אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

תוכנית המגרה של האיחוד האירופאי לניתוק התלות בגז הרוסי

אירופה מייבאת 45% מהגז הטבעי המשמש אותה מרוסיה. עתה תרצה להפחית בכלל שימוש בגז טבעי, לייבא את זה שכן תשתמש בו ממפיקות אחרות - או בצורת גז נוזלי, ובצד זאת לקדם אנרגיות מתחדשות לרבות מימן ירוק, להגביל את מחירי האנרגיה ולסבסדם אם צריך
תומר אמן | (4)

כ-45% מכלל הגז הטבעי שנצרך בתוך האיחוד האירופי מיובא מתוך רוסיה. אמנם מדינות רבות - כולל האיחוד עצמו - נשענות פחות על ייצוא הנפט הרוסי עצמו, משאב הגז הינו מהותי ביותר עבור האיחוד האירופי, ובמידה רבה עוד יותר עבור גרמניה שהלכה וסגרה אתרי יצור אנרגיה גרעיניים. המצב הזה הביא רבים לחשוב שאירופה לא תשתמש בשוט החרמת האנרגיה הרוסית, שכן הדבר יפגע בה, ואם תשתמש בו זה לא יהיה במהרה. כך או כך - כמעט שבועיים לתחילת הפלישה של רוסיה לאוקראינה, ובאירופה מכריזים על תכנית הגמלות מהאנרגיה הרוסית, עקב בצד אגודל.  

בסופו של דבר היעד הוא להגיע ב-2030 למצב בו לא רוכשים אנרגיה רוסית כלל, ועוד השנה להפחית את שיעורה מתוך כלל האנרגיה באיחוד האירופי (אותו נתח של כ-40%) בשני שלישים. הדבר יעשה בעזרת חיזוק האנרגיות המתחדשות, לרבות מימן ירוק, הגבלה אפשרית של מחירי החשמל (שבאירופה נקבעים בשוק החופשי) ובכלל הפחתת השימוש בגז, לא משנה מניין הוא מגיע. בו בז

עוד מוצע סבסוד ממשלתי לחברות שיפגעו ממחירי חשמל גבוהים מדי. כדי להמנע ממצב בו מצבורי הגז ריקים ואירופה שוב חשופה ותלויה מדי ביבוא, נקבע כי לכל מקרה שלא יהיה על המצבורים להיות מלאים ברמה של 90% מדי שנה עד אוקטובר. במטרה להבטיח זאת יגובשו הצעות חוק מחייבות בהמשך. כלל הצעדים הללו יצאו כהנחיות למדינות האיחוד, אך עתה תפעל לקדמן מול המנהיגים המקומיים אורסולה פון דר ליין, נציבת האיחוד האירופי, במטרה שיעוגנו בחוק.

 

בימים האחרונים, ספקולציות רבות בנוגע לסנקציות כאלו ואחרות אותם יתכן ותטיל ארה"ב - ובכך גם בעלות הברית שלה ברחבי העולם - על הנפט הרוסי החלו להישמע, דבר שדחק את מחירי הנפט כלפי מעלה אף יותר, זאת לאחר שבין כה וכו החלו לעלות מאז תחילת המשבר עם חשש לפגעים בשרשרת אספקת האנרגיה מצד הצד הרוסי והאוקראיני בשוק שבין כה וכה סבל בעבר ממלאים נמוכים שהעלו גם הם את מחירי הנפט. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רוסיה רואה בסנקציות על הגז והנפט הכרזת מלחמה (ל"ת)
    לילי 09/03/2022 08:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    LED 09/03/2022 01:49
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שישקיעו מה שצריך על מנת לסיים את השימוש בגז ונפט. כל הטכנולוגיות קיימות ומה שאין יש מספיק אנשים מדהימים שיסגרו את הפער בעזרת השכל שלהם . בטווח הקצר העולם נדפק בטווח הארוך רוסיה נדפקה
  • 2.
    חיים 09/03/2022 00:59
    הגב לתגובה זו
    לא ניתן לעבור תוך כמה חודשים מצריכת סוג אנרגיה אחד לשני. סבסוד החשמל יגביר את צריכתו ואיך יעברו מטורבינות מונעות בגז (או מזוט) לאנרגיות אחרות?
  • 1.
    יוסי 08/03/2022 23:37
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד סיבסוד החשמל, מה שבוודאות רק יגביר את הביקוש לדלקים. ומצד שני מתכוונים להפחית את השימוש בגז. אז מאיפה יגיע ההפרש של הדלקים ? רק מאנרגיה מתחדשת ? לא הגיוני.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.