פישר נשבר: "קצב עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה ולא רואים סימנים של התמתנות - צריך לשקול צעדי מיסוי"

בבנק ישראל ממליצים להעלות מדרגה בעניין ריסון עליית מחירי הדירות בובליל ל-Bizportal: "להעלות מיסוי, זה כמו להוסיף שמן למדורה"
חן דרסינובר | (86)

בנק ישראל מציע לראשונה לממשלה לנקוט במדיניות אגרסיבית להתערבות בשוק הנדל"ן הבוער, זאת על ידי העלאת מיסים על מנת לרסן הביקוש לדירות שיעצרו את עליית המחירים. כך עולה מישיבת הריבית לחודשים אפריל-מאי 2013 שפורסמה היום (א').

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי הדירות זינקו בחודשים דצמבר-ינואר ב-1.7%, בהמשך לעלייה של 1.1% בחודשים נובמבר-דצמבר. בסיכום 12 החודשים האחרונים, מחירי הדירות עלו ב-8.6% והשלימו זינוק של קרוב ל-80% מתחילת גל העליות במחירי הנדל"ן שהחל ב-2007. גם בבחינת רמת ההיצע, מספר הדירות שבנייתן החלה בשנת 2012 נמוך ב-13% ממחירן ב-2011, נוסף על ירידה חדה בקצב שיווק ההשקעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל.

לנוכח הנתונים האמורים, במסגרת דיוני הריבית, הסכימו חברי הועדה כי "קצב עליית מחירי הדירות בחודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה וכי לא ניתן לזהות סימנים להתמתנות הפעילות בשוק הדירות על סמך הנתונים העדכניים, הגם שאלה טרם הושפעו בצורה מלאה מהצעד האחרון של המפקח על הבנקים הדורש מהבנקים הגדלת כריות ההון בגין משכנתאות".

עוד הדגישו חברי הועדה כי "המדיניות המוניטארית מוגבלת ביכולתה להשפיע לבדה על שוק זה, דרך השפעתה על הביקוש לדירות. על כן, תידרש הממשלה החדשה לנקוט במקביל בצעדים פיסקאליים להרחבת ההיצע (זירוז הליכי התכנון והגברת שיווק הקרקעות בעיקר באזורי הביקוש) ואולי גם לריסון הביקוש (כגון צעדי מיסוי)".

כלומר, חברי הועדה המוניטרית מציעים בריש גלי לממשלה החדשה לנקוט בצעדים לריסון הביקוש לדירות. בנק ישראל אומנם לא מפרט במסגרת הדו"ח צעדי מיסוי ספציפיים, אך אלה עשויים לבוא לידי ביטוי בדמות הגדלת מס רכישה, מס שבח, מס על השכרת דירות וכיו"ב.

ניסים בובליל: "הטלת מיסוי נוספת - זה כמו להוסיף שמן למדורה"

יו"ר התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, אמר בתגובה ראשונית ל-Bizportal כי "כל הטלת מיסוי נוספת רק תגרום להאצה בעליית המחירים. הביקושים הם קשיחים בגלל הגידול הטבעי, ומה האלטרנטיבה? הם רוצים שאנשים יגורו ברחוב? זו טעות להעלאות את המיסים על ענף שהוא גם ככה ממוסה באופן כבד - כיום שליש ממחיר הדירה זה מיסים למדינה".

בובליל מסביר כי ברכישת דירה חדשה במחיר ממוצע של 1.4 מיליון שקל עומדת עלות המיסוי על כ-350,000 שקל וכוללת מס רכישה על הקרקע, מס רכישה על הדירה, מע"מ, היטלי השבחה, אגרות בניה ועוד ועוד.

סמי מצלאוי, מנכ"ל חברת הנדל"ן מצלאוי, הגיב גם הוא בחריפות להצעת בנק ישראל: "הפתרון לבעיה טמון בשוק הפינוי בינוי, יש לקחת קרקעות זמינות במרכזי הערים ולבצע בהן פינוי בינוי והתחדשות עירונית. רק יצירת מלאי דירות גדול יוזיל את מחירי הדיור בארץ".

