מלחמה
צילום: UX Gun on Unsplash

ועדת נגל: תוספת של 133 מיליארד שקל לביטחון, 8,000 שקל בשנה למשפחה

133 מיליארד שקל לעשור הקרוב: בין צרכים ביטחוניים דחופים לקופה ריקה - האוצר מתקשה למצוא פתרונות מימון, והנטל עלול ליפול על האזרחים

אדיר בן עמי | (1)


בעולם אידיאלי, הגדלת תקציב הביטחון הייתה מתקבלת בברכה על ידי כל הגורמים במשק. אבל המציאות בישראל, כרגיל, מורכבת יותר. ועדת נגל, שהתכנסה לבחון את צורכי הביטחון העתידיים, מציבה אתגר משמעותי בפני מקבלי ההחלטות. נתונים חדשים שנחשפו מעלים כי העלות למשק הביתי צפויה להיות משמעותית - משפחה ממוצעת צפויה לשאת בנטל של כ-8,000 שקל נוספים בשנה על כל 20 מיליארד שקל שיוזרמו למערכת הביטחון, כאשר הוועדה ממליצה להגדיל את התקציב ב-133 מיליארד שקל בעשור הקרוב. העלייה הזו היא בהמשך לעלייה שאושרה על ידי האוצר של מעל 80 מיליארד שקל וכך מגיעים לאותם 200 מיליארד שקלים ב-10 שנים. כ-20 מיליארד שקל בשנה בלי תקציב שיגדל למערך השיקום בסך 7 מיליארד שקל בשנה. כלומר, המספרים הם לפי התחזיות המוקדמות. 


במשרד האוצר מביעים דאגה מהיעדר תוכנית התייעלות מקיפה במערכת הביטחון. התוספת התקציבית המשמעותית, למרות היותה נמוכה מדרישת מערכת הביטחון המקורית, מעוררת שאלות לגבי מקורות המימון. 


אחד החידושים המשמעותיים בתוכנית נוגע לשכר אנשי הקבע. ההמלצות כוללות התאמה של רמות השכר לאלו המקובלות בשוק הפרטי, במטרה לשמר כוח אדם איכותי במערכת. תוספת משמעותית נוספת היא הקצאת 250 תקנים חדשים במשרד הביטחון, בדגש על מערכי השיקום והתמיכה במשפחות שכולות. זהו צעד חשוב בהתמודדות עם האתגרים העכשוויים.


האוצר מציע שלושה אפיקי מימון עיקריים: הגברת המאבק בהון השחור, ביטול פטורים ממס, והעלאת שיעורי מס מסוימים. אולם הוועדה מתנגדת להטלת מיסים חדשים בשל העומס הכלכלי הקיים על האזרחים.


המספרים, לפי הוועדה, מדברים על תקציב של  123 מיליארד שקל ב-2025, כאשר התוספת כוללת 9 מיליארד שקל נוספים. תוספת של 15 מיליארד שקל בשנה בין 2026 ל-2030, עם ירידה הדרגתית ל-12 מיליארד בשנת 2032. התוספות האלו הן ביחס לנקודת המוצא - לפני המלחמה, וכך ההערכה היא שתקציב הביטחון יהיה באזור 100 מיליארד שקל בשנים הבאות. 

 זוהי תוכנית ארוכת טווח שתשפיע על המשק לשנים רבות.  סוגיית גיוס החרדים, למרות השפעתה הישירה על תקציב הביטחון, נותרה ללא מענה מקיף בדו"ח. הוועדה הסתפקה באמירות כלליות על חשיבות השירות הצבאי.


האתגר המרכזי העומד בפני הממשלה הוא יישום ההמלצות תוך שמירה על איזון תקציבי. זאת בתקופה של גירעון משמעותי והוצאות גוברות בתחומים אחרים.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא נורא 06/01/2025 21:15
    הגב לתגובה זו
    יצטרך לממןתוספת ענק לתקציב הביטחוןתוספת ענק לתקציב המשתמטים החרדיםתוספת ענק למתנחבליםאיזה אזרח שפוי ישאר מרצונו החופשי בארץ
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

יבוא יצוא נמל חיפה
צילום: שלומי יוסף
המספר היומי

המספר היומי - איך 26.9 משפיע על הקניות שלנו?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה יבוא

ישראלים אוהבים לחשוב על עצמם כפתוחים לעולם, מחוברים לכל המגמות החדשות, הגאדג'טים, האופנה, המאכלים ועל המדינה שלנו כמדינה פתוחה גם כן. אך מדי פעם מגיח נתון רשמי, שאין עליו עוררין ששם אותנו חזרה במקומנו ומסתבר שהוא יחסית סגור - שיעור היבוא מהתמ"ג בישראל הוא 26.9% בלבד. לשם הבהרה, הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 51.9%. 

בפסגת הרשימה נמצאת לוקסנבורג, שכנראה היא כל כך קטנה שהיא צריכה בעיקר לייבא מוצרים לשטחה - שיעור היבוא שלה עומד על כ-181% מהתוצר שלה. הרבה מתחתיה במקום השני מופיעה אירלנד ששיעור היבוא בה עומד על כ-102% מהתוצר שלה. הנתון שפירסם משרד מבקר המדינה השבוע בדוח על יוקר המחייה, מצביע על היקף היבוא המצומצם לישראל ובהתאם המבקר גם מדגיש כי מגוון המוצרים המיובאים לישראל נמוך בהשוואה למדינות המפותחות. 

מגוון המוצרים המיובא לישראל עומד על 222 קטגוריות מוצרים בלבד. המדינה המפותחת היחידה שמייבאת פחות מוצרים מישראל היא איסלנד (147 קטגוריות מוצרים). המשמעות של הנתון הזה היא גדולה. אנחנו מייבאים פחות וכך בעצם נמנעת תחרות עם היצור המקומי. זה מסביר חלק מיוקר המחייה. אם היה יבוא רחב יותר היינו בתחרות עצימה יותר ובמחירים נמוכים יותר. המבקר מציג את הנתון הזה כראייה לתחרות חלשה.

את היצרנים הגדולים זה כמובן משמח. ברור לכל שהם יעדיפו תחרות נמוכה, אבל השאלה הגדולה שצריכה להישאל היא למה בעצם אין יבוא רחב יותר? אולי זה המסים, אולי זה עניין הכשרות (במזון), אולי אלו הגופים המובילים כאן שיוצרים כוח מאוד חזק מול הרשתות השונות ומקשים בעצם כניסה של מתחרים חדשים. תהיה הסיבה אשר תהיה עם 26.9% של יבוא מהתוצר, לא תהיה תחרות אמיתית ויוקר המחיה ימשיך להיות גבוה.