צביקה שכטרמן מספנות ישראל
צילום: דניאל צ׳רסקי

תעשיות מספנות ישראל מגישה הצעה לרכישת נמל לבריון ביוון

החברה מתמודדת במכרז על רכישת 51% מנמל ימי פעיל בדרום-מזרח יוון, במסגרת אסטרטגיית ההתרחבות הבינלאומית שלה

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה מספנות ישראל

תעשיות מספנות ישראל מספנות ישראל 0.23%   עושה צעד אסטרטגי ראשון לכיוון שליטה בנמל ימי מחוץ לישראל. ב-20 ביוני, הגישה החברה הצעה לרכישת 51% ממניות חברת רשות נמל לבריון (Lavrion), הממוקם בדרום מזרח יוון, כחלק מהליך הפרטה אותו מובילה ממשלת יוון באמצעות קרן ההשקעות הממשלתית Hellenic Republic Asset Development Fund.


נמל לבריון, הסמוך לעיר הנושאת את אותו השם, משתרע על שטח של כ-314 דונם וכולל רציפים באורך כולל של כ-1,000 מטר. פעילותו מגוונת, וכוללת טעינה ופריקה של מכולות ומטענים כלליים, קליטת אוניות נוסעים ויאכטות, אחסון כלי רכב ומתן שירותים נוספים בתחום הלוגיסטיקה הימית.


על פי הודעת החברה לבורסה, במידה שתזכה במכרז, תחזיק מספנות ישראל בנמל באמצעות חברה בת שתוקם ביוון ותחזיק ב-100% ממניותיה. אותה חברה ייעודית תחזיק ב-51% ממניות נמל לבריון, והמוכרת, קרן ההשקעות היוונית תחזיק ב-49% הנותרים. בנוסף, החברה הייעודית תקבל את הזכות למנות את רוב הדירקטוריון, מה שיוענק לה שליטה אפקטיבית.


ההשתתפות במכרז, כך נמסר, תואמת את האסטרטגיה העסקית של מספנות ישראל להתרחבות גלובלית, בין היתר על ידי כניסה לשווקים חדשים באזור הים התיכון ואירופה. החברה מציינת כי בכוונתה למנף את ניסיונה והיכולות הקיימות שלה בתחום המספנות, התשתיות הימיות והשירותים הלוגיסטיים לפעילות מסחרית נוספת גם בנמלים זרים.


במסגרת הגשת ההצעה, העמידה מספנות ישראל ערבות בנקאית בסך 5 מיליון אירו, עדות לרצינותה בהתמודדות. עם זאת, החברה מבהירה כי ההצעה, כמו גם ההקמה של החברה הייעודית והשלמת העסקה בפועל, כפופה לאישור מצד רשויות וגורמים חיצוניים, לרבות קבלת הסכמות רגולטוריות ביוון.


למספנות ישראל, שפעילותה כוללת כיום שירותים מסחריים, מספנה לבניית ספינות ומתקנים לוגיסטיים בצפון הארץ, מדובר בצעד ראשון ומשמעותי להשתלבות ישירה בניהול נכסים אסטרטגיים מחוץ לישראל. אם תבחר כהצעה הזוכה, תיכנס החברה למועדון המצומצם של חברות ישראליות המחזיקות בשליטה בנמלי ים באירופה.


נמל עם פוטנציאל אסטרטגי

נמל לבריון ממוקם באזור אטיקה, כ-60 ק"מ מאתונה, בסמוך לעיירה ההיסטורית לבריון, ששימשה ביוון העתיקה מרכז לכריית כסף. מיקומו האסטרטגי, בקרבת נמל פיראוס המרכזי והים האגאי, הופך אותו לנקודת חיבור חיונית לתיירות ימית ולוגיסטיקה משנית. הנמל משמש כשער ימי לאיים הקיקלאדיים הפופולריים, דוגמת קיאה, סריפוס וסיפנוס, ומציע גישה ישירה לשוק התיירות ולשרשרת האספקה הימית באזור. קרבתו לעיר הבירה אתונה ולנמל התעופה המרכזי מקנים לו יתרון תפעולי, אך גם מרמזים על פוטנציאל מסחרי שטרם מומש במלואו.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


מתחם הנמל כולל תשתיות מגוונות, רציפים באורך כולל של כ-1,000 מטר, מרינה ליאכטות עם מאות מקומות עגינה, אזור ייעודי לצי דייג מקומי, מתקני פריקה למכולות ומטענים כלליים, ומתחמי אחסון בשטח כולל של כ-15,000 מ"ר. עם פעילות שנתית מוערכת של 200-300 אלף טון מטען, כ-100-150 אלף נוסעים וכ-5,000-7,000 יאכטות, נמל לבריון עדיין נחשב לנמל משני, אך כזה שמהווה בסיס רחב לצמיחה.


לפי הערכות, מחזור ההכנסות השנתי של הנמל נע בין 15 ל-25 מיליון אירו, רמה נמוכה ביחס לנמלים הגדולים ביוון, אך מייצגת פוטנציאל משמעותי לשדרוג והרחבת פעילות. מספנות ישראל צפויה להשקיע בשדרוג התשתיות, כולל רכישת ציוד חדש והרחבת הרציפים, מתוך מטרה להכפיל את נפח המטענים ולחזק את מעמדו של הנמל כצומת לוגיסטי ותיירותי אזורי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה