ויתור בהתנהגות על הזכות להחיל את חזקת השיתוף

ועדת ערר בענין מס שבח מקרקעין דחתה טענת יורשים לגבי שיתוף בנכסים בין הוריהם משהאם לא הביעה רצונה לממש את זכותה להחלת הלכת השיתוף.
עו"ד לילך דניאל |

ו"ע 1012/03 אלמולי צפרירה ואח' נ. מנהל מס שבח ת"א

אבי אמם של העוררים (להלן - הסב), רכש מקרקעין בשנת 1938. אבי (להלן - האב) ואם (להלן - האם) העוררים, גרו בעת הרכישה בחוץ לארץ. עם רכישת הקרקע נרשמה הקרקע על שם האב.

האב נפטר בשנת 1976 והותיר צוואה בה הוא מצווה את כל רכושו לאם. בסמוך לפטירת האב, הגישה האם טופס מס שבח (להלן - מש"ח) לתשלום תוספת מס. במש"ח זה דווח כי האב היה הבעלים היחיד של המקרקעין. בשנת 1987 נפטרה האם.

ביום 12.11.2001 נחתם הסכם למכירת הקרקע למנהל מקרקעי ישראל (להלן – המינהל) תמורת סך 957,600 ₪. עסקת מכירת הקרקע למינהל מוסתה על ידי המשיב. בבסיס תחשיב המיסוי הונח כי הקרקע בשלמותה הועברה לחזקת האם בשנת 1976, מועד פטירת האב.

לטענת העוררים, מכח חזקת הלכת השיתוף, הקרקע היתה בבעלות משותפת של האם והאב משנת 1938, מועד רכישת הקרקע. אשר על כן, יש להניח בבסיס תחשיב מס השבח, כי מחצית מן הקרקע היתה בחזקת האם משנת 1938. לטענתם, האם מעולם לא ויתרה על זכותה למימוש זכויותיה על פי הלכת השיתוף. מכאן הערר.

ועדת הערר בענין מס שבח מקרקעין שליד בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו פסקה

ההלכה בענין יישום הלכת השיתוף לגבי יורשים קובעת כי כאשר הלך אחד מבני הזוג לעולמו, מבלי שעמד על זכויותיו על פי חזקת השיתוף בנכסים על אף שהיתה לו הזדמנות סבירה לעשות כן, יש לראותו כמוותר על זכותו לבקש להחיל עליו את חזקת השיתוף. כמו כן, נפסק כי אין מקום להעביר זכות טענה להחלת הלכת השיתוף ליורש באם המוריש לא עשה כן.

הגשת המש"ח ביוזמת האם, ואשר בו היא מבקשת לשלם תוספת מס, יש בה בכדי לגלות את דעתה כי היה בכוונתה לבדוק אפשרות למימוש כלכלי של הקרקע נשוא ערר זה.

הצהרה פוזיטיבית של האם במסגרת המש"ח, כי הקרקע היתה בחזקת האב, יש בה משום ראיה כי זו היתה עמדתה שלה ביחס לחזקת האב על הקרקע כולה. לו רצתה האם לממש את זכותה להחלת הלכת השיתוף, כאן היה מקומה של טענה זו ומשלא טענה בעת הזאת, יש בכך משום ראיה לויתור על זכותה למימוש זכויותיה על פי הלכת השיתוף.

הערעור נדחה. העוררים חויבו, ביחד ולחוד, בהוצאות בסך 5,000 ₪.

ניתן ביום: 15.5.2005 בפני: כב' השופט (בדימוס) ע. זמיר - יו"ר, מר ט. גרינברג, רו"ח - חבר, מר ד. שמואלביץ, עו"ד - חבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מקדים את תשלום הקצבאות - הזכאים יקבלו כבר ביום ראשון

אילו קצבאות יכללו בהקדמה ומה יקרה בחודש הבא?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

לקראת ראש השנה, שיחול ביום שני הקרוב (22 בספטמבר), המוסד לביטוח לאומי נערך להקדים את העברת הקצבאות ארוכות המועד ולשלם אותן כבר ביום ראשון (21 בספטמבר). מדובר במהלך שצפוי להקל על מאות אלפי משפחות, קשישים ואנשים עם מוגבלות, שנדרשים להיערך להוצאות החג.

בדרך כלל מועברות הקצבאות ארוכות המועד ב-28 בכל חודש, אולם הפעם הוחלט על הקדמה של שבוע, כדי לאפשר לזכאים נזילות מוקדמת ונוחות כלכלית בתקופה שבה ההוצאות גדלות באופן טבעי - קניות לחג, ארוחות משפחתיות והוצאות שוטפות.

אילו קצבאות ייכללו בהקדמה?

על פי הודעת הביטוח הלאומי, התשלום המוקדם יכלול קצבאות נכות כללית, קצבאות ילדים נכים, שירותים מיוחדים לנכים קשים, קצבאות ניידות, קצבאות לנפגעי עבודה, גמלאות שיקום, גמלת סיעוד, קצבאות מזונות, קצבאות אזרח ותיק (זקנה), קצבאות שארים וכן קצבאות לאסירי ציון. כולן יופקדו בחשבונות הבנק של הזכאים כבר ביום ראשון.