עוד הוסיף מצלאוי כי "כל הפעולות שבנק ישראל מנסה לעשות כולל הגבלות המשכנתאות לא מרפאות את החולה קרי שוק הדיור הזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור. במקום לפתור את הבעיה בנק ישראל רק מעצים אותה כשהוא מטיל מיסים נוספים הפוגעים ישירות ברוכשים. תפקיד בנק ישראל לדאוג שמי שלקוח משכנתא יוכל להחזיר את התשלומים ומי שלא פשוט לא יקבל משכנתא"

חברי הועדה הסכימו כי מניתוח הנתונים המקרו-כלכליים עולה כי מסתמן שיפור בפעילות הכלכלית ברבעון הראשון של 2013, אך טרם ניתן לקבוע האם תוצאות אלה משקפות תפנית חיובית ברמת הפעילות, או שמא מדובר בתיקון זמני שבא לאחר צמיחה חלשה יחסית ברבעון הקודם.

בנוסף, חברי הועדה הביעו את חששותיהם מפגיעה באמינות הפיסקאלית כתוצאה מאי עמידה ביעדי הגירעון בשנתיים הקרובות, פגיעה אשר עלולה לבוא לידי ביטוי בעתיד בעלייה בעלויות המימון של החוב הממשלתי. בשל כך, אלה המליצו לממשלה החדשה "לנקוט בקיצוץ משמעותי בהוצאותיה ביחס להתחייבויות הממשלה העודפות (בסך כ-13 מיליארד שקל בשנת 2013) וכן, להעלות מיסים". אולם, "גם אם ייושם הקיצוץ הנ"ל, לא תהיה המדיניות הפיסקאלית מרסנת שכן מגולמת בה עלייה ריאלית של כ-4.5% בהוצאה ביחס לתקציב 2012".

