רכבת ישראל
צילום: רכבת

רכבת ישראל תוציא 68 מיליון שקל על חריצים בחלונות

אחרי תלונות על קליטה סלולרית נמוכה ברכבות משרד התחבורה רכבת ישראל תחרוץ בלייזר פתחים דקים כדי למנוע תקלות וניתוקים למשתמשי הרכבת - תג המחיר? 68 מיליון שקל אותם הקצה משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב לרכבת ישראל

מנדי הניג | (21)

בקרוב יהיה קל יותר לצפות בנטפליקס, לגלוש ולהוציא שיחות. רכבת ישראל עשתה פיילוט ובו חריצים דקים בקצוות החלונות השיגו שיפור בקליטה שהתקבלה במכשירים ובעקבות התוצאות אושר היישום הרוחבי בכל הקרונות שבהם יפתחו חריצים כדי לשפר את הקליטה הסלולרית למשתמשי הרכבת.


סביר להניח שחברה פרטית הייתה מצליחה להתמקח, ולחתוך פרויקט כזה בחצי אם לא יותר אבל לרכבת ישראל הממשלתית כנראה יש פרמיה אחרת. על המיזם היא הוציעה ממשרד התחבורה 68 מיליון שקל אחרי ששרת התחבורה שוכנעה כי המהלך יתרום לשיפור חוויית הנסיעה.

ניתוקים ובעיות קליטה בעת שימוש בטלפון הסלולרי במהלך הנסיעה ברכבת הם תופעה מוכרת באזורים מסוימים, הפוגעת באפשרות לנצל את זמן הנסיעה לעבודה, תקשורת ולמידה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בשיתוף משרד התקשורת ורכבת ישראל, מקדמים פתרונות חדשניים לשיפור הקליטה הסלולרית ברכבת. במסגרת
פיילוט שבוצע על ידי משרד התקשורת בשיתוף משרד התחבורה ורכבת ישראל נבחן פתרון של חריצת חלונות בלייזר, במטרה להפחית את חסימת האותות הסלולריים על ידי שכבת הזכוכית הכפולה.

הבדיקות הציגו שיפור ניכר במדדי הקליטה, ובעקבות זאת הנחתה שרת התחבורה להאיץ את ביצוע התהליך בקרונות קיימים. עד כה הותקנו חלונות מחורצים בלייזר ב-30 קרונות, ובקרוב יגדל מספרם באופן משמעותי, לאחר שהוקצה לכך תקציב ייעודי בסך 68 מיליון שקלים. כמו כן, כל הקרונות החדשים שיגיעו לישראל יכללו חלונות מחורצים בלייזר מראש, כחלק מהמפרט התקני המעודכן. בהנחיית שרת התחבורה, מירי רגב, ובשיתוף משרד התקשורת ורכבת ישראל, נבחנים פתרונות נוספים לשדרוג משמעותי של חוויית הגלישה בקרונות, ובהם מגבירי wifi ייעודיים, וכן מערכת אינטרנט אלחוטי עוצמתית שתיפרס בקרונות הרכבת.

כחלק מהמאמץ לשיפור חוויית הנסיעה, הוחלט גם על התקנת רשתות wifi בכל תחנות הרכבת. במקביל, ועל מנת להגדיל את קיבולת הרשתות הסלולריות לאורך תוואי הרכבת, באופן שיתמוך בגידול הצפוי בביקוש מצד הנוסעים, יש צורך לעבות את פריסת האנטנות לאורך כל תוואי המסילה. לשם כך, רכבת ישראל תנגיש, בהסכם מסגרת מיוחד וללא עלות, נכסים לאורך כל תוואי הרכבת ובתחנות, לטובת הקמת אתרי סלולר. בהמשך לכך, משרד התקשורת יפעל מול חברות הסלולר לעיבוי פריסת אנטנות לאורך מסילות הרכבת ובמנהרות. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב התייחסה: ״שיפור הקליטה הסלולרית ברכבת הוא חלק מהמחויבות שלנו להפוך את התחבורה הציבורית לאטרקטיבית, נוחה ומודרנית. קליטה סלולרית רציפה ואיכותית היא מרכיב חשוב בניצול הזמן עבור עובדים בכל התחומים, סטודנטים וכל נוסע אחר. אני מברכת על ההתקדמות בפיילוט שהושגה בשיתוף הפעולה בין המשרדים ועם צוותי רכבת ישראל. נמשיך לפעול בכל הכלים הטכנולוגיים הקיימים כדי לשפר את השירות ואת חווית הנסיעה ברכבת ובכל ערוצי התחבורה הציבורית." 

