"הספאם התחזק ב-2006, וצפוי להמשיך ולצמוח במהלך 2007"

"2006 היתה שנת חזרתו של הספאם" הוסיף יהונתן גד מנכ"ל חברת InnoCom המייצגת את חברת IronPort שהוציאה את דו"ח מגמות אבטחת האינטרנט
יוסי הטוני |

"אבטחת הדואר האלקטרוני תמשיך להעסיק ארגונים גם בשנה הבאה", אומר יהונתן גד, מנכ"ל InnoCom. לדבריו, "שנת 2006 היתה שנת חזרתו של הספאם, וכמות דואר הזבל צפויה לעלות בשנת 2007". גד סיפק תחזית זו בעקבות דו"ח מגמות אבטחת האינטרנט שהוציאה IronPort, אשר מיוצגת בישראל על ידי InnoCom.

הדו"ח של IronPort סוקר את המגמות והטכניקות אשר בהן נעשה שימוש בשנה החולפת, וצופה את המגמות העיקריות שתהיינה מרכזיות בשנה הבאה. "הדו"ח מדגיש את העובדה הבלתי מעורערת ש-2006 הייתה שנת חזרתו של הספאם", אומר גד, "נפחי הספאם עלו מאוד ב-2006, והגידול המשמעותי ביותר בנפחים היה בספאם מבוסס תמונה (Image Spam), שהינו גדול פי עשרה בממוצע מספאם טקסט רגיל. בנוסף, תעבורת הדוא"ל גדלה ביותר מפי שלושה ב-2006. IronPort צופה כי גאות הספאם תמשיך גם ב-2007 ותעיק על תשתיות הדוא"ל הגלובליות, תוך שהיא גורמת לשיבושים במשלוחי דוא"ל לגיטימי".

הדו"ח של IronPort מפרט כיצד מחברי הוירוסים, עברו מהטקטיקות המקובלות של השנים שעברו - של משלוח כמויות מסיביות של דוא"ל, לשיטות חמקניות יותר - של חדירה למסמכים משרדיים והתקפות המתבצעות בכמה צורות. כותבי התוכנות הזדוניות גילו דרכים חדשות לשתול קוד זדוני מסוגים שונים, לרבות "מתעדי הקשות" (key loggers) ומוניטורים למערכות.

בנוסף, פרצות אבטחה באינטרנט אקספלורר אפשרו הפצת קוד תוכנה זדוני, אשר המשתמשים אינם מסוגלים לאתר. מחברי התוכנות הזדוניות פיתחו טכניקות אפקטיביות למשלוח ספאם וגניבת זהות, פישינג - המגדילות את התעבורה לאתר הנגוע, עובדה המובילה לשיעורי הדבקה של יותר מ-50% של תחנות עבודה שולחניות בתאגידים בכל העולם.

"המגמות מצביעות על נושא אחד עיקרי: ספאם, וירוסים, גניבת זהות ותוכנות זדוניות הם הכלים שמשמשים ישויות בינלאומיות, מאורגנות היטב, אשר מפיקות רווחים ממגוון פעילויות עברייניות, לרבות סחר בסמים, תרמיות וגניבת זהות", אמר גד בהתייחסו לדו"ח על איומי האבטחה באינטרנט, "על מנת להילחם באיומים מתוחכמים אלה, מנהלי האבטחה הארגוניים צריכים לבחון פתרונות עם יכולות דוא"ל ואינטרנט חזקות. הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני הדור החדש והמתוחכם של איומי האינטרנט, היא שילוב של התקן דוא"ל ושער אבטחת אינטרנט, אשר פועלים יחדיו ומשתמשים בבסיס נתונים משותף של איומים".

אילו עוד ממצאים עולים מהדו"ח?

"קבוצות ספאם מתוחכמות הקימו תשתיות מורכבות, אשר משתרעות ברחבי העולם. קבוצות אלו שולחות לעתים מיליארדי מסרים מדי יום מ-100 אלף שרתים שונים, הממוקמים ב-120 מדינות ברחבי העולם. קטגוריות הספאם ממשיכות להתפתח על מנת להטעות את משתמשי הקצה: ספאם המציע רכישת תרופות או מניות - הוא הספאם השכיח ביותר כיום. ב-2006 גדל מספר הודעות הספאם המציעות השקעה במניות מ-10% מכלל הספאם ב-2005, ליותר מ-30% מכלל הספאם ב-2006.

