4% בהכנסות במגזר הסולארי לבדו. שולי הרווח הגולמי Non-GAAP לשנה עמדו על 26.7%, לעומת 28.2% בשנה לפני כן.

החברה צופה לרבעון הראשון של 2024 הכנסות בטווח של 175-215 מיליון דולר. ההכנסות מהמגזר הסולארי צפויות לעמוד על 160-200 מיליון דולר. 

"למרות האתגרים שעמדו בפנינו במחצית השנייה של 2023, סיכמנו את השנה עם הכנסות של 3 מיליארד דולר, רק מעט מתחת לרמות של 2022," אמר צבי לנדו, מנכ"ל סולאראדג'. "המחצית הראשונה של 2023 כללה מספר שיא של התקנות וציפיות לצמיחה בהמשך, עם מעבר במחצית השנייה של השנה לשוק חלש יותר עקב ריביות גבוהות יותר ומחירי חשמל נמוכים יותר, מה שגרם להצטברות מלאי שהאטה את המסירות שלנו. עם זאת, אנו מאמינים כי אנו ממוקמים היטב למחזור הצמיחה הבא בתעשיית הסולאר, הודות לפורטפוליו המוצרים המתרחב שלנו וכן צעדי התפעול והפחתת העלויות שנקטנו". 

בחודש שעבר הודיעה סולאראדג' כי תצמצם את כוח האדם בחברה, במטרה לצמצם בעלויות התפעול ולהתאים את מבנה העלויות למגמות השוק הנוכחיות. החברה אמרה כי תפטר כ-16% מכוח האדם הגלובלי שלה, כ-900 עובדים, מתוכם כ-500 עובדים באתרי הייצור של החברה בישראל ובעולם. מספר המפוטרים בישראל הנו כ-550 עובדים, מרביתם במטה החברה והשאר במפעל היצור בציפורית.

סולאראדג' נמצאת במשבר קשה שנובע משני השווקים שלה - ארה"ב ואירופה. זה התחיל בארה"ב בה התקנת הפאנלים הסולאריים בקליפורניה בירידה בגלל שינויים רגולטורים (הפחתה בסבסוד) לצד פגיעה בכדאיות ההתקנה בגלל הריבית הגבוהה. זה נמשך במקומות נוספים בארה"ב שהביקושים בהם בהאטה והמשיך גם לאירופה - תחרות חזקה לצד פגיעה בכדאיות הכלכלית של הצרכנים הסופיים, גרמה לרמות מלאי גבוהות אצל המתקינים שהם הלקוחות של החברה. על רקע זה, החברה הנמיכה תחזיות פעמיים ופרסמה אזהרת רווח להמשך כשהיא מסיימת את המחצית השנייה של 2023 בכ-50% מתחת להערכות המוקדמות. 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    חחח 21/02/2024 21:23
    הגב לתגובה זו
    המניה היתה מומלצת כאן כשהיתה בשווי פי 4....
  • 10.
    סעדיה גאון 21/02/2024 19:11
    הגב לתגובה זו
    נועה עלי למנכ"לות כעת! וכמעיין המתגבר הצילי את החברה! זה בידיים שלך!!! סומכים עליך כאן בסוכת המצילים!
  • 9.
    קייזר סוזה 21/02/2024 16:48
    הגב לתגובה זו
    השינויים הרגולטורים כבר קיימים שנתיים ומשפיעים על כלל החברות בתחום כמו אנפייז ואסאמאיי אבל במקום להערך לשינוי החברה פשוט ממשיכה עם הראש בקיר. כבעל מניות אני מאמין בחברה ופתיחת שווקים חדשים יכולים לגרום לשנוי אבל צביקה לנדאו צריך לחזור לתפקידו המקורי ולהחזיר את מושכות לחברים המייסדים
  • 8.
    מנכ"ל כושל (ל"ת)
    אנונימי 21/02/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פיקח 21/02/2024 08:44
    הגב לתגובה זו
    איך לא פיטרו את המנכל עדיין???
  • 6.
    קוקו 21/02/2024 08:41
    הגב לתגובה זו
    מאז שהמייסד נפטר ממחלה קשה החברה נופלת
  • 5.
    ירון 21/02/2024 08:38
    הגב לתגובה זו
    יושבים חזק על המניה. היא כבר ירדה בכ-80 אחוז מהשיא אז אין סיבה לצלילה נוספת מעבר לשורטיסטים שמפילים אותה
  • יוסי 21/02/2024 20:12
    הגב לתגובה זו
    עזוב אחי, חברה טובה אבל לא נותנת שום ערך מוסף על חברות אחרות בתחום שלוקחות עד חצי מחיר ממנה.
  • 4.
    מה קורה לחברה? למה מפסידה? (ל"ת)
    אזרח כועס 21/02/2024 03:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מייצרים מוצרים פשוטים, שמיוצרים בסין ב-1/4 מחיר (ל"ת)
    כמה צפוי 21/02/2024 01:01
    הגב לתגובה זו
  • קייזר סוזה 21/02/2024 16:52
    הגב לתגובה זו
    לסולאראג' יש ועברה ועוברת רגולציה בתחום יצור האנרגיה והולכה לרשת החשמל באירופה ובארה"ב בניגוד לחברות סיניות רבות שכל מה שמייצרות זה מערכות אופגריד הפנאל הסולרי הוא רק חלק קטן
  • 2.
    קניה (ל"ת)
    קובי 1354 21/02/2024 00:35
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צריך להעיף את הלנדאו הזה (ל"ת)
    מנכ"ל טיפש 20/02/2024 23:18
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.