תגובות לכתבה(86):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 69.
    רפי אשכנזי 06/05/2013 19:34
    הגב לתגובה זו
    אבל רק אתה יותר "גאון" מכולם. בנקים בחול וקבוצות של סוחרי מטח קונים כל הזמן שקל לעומת הדולר ומרוויחים מיליונים ריבית ממדינת ישראל וכל יום מסחר הם מקבלי את הריבית בין הגבוהות בעולם בגלל שאתה אדון פישר לא מוריד את הריבית, ומה עם היצואנים המסכנים שמקבלים פחות ופחות כסף על הסחורה שהם מייצאים לחול,, וזה גם גורם לפיטורים ולהפסדים ועוד כמה דברים שלא ציינתי. אז בבקשה תזיז את התחת שלך או שתלך כבר לארה"ב ותעזוב אותנו בשקט.
  • 68.
    צביקה 08/04/2013 09:38
    הגב לתגובה זו
    צריך להבין את מכלול השוק ואת ההיסטוריה של שוק הדירות http://www.best-construction.co.il/SingleItem.aspx?ItemID=188
  • 67.
    לא יעזור 08/04/2013 09:22
    הגב לתגובה זו
    זו השיטה ושם יש הרבה כסף שחור. בעלי הדירות גובים שכ"ד הגבוה בהרבה ממה שרשום בחוזי השכירות וזאת על מנת שיהיו פטורים מלשלם מס על הדירות המושכרות - זה המצב כבר שנים, עשרות שנים! אז לשיטתו של פישר, כל מה שיתווסף זה עוד כסף שחור, עוד כסף שהמדינה לא תגבה. עוד כסף שבעלי הדירות ירוויחו! איך זה יעזור? השכירות בכל מקרה תעלה עוד ועוד, ומי שאין לו כסף לקניית דירה לא יהיה לו גם לשכירות, ותודה לבנק ישראל וליושבים במגדל השן ומנותקים מהשטח!
  • 66.
    תנו קרקע נבנה לבד... 08/04/2013 08:50
    הגב לתגובה זו
    לא רוצה בית מקבלן, נבנה לבד, לפי היכולת נתחיל ב 60 מר ונגדיל עד ל 120. תנו קרקע בנגב ובגליל, יש מרחבים אין סוף.
  • 65.
    מעל שנה דמגוגיה שקרית להרצת פראייר=בועה בפיצוץ=מיתון!!! (ל"ת)
    נדלן=בלוף שיווק 08/04/2013 02:15
    הגב לתגובה זו
  • 64.
    עשו מיליארדים ע"ח העם הפראייר=בועה בפיצוץ בפני הגנבים!! (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים 08/04/2013 02:13
    הגב לתגובה זו
  • 63.
    משקיף צפוני 08/04/2013 00:06
    הגב לתגובה זו
    שהם מדברים מהפוזיציה שמא ישארו ללא עבודה וכלל לא מדאגתם לציבור הקונים .הם הרי מחזיקים קרקעות להשקעה לזמן ארוך תוך צפיה לעלית מחירים.גם אם הם בונים.הדיור מיועד למשקיעים מצרפת ומהארץ. הדיור הנבנה על ידם אינו מיועד לצעירים.לכן ההצעה למסות דיור זה מוצדקת ויש להחליט על כך מהר.
  • 62.
    מה קשור מיסים לשים סוף לאופי המכוער של העלאת שכ דירה (ל"ת)
    עם מגעיל ללא מעצור 07/04/2013 23:20
    הגב לתגובה זו
  • 61.
    העלאת מס רווחי נדלן והורדת מס רווחי הון - זה הפיתרון (ל"ת)
    עדיף מאוחר 07/04/2013 22:02
    הגב לתגובה זו
  • 60.
    א 07/04/2013 21:56
    הגב לתגובה זו
    מחיר מוצר נקבע עי השוק - זה חוק בכלכלה ככל שיהיו יותר יח למכירה כך המחיר יירד תרגילים לא מצליחים להחזיק הרבה זמן ובסוף יהיה משבר עמוק בכל המשק
  • 59.
    אזרחית מתוסכלת 07/04/2013 20:50
    הגב לתגובה זו
    כל הצעדים בחודשים האחרונים לא הועילו. הגיע הזמן לטפל בצד ההצע ולא בצד הביקוש. בידי מנהל מקרקעי ישראל רוב אדמות המדינה. הגיע הזמן לטפל בגוף זה על מנת שזוגות צעירים יוכלו לרכוש דירה בלי שאנו, ההורים, נצטרך לקחת עוד משכנתאות אחרי שבקושי סיימנו את המשכנתא שלנו
  • 58.
    מומחה נדלן 07/04/2013 20:14
    הגב לתגובה זו
    מטורף!!!..מיסוי?!?...זה ייגרום לקריסה פיננסית ואז מה?!?...רק הפשרת קרקעות מאסיבית!!!..והבאת סינים לבנייה מהירה!!!..מה קשה להבין?!?..מה אתם דיסלקטים שם?!?...הלו?!?..מה קורה אתכם?...רק בנייה מאסיבית ולא מיסוי!!!.. אתם ממסים עצמכם לדעת יא משוגעים...
  • 57.
    סטנלי פישר צריך לעברת את שמו ל: אדמה חרוכה (ל"ת)
    בכל מה שנגע, הוא הרס 07/04/2013 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 56.
    כמו במנהטן 07/04/2013 18:03
    הגב לתגובה זו
    סיפורי מעשיות על הכלכלה החזקה והיציבה בעולם - ישראל, ההשכמה תהיה קטלנית.
  • 55.
    ישראלי 07/04/2013 17:50
    הגב לתגובה זו
    על הדירות להשקעה (שניה והלאה) בלבד יוטל מס רכוש בגובה 5% מערך הדירה.
  • 54.
    ואתם מתקבקים עצות קומו להפגנה (ל"ת)
    בנט&לפיד שותים שמפני 07/04/2013 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 53.
