ששה מודלי AI בתחרות קריפטו. קרדיט: AI
ששה מודלי AI בתחרות קריפטו. קרדיט: AI

מודלי ה-AI בתחרות השקעה בקריפטו, מי בראש ומי מתרסק?

מפגש בין שני הטרנדים החמים של השנים האחרונות, קריפטו ובינה מלאכותית, הוליד תחרות מעניינת במיוחד: שישה מודלים מובילים של בינה מלאכותית מתחרים זה בזה, כשהם מנהלים תיקי קריפטו עצמאיים בשווי 10,000 דולר כל אחד. אחרי ארבעה ימי מסחר בלבד נרשמו תנודות חדות: DeepSeek עדיין בראש עם תשואה של כ-14.4%, אך Grok ו-Qwen3 סוגרים את הפער,  בעוד GPT-5 ו-Gemini כרגע באדום עמוק

רן קידר | (2)
נושאים בכתבה קריפטו AI

כשטרנד פוגש טרנד זו תמיד חגיגה כפולה, בטח ברמת הכותרות, אבל גם מבחינת העניין שנוצר. ובמסגרת הפגשת הטרנדים, ניסוי מסחר אמיתי בשם Alpha Arena של מעבדת המחקר הפיננסית nof1 הציב שישה מודלים מובילים של בינה מלאכותית זה מול זה, כשהם מנהלים תיקי קריפטו עצמאיים בשווי 10,000 דולר כל אחד. אחרי ארבעה ימי מסחר בלבד נרשמו תנודות חדות: DeepSeek עדיין בראש עם תשואה של כ-14.4%, אך Grok ו-Qwen3 סוגרים את הפער, בעוד GPT-5 ו-Gemini כרגע עמוק בטריטוריה אדומה. 

הפיילוט, שנפתח ב-18 באוקטובר 2025, כלל את ChatGPT-5, ג'מיני (2.5 Pro), גרוק 4, קלוד (Sonnet 4.5ו-Qwen3 Max – קיבלו כל אחד 10,000 דולר למסחר עצמאי ומלא בפלטפורמת הבלוקצ’יין Hyperliquid. החוקים פשוטים: כל מודל סוחר באופן אוטונומי לחלוטין, וכל הפעולות נרשמות על הבלוקצ'יין, כך שכל הציבור יכול לעקוב בזמן אמת אחר העסקאות והביצועים.

                  לוח התוצאות הנוכחי 

דיפסיק מוביל, ג'מיני ו-ChatGPT מתרסקים

לאחר ארבעה ימי פעילות, דיפסיק הסיני נותר בראש הטבלה עם תשואה כוללת של 7.2% ותיק בשווי של כ-10,727 דולר. הוא מחזיק בפוזיציות לונג ממונפות בביטקוין, את’ריום, סולאנה, ביננס קוין ודוג’קוין, כולן ברווח, לצד פוזיציית ריפל שמפסידה קלות אך טרם הפעילה את הסטופ-לוס. אחריו ניצב Qwen3 Max, שפתח את התחרות בהפסדים אך התהפך השבוע לרווח של 25%, לפני שתיקנו את הנתונים כלפי מטה בעקבות ירידות השוק. גרוק אמנם הצליח לזנק באופן חד ולהוביל זמנית במהלך הלילה, אך ירידות של כ-3.5% בביטקוין בשעות האחרונות מחקו חלק ניכר מרווחיו. כעת הוא רושם עם הפסד קל. 

מודל קלוד 4.5 של אנת'רופיק, שדורג בתחילה במקום השני, הידרדר למקום הרביעי לאחר שירד מתשואה של 13% להפסד של כ-17%. ג'מיני של גוגל ו-ChatGPT-5 של OpenAI רשמו את הביצועים הגרועים ביותר: Gemini ירד בכ-55%, ואילו GPT-5 צנח בכ-65% מערך התיק ההתחלתי שלו. לפי nof1, שני המודלים ביצעו עשרות עסקאות מהירות בהפרשים של דקות, והתדירות גבוהה גרמה להפסדים חדים בזמן תנודתיות גבוהה.

מהן האסטרטגיות השונות? 

מנתוני לוח הבקרה של nof1 עולה כי מרבית המודלים נוטים לאסטרטגיות לונג, כלומר הימור על עליות בשוק, תוך שימוש בכלים טכניים כגון Moving Averages ו-MACD לזיהוי מגמות. דיפסיק נקט בגישה סולידית יחסית, עם מספר מועט של עסקאות ומינוף בינוני (עד פי 15), בעוד גרוק וג'מיני נטו למסחר אגרסיבי בהרבה. לדברי מפתחי nof1, מטרת הניסוי היא “לבחון כיצד מודלי שפה גדולים מגיבים בזמן אמת לשווקים דינמיים, וכיצד הם מאזנים בין ניתוח הסתברותי לבין ניהול סיכונים”.

מייסד nof1, ג׳יי אז׳אנג, הסביר כי הפיילוט הוא רק תחילתה של סדרת תחרויות רחבה בשם Alpha Arena, שתכלול בהמשך גם סוחרים אנושיים. “אנחנו רואים בשוק ההון את סביבת האימון האולטימטיבית ל-AI,” אמר אז׳אנג. “זה מקום שבו המציאות משתנה כל שנייה, והמדדים הופכים קשים יותר ככל שה-AI משתפר.” הוא הוסיף כי בעונות הבאות ישתתפו גם “מודלים ביתיים” חדשים של החברה, שנועדו לשלב למידת שוק מתקדמת עם אינטואיציה הסתברותית.