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי: "תשתיות תחבורה כבישים ורכבות משולבות בתשתיות תקשורת, חיוניות לכל אדם, בכל מקום ובכל זמן, ובפרט בעיתות חירום. ישעיה הנביא כבר הבין אז את החשיבות ואנחנו מיישמים: "עִבְרוּ עִבְרוּ בַּשְּׁעָרִים (גם בתחנות ובמנהרות) פַּנּוּ דֶּרֶךְ הָעָם סֹלּוּ סֹלּוּ הַמְסִלָּה סַקְּלוּ מֵאֶבֶן הָרִימוּ נֵס (וגם תרנים). אני מודה לחברתי השרה מירי רגב על היוזמה המשותפת וההתגייסות המלאה וכן לצוותים המקצועיים ששקדו על פתרונות, הן בהיבט הכיסוי מאתרי הסלולר והן במציאת פתרונות ייעודיים." 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: ״בהנחיית השרה רגב, אנו פועלים להביא בשורה אמיתית לנוסעי הרכבת. החיבור לרשת הסלולרית הוא היום צורך בסיסי של כל נוסע, ובמיוחד של מי שנוסע ברכבת לעבודה וללימודים. הבטחת תקשורת סלולרית רציפה ברכבת היא חלק מחזון 'מחברים את ישראל' שמובילה שרת התחבורה, כי היום לא מספיק רק חיבור תחבורתי, חייבים גם חיבור אונליין לרשת."

