פנחס קימלמן יוצא נגד העלאת שווי השימוש ברכב צמוד

לטענתו, המיסוי יטיל מעמסה של 500 מיליון שקל על התעשייה, המשמעות לעובדים - תוספת שנתית של עד 17 אלף שקל; קימלמן: "לא יתכן שעל רכב משומש בן שלוש שנים ייגבה אותו שווי שימוש כמו על רכב חדש שנרכש"
דותן לוי |

פנחס קימלמן, יו"ר פורום מנהלי כספים בהתאחדות התעשיינים ומשנה למנכ"ל כספים באסם השקעות, יוצא היום נגד החלטת האוצר להעלות את שווי המס ברכב הצמוד.

קימלמן, דיבר היום בשם התאחדות התעשיינים בהופיעו בפני ועדת בכר בדיון על העלאת שווי השימוש ברכב צמוד. יחד עימו הופיעו גם: יהודה שגב, מנכ"ל התאחדות התעשיינים ונירה שמיר, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

בהתאחדות התעשיינים מעריכים, כי העלאת שווי השימוש ברכב צמוד תגרום להתייקרות בעלות העבודה בתעשייה בכ-500 מיליון שקל בשנה ולמגזר העסקי כולו בכ-1.5 מיליארד שקל בשנה, זאת מאחר וחלק מהמעסיקים נוהגים לגלם את שווי הרכב הצמוד.

עוד טען קימלמן, כי מדובר בהטלת מס כבד על אוכלוסיית השכירים שמקבלים רכב צמוד מהמעסיק בהיקף שנתי של 11,500 - 17,300 שקל לעובד בממוצע.

לדברי קימלמן, זהו ניסיון נוסף של האוצר להטיל מס על המעסיקים, מס שיתמקד בעלות המעסיק לאוכלוסיית השכירים מקבלי הרכב הצמוד. כל זאת לאחר שבשנה האחרונה ספגה התעשייה גידול משמעותי בעלות העבודה בשל עדכון שכר המינימום.

עוד לדבריו, קיים חשש, כי בעקבות העדכון הצפוי בשווי השימוש ברכב, מעסיקים שעד כה לא נהגו לגלם את שווי זקיפת ההטבה, יידרשו ע"י עובדיהם לגילום תוספת המס כפיצוי על הגזירה הכלכלית שמתכנן האוצר.

יצויין, כי בחלק גדול מהמקרים ובמיוחד בתעשייה רכב שניתן לעובד ע"י המעסיק, משרת את צרכי העבודה ואינו מהווה טובת הנאה לעובד, כמו מהנדסים, טכנאים, סוכני מכירות ועוד. לפיכך, טוענת התאחדות התעשיינים, אין מקום להעלאה נוספת בשווי השימוש ברכב צמוד.

קימלמן ציין עוד, כי העלאת שווי השימוש ברכב צמוד והעמדתו על סכום קבוע לאורך חיי הרכב, מתעלמת מהעובדה שיש ירידה בשווי כלי הרכב עקב בלאי, פחת והתיישנות. ולכן, בנסיבות אלו, יש להקטין את שווי השימוש וודאי לא להגדילו. לדבריו, לא יתכן שעל רכב משומש בן שלוש שנים ייגבה אותו שווי שימוש כמו על רכב חדש שנרכש.

עוד טען, יו"ר פורום מנהלי הכספים בהתאחדות התעשיינים, כי יש טעם לפגם בהעלאת שווי השימוש והחלתו באופן רטרואקטיבי על כלי רכב שנרכשו בעבר. זאת בשל העובדה שהן העובדים והן החברות נכנסו להסכמי ליסינג לתקופות של 3 שנים מתוך הכרה של תעריפי שווי שימוש ידועים באותה עת, מדובר בהסכמים שאינם ניתנים להפרה.

עוד, לטענת התאחדות התעשיינים הגדלת שווי השימוש תגרום לכך שעובדים רבים יעדיפו לוותר על רכב החברה, במקום זאת לקבל הגדלה בשכר - דבר שיביא לגידול במספר כלי רכב מיושנים, לירידה בהכנסות המדינה ממיסים על רכב פרטי חדש מיובא, ליצירת זהום אוויר ופגיעה באיכות הסביבה עקב ריבוי כלי רכב ישנים על הכביש ולפגיעה בבטיחות ולגידול בתאונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה