הדולר מתחזק הבוקר ב-0.21% ונסחר סביב 4.0436 שקל
השקל המשיך להחלש אתמול כששערו היציג נסגר על 4.0350 אל מול הדולר. פירסום מסקנות ועידת וינוגרד העלתה את רמת אי הוודאות הפוליטית אשר מגדילה את פרמיית הסיכון במשק. התחזקותו של הדולר בעולם מהווים את הזרז העיקרי להחלשותו הנוכחית של השקל. השאלה הנשאלת כעת הינה, האם השקל משנה כיוון או שזהו רק תיקון זמני? נתוני המקרו החזקים של ישראל עדיין תומכים בשקל אך במידה וימשיך הדולר להתחזק בעולם על רקע הגעת נתונים מעודדים מכלכלת ארה"ב צפוי השקל לאבד עוד מכוחו. כעת נסחר השקל סביב הרמות של 4.0436 כנגד הדולר.
מפינוטק נמסר, כי הדולר התחזק אמש כנגד העיקריים ונסחר סביב הרמות של 1.3585 כנגד האירו 119.95 אל מול היין ו1.9950 כנגד הסטרלינג. התאוששות הדולר באה על רקע פירסום סקר ה ISM אשר הכה את תחזיות הכלכלנים והראה כי היצור גדל בקצב הגבוהה ביותר מזה שנה. נתון חיובי זה בא לאחר הגעת נתונים מעורבים בתקופה האחרונה אשר אותתו כי ארה"ב עלולה להיות בדרכה למצב של סטגפלציה. הגידול המרשים בתפוקות מפעלי התעשייה והצעות השתלטות מצד חברות בוול סטריט העלו את האופטימיות לגבי המשכות העליות בשווקי ההון הגלובליים והביאו להתחזקותו של השטר הירוק. אולם המשקיעים עדיין ספקניים לגבי מצבה של הכלכלה הגדולה בעולם וממתינים לפרסום כמות המשרות החדשות ביום שישי אשר יעניקו אינדיקציה נוספת לגבי מצבה". התחזית לנתוני המשרות החדשות די חלשה אם היא תתממש יהיה קשה לסנטימט סביב הדולר להשתנות" מסר קוג'י פוקויה אסטרטג מטבעות בכיר מ Deutsche Securities . כעת נסחר הדולר סביב הרמות של 1.3565 כנגד האירו ,120.05 אל מול היין ו1.9945 אל מול הסטרלינג.
היין נחלש אמש אל מול הדולר ונסחר סביב הרמות של 119.95 ,כנגד האירו התחזק מעט ונסחר מתחת ל 163.00 סביב הרמות של 162.95. הגעת נתונים חלשים על מדד המחירים לצרכן ביום שישי האחרון העלו את ההערכות כי הבנק המרכזי של יפן לא צפוי לשנות את הריבית בתקופה הקרובה. ירידת הסבירות להעלאת ריבית והעליות בשווקי ההון העולמיים יוצרים לחץ שלילי על המטבע היפני. כעת נסחר היין סביב הרמות של 120.05 כנגד הדולר,162.80 אל מול האירו ו 239.30 אל מול הסטרלינג.
המשקיעים ישאו עיניהם היום אל עבר נתוני סקר ה ADP למשרות חדשות ללא ענף החקלאות בארה"ב ב 12:15 (GMT) ,אשר עשויים לתת אינדיקציה לגבי הנתונים הרשמיים המתפרסמים ביום שישי . תוצאות חיוביות עשוייות לחזק את המומנטום החיובי של הדולר אך השוק צפוי להגיב בצורה חריפה יותר לנתונים שליליים. בגוש האירו ,גרמניה תפרסם את מדד ה PMI לייצור ב 07:55 (GMT) אשר צפוי להעניק תמיכה לאירו.
מחירו של חוזה עתידי על הזהב ירד אמש וניסחר סביב הרמות של 676.60$ לאונקיה. מגמתו השלילית של הזהב הגיע על רקע התחזקותו של הדולר בעולם וירידה במחירי הנפט. "אנו ממתינים לנתונים חדשים בכדי לדעת את כיוונה של כלכלת ארה"ב ולאן הדולר הולך. המתכת היקרה מקבלת תמיכה חזקה ב 670$ לאונקיה" מסר שרלס דאוסט דירקטור סחורות מ ABN Amro Holding NV סידני. כעת נסחר חוזה עתידי על הזהב סביב הרמות של 676.7$ לאונקיה.
מחירו של הזהב השחור ירד אמש בכ 2% לרמה של 64.15$ לחבית. הערכות האנאליסטים לעלייה במלאי הנפט והדלק בארה"ב בשילוב גל של מימושים היוו את הגורמים העיקריים לירידה במחיר הנפט. על אף הלאמת בארות הנפט בוונצואלה המייצרות כ 600K חביות ביום באופן רישמי, ופרישתה מקרן המטבע הבין לאומית והבנק העולמי לא הגיב מחיר הנפט בעליות. יש להניח כי מהלך זה היה צפוי מזה זמן רב ולכן לא גרר זעזוע במחירו של הזהב השחור. היום מצפים הסוחרים לפירסום מלאי הנפט והדלק בארה"ב ב 14:30 (GMT). כעת נסחר חוזה עתידי על הנפט סביב רמות של 64.525$ לחבית.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