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אחד העם 30/07/2025 18:19
    הגב לתגובה זו
    מדברים ברכבת בלי סוף כל נסיעה חוזרים הבייתה עם כאב ראש מה יש לקשקש כל כך הרבה אז מה עכשיו ידברו יותרשל מי הרעיון המטופש הזה
  • 18.
    הייתי עושה להם חריצים עם דיסק בחצי מחיר!!!! (ל"ת)
    שוד של כספי הציבור!!!! 25/07/2025 01:55
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    ברור שקבלן מקורב .... ועוד ... (ל"ת)
    אנונימי 18/07/2025 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אנונימי 13/07/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    על גשם לא שמעתם
  • 15.
    אורי 13/07/2025 00:32
    הגב לתגובה זו
    קודם כל ברכות אבל אבלב68 מלין שקל יכלו להשקיע את מסילת הברזל בחוף הכרמל בחיפהמה שמונע השלמת חשמול המסילה בכל הארץ.בכל מקרה כל יוזמהמבורכת וברכות לשרת התחבורהמירי רגב על כל הפרוייקטים
  • 14.
    בזבוז כספי משלם המיסים (ל"ת)
    אנונימי 12/07/2025 17:32
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אנונימי 12/07/2025 12:00
    הגב לתגובה זו
    שאלת את מירי רגב לפני קביעת עובדות
  • 12.
    אלכס שם בדוי 12/07/2025 10:46
    הגב לתגובה זו
    רכבת ישראל אינו הגוף הכי מושחת במדינה עם תמריצים מטורפים כי זה סמל.אתם זוכרים שהם הוציאו עשרות מיליונים גם כאשר הזמינו קרונות והגובה שלהם לא היה מותאם לגובה התחנות
  • אירני ומחבל כותבים מושחט.. (ל"ת)
    בוקר 12/07/2025 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יובל 12/07/2025 09:43
    הגב לתגובה זו
    איזה טמטום מה הבעיה לעשות WiFi פחות כסף וגם זה מעלה חיוך למשתמשים
  • 10.
    אנונימי 12/07/2025 00:57
    הגב לתגובה זו
    כישלון כשעובדי המגזר הציבורי המושחת שורף כסף בלי היכר ומקבל החלטות גרועות ולא מקצועיותברןכים הבאים לישראל 2025.. מלא על מלא ימין נחות
  • 9.
    בכר 11/07/2025 18:19
    הגב לתגובה זו
    אפשר לעשות את זה עם אנטנה ומקמש .משער שכסף מיותר יש למשרד התחבורה.
  • 8.
    אנונימי 11/07/2025 13:32
    הגב לתגובה זו
    הכבל החיצוני נחושת על פס פלסטיק אורך מטר הקצה מחובר עם קדח כבל מסוכך לחלק הפנימי. בפנים 50 סמ כבל נחושת על פלסטיק . הקרינה הסלולרית מבחוץ תיקלט בחוט החיצוני ויעבור לחוט הפנימי שיקרין לתוך הקרון. 200 אלף שח אני עושה לכם.
  • תרכב על חמור לא תהיה בעיית קליטה מוט נחושת מוליך חשמל ולא תדרים (ל"ת)
    בוקר 12/07/2025 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    Amit.Lonen 11/07/2025 10:08
    הגב לתגובה זו
    1. איך דואגים שלא יברח המיזוג2. איך דואגים שלא תהיה שריקת רוח מהחריצים3. מה בנושא חדירת מי גשם בחורף דרך החריצים4. החלונות ברכבת עשויים זכוכית מחוסמת! כל שינוי בזכוכית אחרי החיסום מחליש אותה באופן משמעותי. מי בדק מה יקרה לחלונות המחורצים במצב חרום
  • 6.
    אנונימי 10/07/2025 21:51
    הגב לתגובה זו
    פלוני אחד יקבל חינם אלמוני אחר ישלם מחיר מופקע על הנסיעה.צדק פנקס אדום!
  • 5.
    איזה מקורב מקבל את העבודה (ל"ת)
    שושה 10/07/2025 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 10/07/2025 15:50
    הגב לתגובה זו
    דיי עם הגזל
  • 3.
    תלכו אחרי הכסף תגיעו למקורב לצלחת שגוזר קופון (ל"ת)
    עושה חשבון 10/07/2025 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עדיף שקט מאשר לשצוע קשקושים של אנשים (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אריה 10/07/2025 11:10
    הגב לתגובה זו
    אזרחים שהקרקע נגזלת מהם לטובת ציבור הנוסעים שישתמש בה עשרות רבות של שנים מקבלים קדחת בצלחת אחרי מרוץ מטורף של עניים בשער . מצב אבסורדי הרכבת תעשה רווחים אדירים מהגזל ולא רואה את הבעלים ממטר .
פולקסווגן ID.Buzz בעמדת טעינה. צילום יואב פולספולקסווגן ID.Buzz בעמדת טעינה. צילום יואב פולס

שמונה כללים ל-200,000 חשמליות בכבישים

על כבישי ישראל נוסעות היום מעל 200,000 מכוניות חשמליות. השימוש ברכב חשמלי מצריך שינוי דפוסי התנהגות. ריכזנו עבורכם את שמונת הכללים החשובים לדעתנו.  

יואב פולס |

למרות ההאטה היחסית במכירת כלי רכב חשמליים, בלי לשים לב, מעל 200,000 כלי רכב חשמליים נמסרו ללקוחות ונוסעים על כבישי ישראל. למען חובבי הנתונים, מתחילת 2024, כלומר שנה ושמונה חודשים, עלו על כבישי ישראל מעל ל- 100,000 כלי רכב חשמליים, שהכפילו את כמות החשמליות המצטבר שנמכרו עד סוף 2023.

מאחר ומרבית החשמליות הן מהשנים האחרונות, מרביתן עדיין שועטות על כבישי ישראל בדממה, ללא צריכת בנזין, ללא פליטת מזהמים, ועם חסכון כספי משמעותי לבעליהן שנפרדו מהצורך לתדלק בנזין יקר בתחנות דלק.

