תל אביב התעלמה מוול סטריט: המעו"ף הוסיף 0.32%

לאחר שכבר נסחר היום בירידה של יותר מ-1%. את שינוי המגמה הובילו מניות השורה השניה - מדד ת"א-75 חתם בעליה של 0.5%. מכתשים אגן ריכזה מחזור אדיר וטיפסה כ-4%
אריאל אטיאס |

הבורסה בת"א הפגינה סימני עוצמה ומחקה את ירידות השערים שנרשמו בפתיחת המסחר. מדד המעו"ף סגר בעליה של כ-0.3% לאחר שכבר נסחר בירידות של יותר מ-1% אך את המגמה החיובית היום הובילו מניות השורה השניה. מדד ת"א-75 סגר בעליה של 0.5% לאחר שכבר נסחר בירידה של 2.3%. הגדיל לעשות מדד הנדל"ן החבוט, שטיפס היום בשיעור של קרוב ל-1%.

ת"א פתחה את היום בירידות לאחר המגמה השלילית שפקדה בסוף השבוע את וול סטריט, כאשר הסנטימנט השלילי שפגע בשוק הגיע מהחששות למיתון בארה"ב. הפעם פגעו הירידות בחברות בעלות חוסן פיננסי - מניות ענקית המזון מקדונלדס איבדה 6.4% וביצעה את מהלך הירידות השני בעוצמתו אחרי אמריקן אקספרס, שאיבדה כ-10% במסחר בניו יורק.

בחזרה לשוק המקומי, זה נסחר היום גם על רקע סקירה חיובית שפרסמו כלכלני סוכנות הדירוג הבינלאומית סטנדרד אנד פורס (S&P), אשר רק לפני מספר חודשים העלו את דירוג האשראי של ישראל. הכלכלנים החמיאו למשק הישראלי וציינו כי הוא ימשיך לצמוח בשיעורים גבוהים חרף ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית, ומנגד הדגישו הכלכלנים את הסכנה העיקרית לכלכלת ישראל - איראן. ( )

המדד היחיד שלא הצליח לעבור למגמה חיובית היום היה מדד היתר-50. המדד סגר בירידה של 0.36% והמשיך את המגמה השלילית. מתחילת השנה ירד היתר 50 בכ-8.5%. גורמים בשוק אמרו ל-Bizportal כי הירידות החדות במניות היתר נובעות מפדיונות של קרנות וממכירות של משקיעים מוסדיים אחרים. עם זאת, בשוק מעריכים כי למרות שבטווח הקצר המגמה השלילית ביתר תימשך, הרי שכבר כעת ניתן למצוא הזדמנויות קנייה. ()

מניות במרכז

מניית נייס סגרה בירידה של 3.69% לאחר שכבר נסחרה בירידות של קרוב ל-6%. .

מניית אפריקה רשמה היום עליות שערים נאות על רקע הצלחת הנפקת האג"ח של החברה. .

טבע סגרה היום בעליות שערים והמשיכה להיסחר על רקע הודעת הפרישה של ג'ורג' בארט, סמנכ"ל המכירות בצפון אמריקה, אשר זעזעה את המניה בסוף השבוע. למרות הטלטלה, כלכלני קרדיט סוויס מגיבים להודעת הפרישה בהותרת ההמלצה על "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 54 דולר למניה. "בעוד שנה מהיום לא נרגיש בהבדל בהנהלה", הדגישו הכלכלנים. (). בנוסף, טבע הודיעה ביום שישי האחרון, כי פורסט ומרז תובעות אותה על רקע ניסיונות החברה להפר פטנט שלהן לתרופה namenda למחלת האלצהיימר.

מניות בנק הפועלים המשיכו לבלוט לאחר שביום חמישי הודיע הבנק כי הוא ייאלץ למחוק עוד 260 מיליון דולר בגין השקעה במכשירים פיננסים מורכבים הקשורים למשבר האשראי בארה"ב (SIV). כלכלני ליהמן ברדרס אמרו בתגובה כי "ההנהלה מתייחסת לנושא הזה עכשיו כדי שהדבר יגולם כבר במחיר המניה".

וריפון שוב חוזרת למרכז העניינים והפעם דווקא רושמת עליות. החברה הודיעה ביום שישי על שותפות בפריסה עולמית עם חברת arcsight הנועדה לאפשר לסוחרים, קמעונאים ותחנות תדלוק להגן על המידע של לקוחותיהן כנגד פרצות אבטחה וסיכונים נוספים במערכות התשלום שלהן. זאת תחת הסטנדרטים המקובלים של pci dss, והרגולציות הנוגעות בדבר.

מכתשים אגן נסחרה היום ברקע לצניחה של 15.7% ביום חמישי לאחר פרסום אזהרת רווח שאכזבה את המשקיעים. מהודעת החברה עולה, כי היא צפויה להציג הכנסות של 2.07-2.09 מיליארד דולר בשנת 2007 וכי הרווח הנקי לרבעון הרביעי של 2007 צפוי לעמוד על 14-20 מיליון דולר בלבד. בליהמן ברדרס רואים בצניחה של מניות מכתשים דווקא הזדמנות קנייה, והם ממשיכים להחזיק בהמלצת "תשואת יתר" למניה עם מחיר יעד של 38 שקל. ()

כי"ל הודיעה הבוקר על רכישה חדשה אותה ביצעה החברה הבת כי"ל מוצרי תכלית, שחתמה על הסכם לרכישת פעילות עסקית בתחום הטיפול במים של חטיבה מקבוצת הנקל (Henkel) הגרמנית. היקף העסקה עומד על 89 מיליון דולר, כאשר כי"ל תממן את הרכישה ממקורותיה העצמיים וכן מקווי אשראי בנקאיים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.