    במקום דיבורי סרק עלו לביתו של המליונר בנט ברעננה (ל"ת)
    אף אחד לא מקשיב לכם 07/04/2013 15:42
    הגב לתגובה זו
  • קנאי (ל"ת)
    רן 07/04/2013 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 52.
    שר השיכון והבינוי הוא ממפלגתו של בנט ולא של לפיד (ל"ת)
    בנט ומפלגתו 07/04/2013 15:42
    הגב לתגובה זו
  • סתם זקן 07/04/2013 16:32
    הגב לתגובה זו
    התחלתם כבר להבין כמה נזק כלכלי וחברתי עושות ההתנחלויות.? אה, עוד לא? אז בואו נדבר שוב עוד 4-5 שנים. ז"א אם יהיה לכם כסף לאינטרנט
  • התנחלויות 1 מיליארד, שיפור תנאים במגזר ציבורי 10 מיליאר (ל"ת)
    חשבון פשוט 07/04/2013 18:52
  • 51.
    בנט&לפיד אמר ווכלום לא זז צאו להפגנה מול בית ברעננה ולפ (ל"ת)
    בנט ולפיד זמנכם אוזל 07/04/2013 15:40
    הגב לתגובה זו
  • 50.
    תפסיקו עם העצות וקומו למחאה מעמד הביניים קורס (ל"ת)
    רק מחאת עמק 07/04/2013 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 49.
    blond101 07/04/2013 15:37
    הגב לתגובה זו
    זה לא מתפקידו של ב"י לדאוג לקצב עליית מחירי הדירות איפה הם היו במשך 4 שנים האחרונות אז לא היה צריך להעלות את המיסוי על הנדלן ?90% מקצב העליה בישראל תרם בנק ישראל ,ויותר נכון פישר בעצמו .הוא רק משתעשע עם הרעיון שימנו אותו לראש הפד למה? מה ההצלחה הכבירה שכל כלכלן אמריקאי אחר לא יוכל לשחזר?
  • 48.
    פישר היחיד שעושה 07/04/2013 15:37
    הגב לתגובה זו
    קומו למחאה חאלס הצעות אף אחד לא סופר אותכם למעלה רק מחאת ענק אולי תזיז משהו
  • 47.
    אבי 07/04/2013 15:27
    הגב לתגובה זו
    כי במלחמה הקרובה לשכח ממני !! המדינה הרסה לי את הבריאות ( חבל היום ערב יום השואה ). אני לא יכול יותר להחזיק, להכיל את הילדים שלי ולחיות בכבוד . קנייה דירה בלתי אפשרי , מחיר בשמיים באירופה הרבה יותר זול !! שכירות גבהה וכמובן לא מוגנת ?? בעל הנכס אלהים קטן , להן תוביל אותנו המדינה הזאות !! כמה חבל............ יאיר בבקשה עזור לנו בבקשה , המדינה בדרך לאבדון . טיפול שורש , לא הגיוני לשרת בצבא , ללמוד , מלואים , ולא לגמור את החודש בכבוד .....
  • 46.
    סוף סוף למסות משמעותית רווחים מדירות וקרקעות (ל"ת)
    נדל״ן =הון שחור 07/04/2013 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 45.
    לא מחובר 07/04/2013 15:06
    הגב לתגובה זו
    איך פרופ' פישר לא למד דבר מכשלונו של גרינספאן ביצירת בועת הדל"ן בעזרת ריבית ראלית המוכה/שלילית ? עכשיו אתה בורח ?
  • 44.
    פואוקראינסקי 07/04/2013 15:03
    הגב לתגובה זו
    תגיד להם שקצב עליית מחירים עדיין גבוהה ושאין ברירה צריך להעלות מסים וכך נסתום את החור בתקציב
  • 43.
    עידו 07/04/2013 14:50
    הגב לתגובה זו
    הפיתרון היחיד = לבנות דירות ובכמות!!! לא בכמות שתגרור קריסת בנקים אלא בכמות גם מספיק גדולה בשביל להוריד את המחירים לאורך 5 שנים הבאות, נמאס כבר מהעושק, נמאס מהגזילה, לא הגיוני שהיום המס על דירה הוא 100%, דירה שעולה 1.5 מיליון, מתוכם 750 אלף הולך למדינה!!! איפה נשמע דבר כזה?? מדינה הזויה ומגעילה שעושקת את כולם! תתחילו לשחרר אדמות, להתפרס מת"א ואיזור השרון לכיוון מזרח גם אחרי הקו הירוק ולא להיתקע על החוף וככה הכל יפתר!!! אם יעלו מיסים זה לא יזיז לעשירים לקנות ועדיין הם ימשיכו לקנות, זה רק יפגע בנו במעמד הביניים ובמעמד הנמוך. מה יהיה הסוף עם המדינה הזאת? אני לא מבין איך למשל בנורבגיה יש שם 4.7 מיליון איש והם מרוויחים 58 אלף דולר בשנה (לעומתנו 28 אלף דולר) והדירות יותר זולות והם חיים טוב. או למשל בארה"ב לוקחים מע"מ 8%, לוקחים מיסים במדרגות מס לא גבוהים, המוצרים שם יותר זולים, הדירות שם זולות, המכוניות שם פי 2 יותר זולות מפה.... והם חיים טוב!! אז למה פה כזה בעייתי?? למה לא פותרים את זה כבר? למה לא מביאים יותר מתחרים?? למה הכל יקר?? מדהים שעם כל המיסים שלוקחים לנו זה לא מספיק!!!!
  • בגלל אוכלי חינם 07/04/2013 18:59
    הגב לתגובה זו
    וגם לא הערבים. בארץ כן - גם ערבים מוסלמים וגם ערבים יהודים - ספרדים או איך שהם קוראים לעצמם. כאשר רק חצי מדינה משלמת מיסים, אז המיסים עולים עוד ועוד, במיוחד שהמגזרים שלא משלמים את המיסים גדלים יותר בכל שנה.
