יוסי פרנק
צילום: ביזפורטל
ראיון

"אם בנק ישראל היה מתערב, היה כבר ייסוף של 5% בשקל"

מומחה המט"ח יוסי פרנק על הנסיגה בשקל: "המשך ישיר למה שקורה מתחילת השנה - מי שהשתלט על שוק המט"ח הם הספקולנטים. ברגע שתהיה עוד מילה על עסקת חטופים, נצפה להתחזקות משמעותית גם בבורסה"
איציק יצחקי | (23)

החל מהבוקר חלה נסיגה בשקל: הדולר דולר שקל רציף -0.25% עלה ונסחר סביב 3.74 שקלים, כשהאירו אירו שקל רציף -0.39% עלה גם הוא ושערו עומד על 4 שקלים. הדולר התחזק אתמול כשברקע פסיקת בג"ץ, שקבעה שאין מסגרת שמאפשרת הבחנה בין תלמידי הישיבות לבין מיועדים אחרים לשירות צבאי, ולכן - היא לא פטרה את החרדים משירות צבאי. אבל מה שחשוב יותר הוא הגזרה הבטחונית, שמשפיעה כמובן גם על הבורסה.

"מה שקורה עכשיו הוא המשך ישיר למה שקורה מתחילת השנה - מי שהשתלט על שוק המט"ח הם שחקנים ספקולטיביים שמנצלים את תנאי השוק לטובתם - את המתיחות שיש, אומר יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים ומומחה למט"ח, "ברגע שקצת מדברים על מתיחות הם עושים סיבוב למעלה. מיום שישי יש אחוז וחצי של פיחות, בלי שקרה כלום. זו דוגמא בולטת להשתלטות של השוק. את עיקר הפעילות עושים בשעות שבהן הפעילות נמוכה, כך הם משפיעים על השוק במהירות. ברגע שתהיה עוד מילה על עסקת חטופים, וראינו מה קרה אתמול עם בג"ץ וכמה מהר זה משפיע, נצפה להתחזקות משמעותית בבורסה ולהתחזקות השקל".

מה יקרה בתרחיש של עסקת חטופים?

"בתרחישים של נפילת ממשלה ועסקת חטופים - יסתיים הפיחות ואנחנו צפויים לייסוף, ואפילו ייסוף חד, בשקל. בהתקיים התרחיש של מלחמה בחיזבאללה או מלחמה כוללת, אנחנו צפויים להיחלשות נוספת של השקל, אבל צריך לזכור טוב כאן שיש את בנק ישראל ברקע. אני, כמומחה, מאוד מופתע ומסתייג מכך שבנק ישראל לא התערב עד כה בחודשים האחרונים. הוא עושה טעות חמורה, שהוא נותן לספקולנטים להשתלט על השוק. עודפי המט"ח שנכנסים לישראל בחודשים האחרונים כתוצאה מפעילות ההייטק, הייצוא הביטחוני והגז, יחד עם העליות בבורסות העולם שמאלצות את המוסדיים למכור דולרים, היו צריכים לייצר כבר ייסוף משמעותי של השקל. אם בנק ישראל היה אקטיבי יותר בפעילות שלו נגדם - היה לו יותר קל להתחיל בהפחתת ריבית ולשלוט ביד רמה באינפלציה".

הוא בוחר בדרך הקלה?

"בדיוק ככה, הקלה והלא נכונה. ברגע שיש פיחות היבואנים מעלים מחירים והמעגל מוביל לסחרור. הבנק צריך למלא את תפקידו, הוא נכשל בשמירה על המטבע ובהשגה של יעד האינפלציה. חלק ניכר נובע מהיחלשות השקל".

מצד שני, האינפלציה די קרובה ליעד שלה, ברף העליון.

"בעולם המחירים התחילו לרדת. אני חוזר מאנגליה, עיקר האינפלציה היה שם והעסק נבלם. אין עליות מחירים בעולם. מה שקורה בישראל, אין לו שום אח ורע בשום מקום בעולם, אין לזה שום פרופורציה ולכן בנק ישראל, היות ואין ממשלה והוא המבוגר האחראי, צריך להיכנס לאן שהוא יכול - ולשוק המט"ח הוא יכול. ייסוף של 5% בשקל זה מה שהיה צריך להיות. אין לי ספק שהיבואנים מעלים את המחיר גם בלי קשר, הם היבואנים משתמשים בתירוץ של פיחות. כשיש ייסוף, אנחנו לא נהנים ממנו. בנק ישראל אומר שזה עניין של תרבות צרכנית, והוא צודק, כי בישראל היא שואפת לאפס - אבל בואו ותתרמו את החלק שלכם".

השוק מתמחר, בקטן אמנם, צפי למלחמה יותר מאשר עסקת חטופים?