גם קצבת הילדים הרגילה (עבור ילדים שאינם נכים) הוקדמה החודש ושולמה כבר ב-17 בספטמבר, שלושה ימים לפני המועד הקבוע, ה-20 בחודש. תשלומי אבטלה והבטחת הכנסה שולמו כרגיל ב-12 בספטמבר, אך באוקטובר הם יוקדמו ל-9 בחודש.

בכל שנה נושא הקדמת הקצבאות עולה מחדש סביב חגי תשרי, שהם החגים הארוכים והעמוסים ביותר מבחינה כלכלית. הוצאות על מזון, מתנות, טיולים משפחתיים ולעיתים גם חובות שנצברו במהלך השנה, הופכים את התקופה הזו לרגישה במיוחד עבור משקי בית מעוטי יכולת.

ה-"שישייה" שעלתה לכיתה א'. קרדיט: משרד החינוךה-"שישייה" שעלתה לכיתה א'. קרדיט: משרד החינוך

"רוצה שאעשה גם שיעורי בית בחשבון?" - האם ה-AI מרסקת את מערכת החינוך?

הבינה המלאכותית מאתגרת את מערכת החינוך והאקדמיה, ומתחדד המתח בין השימוש בה ככלי עזר מהפכני לקיצור תהליכים, ובין הסכנה לאובדן כישורים אנושיים חיוניים כמו חשיבה ביקורתית, מקוריות ומשמעת עצמית

רן קידר |
נושאים בכתבה חינוך AI

לפני כשלושה שבועות נפתחה שנת הלימודים בישראל, ולקראת האירוע המרגש, פירסם משרד החינוך תמונה שמברכת את עלייתם של שישה אחים לכיתה א'. הפרסום היה בבדיחות הדעת, תוך שימוש בתמונה שנוצרה על ידי AI והוא התקבל בביקורת רבה והמחיש ניתוק בין הבעיות הרבות שמערכת החינוך סובלת מהן ובין הנסיון ליצירת תדמית משעשעת. 

בישראל יש משבר כח אדם רציני במערכת החינוך, אבל זהו עניין מקומי. ניתן גם לומר שניהול תקציבי העתק של משרד החינוך אינו מיטבי. אפשר גם לבקר את תכנית הלימודים אבל כל אלה הן בעיות מקומיות ואם יש בעיה אחת שבפניה ניצבות כל מערכות החינוך בעולם היא ההתמודדות עם הבינה המלאכותית. זה מתחיל בסמכות המורית, שהרי אין מורה בעל ידע נרחב כמו המודלים השונים, וממשיך דרך המטלות ושיעורי הבית, שאותם המודלים יודעים לעשות תוך שניות וכך אלמנט נוסף של הלמידה מתערער, וזה ממשיך אל כישורי החשיבה הביקורתית של התלמידים, היות והדיונים הולכים ומתבססים על טיעוני AI "מנצחים", אך נטולי מעוף ומבוססים על העתק הדבק. 

האתיקה של הפרומפט

דמיינו שיעורי בית בספרות, ונסו לחשבו כמה תלמידים באמת יישבו לקרוא פרקים שלמים ולנסח פרשנויות וכמה יבקשו מה-AI פרשנות מוכנה שאפשר להגיש למורה כמו שהיא? ואם ישנם תלמידים שממש רוצים להשקיע, הם תמיד יוכלו לכתוב פרומפט כמו "הצג לי פרשנות לא שגרתית של 'החטא ועונשו'". אז נכון שהעתקות היו קיימות מאז ומעולם, אבל הזמינות והקלות הבלתי נסבלת של כתיבת תוכן "מקורי" היא זו שמשנה את חוקי המשחק. זו כבר אינה שאלה של מוסר, אלא של כישורים. 

מה שהחל כעזרי למידה הפך במהירות לכביש עוקף שקדנות. לדוגמה, תלמידים מעתיקים פרקים שלמים משיעורי ספרות לתוך צ'אטבוטים ומקבלים פרשנויות מוכנות המוגשות למורה כעבודת מחשבה מקורית. בשיעורי מתמטיקה, צילום קצר של תרגיל בית מספיק כדי לקבל פתרון מלא עם גרפים והסברים. 

משרד החינוך ניסה בשנים האחרונות להוביל מהלך לאומי לשילוב AI בכיתות, אך מערכת Q, שעלות פיתוחה ותכניה הגיעה לכ-4 מיליון שקל, נזנחה לאחר שהתעוררו טענות מצד מוסדות חינוך, במיוחד במגזר הדתי, לגבי התאמתה. מערכת "בינה", שפותחה בעלות של יותר מ-700 אלף שקל, פעלה בקושי חודשיים עד שהושבתה בעקבות תקלות, תגובות שגויות וניסוחים בעייתיים - והשיבה את נשמתה לבורא, ותוך זמן קצר נקראו המוסדות לעבור לכלים חיצוניים כמו ג'מיני ו-ChatGPT.