נתון נוסף הוא שהתדירות של התקפות הספאם המיידיות גוברת. עוד עולה מהמחקר, כי מחוללי הספאם מאמצים טכניקות ששימשו עד היום את כותבי הוירוסים ומפתחים זנים או סוגים חדשים של ספאם. הם שולחים כמות ניסיונית מוגבלת, כדי לראות את מידת האפקטיביות של הזן החדש בהתמודדות עם מסנני הספאם. ברגע שהם בטוחים שמערך התוכן שיצרו יצליח להסתנן דרך מנגנוני האנטי-ספאם - הם משיקים מתקפה רחבת היקף".

מה כוללת מתקפת ספאם אופיינית?

"מתקפה אופיינית כוללת כיום מיליארדי מסרים, העושים שימוש בטכניקות מתוחכמות של משלוח אקראי. יש יסוד סביר להניח כי רוב ההתקפות, מגיעות מקבוצות הקשורות לפשע המאורגן. נתון נוסף המאפיין משלוח זבל הוא שיותר מ-80% מהספאם - נשלחים מזומבים, מערכות הנשלטות מרחוק. משך החיים הממוצע של זומבי ב-2006, ארך פחות מ-30 יום".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

אלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסףאלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ"ל משרד התקשורת: "95% ממשקי הבית בישראל כבר נגישים לסיבים אופטיים"

בשיחה עם ביזפורטל, אלעד מקדסי מציין כי ההשקעה האדירה בתשתיות, כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות - היא שאפשרה את ההישג, ומבהיר: "הביקוש למידע יגדל פי ארבע עד 2030, ואנחנו נערכים לסגור את רשתות הנחושת ולעבור לעידן הסיבים במלואו"

צלי אהרון |


במסגרת ועידת התשתיות של ביזפורטל, שוחחנו עם מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, על המעמד של עולם התקשורת כתשתית לאומית קריטית ועל האתגרים שמחכים לנו בשנים הקרובות. מקדסי הציג תמונת מצב די מרשימה: שאמר כי כבר כיום, 95% ממשקי הבית בישראל נגישים לסיבים אופטיים - נתון חריג גם בהשוואה עולמית, ואת זה הוא מסביר הודות להשקעות עתק של כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות.

לדבריו, המשמעות רחבה הרבה יותר מאינטרנט מהיר בבית: תקשורת מתקדמת היא הבסיס לכלכלה מודרנית, החל מעבודה מרחוק ועד לצמצום פערים בין מרכז לפריפריה. מקדסי הזהיר כי עד שנת 2030 יזנק הביקוש למידע פי ארבע, ולכן נדרש להיערכות מיידית - לרבות סגירה הדרגתית של רשתות הנחושת הישנות ומעבר מלא לעידן הסיבים.

בשיחה שקיימנו הוא התייחס גם לתפקיד הקריטי של תקשורת בשעת חירום, להסרת חסמים בתחום חוות השרתים, למעמדה של ישראל כצומת תעבורת נתונים בינלאומית, וגם לסוגיות בוערות כמו ההפרדה המבנית בבזק וצפיפות אנטנות הסלולר.


איך אתה רואה את התקשורת כתשתית לאומית, ועד כמה היא קריטית בעיני הממשלה?

"בלי תקשורת אין משק מתקדם. זה לא רק שירותי גלישה – אלא היכולת לעבוד מהבית, לצמצם פערים בין מרכז לפריפריה, ולהבטיח צמיחה במשק מודרני. גם בהיבט הביטחוני מדובר בתשתית קריטית: מערכות מתקדמות רבות, שנראות במבט ראשון ביטחוניות בלבד, מבוססות בפועל על רשתות תקשורת. בשנתיים האחרונות ההיבט החירומי היה במוקד העבודה שלנו, ואנחנו פועלים כל הזמן מול גורמי הביטחון כדי להבטיח יציבות ועמידות של המערכות".

באילו הישגים מרכזיים אתה גאה, ומה עוד דורש שיפור?

"אני מחלק את זה לשני עולמות – תקשורת נייחת וניידת. בעולם הנייח, ההישג הגדול הוא פריסת הסיבים: כבר היום 95% ממשקי הבית נגישים לסיבים, וזה נתון חריג גם בקנה מידה עולמי. מדובר בהשקעות עתק של כ־10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות. המטרה הבאה היא לא רק להסתפק בפריסת סיב אחד לכל בית, אלא להבטיח תחרות וריבוי תשתיות. לכן הפחתנו משמעותית את מחירי הגישה לתעלות, ואנחנו מקדמים מתווה לסגירת רשתות הנחושת – צעד שדוחף את כל השוק לעבור במהירות לעידן הסיבים".

מה התחזית שלכם לביקוש למידע בשנים הקרובות?