אדמה - הרווח ברבעון השלישי הסתכם ב-42 מיליון דולר

ההכנסות צמחו ב-9% על אף השפעת הפעילות החלקית באתר הישן בג'ינגזו, אשר מגבילה את אספקתם של מוצרים בעלי ביקוש גבוה באזורים רבים
ערן סוקול |
נושאים בכתבה אגרוכימיה אדמה

אדמה, לשעבר מכתשים אגן, המפתחת ומייצרת מוצרי אגרוכימיה (מוצרים להגנת הצומח ומוצרי הדברה) מדווחת כי ברבעון השלישי של 2019 צמחו הכנסותיה בכ-9% והרווח הנקי עלה ב-5%.

המכירות ברבעון הסתכמו ב-953 מיליון דולר, עלייה של 9% במונחי דולר בהשוואה ל-872 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ועלייה של 11% במונחי מטבע מקור. צמיחה זו הושגה על אף השפעת הפעילות החלקית באתר הישן בג'ינגזו, אשר מגבילה את אספקתם של מוצרים בעלי ביקוש גבוה באזורים רבים, על אף שהאתר ממשיך להגדיל בהדרגה את פעילות הייצור. הפעילות החלקית באתר הגבילה את המכירות ברבעון ב-55 מיליון דולר.

הרווח הנקי הסתכם ב-42 מיליון דולר (4.4% מהמכירות) ברבעון, עלייה של 5% לעומת סך של 40 מיליון דולר (4.6% מהמכירות), שנרשם בתקופה המקבילה. הפעילות החלקית באתר הישן בג'ינגזו הגבילה את הרווח הנקי ברבעון ב-25 מיליון דולר, ובתקופת תשעת החודשים ב-71 מיליון דולר.

תמצית נתונים כספיים

ה-EBITDA הסתכם ב-144 מיליון דולר (15.1% מהמכירות) ברבעון, עלייה של 8% בהשוואה ל-134 מיליון דולר (15.3% מהמכירות) ברבעון המקביל. הפעילות החלקית באתר הישן בג'ינגזו, כולל רישום עלות הייצור שלא בקיבולת מלאה, הגבילה את ה-EBITDA ב-31 מיליון דולר ברבעון.

שיעור הרווח הגולמי עמד על 31% ברבעון השלישי לעומת 32% ברבעון המקביל.

שולי הרווח התפעולי ירדו ל-8.7% לעומת כ-9.3% ברבעון המקביל.

בחברה מציינים כי במהלך הרבעון השלישי נרשמה התאוששות חלקית בצפון אמריקה לקראת סוף העונה בהמשך לתנאי מזג האוויר הקשים ולהצפות ששררו במחצית הראשונה של השנה, כשהחברה רושמת ביצועים ראויים לציון הן בארה"ב והן בקנדה. החברה רשמה גם צמיחה חזקה באירופה ברבעון השלישי לאחר מחצית מאתגרת, על אף הבצורת שפקדה את האזור, וכן בברזיל וביתר מדינות אמריקה הלטינית, כשהיא מעמיקה ומרחיבה את החדירה לשווקים אלה הודות לסל המוצרים המבודלים שלה. בסין, אדמה ממשיכה להגדיל את המכירות של מוצריה המפורמלים, הממותגים והמבודלים בשיעורים דו-ספרתיים משמעותיים.

יאנג שינצ'יאנג, יו"ר דירקטוריון אדמה: "הודות לביצועים החזקים שלנו ברבעון, החברה הצליחה להתגבר על האתגרים שניצבו בפניה במהלך המחצית הראשונה של השנה, כשביצועים אלו אף תרמו לצמיחת החברה בתקופת תשעת החודשים. תוך שאנו ממשיכים לפתח ולהשיק מוצרים מבודלים בשווקים ברחבי העולם, אנחנו מתמקדים בהוצאה לפועל של אסטרטגיית הצמיחה שלנו ומביטים קדימה לסיום השנה בתנופה חיובית".

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה: "רשמנו מכירות שיא הן ברבעון והן בתשעת החודשים, בהובלת צמיחה דו-ספרתית בצפון אמריקה וכן במוצרים המבודלים, המפורמלים והממותגים שלנו בסין. בנוסף, ביצועים חזקים באמריקה הלטינית, שם התחילה העונה, ותוצאות משביעות רצון באירופה לקראת סיום העונה שם, תרמו אף הן לעלייה במכירות. הצמיחה העסקית קיבלה חיזוק נוסף כתוצאה מהמשך העלאת מחירים. הביצועים הללו הביאו לעלייה בכל מדדי הרווח ברבעון, וזאת על אף המשך ההשפעה המשמעותית של הפעילות החלקית באתר הישן בג'ינגזו, שם החברה מתקדמת בחזרה לייצור".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אדמה שהיתה בעבר בשליטת קבוצת אי.די.בי עוד בימים ששלט בה נוחי דנקנר נרכשה על ידי כמצ'יינה בשני שלבים כאשר בסופו של דבר עברה החברה לידיים סיניות באופן מלא ומניותיה נמחקו מהמסחר.

אדמה היא אחת מהחברות היצרניות הגדולות בארץ עם היקף מו"פ משמעותי ועם מפעלי ייצור גדולים במספר אתרים. אדמה נחשבת לאחת מחברות הגנריקה המובילות של עולם החקלאות. אך העברת השליטה לסינים, עלולה בסופו של דבר להעביר את הידע, המו"פ והייצור לסין. בינתיים שומרת החברה על צביון ישראלי מסוים עם פעילות ומטה מקומי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