רכבת ישראל
צילום: רכבת

רכבת ישראל תוציא 68 מיליון שקל על חריצים בחלונות

אחרי תלונות על קליטה סלולרית נמוכה ברכבות משרד התחבורה רכבת ישראל תחרוץ בלייזר פתחים דקים כדי למנוע תקלות וניתוקים למשתמשי הרכבת - תג המחיר? 68 מיליון שקל אותם הקצה משרד התחבורה בראשות השרה מירי רגב לרכבת ישראל

מנדי הניג | (21)

בקרוב יהיה קל יותר לצפות בנטפליקס, לגלוש ולהוציא שיחות. רכבת ישראל עשתה פיילוט ובו חריצים דקים בקצוות החלונות השיגו שיפור בקליטה שהתקבלה במכשירים ובעקבות התוצאות אושר היישום הרוחבי בכל הקרונות שבהם יפתחו חריצים כדי לשפר את הקליטה הסלולרית למשתמשי הרכבת.


סביר להניח שחברה פרטית הייתה מצליחה להתמקח, ולחתוך פרויקט כזה בחצי אם לא יותר אבל לרכבת ישראל הממשלתית כנראה יש פרמיה אחרת. על המיזם היא הוציעה ממשרד התחבורה 68 מיליון שקל אחרי ששרת התחבורה שוכנעה כי המהלך יתרום לשיפור חוויית הנסיעה.

ניתוקים ובעיות קליטה בעת שימוש בטלפון הסלולרי במהלך הנסיעה ברכבת הם תופעה מוכרת באזורים מסוימים, הפוגעת באפשרות לנצל את זמן הנסיעה לעבודה, תקשורת ולמידה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בשיתוף משרד התקשורת ורכבת ישראל, מקדמים פתרונות חדשניים לשיפור הקליטה הסלולרית ברכבת. במסגרת
פיילוט שבוצע על ידי משרד התקשורת בשיתוף משרד התחבורה ורכבת ישראל נבחן פתרון של חריצת חלונות בלייזר, במטרה להפחית את חסימת האותות הסלולריים על ידי שכבת הזכוכית הכפולה.

הבדיקות הציגו שיפור ניכר במדדי הקליטה, ובעקבות זאת הנחתה שרת התחבורה להאיץ את ביצוע התהליך בקרונות קיימים. עד כה הותקנו חלונות מחורצים בלייזר ב-30 קרונות, ובקרוב יגדל מספרם באופן משמעותי, לאחר שהוקצה לכך תקציב ייעודי בסך 68 מיליון שקלים. כמו כן, כל הקרונות החדשים שיגיעו לישראל יכללו חלונות מחורצים בלייזר מראש, כחלק מהמפרט התקני המעודכן. בהנחיית שרת התחבורה, מירי רגב, ובשיתוף משרד התקשורת ורכבת ישראל, נבחנים פתרונות נוספים לשדרוג משמעותי של חוויית הגלישה בקרונות, ובהם מגבירי wifi ייעודיים, וכן מערכת אינטרנט אלחוטי עוצמתית שתיפרס בקרונות הרכבת.

כחלק מהמאמץ לשיפור חוויית הנסיעה, הוחלט גם על התקנת רשתות wifi בכל תחנות הרכבת. במקביל, ועל מנת להגדיל את קיבולת הרשתות הסלולריות לאורך תוואי הרכבת, באופן שיתמוך בגידול הצפוי בביקוש מצד הנוסעים, יש צורך לעבות את פריסת האנטנות לאורך כל תוואי המסילה. לשם כך, רכבת ישראל תנגיש, בהסכם מסגרת מיוחד וללא עלות, נכסים לאורך כל תוואי הרכבת ובתחנות, לטובת הקמת אתרי סלולר. בהמשך לכך, משרד התקשורת יפעל מול חברות הסלולר לעיבוי פריסת אנטנות לאורך מסילות הרכבת ובמנהרות. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב התייחסה: ״שיפור הקליטה הסלולרית ברכבת הוא חלק מהמחויבות שלנו להפוך את התחבורה הציבורית לאטרקטיבית, נוחה ומודרנית. קליטה סלולרית רציפה ואיכותית היא מרכיב חשוב בניצול הזמן עבור עובדים בכל התחומים, סטודנטים וכל נוסע אחר. אני מברכת על ההתקדמות בפיילוט שהושגה בשיתוף הפעולה בין המשרדים ועם צוותי רכבת ישראל. נמשיך לפעול בכל הכלים הטכנולוגיים הקיימים כדי לשפר את השירות ואת חווית הנסיעה ברכבת ובכל ערוצי התחבורה הציבורית." 

שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי: "תשתיות תחבורה כבישים ורכבות משולבות בתשתיות תקשורת, חיוניות לכל אדם, בכל מקום ובכל זמן, ובפרט בעיתות חירום. ישעיה הנביא כבר הבין אז את החשיבות ואנחנו מיישמים: "עִבְרוּ עִבְרוּ בַּשְּׁעָרִים (גם בתחנות ובמנהרות) פַּנּוּ דֶּרֶךְ הָעָם סֹלּוּ סֹלּוּ הַמְסִלָּה סַקְּלוּ מֵאֶבֶן הָרִימוּ נֵס (וגם תרנים). אני מודה לחברתי השרה מירי רגב על היוזמה המשותפת וההתגייסות המלאה וכן לצוותים המקצועיים ששקדו על פתרונות, הן בהיבט הכיסוי מאתרי הסלולר והן במציאת פתרונות ייעודיים." 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: ״בהנחיית השרה רגב, אנו פועלים להביא בשורה אמיתית לנוסעי הרכבת. החיבור לרשת הסלולרית הוא היום צורך בסיסי של כל נוסע, ובמיוחד של מי שנוסע ברכבת לעבודה וללימודים. הבטחת תקשורת סלולרית רציפה ברכבת היא חלק מחזון 'מחברים את ישראל' שמובילה שרת התחבורה, כי היום לא מספיק רק חיבור תחבורתי, חייבים גם חיבור אונליין לרשת."

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אחד העם 30/07/2025 18:19
    הגב לתגובה זו
    מדברים ברכבת בלי סוף כל נסיעה חוזרים הבייתה עם כאב ראש מה יש לקשקש כל כך הרבה אז מה עכשיו ידברו יותרשל מי הרעיון המטופש הזה
  • 18.
    הייתי עושה להם חריצים עם דיסק בחצי מחיר!!!! (ל"ת)
    שוד של כספי הציבור!!!! 25/07/2025 01:55
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    ברור שקבלן מקורב .... ועוד ... (ל"ת)
    אנונימי 18/07/2025 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אנונימי 13/07/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    על גשם לא שמעתם
  • 15.
    אורי 13/07/2025 00:32
    הגב לתגובה זו
    קודם כל ברכות אבל אבלב68 מלין שקל יכלו להשקיע את מסילת הברזל בחוף הכרמל בחיפהמה שמונע השלמת חשמול המסילה בכל הארץ.בכל מקרה כל יוזמהמבורכת וברכות לשרת התחבורהמירי רגב על כל הפרוייקטים
  • 14.
    בזבוז כספי משלם המיסים (ל"ת)
    אנונימי 12/07/2025 17:32
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אנונימי 12/07/2025 12:00
    הגב לתגובה זו
    שאלת את מירי רגב לפני קביעת עובדות
  • 12.
    אלכס שם בדוי 12/07/2025 10:46
    הגב לתגובה זו
    רכבת ישראל אינו הגוף הכי מושחת במדינה עם תמריצים מטורפים כי זה סמל.אתם זוכרים שהם הוציאו עשרות מיליונים גם כאשר הזמינו קרונות והגובה שלהם לא היה מותאם לגובה התחנות
  • אירני ומחבל כותבים מושחט.. (ל"ת)
    בוקר 12/07/2025 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    יובל 12/07/2025 09:43
    הגב לתגובה זו
    איזה טמטום מה הבעיה לעשות WiFi פחות כסף וגם זה מעלה חיוך למשתמשים
  • 10.
    אנונימי 12/07/2025 00:57
    הגב לתגובה זו
    כישלון כשעובדי המגזר הציבורי המושחת שורף כסף בלי היכר ומקבל החלטות גרועות ולא מקצועיותברןכים הבאים לישראל 2025.. מלא על מלא ימין נחות
  • 9.
    בכר 11/07/2025 18:19
    הגב לתגובה זו
    אפשר לעשות את זה עם אנטנה ומקמש .משער שכסף מיותר יש למשרד התחבורה.
  • 8.
    אנונימי 11/07/2025 13:32
    הגב לתגובה זו
    הכבל החיצוני נחושת על פס פלסטיק אורך מטר הקצה מחובר עם קדח כבל מסוכך לחלק הפנימי. בפנים 50 סמ כבל נחושת על פלסטיק . הקרינה הסלולרית מבחוץ תיקלט בחוט החיצוני ויעבור לחוט הפנימי שיקרין לתוך הקרון. 200 אלף שח אני עושה לכם.
  • תרכב על חמור לא תהיה בעיית קליטה מוט נחושת מוליך חשמל ולא תדרים (ל"ת)
    בוקר 12/07/2025 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    Amit.Lonen 11/07/2025 10:08
    הגב לתגובה זו
    1. איך דואגים שלא יברח המיזוג2. איך דואגים שלא תהיה שריקת רוח מהחריצים3. מה בנושא חדירת מי גשם בחורף דרך החריצים4. החלונות ברכבת עשויים זכוכית מחוסמת! כל שינוי בזכוכית אחרי החיסום מחליש אותה באופן משמעותי. מי בדק מה יקרה לחלונות המחורצים במצב חרום
  • 6.
    אנונימי 10/07/2025 21:51
    הגב לתגובה זו
    פלוני אחד יקבל חינם אלמוני אחר ישלם מחיר מופקע על הנסיעה.צדק פנקס אדום!
  • 5.
    איזה מקורב מקבל את העבודה (ל"ת)
    שושה 10/07/2025 20:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 10/07/2025 15:50
    הגב לתגובה זו
    דיי עם הגזל
  • 3.
    תלכו אחרי הכסף תגיעו למקורב לצלחת שגוזר קופון (ל"ת)
    עושה חשבון 10/07/2025 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עדיף שקט מאשר לשצוע קשקושים של אנשים (ל"ת)
    אנונימי 10/07/2025 11:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אריה 10/07/2025 11:10
    הגב לתגובה זו
    אזרחים שהקרקע נגזלת מהם לטובת ציבור הנוסעים שישתמש בה עשרות רבות של שנים מקבלים קדחת בצלחת אחרי מרוץ מטורף של עניים בשער . מצב אבסורדי הרכבת תעשה רווחים אדירים מהגזל ולא רואה את הבעלים ממטר .
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

דונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcapדונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcap

תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק

הדונגפנג בוקס והפולקסווגן טיקרוס כשלו במבחני בטיחות שבוצעו על ידי ה EuroNcap כשהן מקבלות ציון בינוני מאוד של שלושה כוכבי בטיחות בלבד. ב-בוקס זוהה כשל בריתוכי השלדה. 

לצידן הצטיינו עם חמישה כוכבי בטיחות מספר דגמים כמו פולקסווגן ID4, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3

עוד הצטיינו מספר דגמים העתידים להגיע לישראל בשבועות או בחודשים הקרובים

יואב פולס |

דונגפנג בוקס ופולקסווגן טיקרוס קיבלו ציונים נמוכים ומפתיעים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap הנחשב לאמת מידה בתחום הבטיחות של כלי רכב חדשים.

לצד האכזבה מהבוקס והטיקרוס, נבחנו עוד מספר כלי רכב רלוונטיים לשוק הישראלי וקיבלו ציונים מקסימליים של חמישה כוכבי בטיחות. מבין הדגמים שנבחנו והצטיינו, רלוונטיים לשוק הישראלי הצ'רי טיגו 7 והצ'רי טיגו 8, פולקסווגן ID4 הקרוסאובר החשמלי של היצרנית, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3.

דגמים שטרם מיובאים לישראל אך צפויים להגיע בשבועות או בחודשים הקרובים, וגם הם קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות הם ה IM6 ( IM הוא מותג פרימיום של SAIC יצרנית MG), לצידו ה MG S6 EV שלא ברור אם יגיע לישראל, וכן מאזדה 6e דגם הסדאן הגדול ('מנהלים') החשמלי, וההונגצ'י ESH5 הקרוסאובר המסקרן מאוד של הונגצ'י.

בהקשר לתוצאות הדונגפנג בוקס ציינו ב EuroNcap בין היתר את ההערות הבאות:

במהלך בדיקת הרכב לאחר המבחן, נראה כי ריתוכים נקודתיים מרובים נכשלו בקורת A, מה שפגע ביכולת של מעטפת המרכב לעמוד בעומס נוסף.  הדלתות נותרו נעולות לאחר הבדיקה, מה שהפריע למאמצי המגיבים הראשונים לחלץ את הנוסעים. (נזכיר בהקשר זה את התאונה הקטלנית בה היתה מעורבת שיאומי SU7 עליה דיווחנו לאחרונה) בנוסף, לא היה מספיק לחץ בכרית האוויר כדי למנוע מראשו של הנהג לפגוע בהגה. במבחן פגיעת הצד, הדונגפנג בוקס סיפק הגנה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים וצבר מקסימום נקודות. בפגיעת מוט הצד החמורה יותר, ההגנה הייתה מספקת לפחות לכל אזורי הגוף הקריטיים.  בנוסף, למכונית אין אמצעי נגד להפחתת מגע ראש בראש בין יושבי המושבים הקדמיים, כך שההגנה על הצד הרחוק דורגה כגרועה.