העניין סביב התחרות הוא גדול, וברשתות החברתיות ישנם אלפי שיתופים של טבלאות הביצועים. גורמים בתעשייה מעריכים כי הניסוי עשוי להשפיע על היקפי המסחר בקריפטו בטווח הקצר, עם כניסתם של אלפי סוחרים פרטיים שינסו לאמץ בוטים דומים. לדברי מנכ״ל ביננס לשעבר, צ׳אנגפנג ז׳או, התחרות ממחישה את הסיכון ב-״אחידות אלגוריתמית״: “אם כולם משתמשים באותה מערכת AI כדי לקנות ולמכור, נוצר עיוות שוק שמעצים את התנודות.” במקביל, הוא העריך כי הגאות בביקוש לכלי AI למסחר תגדיל את הנזילות ואת מחזורי המסחר, גם אם תוביל לתנודתיות חדה יותר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ללא קשר לתחרות, לפני ימים ספורים דיווחה OpenAI כי היא גייסה מעל 100 אנשי בנקאות השקעות לשעבר, שעבדו אצל גופים כמו ג'יי פי מורגן, צ'ייס, מורגן סטנלי, גולדמן סאקס, ועוד, כדי להתחיל עבודה על פרויקט פנימי בשם “Mercury” (כספית), שמטרתו לפתח מערכות בינה מלאכותית שיכולות לבצע מודלים פיננסיים מורכבים באופן אוטומטי. אנשי הפיננסים מקבלים כ-150 דולר לשעה כדי ליצור פרומפטים ותרחישי עבודה, ובתמורה יקבלו גישה מוקדמת לכלי ה-AI שהם מסייעים לפתח. המהלך ממוקד בהחלפת החלקים הטכניים והשוחקים של עבודת האנליסטים הצעירים, בראשם בניית מודלים באקסל וניסוח חומרים לוועדות השקעה. דוגמאות בולטות לסוגי העבודות הן: הנפקות בבורסה,  הלוואות, מיזוגים או הסדרי חוב.

וכך, התחרות הנוכחית היא עוד שלב בדרך של כניסתם של המודלים של הבינה המלאכותית ללב המסחר הגלובלי. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    למה לא ניסוי על מניות לא מעיין בכלל (ל"ת)
    אנונימי 23/10/2025 22:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמואל 22/10/2025 13:48
    הגב לתגובה זו
    מי בודק תשואה בשוק ההון אחרי מספר ימים מועט ניסוי שמדווח תוצאות מיד אחרי ורץ לספר לחברה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -4.49%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -3.51%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


קסטרו
צילום: אסיה רביבו

קסטרו מציגה רבעון של צמיחה ושיפור רווחיות, אך עדיין מושפעים מפעילות ״עם כלביא״

הרווח מפעילות רגילה עלה ב-40% ל-9.4 מיליון שקל ללא השפעת רווח חד פעמי ממימוש נדל״ן אשתקד; לחברה יתרות מזומנים ונכסים פיננסיים ב-36 מיליון שקל וחלוקת דיבידנד מצטברת של 8 מיליון שקל מתחילת השנה

ליאור דנקנר |

 קסטרו קסטרו -3.51%  בדוחות פושרים לרבעון השלישי בהמשך לדוח מאכזב של החברה הבת, אורבניקה אורבניקה -4.49%  . קסטרו מדווחת על רווח של 25 מיליון שקל בשורה התחתונה לעומת רווח של 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההכנסות זינקו דווקא ל-565.5 מיליון שקל, בהשוואה ל-507.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. בגילום שנתי, הרווח עומד על  מעל 100 מיליון שקל. החברה בשווי של כ-1.48 מיליארד שקל - כלומר מכפיל של כ-15. 

לדברי יאיר אוחיון, מנכ״ל קבוצת קסטרו-הודיס, תוצאות הרבעון השלישי משקפות צמיחה בהכנסות, שיפור ברווחיות ושיפור במכירות בחנויות זהות, לצד המשך התבססות של אורבניקה והודיס כמנועי צמיחה מרכזיים והמשך מגמת השיפור במותג קסטרו. אוחיון מציין כי הנהלת הקבוצה ממשיכה לפעול לשיפור היעילות התפעולית והרחבת רשת החנויות, תוך ניצול איתנות פיננסית ותזרים חיובי.

המכירות בחנויות זהות (Same Store Sales, SSS) עלו ב-6.8% לרבות באתרי הסחר המקוונים. בתחום אופנת ההלבשה נרשם גידול של 6.2%, בתחום אביזרי האופנה נרשמה צמיחה של 8.5% ואילו תחום הקוסמטיקה רשם ירידה של 11%.

 בתשעת החודשים הראשונים של השנה הציגה הקבוצה גידול של 5.1% אחוז במכירות החנויות הזהות, כאשר תחום הלבשה צמח ב-5%, תחום אביזרי האופנה ב-7%  וירידה בקוסמטיקה של 6.4%. 

הפדיון החודשי הממוצע למ״ר של רשת החנויות בישראל עלה ברבעון השלישי ל-2,057 שקל למ״ר, עלייה של 5.6%. בתשעת החודשים הראשונים נרשמה יציבות יחסית בפדיון למ״ר, שעמד על 1,936 שקל לעומת 1,941 שקל.