  • 42.
    סרגיי 07/04/2013 14:44
    הגב לתגובה זו
    במקום לשבת שנים ארוכות על קרקע ולנפח את מחירה שילכו ביבנו....
  • 41.
    כותבי תרחיש11-12-13 07/04/2013 14:39
    הגב לתגובה זו
    וכל המחירים יורדים 25-30% והמחסור = המכוון = יחוסל כשהמגזר המשרת לא יכול לרכוש דירה והמגזר הטפילי - רוכש דירה מסובסדת זה השוחד לשלטון = ע "י הפלית האזרח בשיטת הפרד - ומשול רק עייר לא יבין זאת השלטון לא באמת רוצה בפתרון הדיור רובם יושבים בפוזציית דיור ניראה לכם שהם יירו לעצמם ברגל ויורידו מחיר ? ! מי שמאמין ,,,,,, רק נוכל קם ?!
  • 40.
    ציפור מים 07/04/2013 14:37
    הגב לתגובה זו
    תגידו לי רגע - האם השמאים/קבלנים/מתווכים/בנקאים/משכירי דירות - יעשו מילואים אחרי שהצעירים שדיכאתם יעזבו ? האם הם ינהגו בטנקים ? יטיסו מטוסים ? ישכבו במארב 24 שעות וישתינו לבקבוק ? לולא הצעירים המדינה הזו תיכחד...נראה ששכחתם זאת - כולי תקווה שתיזכרו בזמן - לא חייבים להיות דלי אמצעים כדי לתמוך במאבק בהורדת מחירי הדיור , זו המדינה של כולנו , עגל הזהב יביא לאסון .
  • 39.
    כותבי תרחיש11-12-13 07/04/2013 14:31
    הגב לתגובה זו
    רק מענה למחסור יתן פתרון ויוריד מחיר - שימו לב =========== מדוע הקבלנים הורידו את התחלות הבניה בשנת 2012 ? הם דואגים שהמחסור ישאר רק יבו קראוואנים יכניס לשוק אלמנת מתחרה - ועז רובם ימהרו למכור לפני שהמחירים והקונים ירדו מהגג הם יושבים על קרקעות וממתינים להמשך הביקוש לכשיגיעו קראוואנים -הקבלנים והמקורבים והבנקאים יבינו שזמן התרגילים הולך ומסתיים
  • 38.
    עבדו עלינו תמיד 07/04/2013 14:28
    הגב לתגובה זו
    מאז כל אחד העלה את המחיר בכמה אלפים כשהיה נקוב בדולר זה היה פחות
  • 37.
    כותבי תרחיש11-12-13 07/04/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
    יבוא קראוואנים בתוך 3-6 חודשים בעלות של 100-200$ לחודש לזוג חסר דירה למשך 2-4 שנים = עד לגמר הבניה הקבועה= יורידו מחירי הדיור ב15-20% בתוך שנה ןיורידו המחירים ב20-25% בתוך שנתיים
  • 36.
    פתרונות 07/04/2013 14:22
    הגב לתגובה זו
    לפני שמוצאים פתרון, צריךלהגדיר את הבעיה. במדינת ישראל יש הרבה אנשים עם הרבה כספים פנויים. אין להם אמונה בבורסה ובשוק ההון או בפתיחת עסק- כל ההון הזה הולך לרכישת נדל"ן. למרות הביקורת על ריקי כהן שמרוויחה 20א'. יש קבוצה אדירה של אנשים לקראת פרישה בפרישה שצברו חסכונות/פנסיה בהיקפים של 1מ/ ש"ח ויותר, פעם הכסף היה בפקדון/אג"ח וקיבך תשואה.עכשיו הריבית אפסית והרי הכסף האלו עוברים לנדל"ן. הפתרון הוא גם למסות מי שרוכש דירה שנייה וגם לשחרר קרקעות לבנייה.
  • 35.
    אהרון 07/04/2013 14:21
    הגב לתגובה זו
    תושבי חוץ מהוים לפחות 40 אחוז מקוני הדירות שער דולר נמוך משחק לידיים שלהם שער הדוטלר כמו לפני 15 שנה זה בילתי נתפס . אפילו שוייץ לא עמדה בשער חזק וביצעה פיחות חד גם יפן החליטה סוף סוף לפחת את שער היין . ורק פישר הגאון ממשיך להחזיק את שער השקל נמוך . עאם שער הדולר יהיה 4 שח ויותר לדולר תוך זמן קצר יפסיקו תושבי חוץ לקנות דירות וז המחירשל הדירות יירד . מזה חושש פישר כי הוא מגן הבנקים . שם מנכלים שלא מייצרים כלום מרויחים 5 מיליון לחודש . חושש לאיתנות הבנקים העושקים את הציבור .
  • הזרים מוכרים דולרים, אז דולר גבוה זה יותר שקלים בשבילם (ל"ת)
    אתה טועה 07/04/2013 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    הקוסם 07/04/2013 14:16
    הגב לתגובה זו
    זה יגדיל את כמות הדירות?
  • אזרח ותיק 07/04/2013 16:11
    הגב לתגובה זו
    אולי זה יהרוס לך חלק מההכנסות....
  • 33.
    שלא יעבדו עליכם (ל"ת)
    מס על נדלן = עלייות 07/04/2013 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    פישר נגיד גרוע ביותר .דולר נמוך מאוד ודירות בשמים. (ל"ת)
    צחי 07/04/2013 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    דויד יוסף 07/04/2013 14:01
    הגב לתגובה זו
