שכונת ענק בגוש דן: אושרה תוספת דירות לרובע דרום חולון שיכלול כ-13 אלף יח"ד

הוועדה המחוזית לתכנון ובננה אישרה להוסיף 400 יח"ד לעתודת הקרקע הגדולה האחרונה בחולון
לירן סהר | (5)

הועדה המחוזית לתכנון ובניה תל-אביב, החליטה היום (ב') להוסיף לתוכנית ח/ 500 בדרום חולון 400 יחידות דיור כאשר בסך הכול ייבנו בתא שטח זה 1,300 יחידות דיור.

התוכנית מאפשרת את בנייתן של עד 13,700 יחידות דיור, מתוכן 2,000 יחידות דיור קטנות, אשר ישמשו לאוכלוסיות זכאיות דיור ככל שיאושר מנגנון חוקי לנושא, בתמהיל הכולל בניה רוויה וכן בניה צמודת קרקע, וכן כ 930,000 מ"ר שטחים עיקריים לתעסוקה לסוגיה, הממוקמים בחלק המזרחי של התוכנית, וכ- 175,000 מ"ר לבנייני ציבור. חלק ניכר ממבני הציבור יוקם במתחם הספורט המטרופוליני, שיחליף את מתחם הספורט הקיים ממערב למחלף הקוממיות.

התוכנית משתרעת על פני כ-4,000 דונם, בין קריית שרת, קריית פנחס איילון, פארק פרס ומתחם ימית 2000 בצפון, כביש מס' 4 במזרח, קריית הספורט של חולון במערב, וגבול תחום השיפוט עם ראשל"צ בדרום. מטרת התכנית לאפשר פיתוח של רובע עירוני בדרום חולון באחת מעתודות הקרקע הגדולות והמשמעותיות ביותר בתחומה. ליבת מתחם התוכנית, בשטח של כ- 1,200 דונם, מיועדת לפארק כלל עירוני - "פארק החולות".

לתוכנית חשיבות ציבורית גדולה ביותר מאחר ומחד, חלות בשטח התוכנית מגבלות בניה קשות בשל מסלול ההמראה של נתב"ג שעובר מעל מרכז שטחה של התוכנית, ומאידך מאושרות מכבר זכויות בניה בקרקע למספר רב מאוד של בעלים פרטיים, שמזה עשרות בשנים לא יכולים לממש את זכויותיהם בקרקע שבבעלותם.

התוכנית מציעה תשתיות עירוניות משמעותיות לעיר חולון ולסביבתה, ובין היתר דרך עורקית המחברת בין מחלף קוממיות למחלף הסיירים - חיבור רוחב נוסף בין כביש מס' 4 לכביש מס' 20 (איילון). כמו כן, בחלק המערבי של התוכנית, בתחום הבניה הרוויה, יעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה. בנוסף לכך, התוכנית קובעת את שימור דרך הביטחון ואתרים נלווים לה. למימוש הדרכים והתשתיות בתחום התכנית ניתן יהיה לאשר תכנית נפרדת, וזכויות בעלי הקרקע יינתנו במסגרת האיחוד והחלוקה של התכנית כולה.

התוכנית קובעת פינויים ותנאים לביצועם. תנאים אלה דרושים לצורך מימוש התוכנית: פינוי ושיקום אתר פסולת, פינוי בית מטבחיים קיים, פינוי מתקני ספורט קיימים והעתקתם, ופינוי מבנים קיימים בשטח המיועד בתוכנית המוצעת לפארק. בגין פינוי אתר הפסולת, בית המטבחיים ושכונת מולדת מוקצים זכויות נוספות לבעלי הזכויות בתחום התכנית, בהיקף שלא יעלה 800 יחידות דיור, במסגרת הליך איחוד וחלוקה ובכפוף לחוות דעת שמאית.

התוכנית תופקד ותפורסם להתנגדויות הציבור בחודש הקרוב.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כבר שנים מדברים 28/02/2012 22:17
    הגב לתגובה זו
    רוצים תאריך
  • 4.
    חולוני 28/02/2012 09:09
    הגב לתגובה זו
    אני לא מכיר חולוני אמיתי שירצה לגור במקום הזה חבל שמוטי מציף את העיר בעוד פקקים ורכבים היציאה מחולון גם ככה בלתי נסבלת מעכשיו זה יהיה גיהנום אמיתי עוד 10000 רכבים יוצאים כל בוקר מחולון=סיוט
  • 3.
    מוטי ששון 28/02/2012 08:01
    הגב לתגובה זו
    אין חניה, אין פארקים, אין איכות חיים, רק רעש של מכוניות ערסים , ומטוסים.
  • 2.
    חולוני 27/02/2012 22:07
    הגב לתגובה זו
    בואו נהרוס את החולות והטבע, נבנה עוד ועוד בתים צפופים לתפארת מדינת ישראל.
  • 1.
    שלא ישכחו בכל בניין מנחת מטוסים (ל"ת)
    יופי טופי 27/02/2012 16:13
    הגב לתגובה זו
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית?

על ירידות המחירים, על הגורמים שמשפיעים על מחירי הדירות, על השפעת הפחתת הריבית על החזר המשכנתא ועל הצעירים שמשלמים 9 אלף שקל החזר משכנתא בחודש

נדב אטיאס |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

כל פעם שבנק ישראל מרמז על הורדת ריבית, מהלך שיקרה בוודאות גבוהה וקרובה, לאור ירידות הריבית בארה"ב והסכם הפסקת האש של מלחמת "חרבות ברזל",  נשמעים קולות רבים שאומרים "הנה, מחירי הנדל"ן יחזרו שוב לעלות". זו אמירה הגיונית שמושרשת עמוק בשוק הנדל"ן הישראלי, ומניחה שמחירי הנדל"ן הם פונקציה כמעט בלעדית של הריבית ועלות המימון. זה היה נכון בעבר, וזה נכון חלקית גם בהווה, אבל הסיפור האמיתי שאנחנו רואים בשנים האחרונות הוא הרבה יותר מורכב.

אחת הבעיות המרכזיות בשוק הדיור למגורים כיום אינה רק גובה הריבית. הסיבה המרכזית לדעתי לכך שהמחירים לא יעלו גם אחרי הורדות ריבית היא פשוטה ונגזרת מהמציאות: לרוב הזוגות הצעירים פשוט אין מספיק כסף לרכישת דיור במחירים הנוכחיים. לא בהון העצמי הדרוש ולא בהכנסה הפנויה.

במילים אחרות, גם אם הריבית תרד ב- 0.5% עד 1%, המציאות הכלכלית של רוכשי הדירות השתנתה באופן עמוק, בטח לאחר מלחמה סיזיפית של שנתיים, ומדובר לטעמי בשינוי מבני ולא בשינוי מחזורי. אני מניח שכן נראה התעוררות מסוימת בשווקים מסוימים בשוק הנדל"ן עם הורדת ריבית, אבל באופן רוחבי.

מחירי הדיור בירידה - והנתונים ברורים

לאחרונה התפרסמו נתוני רשות המיסים שמראים צניחה של כ-10-15% בגביית מס רכישה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתון שמעיד על ירידה במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לצד זאת, ישנו נתון נוסף ומשמעותי לא פחות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודשים האחרונים, מחירי הדירות רשמו ירידה מצטברת ממוצעת של כ־3% בחודשים האחרונים, כאשר אנחנו רואים ירידה עקבית בחודשים האחרונים. מדובר במגמה השלילית החדה ביותר בשנים האחרונות. זו לא ירידה זמנית וחד פעמית, אלא מדובר במגמה די קבועה. נתוני הלמ"ס גם "מתעלמים" מהמבצעים שמציעים היזמים לרוכשים (מבצעי 80-20, 90-10, סיוע במימון הריבית, ריהוט ועיצוב פנים ועוד ועוד). מבצעים אלו נועדו לשמור על מחירי מכירה רשמיים גבוהים אך דה פקטו מדובר בהפחתה של מחירי הדיור, הפחתה שלא באה לידי ביטוי באופן מלא בנתונים הרשמיים של הלמ"ס כפי שחשפו כאן בביזפורטל בשנים האחרונות. 

