אייל דבי מסביר למה מניית הפניקס עולה כעת 6% בלבד

גיא בן סימון | (3)

בהמשך להודעתה של דלק על החתימה למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס, מניית הפניקס עולה בבורסה בתל אביב 'רק' ב-6% למרות שההסכם משקף פרמייה משמעותית יותר. אחרי מספר הודעות דומות בעבר למכירת השליטה בחברת הביטוח הישראלית, בלאומי שוקי הון מסבירים מדוע העלייה צנועה יחסית, ואפשר להבין מדוע.

מניית הפניקס -1.63% עולה כעת 6.1% במחזור מסחר של 4.3 מיליון שקל, לעומת מחזור מסחר יומי ממוצע של 449 אלף שקל בחודש האחרון.

אייל דבי, מנהל מחקר מניות ישראליות בלאומי שוקי הון: "המחיר המדווח בעסקה גבוה בכמעט 60% ממחיר השוק בו נסחרה המניה, כך שנשאלת השאלה מדוע המניה רושמת ברגעים אלו עלייה כל כך צנועה. הסיבה, לדעתנו, מתחלקת לשניים: המשקיעים כבר למודי ניסיון עם הסכמים שנחתמו ובסופו של דבר לא אושרו, כך שהתאמת המחיר הצנועה מבטאת את ההסתברות - הלא ממש גבוהה - שמעניקים המשקיעים לאישור העסקה על ידי הממונה".

"גם אם תאושר בסופו של יום העסקה האמורה, אנו סבורים שההתאמה לא תהיה מלאה - כלומר שווי השוק עדיין יהיה נמוך ממחיר המכירה. זו אומנם תופעה שאינה שכיחה, אבל הסיבה שזו תהיה להערכתנו התוצאה, היא התחושה שהמשקיעים סבורים שהרגולציה המכבידה עוד לא הגיע אל סופה - ושהרוכש הסיני 'נאיבי' ואינו מודע למלוא ההשפעה הצפויה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    סלינגר הרסה את חב הביטוח וגרמה נזקים במיליארדים (ל"ת)
    משה המיואש 22/08/2016 17:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הסתברות 0 לביצוע 22/08/2016 16:26
    הגב לתגובה זו
    סלינגר שמרי עלינו יא מלכה!!!!!!סוף סוף אישה עם ביצים שעוד לא קנו.עלי והצליחי, חזק ואמץ
  • 1.
    שלא למד,,,נו באמת, עדיף שתימחוק את הכתבה לפני שתתחרט. (ל"ת)
    ניתוח של מלומד 22/08/2016 13:53
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