מירושלים לת"א ב-28 דקות: "המשמעות - עליית מחירי הדירות בי-ם כבר השנה"

אתמול הנחה ישראל כץ, שר התחבורה לזרז את השלמת הרכבת המהירה בין ת"א לי-ם. Bizportal בחן עם גורמים בתחום הנדל"ן אם הפרויקט המיוחל יזרים דם חדש לעיר שיגרום לזינוק במחירי הדירות או יגרום למעבר מאסיבי לת"א
לירן סהר |

אתמול (ג') הנחה ישראל כץ, שר התחבורה, את רכבת ישראל לפעול לקיצור לוחות הזמנים להשקת קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב בשנתיים במטרה להשלימו כבר בשנת 2015 במקום 2017 במקור. Bizportal בחן עם גורמים בשוק הנדל"ן הירושלמי את התמורות הצפויות בשוק הנדל"ן הירושלמי עם השלמת הקו שיאפשר נסיעה מתל אביב לירושלים ב-28 דקות נטו.

יש לציין כי אומנם הנסיעה ברכבת תארך כחצי שעה, אולם יש לקחת בחשבון כי תחנת הרכבת המוקמת בבנייני האומה עתידה להיות אחת מהעמוקות בעולם בגובה של כ-9 קומות מתחת לאדמה ולפי הערכות ידרשו כ-15 דקות נוספות כדי לצאת למפלס הרחוב. בנוסף, בל נשכח את זמן הנוסף שייקח לרכבת הקלה להגיע ליעד המטרה הסופי.

לדברי ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, הסיבה המשמעותית ביותר לפער המחירים של כ-30-40 אחוזים בין תל אביב לירושלים, הינו זמן הנסיעה המשמעותי והתחושה הפסיכולוגית הקיימת אצל רבים שלמרות שירושלים הינה בירת ישראל, היא בעצם עיר פריפריאלית, ולכן מחירי הנדל"ן מפגרים בהתאם לעומת תל אביב וערים נוספות בגוש דן. "לדעתי צפויה עליית מחירים של 10%-12% כבר השנה, וככל שהרכבת תתקדם המחירים עשויים לעלות בכ-20- אחוזים בקירוב ולהתקרב מאוד לרמות המחירים של תל אביב".

נדב ליסובסקי, סמנכ"ל חברת ב. יאיר, אומר כי כ-30% מרוכשי הדירות בפרויקט "משכנות האומה" הם משפרי דיור מתל אביב והשפלה אשר ציינו את הרכבת המהירה ואת הרכבת הקלה כגורמים מרכזיים בהחלטת הרכישה. תמיר לולו, סמנכ"ל חברת מ. אביב, מציין כי כשליש מרוכשי הבתים בשכונת "נוף כתרון" בצור הדסה היו אקדמאים מגוש דן.

מנגד, מתריע איציק לוי, מנכ"ל אמבסדור ירושלים, כי השלמת פרויקט הרכבת תגרום להגברת ההגירה של האוכלוסיות החזקות מירושלים ל"מדינת תל אביב". "גורמים ירושלמים רבים בעלי עסקים בעיר נשארו בעיר בגלל הפקקים, ברגע שיחנך קו הרכבת רבים מהשמנה והסלתה של העיר יעזבו, יש התעניינות גדולה בקרב אוכלוסייה זו בדירות בשכונת פארק צמרת בתל אביב הקרובה לתחנת רכבת מרכז. מצד שני, ניתן יהיה לראות מעבר של אוכלוסיה דתית ודתית לאומית המשתוקקת לגור בירושלים ומתגוררת כיום באזור המרכז בשל הקרבה למקומות התעסוקה".

"מדבש יצא עוקץ, אם עיריית ירושלים לא תכין תכנית של מקומות תעסוקה ומקומות בילוי לצעירים יגיעו לעיר אוכלוסיות חלשות בלבד ובטווח הרחוק בשכונות מסוימות תיתכן אף ירידת מחירים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה