נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

נטפליקס שוקלת הצגה של גרסה זולה יותר אשר תכלול שימוש בפרסומות

כך לדברי מנכ"ל החברה, ריד האסטינג. לדבריו, בעבר פסלה את הרעיון החברה, אך כעת שוקלת זו לשנות כיוון בעקבות הצלחותיהן הרווחיות של המתחרים. אנליסטים רבים בשוק בוחנים את המהלך - ומנסים להבין האם יסייע לחברה או שמא, יפגע בה
תומר אמן | (2)

ענקית הסטרימינג NETFLIX (סימול: NFLX) שוקלת להציג גרסה זולה יותר של מוצריה אשר צפוי לכלול פרסומות וזאת עבור לקוחות אשר "מתקשים" לשלם סכומים גבוהים יותר, כך דווח לאחרונה על ידי מנכ"ל החברה, ריד האסטינג

נטפליקס, שהתנגדה בעבר למוצר מסוג שכזה, שוקלת כעת להציג אמצעי מן הסוג וזאת בעקבות הדוחות המאכזבים אותם פרסמה החברה לאחרונה. מהנהלת החברה נמסר כי חרף העובדה שפסלו בעבר את הרעיון המדובר, החלו לשקול זאת בעקבות העובדה כי ספקים נוספים - לרבות HULU, HBO Max, Paramout+, Discovary+ מיישמים בהצלחה רעיון זה - בשורה הרווחית לפחות. 

כזכור, החברה דיווחה על הפסד של 200 אלף משתמשים ברבעון הראשון של השנה, בעוד שהיא צופה כי תפסיד כ-2 מיליון משתמשים נוספים בתקופת הדוח הקרובה.  

אנליסטים רבים בשוק תוהים כעת כיצד ישפיע שינוי שכזה על דוחותיה הכספיים של נטפליקס, והאם יתכן כי הדבר יסייע לחברה או שמא יפגע בה.

ג'ייסון באזינט, אנליסט מטעם בית ההשקעות Citi, מאמין כי שינוי מהסוג יוכל להביא לתוספת של מאות מיליוני דולרים עבור החברה מסביב לעולם, כך ציין במכתב אותו פרסם בתחילת השבוע. 

אנליסט בנק ההשקעות Evercore ISI, מארק מאהניי, בחן גם הוא את האופציה והצביע על סקר שערך לאחרונה בתחום הפרסום בסקטור הסטרימינג. כחלק מן השאלה, הציג האנליסט את הסקר שנערך, אשר הצביע על כך כי שליש מהלקוחות האמריקאים מוכנים לצפות בפרסומות תמורת תשלום נמוך יותר עבור שימוש באפליקציה. 

כמו כן מסביר מאהניי כיצד הצגה של פלטפורמה בה נטפליקס תציג פרסומות כחלק מהשירות שלה תמורת סכום נמוך יותר עבור המשתמשים יאפשר לה להגדיל את ההכנסות לראייתו בכ-10% וזאת עד שנת 2025. 

מנגד, סקר אחר אותו ערך מאהניי הראה כי קיים סיכון במודל זה עבור משקיעיה של נטפליקס, אם כי סיכון זה משוקף היטב במחיר המניה, שירד כ-68% אשתקד.

הסקר אותו ערך האנליסט הראה כי שני שליש מתוך 1,500 אזרחים אמריקאים הם לקוחות של נטפליקס, ירידה של 3% לעומת חודש מרץ האחרון, הנתון הגבוה ביותר עליו עמד המספר בעשר השנים האחרונות בהן נערך סקר מסוג זה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כמו כן הראה הסקר כי מקרב הנשאלים בו, 63% רשומים היו לשירותי הסטרימינג של אמזון, בעוד ש-53% רשומים היו לשירותי הסטרימינג של הולו. מחצית מהאמריקאים היו רשומים אז לשירותי הסטרימינג של Disney+, בעוד ש-39% מהם רשומים היו לשירותי ה-HBO Max ושירותי הסטרימינג של דיסקאברי. 

המרוויחים הגדולים ביותר בסקר היו אלו של שירות הסטרימינג Peacock של Comcast, של שירות הסטרימינג Paramount+ של Paramount וזה של ענקית הטכנולוגיה אפל, Apple TV. 

מנגד, מספר הלקוחות של נטפליקס אשר החשיבו את עצמם כ"מרוצים" או כ"מרוצים מאוד"  צנח ב-7% והסתכם בכ-45%. לדברי האנליסט, הוא מאמין כי הירידה במספר משמעותית באופן יחסי, בייחוד בגלל התחרות שנטפליקס חווה כעת מצד חברות נוספות אשר מקימות שירותי סטרימינג, וכן מצד פלטפורמות סרטונים קצרים כמו אינסטגרם וטיקטוק אשר מתחילות להוות גם הן תחרות עבור החברה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בן 28/05/2022 18:44
    הגב לתגובה זו
    אני בפרטנר טלויזיה. כל מה שאני מוריד מה vod נפתח בפרסומות. לא מבין את החוצפה.
  • 1.
    אני 28/05/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    שיעבדו על התכנים, פחות על המודל
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיחנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמי

האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות

עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית

הדס ברטל |

ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%. 

רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.

ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.

גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות 

ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.


חנות של ספורה, מתוך האתר הרשמי
חנות של ספורה - קרדיט: מתוך האתר הרשמי