משה כחלון
צילום: משה גולדשטיין

משה כחלון החליט: מחצית מהדירות בפרויקטים לשכירות ארוכת טווח יוקצו לבני המקום

אסנת פרץ | (7)
נושאים בכתבה משה כחלון

שר האוצר משה כחלון חתם היום (ג') על תקנות שאמורות לתמרץ את הרשויות המקומיות ליזום פרויקטים לשריכות ארוכת טווח במחיר מפוקח, כאשר הבשורה העיקרית בתקנות היא ש-50% מהדירות בפרויקטים לשכירות ארוכת טווח יוקצו לבני המקום, וזאת לעומת 15% כיום. בנוסף, כדי להגדיל את כדאיות הפרויקטים יוקצו לראשונה 20% מהקרקעות לצורכי מסחר.

התקנות נקבעו בשנת 2014 ובמסגרתן נקבע 'דיור בהישג יד להשכרה' כמטרה ציבורית, מה שמאפשר לרשויות להקים פרויקטים של שכירות ארוכת טווח על קרקעות המיועדות לשימושים ציבוריים (קרקעות חומות). לפי התקנות, הרשות המקומית היא הגורם האמון והנושא באחריות על ההגרלה אשר במסגרתה נבחרים הזכאים, חוזה השכירות נחתם בינה לבין הזכאי והיא זו שאמונה על ההפעלה, הניהול והאחזקה של יחידות הדיור. כמו כן, לפי התקנות השוכר ישלם דמי שכירות מופחתים בשיעור שהוא 20% מדמי השכירות המקובלים באותו אזור, והרשות המקומית אף רשאית להגדיל את גובה ההנחה.

עדכון התקנות שבוצע היום ע"י שר האוצר נובע מהנתונים העגומים שמצביעים על כך שבשנתיים שחלפו ממועד התקנת התקנות, הרשויות המקומיות עשו בהן שימוש מועט בלבד. השינויים בתקנות אמורים לייצר תמריץ לרשויות המקומיות כדי שיגדילו את היצע הדירות בהישג יד להשכרה.

לפי התיקונים של כחלון, הרשויות מקומיות יורשו לאשר בבניין המיועד לשירות ארוכת טווח מסחר הנלווה למגורים בהיקף של עד 20% מסך זכויות הבנייה שהוקנו בתכנית. כמו כן, וחשוב מכך, ייקבע בהוראת שעה למשך חמש שנים כי שיעור בני המקום להם תוכל הרשות המקומית לשריין יחידות דיור במסגרת ההרגלה יגדל מ-15% ויעמוד על 50% מסך יחידות הדיור. 

שר האוצר, משה כחלון: "יצירת שוק שכירות ארוכת טווח במחירים הוגנים ומפוקחים הוא חלק בלתי נפרד מפתרון משבר הדיור. במקביל לקידום תכנית מחיר למשתכן נמשיך לפעול בכדי לייצר היצע גדול ומשמעותי של דירות לשכירות ארוכת טווח. בחודש הקרוב נפרסם שני מכרזים נוספים בלב איזורי הביקוש באמצעות חברת 'דירה להשכיר' – בשכונת המשתלה בתל אביב ובשכונת הדסה הקטנה בירושלים. בשנים הקרובות נשווק קרקעות לבניית 36,000 יח"ד לשכירות ארוכת טווח שכבר אושרו בותמ"ל."

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אישית ? בושה למדינה (ל"ת)
    עמיחי 16/12/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ושוב: parole, parole, parole, לא נמאס לו לקשקש? (ל"ת)
    מישהו 13/12/2016 22:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא סובל את הפרצוף של ו - שודד חסכונות ופנסיה (ל"ת)
    שכיר עשוק 13/12/2016 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הצעה - כל יישוב ישמור על תושביו... לי אין יישוב.... ביי (ל"ת)
    יוני מילואימניק עייף 13/12/2016 14:56
    הגב לתגובה זו
  • hary 13/12/2016 17:17
    הגב לתגובה זו
    משפחה חברים עבודה ותראה שהזמן יביא אור ברכה ושמחות .בהצלחה.
  • 1.
    המסתכל מהצד 13/12/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    שר האוצר היקר, מי שגר באיזורים היקרים, ישאיר את ילדיו באיזורים אלו. מי שגר באיזורים העניים ייתקע שם לעולם ועד. למה לבני המקום צריך להיות יתרון??? מדינה קטנה, תן גם לאנשים עם פחות יכולת להגיע לאיזורים שאחרת לא יוכלו להגיע בחיים!
  • אל תצפה מכחלון לחשוב על דברים מורכבים. (ל"ת)
    גמלאי 13/12/2016 17:09
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.