גידול סויה חקלאות
צילום: Istock

אנרג'ין לוקחת את החקלאות אל השלב הבא

לאחר שגייסה 100 מיליון שקל, החברה מודיעה על התקדמות בשלבי המחקר והסכמי מסחור חדשים
אור צרפתי | (5)
נושאים בכתבה חקלאות

חברת אנרג'ין 0%  המפתחת תוכנה לניתוח מידע גנטי המבוססת על בינה מלאכותית, הודיעה על הסכם מסחור עם חברת זרעים בינלאומית, למתן רישיון למסחור זרעי עגבניה, בעלי תכונת עמידות למחלות . הסכם זה הינו הסכם מסחור ראשון מחוץ לישראל בנוגע לתכונת עמידות זו, בו מתקשרת החברה במודל פיתוח משותף של קניין רוחני, כנגד הכנסות מתמלוגים.

בהסכם נקבע כי החברה תהיה זכאית לתשלום חד פעמי עבור מתן הרישיון, בסכום שאינו מהותי. בנוסף, בכפוף למסירת הזרעים העמידים לחברת הזרעים בתוך 12 חודשים ממועד החתימה, החברה תהיה זכאית להכנסות תמלוגים למשך 10 שנים . להערכת החברה, בהתבסס על ניתוח גודל השוק הפוטנציאלי של המוצרים ועל סיכויי ההצלחה של מסחורם, הכנסותיה מהתמלוגים כאמור במהלך תקופת ההסכם עשויות להצטבר לסכום מהותי.

בהתבסס על הטכנולוגיה שפיתחה,  החברה מספקת שירותי ניתוח מידע גנטי ללקוחותיה. במסגרת שיתופי פעולה אלו הודיעה החברה כי  הושלם שלב מחקרי של מיפוי גנים מרכזיים בצמח הקנאביס ופיתוח סמני DNA. ביניהם, מופה איזור בגנום האחראי על ייצור הפרחים (המייצרים את החומרים הפעילים בקנאביס) ללא תלות באורך היום, תכונה זו נקראת auto-flower.

כיום, לשם קבלת פרחי קנאביס חייבים לגדל את הצמחים באורך יום הקצר מ-12 שעות. על כן, יש צורך במתקני גידול יקרים המאפשרים באופן מלאכותי לשלוט על אורך היום. החדרת תכונת ה flower-auto תאפשר את גידול צמחי קנאביס בכל עונות השנה (ללא תלות במספר שעות האור ביממה), ועל ידי כך מוזילה את עלויות הגידול ומאפשרת ייצור פרחי קנאביס גם בחממות, ללא שליטה על אורך היום ואפילו גידול בשטח פתוח. להערכת החברה, תוצרי שיתוף הפעולה עשויים לאפשר ללקוח החברה לקצר את הזמן הנדרש לפיתוח של זני הקנאביס וההמפ החדשים הפורחים בכל אורך יום והכוללים את הגן לתכונה של ה flower-auto ,לתקופה של -12 18 חודשים, אשר מהווה קיצור של כ-P בזמן שהיה נדרש ללא השימוש בסמני ה-DNA.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מגדל 16/02/2021 16:24
    הגב לתגובה זו
    השוק צמא לסמנים שיקצרו זמני טיפוח בכל מיני צמחים , גם בחשיש
  • 3.
    מטופל 15/02/2021 03:26
    הגב לתגובה זו
    קאנביס אוטומת לא שווה כלום עדיף כבר לקנות בשחור ליצנים
  • 2.
    אריה 11/02/2021 14:46
    הגב לתגובה זו
    מה אני מפספס כאן? איך תסבירו שחברות דומות כדוגמת evogene שווה כבר 400 מליון דולר והיא מרוויחה פחות ומפסידה יותר? מה, רק בגלל שקרן ARK רכשה את המניות?
  • 1.
    t 11/02/2021 13:28
    הגב לתגובה זו
    כל בר דעת מבין שהבעיה בשוק הקנביס אינה שליטה באורך שעות האור על ידי תאורה והצללה,כזכור חלק גדול מהגידול מתבצע בחללים סגורים בלי לנצל את אור השמש החינמי בכלל.מנגד עלות אבטחה של חוות קנביס הינו מיליונים לשנה.אני מסיק איפה ש90 אחוז מהבעיות בגידול קשורות ברגולציה ולא באגרו טכניקה.
  • אורח 11/02/2021 18:18
    הגב לתגובה זו
    אני מכיר ממקור ראשון חוות של מאות רבות של דונמים בצפון אמריקה והחוות אלו הגידול לא מתבצע לארוך כל השנה בדיוק מהסיבה שהימים קצרים מידי בחורף ומוצר כזה נראה כמו מוצר שיגיע לכל החוות הענק בעולם. מצרף כתבה על אחת מחוות הענק רק כדי שתבין איך נראית חווה שמייצרת טונות של קנביס https://herb.co/news/culture/100-acre-cannabis-farm/
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.