כמות המכוניות הזו, שממשיכה לגדול בעקביות, מחייבת את בעלי המכוניות החשמליות גם לשינויי התנהגות שסיכמנו לכם בכמה נקודות פשוטות:

  1. טעינה – הטעינה 'הבריאה' ביותר לשמור על חיי סוללת הרכב היא טעינה איטית AC, ביתית או ציבורית. טעינה מהירה DC טובה לשימוש כאשר נדרשת הארכת טווח בנסיעה ארוכה. טעינת DC 'פעם ב...' לא תהרוס את הסוללה וניתן להטעין ללא חשש. עם זאת, מי שמסתמך רק על טעינת DC עלול לפגוע בביצועי הסוללה.
  2. ליצרנים סונים סוגי סוללות שונות בטכנולוגיות שונות. יש מי שממליץ להטעין רק עד 80% אם לא נדרשת נסיעה ארוכה, יש מי שמנחה את הנהגים להטעין אחת לחודש עד 100%, וכך גם בפריקת הסוללה. בררו עם יבואן הרכב שלכם מה המלצת היצרן.
  3. הכירו נקודות טעינה מהירה מרוחקות. ברחבי הארץ פרוסות מאות עמדות טעינה מהירות. אם יש לכם דודה בקרית שמונה, חבר באילת או הורים בנהריה, חשוב להכיר איפה בדרך יש מתחמי עמדות טעינה. כמי שמחזיק רכב חשמלי מעל לשלוש שנים אני 'מכיר' כמה מתחמי טעינה בקרבת קרית שמונה, בכניסה הדרומית לנהריה, בכל מתחמי הנוחות של 'דור' על כביש שש, באיזור באר שבע, בדימונה, ערד ומצפה רמון, וכך גם בצומת הערבה ועל כביש הערבה. עוד נכון להכיר את עמדות הטעינה בתחנות הדלק של 'פז' עם פיזור ארצי נהדר, ורמת שמישות גבוהה. זה יסייע לכם מאוד להנמיך חרדות טווח, אם עדיין יש לכם כאלה.
  4. 'אל תעשה לחברך' – החניה הצמודה לעמדת הטעינה הציבורית, איטית או מהירה אינה חניה לרכב חשמלי. היא שם רק עבור רכב חשמלי במהלך טעינה. אם הרכב לא בטעינה או שכבר הגעתם לאחוזי טעינה גבוהים, תפנו את העמדה לאחרים. בעלי מכוניות בנזין או דיזל, כמה רעים אתם יכולים להיות, וכמה חוסר איכפתיות לאחרים יש לכם כשאתם מחנים בעמדת הטעינה ולא מאפשרים למי שבאמת צריך גישה לעמדה. שימו לב, כבר דווחו מקרי ונדליזם במכוניות בנזין שחסמו עמדות טעינה.
  5. יונדאי איוניק 5 בעמדת טעינה. המקום הפנוי ליד מיועד לטעינה בלבד. צילום יואב פולס
  6. כשהרכב בטעינה, תשאירו כרטיס קטן על הדשבורד עם הטלפון שלכם. למקרה שיש תקלה והרכב לא מטעין, או למקרה שהרכב כבר הגיע ל- 100% טעינה, ומישהו אחר צריך עכשיו להטעין.
  7. טווח אמיתי ברכב חשמלי – הטווח המוצהר על ידי יצרן הרכב הוא נתון תיאורטי או לפי תקן כזה או אחר. במציאות, נהיגה בכבישים מהירים צורכת יותר חשמל מאשר נהיגה בכבישים עירוניים, כלומר בדיוק הפוך מרכב עם מנוע בעירה פנימית. אם אתם רגילים לנהוג בכבישים מהירים במהירות של 130 קמ"ש, קחו בחשבון שבנוסף לעבירת המהירות שאתם מבצעים, אתם צורכים הרבה יותר חשמל מאשר אם תנהגו ב- 100 קמ"ש, והמשמעות היא שהטווח יתקצר משמעותית.
  8. רגנרציה – אותו רכיב קסום שמאפשר לרכב החשמלי שלכם להאט באמצעות המנוע החשמלי, וממש לייצר חשמל ולהטעין את הסוללה. למרבית כלי הרכב החשמליים יש אפשרות לקבוע רמות רגנרציה, עד רמה של נהיגה בדוושה אחת. ממליץ לכם לקבוע את הרגנרציה על רמה גבוהה ככל שניתן, ובעיקר בירידות ארוכות בהן נדרשת בלימה, ותופתעו להגיע לסוף הירידה עם יותר חשמל ממה שהיה לכם בסוללה כשהתחלתם את הירידה.
  9. גלגל רזרבי וכבל טעינה איטי – שני אביזרים שאני ממליץ שיהיו לכם ברכב החשמלי שלכם. כשתזדקקו להם, תהיו מוכנים לשלם הון כדי שהם יהיו שם עבורכם. (לרזרבי כמובן שיש להוסיף מגבה (ג'ק) ומפתח ברגים לרכב.

