תחזית 2021 הבנקים
צילום: BIZTV
תחזית 2021

האם שוקי העולם ימשיכו לעלות גם ב-2021?

רגע לפני סוף השנה ראיינו את הכלכלנים הראשיים של הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים ומזרחי טפחות - כדי לשמוע מהם את התחזיות הכי מעודכנות לגבי שוקי ארה"ב, אירופה וסין
עדי ברזילי | (7)

האם מגמת העלייה בשווקים תימשך ב-2021? מה יקרה בארה"ב ומה באירופה? ואיך יראה שוק המניות הסיני? רגע לפני סוף השנה אספנו את הכלכלנים הראשיים של הבנקים הגדולים - ד"ר גיל מיכאל בפמן מבנק לאומי, ויקטור בהר מבנק הפועלים, ורונן מנחם מבנק מזרחי טפחות - כדי לשמוע מהם את התחזיות הכי מעודכנות בשווקים הגלובליים.

צפו והסיקו מסקנות

סקר הכלכלנים -   מה יקרה בדולר בשנת 2021?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    י 31/12/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    זה יקרה בקרוב . נא לא לשכוח טראמפ מריץ המניות בחוץ. ברור לכולם שרק בזכותו הבורסות בעולם עלו ושום גאון לא חושב אחרת .
  • י 31/12/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
    עוד ועוד ללא הפסקה זה לא הגיוני ולכן אין מקום לדעתי לנבא את כיוון השוק . בטח לא לעליות
  • 5.
    ח 31/12/2020 10:43
    הגב לתגובה זו
    מהרגע שטראמפ עוזב הכל מתרסק ברור לכולנו שטראמפ הוא האיש שהטיס את הבורסות בעולם זאת עובדה . ארבע שנים רצוף עלתה הבורסה פנומנלית .זאת היתה אחיזת עיניים של טראמפ הגאון . לא מקנה במי שנשאר .ובטח מטורף מי שקונה מניות במחירים כאלה .
  • 4.
    פוקסי 31/12/2020 09:46
    הגב לתגובה זו
    הצורך האנושי ב"וודאות"... רבותי, תקופת הנביאים מתחדשת!!!
  • 3.
    מחלקת המחקר של בנהפ המליצה ביום ראשון לקנות בזק..... (ל"ת)
    עופק 31/12/2020 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 31/12/2020 08:17
    הגב לתגובה זו
    מצב הכלכלה בעולם בכי רע חוב לאומי אדיר בארה"ב , אינפלציה משתוללת , מוטציות קורונה ומכפילי רווח ענקיים ימשיכו לפמפם את הבועה של החזירים .
  • 1.
    לא קונה 31/12/2020 07:52
    הגב לתגובה זו
    החובות תופחים. הקורונה לא עוצרת. זה הזמן לצאת
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.