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    עסקת חטופים ? 09/09/2024 18:18
    הגב לתגובה זו
    אין שום סיכוי לעסקת חטופים. הגרעון בעננים לכן הורדת דרוג נוספת בקרוב. זו הסיבה שהדולר טס. בנק ישראל שומר את הדולרים למלחמה הגדולה עם לבנון שיכולה לפרוץ כל רגע .
  • 17.
    דולר עולה זה ברכה!!! (ל"ת)
    הנביא 08/07/2024 08:23
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    סמי 02/07/2024 07:47
    הגב לתגובה זו
    מדבר מפוזיציה, גם אם לא תיהיה מלחמה ההשקעות הנדרשות למשק , לצבא, לפיצויים, הקמה מחדש של איגדות חסרות, תחבורה, בתי חולים, תשתיות, דיור, גרעון, חרם עולמי ושד יודע מה, הדולר צריך להיות מעל 5ש"ח
  • 15.
    אנא נגיע 27/06/2024 12:23
    הגב לתגובה זו
    אם דירת 4 חד' בחדרה מחירה 3 מיליון ובאטלנטה ארה"ב מחירה 250 אלף דולר אזי שער הדולר צריך להיות לפחות 7 ש"ח
  • מחיר הקרקע בישראל 09/09/2024 18:20
    הגב לתגובה זו
    לכן ההשוואה שלך לא תקפה
  • 14.
    שרון 26/06/2024 19:00
    הגב לתגובה זו
    2021, גבירותי ורבותי, לא היסטוריה: "צניחת הדולר: "כסף זר זורם בצורה מסיבית לישראל. אם זה לא יטופל הכלכלה תתרסק"" (יוסי פרנק, פוזיציה אחרת)
  • יוסי פרנק 27/06/2024 10:01
    הגב לתגובה זו
    "טופל" היטב- בנק ישראל, רפורמה, מלחמה. יש לך כותרות מלפני חמש או עשר שנים ?
  • שרון 27/06/2024 19:57
    אז למה הרצית במשך עשר שנים (לפחות) על הייצוא שיתרסק בשערים נמוכים מ- 3.6?
  • 13.
    שרון 26/06/2024 18:56
    הגב לתגובה זו
    מתוך טורי הדעה בגלובס, פוזיציה הפוכה: "לכל מי שעיניו בראשו ברור שהמשך התחזקות השקל ימוטט את הכלכלה, הצמיחה תתאפס והעודף בחשבון השוטף יימחק." "שר האוצר שטייניץ, שטוען שאין מתקפה ספקולטיבית על השקל, קיבל אחר הצהריים שיעור קטן במה שעתיד לקרות כאן אם לא יינקטו צעדים"" ועוד ועוד ועוד טורי דעה על כך שהייצוא יתמוטט אם הדולר יחצה 3.5 ולמטה, או 3.6. אבל היי, אין כמו הפוזיציה
  • 12.
    Chapter eleven 26/06/2024 16:17
    הגב לתגובה זו
    ואנחנו ב4.5 שקל לדולר בריבית של 7% ובאינפלציה בהמשך של שנים
  • 11.
    העובדות 26/06/2024 16:06
    הגב לתגובה זו
    נא לחפש ''ביזיון ושמו יועץ פיננסי''
  • 10.
    מלחמה בצפון והדולר=4 (ל"ת)
    מלחמה בצפון והדולר=4 26/06/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    קשקש 26/06/2024 14:48
    הגב לתגובה זו
    כדי להוריד את הגרעון ולהעלות את ההון הציבורי ה-$ צריך לחזור ל-5 ש"ח ויש סיכוי גבוה שזה יקרה ולא חסרים סיבות
  • 8.
    שכחת מהגרעון 26/06/2024 14:29
    הגב לתגובה זו
    שר האוצר גראנדמייזר לומד עכשיו כלכלה שנה א הגרעון עצום ולא נראה שיקטן מחדליהו ביטל עליית מע"מ בגלל הסיכוי לבחירות לכן אין סיכוי להורדות ריבית
  • 7.
    כלכלן 26/06/2024 14:01
    הגב לתגובה זו
    שגם ככה עוד שניה מתמוטט. להיפך, חייבים להוריד ריבית כדי להחליש את השקל ביחס לדולר וליורו לאיזור ה4.1 שקלים, אחרת מנוע הצמיחה היחיד של ישראל יחרב לחלוטין.
  • יוסי פרנק 26/06/2024 14:28
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה ומטעה. זעקת ה"געוולד" בכל פעם שהשקל מתחזק כבר לא עושה רושם גם ב 3.20 ההיי טק הרוויח יפה.ההיי טק מתמוטט עוד שניה ? אני מלווה 150 חברות היי טק. לא רואה שהוא מתמוטט ולא קרוב לכך אבל עם כלכלנים קשה להתווכח. יצואן שלא מגן על עצמו , שלא יבוא לבכות אחר כך. להגיד שצריך להוריד ריבית כדי להחליש את השקל זו פשוט איוולת, תסלח לי.
  • 6.
    בושה וחרפה המדינה מספסרת בשקל (ל"ת)
    ספקולנט 26/06/2024 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ראשית- האינפלציה בישראל זהה לאינפלציה באירופה וארה 26/06/2024 13:00
    הגב לתגובה זו
    ראשית- האינפלציה בישראל זהה לאינפלציה באירופה וארה״ב. אינפלציית הליבה ( כולל באנגליה אותה הזכרת בכתבה) עדיין גבוה ועומדת על למעלה מ 3%. אי אפשר להתעלם מהמצב הבטחוני בישראל , הרבה כסף יוצא מהארץ מחשש למלחמה וזה טבעי שהדולר נסיר במחיר הנוכחי. בנק ישראל נוהג באחריות שלא מתערב בשוק. הוא מריך להתערב בנקאי קיצון ועלייה שלמ5-10 אג בשער החליפין זה לא מקרה קיצון. בגדול הדולר שקל ברצועה די צרה למרות המלחמה המתמשכת ואין צורך להתערב במסחר . היבואנים מעלים מחירים לא בגלל שער החליפין אלא בגלל התייקרות חומרי גלם, עלייה במחירי ההובלה (חוטים) וגם בגלל היעדר רגולציה ופיקוח ממשלתי.
  • יוסי פרנק 26/06/2024 14:22
    הגב לתגובה זו
    ראשית יש פער משמעותי באינפלציות אבל ניחא-ממתי משווים בין האינפלציה כאן ובארה"ב ? מה הקשר ? לגבי אנגליה אתה טועה. כבר זמן רב שיש יציבות מחירים. לגבי בנק ישראל-חולק עליך אבל זה מה שמעניין בריבוי דעות וזה בסדר. אתה טועה כשאת מדבר על 5-10 אגורות. אם הדולר היה צריך לרדת 10 אגורות כתוצאה מעודפי ההיצע( וגם כאן אתה טועה-מעט מאד כסף יוצא מהארץ מחשש מלחמה והרבה יותר נכנס. אלו נתונים מפורסמים ולכן מה שאתה טוען פשוט לא נכון) ובמקום זה הוא עולב ב10 אגורות הרי שזה 20% ואם זה קורה בעיקר בשעות מסחר דלילות , זה לטעמי חריג ומחייב התערבות. לגבי היבואנים אמרתי שזה תירוץ אז אין סתירה.
  • 4.
    די לדבר מפוזיציות (ל"ת)
    26/06/2024 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    די כבר עם יוסי פרנק האיש מדבר מפוזיציה!!!! (ל"ת)
    26/06/2024 12:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רועי 26/06/2024 12:52
    הגב לתגובה זו
    מומחה בשקל, הכיוון לשנים הבאות זה 4 לדולר
  • 1.
    שאול 26/06/2024 12:45
    הגב לתגובה זו
    מזל שבנק ישראל עצמאי ולא כפוף לממשלת החורבן ..
שמואל קצביאן
צילום: עזרא לוי