קרקע לבנייה
צילום: תמר מצפי

האם פריסת תשלומי הקרקע ליזמים תשנה את שוק הדיור או שזה מאמץ נוסף לבלימת הירידות?

שינוי מדיניות ראשון מסוגו צפוי להקטין משמעותית את עלויות המימון של פרויקטים, ובמערכת מקווים שהחיסכון יתגלגל לרוכשי הדירות; האם הרפורמה צפויה לפעול על פי אבני דרך? האם זהו נסיון לחמם את השוק ולשבור את הקיפאון הנוכחי? 

רן קידר |

לראשונה מזה שנים, המדינה מתקרבת לשינוי במנגנון תשלומי הקרקע בפרויקטים למגורים: יזמים וקבלנים שיזכו במכרזי קרקע לא יחויבו עוד להעביר את מלוא הסכום מראש, אלא יוכלו לפרוס את התשלום למספר שלבים. מאחורי המהלך עומדת הבנה הולכת ומעמיקה שההחזר המיידי על הקרקע, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה, יוצר עומס תזרימי שמייקר את עלויות הבנייה ומוביל למחירים גבוהים יותר לרוכשים.

המודל החדש אמור לתת מענה לפער משמעותי: בפרויקטים רבים נאלצים היזמים להמתין שנים עד שהמדינה משלימה את עבודות הפיתוח בשטח, ורק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל. בזמן הזה, הכסף ששולם מראש על הקרקע "יושב" במימון בנקאי יקר, ובפרויקטים מסוימים הריבית המצטברת מצטרפת למחיר הסופי של הדירה במאות אלפי שקלים. מאחר שמדובר בעלות שאינה נובעת מבנייה עצמה, אלא מהמתנה ממושכת שנכפית על היזמים, מתבקשת רפורמה של המדינה.

בבדיקות שנערכו על עסקאות קרקע מהשנים האחרונות נצפו פערים משמעותיים בעליויות המימון. במתחמים מסוימים באזורים עם ביקוש גבוה, שבהם עלות הקרקע ליחידת דיור נמדדה במיליוני שקלים, הריבית המצטברת לתקופת המתנה של כשנתיים יכולה להגיע לכ-300 אלף שקם לדירה. פריסת התשלומים, לעומת זאת, מקטינה את הצורך במימון מיידי ובהלוואות גישור, ומפחיתה חלק ניכר מהעלות הזו כבר בשלבים הראשונים של הפרויקט.

הסיכונים הנלווים

אנשי מקצוע בתחום הכלכלה, המשפט והמימון מסבירים כי המהלך עשוי לשנות את אופי הסיכונים בענף. לדבריהם, המודל החדש מאפשר חלוקה מאוזנת יותר של נטל המימון בין המדינה ליזמים, מה שיכול לעודד השתתפות רחבה יותר במכרזי קרקע, בעיקר בתקופה שבה עלויות המימון וחוסר הוודאות גורמים ליזמים רבים להימנע מתחרויות כלל. עם זאת, יש המתריעים מפני תופעות לוואי אפשריות: האפשרות לשלם פחות בתחילת הדרך עשויה למשוך יזמים בעלי חוסן פיננסי נמוך, ליצור עיוותים במחירי הקרקע ולהגדיל את הסיכון לפרויקטים שלא יושלמו.

בגופים הפיננסיים מציינים שמערכת הבנקאות תידרש להתאים את מנגנוני האשראי למודל החדש. פריסת תשלומים דורשת הבהרות לגבי השעבודים, יכולתו של היזם להשלים את הרכישה בעתיד, ובמיוחד, התייחסות לתרחיש שבו הפרויקט נעצר באמצע. גורמים בתחום המימון מזהירים כי ללא תיאום מלא בין המדינה למערכת הבנקאית, הוזלת המימון לא תגיע לרוכשי הדירות אלא תיתקע בין המתווכים הפיננסיים.