תהליך השיקום של דלתא איירליינס צובר תאוצה
חברת התעופה דלתא איירליינס הודיעה היום על צעד נוסף בתהליך השיקום של החברה - יציאת החברה מתהליך הצ'פטר 11. בהמשך להליך של בניה-מחדש, שנמשך 19 חודשים, דלתא הפכה את עסקיה מיסודם והיא מועמדת להצטרף לרשימת המבצעים הפיננסיים והתפעוליים הטובים ביותר.
בין הישגי הבנייה מחדש של החברה, הצליחה דלתא להשלים את תוכנית השינויים המשמעותית כשנה לפני התאריך המיועד, תוך השגת שיפורים פיננסיים שנתיים בסך של 3 מיליארד דולרים. החברה דיווחה על סיום 4 רבעונים רצופים עם רווח תפעולי, צמצמה את החוב ב-50%, מ-16.9 מיליארד דולרים ב-30.5.2005 ל-7.6 מיליארד דולרים, והגדילה את ההכנסות הממוצעות לנוסע ע"י צמצום נפח הפעילות בארה"ב והרחבת הפעילות הבינלאומית.
במהלך ההכרזה על הישגי החברה, מסר ג'רלד גרינסטיין, מנכ"ל דלתא: "זהו יום גדול בהיסטוריה של דלתא – יום שלא יכול היה להתקיים ללא העבודה הקשה וההקרבה של אנשי דלתא ברחבי העולם. באמצעות הליך הבנייה מחדש אנו תיקנו בהצלחה את המאזן, שפרנו את חווית הלקוח, הרחבנו את מערכת הנתיבים הבינלאומיים שלנו ובנינו פלטפורמה להצלחה עתידית. דלתא מהווה כעת מתחרה חזקה בתעשייה קשוחה, ואנו בטוחים שאנו נזכה מחדש במקום לו אנו ראויים כמובילי הענף". "יציאה מהליך צ'פטר 11 היא לא סיומו של מסע; במקום, זהו תחילתו של עידן חדש ומשגשג בדלתא. אתגרים רבים לפנינו – ותודות להליך המוצלח שקיימנו של בנייה-מחדש, אנו חזקים יותר וממוקמים בצורה טובה יותר לפגוש אותם", הוסיף גרינסטיין.
בית המשפט האמריקאי לפשיטת רגל של המחוז הדרומי של ניו-יורק אישר את יציאת דלתא מצ'פטר 11 ב-25 באפריל, משהוציא צו המאשר את תוכנית דלתא לראורגניזציה. לשם סיום הליך היציאה מצ'פטר 11, תסגור דלתא על תוכנית מימון על סך 2.5 מיליארד דולרים, שתהווה מקור - להחזרת חובה על סך 2.1 מיליארד דולרים; להחזרת תשלומים נוספים הדרושים ליציאה מהליך הצ'פטר 11; ולהגדלת עמדת נזילות החברה, החזקה כבר כעת. תוכנית היציאה הובלה במשותף על ידי 10 ארגונים פיננסיים – ג'יי.פי.מורגן, גולדמן זאקס, מריל לינץ', ליהמן ברוזרס, יו.בי.אס, ברקלייס קפיטל, רויאל בנק אוף סקוטלנד, סי.איי.טי, קרדיט סוויס וקיילון.
"במקום לבצע קיצוץ עלויות סתמי, דלתא השתמשה בהליך הצ'פטר 11 בכדי לבצע שינוי מוחלט בכל הבט של העסק ובכדי ליצור פלטפורמה להצלחה לטווח רחוק, אשר תאפשר לנו להחזיק מעמד גם במצבי חוסר ודאות שעלולים לשרור בעתיד בתעשיית התעופה", מסר אדווארד בסטיין, מנהל כספים ראשי של דלתא. "עם תחשיב עלויות מוביל, שיפור ביצועי הכנסה ובסיס פיננסי איתן – אנו יוצאים מהליך הצ'פטר 11 בעמדת כוח, ואנו מוכנים להתקדם מהמומנטום הזה", הוסיף בסטיין.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".