"שער הדולר יירד ל-3.06 שקלים" - מעריך האסטרטג הראשי של דיסקונט

שמואל קצביאן:"בתרחיש אופטימי לכלכלה שער הדולר עשוי לרדת מתחת ל-3 שקלים עד סוף 2026"; ולמה היום שער הדולר דווקא עולה?

רן קידר |

שער הדולר בצניחה חופשית בחודשים האחרונים. הסיבות לירידה הן תנועות ההון של היצואנים והיבואנים שמייצרות מכירות של דולרים, פערי הריבית שמייצרים ביקוש להשקעות סולידיות בשקל ושינויים של גידורים של גופים מוסדיים שפועלים בעצם הפוך לשוקי המניות בוול סטריט (כאשר השוק עולה, החשיפה הדולרית שלהם עולה ולכן הם ממוכרים דולרים כדי לחזור לחשיפה קודמת, וההיפך).

הירידות החדות אמש בוול סטריט, מעלות כעת את שער הדולר ב-0.4% - דולר שקל רציף -0.25%  .  יש גורמים נוספים שמשפיעים על שער הדולר למעלה ולמטה, כשבגורמים הקבועים על פני שנים יש יותר שמחזקים את השקל ומחלישים את הדולר ולכן שער הדולר בשחיקה מתמדת על פני עשרות שנים. השאלה מה יהיה בהמשך וזו שאלה שתלויה בגורמים מאוד רבים ומשתנים ובעיקר בלתי תלויים ובלתי נשלטים. זה הופך את התחזית על הדולר לתחזית עם הרבה מאוד ערפל. שער הדולר, למשל - תלוי גם במצב הגיאופוליטי. הדולר משמש מטבע בטוח בזמני אי וודאות. מישהו יודע לנבא מה יהיה המצב הגיאופליטי?