מישהו רוצה להמר תוך כמה זמן נגיע ל- 400,000 חשמליות בכבישים?


מכירת רכב (גרוק)מכירת רכב (גרוק)

קונים רכב חשמלי? בדקו את האותיות הקטנות

יבואני רכב חשמלי מבטיחים טעינה מהירה תוך 10-15 דקות, אך התשתית הנדרשת כמעט לא קיימת בישראל. על מה שאומרים לכם כשרוצים למכור לכם רכב חשמלי לעומת המציאות

עמית בר |


טעינה של 10 דקות? התיאוריה מול המציאות

יבואני רכב חשמלי בישראל מציגים נתוני טעינה מרשימים - הוספת טווח של 200-300 קילומטרים בטעינה של 10-15 דקות בלבד. היכולת הזו מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות כמו ארכיטקטורת 800 וולט (שקיימת בדגמים כמו יונדאי איוניק 5, קיה EV6 ופורשה טייקאן), סוללות עם קצב טעינה של עד 3C, ומערכות ניהול תרמי מתוחכמות שמאפשרות קליטת הספק של 250-350 קילוואט.

אבל הפער בין ההבטחה למציאות עצום. בישראל פועלות כיום כ-3,600 עמדות טעינה ציבוריות, אך רק כ-50 מהן מסוגלות לספק הספק של 150 קילוואט ומעלה, ופחות מ-20 עמדות מגיעות ל-350 קילוואט. רוב העמדות המהירות ממוקמות לאורך כביש 6 ובערים הגדולות, והן לרוב תפוסות או לא תקינות. למשל, רשת הטעינה של חברת EV Edge מונה כ-15 עמדות של 300 קילוואט, אך הן מפוזרות בעיקר במרכז הארץ.

גם כשמוצאים עמדה מתאימה, הטעינה המהירה מותנית בגורמים נוספים:

טמפרטורת הסוללה: בחורף או אחרי נסיעה ארוכה, הסוללה צריכה להגיע לטמפרטורה אופטימלית (25-35 מעלות) כדי לקלוט את מלוא ההספק

מצב הטעינה הנוכחי: הטעינה המהירה ביותר מתרחשת בין 10%-80% טעינה. מעבר ל-80%, הקצב יורד משמעותית

שיתוף הספק: עמדות רבות מחלקות את ההספק בין מספר רכבים, כך ש-350 קילוואט הופכים ל-175 לכל רכב

מגבלות הרכב עצמו: רכבים רבים מוגבלים ל-50-150 קילוואט למרות היכולת התיאורטית הגבוהה יותר


נתוני אמת מהשטח: זמני טעינה של 25-35 דקות מ-10% ל-80% בעמדות של 150 קילוואט - רחוק מה-15-18 דקות המובטחות. בעלי MG4 עם יכולת טעינה של 135 קילוואט מדווחים על 40-50 דקות בפועל.


המציאות מאחורי ההבטחות

מבטיחים לכם חיבור וקישוריות לאפל, אנדרואיד. לא בטוח שיש. מרבית הרכבים הסיניים המשווקים בישראל (BYD, MG, Aiways, Geometry) אינם תומכים באנדרואיד אוטו או אפל קארפליי מלאים. במקום זאת, הם מציעים:

שיקוף מסך בסיסי דרך אפליקציה ייעודית (כמו BYD App)

מערכת מולטימדיה מבוססת אנדרואיד אך ללא חנות האפליקציות של גוגל

הבטחות לעדכון עתידי שלעיתים לא מתממשות


החריגים היחידים הם דגמי Lynk & Co וחלק מדגמי Geely שכוללים אנדרואיד אוטו מלא. יצרנים כמו BYD הבטיחו תמיכה "בקרוב" כבר ב-2023, אך נכון להיום, רוב הדגמים עדיין ללא התמיכה המלאה.

הבעיה מחמירה כשמגלים שגם עדכוני התוכנה מגיעים באיחור של חודשים ביחס לשווקים אחרים, וחלקם כלל לא מגיעים לישראל בגלל הבדלי שפה ורגולציה.