וול סטריטוול סטריט
וול סטריט

וול-סטריט ננעלה בירידות; קוינבייס נפלה ב-9%, אינוויז איבדה 7%

מערכת ביזפורטל |

ג'רום פאוול מבקש מהציבור האמריקאי להתאזר בסבלנות - העבודה לא הסתיימה - נגיד הבנק המרכזי ציין בראיון כי רוב חברי הוועדה צופים הורדת ריבית השנה. בתחזיות הכלכליות האחרונות של פקידי הפד, הם צפו כי 2024 תסתיים עם ריבית של 4.6%. תחזית שרמזה על הורדת ריבית של יותר מרבע נקודת אחוז השנה

בשונה מהציפיות בוול-סטריט, בפגישת הפד האחרונה אמר פאוול כי לא סביר שהריבית תרד בחודש מרץ ובראיון הוא חזר על כך בשנית. "אנחנו רוצים להיות בטוחים שהאינפלציה תרד ל-2%", אמר. "אני חושב שזה לא סביר שהוועדה תגיע לרמת ביטחון מספיקה בזמן לישיבה במרץ, שמתרחשת בעוד שבעה שבועות"

הדוחות הצפויים השבוע:

יום שני:

אחרי המסחר: פלנטיר  PALANTIR TECHNOLOGIES

יום שלישי:

לפני המסחר: אלי לילי ELI LILLY & COMPANY , ספוטיפיי SPOTIFY TECHNOLOGY , הרץ HERTZ GLOBAL HOLDINGS .

אחרי המסחר: אנפייז ENPHASE ENERGY , פורד  FORD MOTOR .

יום רביעי:

לפני המסחר: אובר UBER TECHNOLOGIES , CVS CVS HEALTH CORP , עליבאבא  ALIBABA GROUP .

אחרי המסחר: פייפאל PAYPAL , דיסני WALT DISNEY , ARM  ARM HOLDINGS .

יום חמישי:

לפני המסחר: ספיריט  SPIRIT AIRLINES .

יום שישי:

לפני המסחר: פפסיקו  PEPSICO INC .

S&P 500 0.13%

נאסד"ק -0.21%

דאו ג'ונס 0.16%

BITCOIN -0.47%

  • טרם החל המסחר הרציף

קיראו עוד ב"גלובל"

מאקרו

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים הפד השאיר את הריבית על כנה בשבוע שעבר כצפוי, ונתוני התעסוקה שהתפרסמו במהלך סוף מורידים את הסבירות להורדות ריבית בזמן הקרוב; בינתיים, שוק המניות תנודתי על רקע הדוחות הכספיים שמזיזים אותו במהירות.

הסיכונים לכלכלה העולמית - עלייתו ועלייתו של החוב הממשלתי; עלייתה של סין וזעזועי אינפלציה מה שהיה הוא שיהיה - קית' וויד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של שרודרס על הגורמים שהשפיעו על הכלכלה העולמית - הדיס-אינפלציה הגדולה (ירידת קצב האינפלציה), עליית סין ועליית החוב הממשלתי. ואיך אפשר לזהות דרכם מגמות וסיכונים בהמשך?

להרוויח 30 מיליארד דולר ביום - צוקרברג עלה למקום הרביעי בדירוג עשירי העולם הונו מסתכם ב-168 מיליארד דולר; מאסק עדיין בראש הטבלה.

מניות במרכז

הביקוש לשבבי AI מכריח את וואווי להאט את ייצור הסמארטפונים - המצב הנוכחי מציג את האתגרים של וואווי בזמן שהיא פועלת לבנות מחדש את עסקיה לאחר הסנקציות של ארה"ב ב-2019 שמנעו ממנה גישה לכלים מתקדמים לייצור שבבים בעקבות חששות לפגיעה בביטחון הלאומי ופגעו במגזר הסמארטפונים של החברה.

נובו נורדיסק תרכוש את קטאלנט ב-11.5 מיליארד דולר - בדרך להגדיל את הייצור - נובו אחזקות תרכוש את כל המניות הקיימות של קטאלנט תמורת 63.5 דולר למניה במזומן, מה שמהווה פרמיה של 16.5%; חברת האם צפויה למכור שלושה אתרים המשמשים למילוי ואריזת תרופות של קטאלנט - באיטליה, בלגיה וארצות הברית לנובו נורדיסק תמורת 11 מיליארד דולר (לכתבה המלאה)

סנאפצ'אט SNAP INC תפטר 10% מכוח העבודה שלה - ירדה ב-3% - חברת האם של סנאפצ'אט צופה חיובים לפני מס בטווח של 55-75 מיליון דולר, המורכבים בעיקר מפיצויים ועלויות נלוות, כאשר בין 45 ל-55 מיליון דולר מהחיובים הללו צפויים להיות הוצאות עתידיות במזומן (לכתבה המלאה)

קטרפילר  CATERPILLAR ריסקה את הצפי - המניה בשיא חברת מכונות הבנייה דיווחה על רבעון רביעי הרבה מעל הצפי עם רווחיות מרשימה; המניה נסחרת בשיא כל הזמנים.

אסתי לאודר  ESTEE LAUDER CO INC THE זינקה אחרי שהודיעה על פיטורים - חברת האיפור הודיעה שתפטר בין 3%-5% מהעובדים שלה על מנת להגדיל את שולי הרווח, זאת כתוצאה מהתאוששות איטית מהצפוי בשוק הסיני.

מקדונלד'ס  MCDONALDS פספסה את הצפי לראשונה מזה כ-4 שנים הרווח הנקי של ענקית המזון המהיר העולמית היה נמוך מהתחזיות גם כן, ברבעון האחרון של 2023; החברה הודיעה כי היא צופה פגיעה נוספת במכירות כל עוד המלחמה במזרח התיכון תימשך.

ג'ף בזוס ימכור מניות אמזון  AMAZON בשווי 8.6 מיליארד דולר זוהי הפעם הראשונה מאז נובמבר 2021 שהמיליארדר, המשמש כיו"ר החברה, מודיע כי ימכור מניות. מניית אמזון קפצה ב-7.5% ביום המסחר האחרון בעקבות הדוחות הטובים מהצפוי של החברה.

 

הישראליות בוול סטריט

אינוויז אינוויז ירדה ב-7%, כאשר לפני כמה ימים החברה הודיעה כי תחתוך ב-13% בכוח העבודה שלה במטרה להקטין עלויות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.