    הכל זה עניין של היצע וביקוש, אם יש מעט שטחים והביקוש עולה אז המחיר טס לשמים, וכך גם ההפך. שימו לב כל פעם שממשלת ישראל ויתרה על שטחים המחירים טסו, סיני, חבל גוש קטיף, דיבורים על הגולן, דיבורים על יהודה ושומרון, על ירושלים, על שטחים לטובת הערבים (בדואים) בנגב ובגליל.
  • 30.
    מס רכישה בגובה 25% על דירה שניה, ופינוי בינוי בערים. (ל"ת)
    דויד יוסף 07/04/2013 13:56
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    "אמחייי"סוף סוף מקבלים שכל,מס על דירות להשכרה!!!! (ל"ת)
    אנונימי 07/04/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    הממשלה פה אשמה אבל נבחרה שוב מגיע לכם (ל"ת)
    פישר מתערב סתם 07/04/2013 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    תו 07/04/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
    להעלות שכר דירה מעבר לרף מסויים שיקבע בחוק . אין אפשרות להעלות שכר דירה , נגמר הכסף , אנשים פשוט יחזרו לגור עם ההורים והדירות להשכרה ישארו ריקות - התהליך הזה כבר מתרחש ברחבי הארץ. צריך להעלות בדחיפות מיסים בעיקר על משקיעים זרים ולהתעלם מכל האינטרסנטים שמנסים למנוע זאת כי יודעים את התוצאה , הגיע הזמן לעצור את חזירות הנדלן ולתת לישראלים אוויר לנשימה לפני שיבוא גל הרס עצום.
  • ברוכה הבאה ,כנראה שיצאת מהיער רק עכשיו. (ל"ת)
    לעינת 07/04/2013 15:36
    הגב לתגובה זו
  • עינת 07/04/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
    להחזיק היום דירה ולהשכיר זה לא עסק משתלם ,תשואה נמוכה.הממשלה אינה בונה דירות להשכרה כמו שנהוג בעולם ולכן צריך להגיד תודה לאנשים שמוכנים להתעסק בהשכרת דירות ,כבר יש מס על השכרת דירות ,להעלות את המס יהפוך את זה ללא משתלם ואיפה יגורו אנשים שאין להם דירות ,ברחוב???
  • עינת את צודקת 07/04/2013 14:19
    אם לא יהיה להם דירות להשכרה יהיה יותר גרוע. אנשים גם יכולים להחליט שלא שווה להם הטרחה לקנות לתקן לשלם מס להגיש דוחות וכו' יכולים להחזיק את הדירות סתם . זה גם לא יעזור כי אנשים יכולים להצהיר על הכנסות משכד נמוכות אפשר לסדר את העניין זה לא בעיה
  • אבו אבו 07/04/2013 14:15
    אל תעשה לי טובה
  • 26.
    אתם שוב נופלים בפח 07/04/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
    הוא יטיל מס על הדירות וגם כן בסוף תידפקו העיקר לא לעשות את הדבר האמיתי והוא לבנות לבנות לבנות לשחרר קרקעות ואם הוא רוצה לשמור קרקעות אז כמה פשוט לעשות פינוי בינוי. ממשלה שרק רוצה כסף מה אתם לא מבינים עובדים עליכם
  • 25.
    קצר ולעניין צודקת בכל מילה (ל"ת)
    תגובה 3 07/04/2013 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    מס ועוד מס 07/04/2013 13:40
    הגב לתגובה זו
    אין כבישים מציבה מצלמות אלכוהליסטים מעלה מחירי אלכוהול וכו' הכל דרך הכיס רק את הדבר הנכון היא לא עושה היא צריכה להתחיל פינוי בינוי מהר במרכזי הערים כל בניין בן 50 שנה יהרס אבל הם כמו המחאה מנצלים את זה לגבות עוד מיסים בושה וחרפה. (אין לי עוד דירה) תרגעו. פשוט זה יתגלגל על אלו שישכירו דירה או שאנשים פשוט ימצאו קומבינות
  • התכוונת למס על מס . (ל"ת)
    בא 07/04/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    תאוות הבצע הישראלית תרסק את כולם בסוף (ל"ת)
    אנונימי 07/04/2013 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    שלום 07/04/2013 13:37
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש של מדינה
  • 21.
    סוף סוף מס רכוש על נדלן של 10 אחוז זה מה שצריך לעשות (ל"ת)
    כלכלן 07/04/2013 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    לפגוע במשקיעי הנדל"ן ולהחזיר את הדירות למטרת מגורים (ל"ת)
    א7 07/04/2013 13:33
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    המבין 07/04/2013 13:33
    הגב לתגובה זו
    צריך לבוא בטענות רק לעצמו הוא אשם במצב שנוצר בגלל הריבית הנמוכה
  • 18.
    מבקר פנים 07/04/2013 13:30
    הגב לתגובה זו
    ראה נפלאות נגיד הבנק בארה"ב
  • 17.
    בא 07/04/2013 13:26
    הגב לתגובה זו
    מי מבין שתי הקבוצות עובד יותר קשה ונשחק יותר .
  • 16.
    שוקיאן 07/04/2013 13:25
    הגב לתגובה זו