שער הדולר גם תלוי בשיגעונות של טראמפ. דולר נמוך משרת אותו (בינתיים), תלוי גם באינפלציה אצלנו ובמקומות אחרים, תלוי בריבית אצלנו ובמקומות אחרים, בעיקר ארה"ב. תלוי בהייטק ובצמיחה ויש עוד אינסוף פרמטרים שמשפיעים על שער הדולר. התחזיות שאתם רואים וקוראים על שער הדולר הן תחת הנחות ופרמטרים שידועים ומוערכים כרגע, אבל - החיים דינמיים, ולכן זה הופך את התחזית על הדולר לקשה במיוחד. 

כאשר אנליסט מעריך את הרבעון הבא של אנבידיה, יש המון נעלמים, אבל הוא יודע מה היה בחודשים האחרונים, מה המגמה, מדוע ירכשו עוד שבבים, מה הביקוש, מה ההזמנות. כשכלכלן חוזה את שער הדולר יש הרבה יותר נעלמים ואין בהכרח מגמה - לשבבי אנבידיה יש ביקושים שהולכים וגדלים בשל מהפכת ה-AI וזה הפרמטר העיקרי שמשפיע על המכירות. לדולר אין גורם אחד בולט שמשפיע אלא הרבה מאוד גורמים שמשפיעים ואין בהם מגמה. 

ולכן, צריך לקרוא את התחזיות על הדולר בהבנה שהן בהינתן הנחות מסוימות ובהינתן תרחישים מסוימים על הכלכלה, המצב הגיאופוליטי ועוד. שמואל קצביאן, אסטרטג השווקים הראשי של דיסקונט מספק תחזית אמיצה - שער הדולר ימשיך לרדת. 

מסחר בדולר (GEMINI)מסחר בדולר (GEMINI)

חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם

בימים שאין מסחר במט"ח, הסוחרים מסתכלים על ה“דולר הגלום”; איך הוא נקבע ולמה הוא חשוב?

תמיר חכמוף |

יום ראשון הוא יום עסקים רגיל במשק הישראלי, הבנקים פתוחים, הבורסה פועלת (לפחות לעת עתה), וכל המגזר הפיננסי מתנהל כרגיל. אבל בעולם, זהו יום מנוחה. מרבית הבנקים הגלובליים, מערכות הסליקה ומרכזי המסחר במטבעות חוץ לא פעילים. ולכן, למרות שישראל פתוחה לעסקים, אין מסחר אמיתי של השקל מול המטבעות בעולם, ולכן אין שער דולר שמתעדכן באופן רציף.

אז איך בכל זאת אפשר לעקוב אחרי שער הדולר?

עושים זאת בבורסה. בעוד שוק המט"ח הרשמי מושבת, האופציות על הדולר-שקל בבורסה ממשיכות להיסחר כרגיל. המסחר בהן משקף את הערכת השוק לגבי שער הדולר הצפוי ביום שני בבוקר. מתוך המחירים הללו נגזר "הדולר הגלום", השער הלא רשמי של יום ראשון, אבל כזה שמבוסס על ביקוש והיצע אמיתיים של משקיעים.

למה זה חשוב?

המסחר ביום ראשון בבוקר בתל אביב מושפע באופן משמעותי מהתנהגותן של המניות הדואליות, החברות הישראליות שהנסחרות גם בבורסה המקומית וגם בוול סטריט. בין השמות הבולטים אפשר למצוא את טבע טבע -2.23%  , נייס נייס 3.06%  , אלביט מערכות אלביט מערכות -0.06%  , נובה נובה -3.54%  , קמטק קמטק -4.24%  ואחרות. למעשה, מתוך 35 החברות במדד הדגל בת"א, 9 מהן דואליות.

כתוצאה מהמסחר בבורסה בארה"ב, המחיר שלהן בישראל נקבע לפי שני גורמים: מחיר הנעילה בארה"ב ושער הדולר.

לכן, גם אם מניית אלביט לדוגמא לא זזה במסחר בוול סטריט, שינוי של 1% בדולר הגלום יכול לגרום לכך שהמחיר שלה בת"א יעלה או ירד בהתאם. ככל שהדולר מתחזק, כך עולה השער המתואם בישראל, וכמובן גם להפך.

המניות הדואליות כאמור מהוות חלק גדול מהמדדים המרכזיים, גם מחוץ לת"א 35. כששער הדולר הגלום עולה, חלק מהמדדים עשויים לעלות בעקבות תמחור מחדש של מניות דואליות, ולהפך. במצבים שבהם הדולר הגלום זז בחדות יחסית, זה עשוי להשפיע על פתיחת השבוע כולה.