אלביט מערכות איבדה מעל 40% מהשיא; הפעם - חשש להקפאת פרויקט המרכבה

מניית אלביט נפלה ביום שני עוד 4% ואיבדה מעל 4.2 מיליארד שקל משוויה בשנתיים וחצי האחרונות. צחי אברהם מכלל פיננסים: "דיווחים על קיצוץ אפשרי בפרויקט המרכבה של משרד הביטחון מעיבים על המניה"
אריאל אטיאס | (5)

מניית אלביט מערכות איבדה היום (ב') 4% ונפלה למחיר שפל של חמישה חודשים בצל חששות המשקיעים כי לקיצוצי תקציבי הביטחון במדינות המערב יתווספו ביטולי חוזים עם משרד הביטחון הישראלי. מניית החברה סגרה את המסחר במחיר של 145.8 שקלים ולמעשה השלימה צניחה של מעל 40% מאז נסחרה במחיר שיא של 250 שקלים בסוף יולי 2009.

תקציבי הביטחון מהווים חלק גדול מהוצאות הממשלתיות של מדינות רבות. בשנות המשבר של 2008-09 חוו תקציבי הביטחון עצירה וקיצוצים משמעותיים דבר שבא לידי ביטוי בפגיעה בצמיחת צבר ההזמנות של אלביט מערכות. המשבר הנוכחי המתחולל באירופה מזה כמעט שנתיים, ואשר צבר תאוצה בשנת 2011, ממשיך מגמה זו ומכביד על תקציבי הביטחון בכלל וביבשת הישנה בפרט.

בימים האחרונים הצטרפו לחששות בנוגע להשפעת המשבר על צבר ההזמנות של החברה גם דיווחים בתקשורת המקומית כי משרד הביטחון הישראלי הקפיא הזמנות במסגרת פרויקט טנק המרכבה ונגמ"ש המרכבה (נמ"ר) שע"פ הערכות הזרים למפעלים המקומיים כ-1.1 מיליארד שקל בשנה. בייצור הרכיבים המשמשים לייצור הטנק מעורבים כ-200 מפעלים ישראלים וביניהם חברות תע"ש, אלביט מערכות, אלתא ותדיראן.

משרד הביטחון הדגיש בתגובה לדיווחים כי עדיין לא התקבלה שום החלטה רשמית אך מסר, כי "המצוקה התקציבית מחייבת קבלת החלטות כואבות, לרבות עצירה זמנית של הזמנות עד להתבהרות התמונה. במסגרת זו בוחנת מערכת הביטחון גם את עתידם של כמה פרויקטים, לרבות פרויקט טנק המרכבה (מנת"ק)".

צחי אברהם, אנליסט תקשורת וטכנולוגיה בכלל פיננסים ברוקראז' אמר היום בתגובה: "למשבר הכלכלי הפוקד את אירופה וזה הנמשך בארה"ב הצטרף בימים האחרונים חשש מפגיעה בתקציבים המקומיים. ישראל מהווה עד 30% מההכנסות השנתיות של אלביט מערכות ובשנים האחרונות שוק זה רק הראה צמיחה, לכן כל קיצוץ מישראל הוא לא בשורה טובה לחברה".

"מבחינת החברה ישראל ומדינות נוספות כגון ברזיל, הודו ואוסטרליה היו יעד למנועי צמיחה. הימשכותו של משבר החובות והשפעתו על תקציבי הביטחון מציפים כעת מחדש את החשש שגם מדינות אלו יאטו את הצמיחה בתקציבי הביטחון", סיכם אברהם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    חוסר הבנה 09/02/2012 02:48
    הגב לתגובה זו
    כמו טבע, לאנליסטים אין שום מושג להסביר איך חברות דגל כאלו , עם רווחים , יורד שער המנייה, אז החוכמולוגים האנליסטים ממציאים תרוצים, תיקחו בדיקה של שנים ותראו מימוש רווחים (בעיקר על ידי נוחי ) . אבל בעתיד הערך ישוב ויעלה, תבדקו את הדבידנדים .
  • 4.
    לא יקום השר או הראש ממשלה שיעצור על המרכבה (ל"ת)
    שלומי 07/02/2012 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כמה טילים עפים באזור והכל מתהפך (ל"ת)
    ניר 07/02/2012 12:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לדעתי זו עוד לא המילה האחרונה, לא אזיל דמעה (ל"ת)
    פתי לשעבר 06/02/2012 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעשה מרכבה - פירוק אלביט (ל"ת)
    אבי 06/02/2012 18:59
    הגב לתגובה זו