    יש לדרוש שהמס יוטל על המשכירים בלבד ולקבוע בחוק מחיר שכ"ד למ"ר בתלות במשתני מיקום הדירה , גיל הדירה וכיו"ב. הממשלה ובנק ישראל הפכו את הדירות להשקעה למכשיר השקעה פיננסי תחליפי לשוק ההון וניפחו את בועת הנדל"ן . הישראלים תאבי הבצע קנו כל חדרון מט לנפול במחירים מופקעים תחת הכותרת ' דירות להשקעה ' תוך שהם מקבלים מימון בנקאי זול.
  • 15.
    שמיל 07/04/2013 13:23
    הגב לתגובה זו
    וביטול הפטור ממס על השכרת דירה הם אלו שיביאו לירידת מחירי הדירות.וגם להפחית את מס הבורסה.בגלל הדיור התחילה המחאה.
  • 14.
    בא 07/04/2013 13:20
    הגב לתגובה זו
    שם יש חוויות של אנשים שעברו מוות קליני ,וחלק הלכו דווקא למטה כן .........לגיהינום .שווה צפיה והסקת מסכנות לפי דעתי .
  • 13.
    רק פינוי בינוי והפשרת קרקעות מנהל (ל"ת)
    nac 07/04/2013 13:14
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אנונימי 07/04/2013 13:12
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהוריד ריבית לא נתן אלטרנטיבות רק בורסה או נדל"ן הבורסה היא קזינו אז אנשים העדיפו נדל"ן הבועה תתפוצץ כשפישר היה רחוק מכאן
  • 11.
    בא 07/04/2013 13:07
    הגב לתגובה זו
    למה שלא תלך הביתה כבר היום .
  • 10.
    ראשון לאפריל עבר 07/04/2013 13:06
    הגב לתגובה זו
    מעניין מי יגן על המדינה ? הרגו רמסו ועוד צוחקים אלינו . לא נמאס לכם ........ הנדלן זקוק לטיפול שורש זריז ..........
  • 9.
    אזרחי 07/04/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
    הפתרון: על דירה שניה מס של 1% לשנה מערכה, על דירה שלישית מס של 2 % מערכה ומדירה רביעית ומעלה 3% לשנה. זה יגרום למחזיקי הדירות למכור ומהר והשוק יוצף.
  • שוקיאן 07/04/2013 13:30
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל והאוצר הפכו את השכרת הדירות ל"השקעה" ( לרוב חירבות מטות לנפול בהשקעה מינימלית ) וניפחו את שוק הנדל"ן ל"בועה".
  • בא 07/04/2013 13:15
    הגב לתגובה זו
    הם חושבים ,תראה כמה יצירתיות וציניות יש להם ,בעית מים מייד מס מים ,מס ירוק למכוניות שדוחף אנשים לקנות מכוניות פיצפונות ומסוכנות .
  • 8.
    עמית 07/04/2013 13:00
    הגב לתגובה זו
    כי לא מזמן קניתי דירה ראשונה כזוג צעיר ובאמת לא שלמתי מספיק מס!!!!!!
  • 7.
    ayop 07/04/2013 12:54
    הגב לתגובה זו
    זה רק הכנה לקחת עוד מיסים ולהעשיר את קופת המדינה על חשבון האזרח הקטן
  • 6.
    סוף סוף היתעשתות דחוף לביצוע בלי סחבת (ל"ת)
    ציון 07/04/2013 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    שרון 07/04/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    מה יקרה יטילו מיסים על מחזיקי דירות, אז החוזים על השכירות תעלה,השוכרים בקושי חיים גם כך,ויקבלו עוד זאבטה מהמדינה הוא אינו מבין בנושא הנדל"ן, ככל שיהיו יותר בתים שיבנו ויפשירו קרקעות, רק אז יהיה שפע מוכרים ומעט קונים והמחירים יירדו, או דרך נוספת להורדת המחירים: מילחמה שלא נדע.
  • שוקיאן 07/04/2013 13:34
    הגב לתגובה זו
    הממשלה ובנק ישראל שלחה את הציבור לקנות דירות להשקעה במקום מניות בבורסה.
  • 4.
    קליפ 07/04/2013 12:48
    הגב לתגובה זו
    על שכ"ד...מאחר ולכל ח"כ עשרות דירות להשכרה.
  • התוכל להעביר רשימה מפורטת - שמות ומספר הדירות (ל"ת)
    מבקר פנים 07/04/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עינת 07/04/2013 12:46
    הגב לתגובה זו
    עוד מיסים זה לא הפיתרון ,גם כך הממשלה מרוויחה הון על גבי הקונים המסכנים. תפשירו קרקעות ותיבנו יותר ,תאשרו פינוי בינו זריז ואל תסימו מקלות בגלגלים כמו שימור מיבנים מגעילים .
  • 2.
    צעדי חירום- שיווק קרקעות ב 50 אחוז הנחה ליזמים מידית (ל"ת)
    יואל 07/04/2013 12:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מס על דירות להשקעה ,קדימה ,מס מוצדק לשם שינוי . (ל"ת)
    בא 07/04/2013 12:39
    הגב לתגובה זו
  • לקבוע בחוק שיוטל מס רק על המשכירים ולא יגולגל (ל"ת)
    שוקיאן 07/04/2013 13:36
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי 1.2%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טאואר עולה 2.8%, ניו מד יורדת 2%; מדד הביטוח עולה 1%

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות החזקות מעבר לים; עונת הדוחות ממשיכה עם ניו-מד, ובהמשך יצטרפו חברות נוספות כמו נקסט ויז'ן שדיווחה על עסקה בגובה 2 מיליון דולר הבוקר, כמו גם טאואר וקמטק
מערכת ביזפורטל |

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.8%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.5%, מדד הביטוח עולה 1%, מדד הנדל"ן עולה 0.6% ומדד הנפט והגז נסחר ללא שינוי משמעותי.  


המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע


ג’י סיטי ג'י סיטי 1.2%  ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות,  סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ירידות השערים במניה ובאג"ח משקפות את החשש שהמהלך, שנועד לחזק שליטה ולנצל תמחור חסר לכאורה של סיטיקון, עשוי להפוך לעומס פיננסי שיחזיר את ג’י סיטי למסלול של לחץ באגרות החוב, הורדות דירוג ומכירת נכסים, תסריט שהמשקיעים כבר ראו בעבר. הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?



לקראת תקציב 2026, פורסמה טיוטת חוק ההסדרים. חוק ההסדרים הוא חוק נלווה לתקציב המדינה שמרכז בתוכו עשרות רפורמות ושינויים רגולטוריים שמטרתם ליישם את מדיניות הממשלה לשנה הקרובה. בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2026 נכללים צעדים כמו החזרת מס היסף על רווחי נדל"ן, קיצוץ בהטבות לגמלאי מערכת הביטחון, מס חדש על סיגריות אלקטרוניות, חיוב משכירי דירות בדיווח הכנסות, קיצור זמני אישור תוכניות בנייה, פתיחת שוק החלב ליבוא, הקמת נמלי מסחר פרטיים בחדרה ובאשקלון וצעדי התייעלות ברשויות המקומיות. בסך הכול מדובר בשילוב של צעדי מיסוי, רפורמות מבניות וקיצוצים תקציביים שמטרתם לצמצם גירעון ולהגביר תחרות במשק. מדובר בטיוטא שאינה סופית, ועל פי ההחלטות שיתקבלו החוקים ישפיעו גם על שוק ההון.