שכונת ענק בגוש דן: אושרה תוספת דירות לרובע דרום חולון שיכלול כ-13 אלף יח"ד
הועדה המחוזית לתכנון ובניה תל-אביב, החליטה היום (ב') להוסיף לתוכנית ח/ 500 בדרום חולון 400 יחידות דיור כאשר בסך הכול ייבנו בתא שטח זה 1,300 יחידות דיור.
התוכנית מאפשרת את בנייתן של עד 13,700 יחידות דיור, מתוכן 2,000 יחידות דיור קטנות, אשר ישמשו לאוכלוסיות זכאיות דיור ככל שיאושר מנגנון חוקי לנושא, בתמהיל הכולל בניה רוויה וכן בניה צמודת קרקע, וכן כ 930,000 מ"ר שטחים עיקריים לתעסוקה לסוגיה, הממוקמים בחלק המזרחי של התוכנית, וכ- 175,000 מ"ר לבנייני ציבור. חלק ניכר ממבני הציבור יוקם במתחם הספורט המטרופוליני, שיחליף את מתחם הספורט הקיים ממערב למחלף הקוממיות.
התוכנית משתרעת על פני כ-4,000 דונם, בין קריית שרת, קריית פנחס איילון, פארק פרס ומתחם ימית 2000 בצפון, כביש מס' 4 במזרח, קריית הספורט של חולון במערב, וגבול תחום השיפוט עם ראשל"צ בדרום. מטרת התכנית לאפשר פיתוח של רובע עירוני בדרום חולון באחת מעתודות הקרקע הגדולות והמשמעותיות ביותר בתחומה. ליבת מתחם התוכנית, בשטח של כ- 1,200 דונם, מיועדת לפארק כלל עירוני - "פארק החולות".
לתוכנית חשיבות ציבורית גדולה ביותר מאחר ומחד, חלות בשטח התוכנית מגבלות בניה קשות בשל מסלול ההמראה של נתב"ג שעובר מעל מרכז שטחה של התוכנית, ומאידך מאושרות מכבר זכויות בניה בקרקע למספר רב מאוד של בעלים פרטיים, שמזה עשרות בשנים לא יכולים לממש את זכויותיהם בקרקע שבבעלותם.
התוכנית מציעה תשתיות עירוניות משמעותיות לעיר חולון ולסביבתה, ובין היתר דרך עורקית המחברת בין מחלף קוממיות למחלף הסיירים - חיבור רוחב נוסף בין כביש מס' 4 לכביש מס' 20 (איילון). כמו כן, בחלק המערבי של התוכנית, בתחום הבניה הרוויה, יעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה. בנוסף לכך, התוכנית קובעת את שימור דרך הביטחון ואתרים נלווים לה. למימוש הדרכים והתשתיות בתחום התכנית ניתן יהיה לאשר תכנית נפרדת, וזכויות בעלי הקרקע יינתנו במסגרת האיחוד והחלוקה של התכנית כולה.
התוכנית קובעת פינויים ותנאים לביצועם. תנאים אלה דרושים לצורך מימוש התוכנית: פינוי ושיקום אתר פסולת, פינוי בית מטבחיים קיים, פינוי מתקני ספורט קיימים והעתקתם, ופינוי מבנים קיימים בשטח המיועד בתוכנית המוצעת לפארק. בגין פינוי אתר הפסולת, בית המטבחיים ושכונת מולדת מוקצים זכויות נוספות לבעלי הזכויות בתחום התכנית, בהיקף שלא יעלה 800 יחידות דיור, במסגרת הליך איחוד וחלוקה ובכפוף לחוות דעת שמאית.
התוכנית תופקד ותפורסם להתנגדויות הציבור בחודש הקרוב.
- 5.כבר שנים מדברים 28/02/2012 22:17הגב לתגובה זורוצים תאריך
- 4.חולוני 28/02/2012 09:09הגב לתגובה זואני לא מכיר חולוני אמיתי שירצה לגור במקום הזה חבל שמוטי מציף את העיר בעוד פקקים ורכבים היציאה מחולון גם ככה בלתי נסבלת מעכשיו זה יהיה גיהנום אמיתי עוד 10000 רכבים יוצאים כל בוקר מחולון=סיוט
- 3.מוטי ששון 28/02/2012 08:01הגב לתגובה זואין חניה, אין פארקים, אין איכות חיים, רק רעש של מכוניות ערסים , ומטוסים.
- 2.חולוני 27/02/2012 22:07הגב לתגובה זובואו נהרוס את החולות והטבע, נבנה עוד ועוד בתים צפופים לתפארת מדינת ישראל.
- 1.שלא ישכחו בכל בניין מנחת מטוסים (ל"ת)יופי טופי 27/02/2012 16:13הגב לתגובה זו

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט
הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.
זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ.
מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.
חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80, אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל
אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.
- "מבצעי ה-80/20 עיוותו את מחירי הדירות"; ומי אחראי על ויסות מחירי הדירות?
- היקף המשכנתאות: עלייה בפיגורי ההחזרים - הציבור ממחזר יותר ומתקשה לעמוד בתשלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.

שמאי המקרקעין שמדגיש: "שכר הדירה קפץ בכ-10% - על כל דירה פנויה יש 6-7 שוכרים פוטנציאליים"
ניב כרמי מסביר כי צניחת התחלות הבנייה לצד גל פרויקטי התחדשות עירונית שמוציא מאות אם לא אלפי משפחות לשוק השכירות, יוצרים לחץ גדול. וכתוצאה מכך בעלי דירות מעלים מחירים; "על כל דירה פנויה מתחרים כיום פי שניים שוכרים מאשר בעבר"
שוק השכירות במרכז הארץ נמצא בתקופה גועשת. בשנה האחרונה נרשמה עלייה חדה במחירי השכירות, ובשטח מספרים מתווכים ובעלי דירות על מציאות שבה הרבה יותר קשה למצוא דירה להשכרה שתהיה מתאימה - בטח שלא באותו אזור בו הם גרו. בעקבות ההיצע המצומצם לעומת הביקוש שגדל עם הפינוי של דיירים ותיקים לקראת הבנייה שבדרך כלל תיארך כ- 3-4 שנים ובמקרים מסוימים אף יותר מכך. התוצאה, קרב על כל נכס, ותמחור מחדש כמעט בכל עסקה. אחת הסיבות המרכזיות ללחץ בשוק היא ההתחדשות העירונית.
מדובר על דיירים בבניינים ישנים שנכנסים להליך פינוי-בינוי, נדרשים לפנות את דירתם ולעבור לשכירות לתקופה די ארוכה - עד לסיום הבנייה. הגל הזה, של המשפחות שמחפשות דירות חלופיות מצטרף לשוק שכבר מתמודד עם מחסור בהיצע, ומעצים את הלחץ על שוכרים קיימים. במקביל, התחלות הבנייה החדשות נמצאות בירידה חדה. הריבית הגבוהה ועלויות המימון לצורך הבנייה מקשות על יזמים לצאת לפרויקטים חדשים, וכתוצאה מכך מלאי הדירות קטן. במציאות כזו, גם שוק היד השנייה וגם הדירות החדשות הקיימות הופכים יקרים יותר, והשוכרים מוצאים עצמם מתמודדים עם עליות מחירים כמעט בכל אספקט.
התוצאה מהמצב הזה ברורה: שוק השכירות הפך לזירת תחרות גדולה. ובה משפחות שמפונות מבת ים או חולון מחפשות קודם כל דירה במעגל הקרוב. כלומר באותו אזור. אבל מה שקורה אז זה מצב שבו הם לרוב מגלים כי אין כמעט דירות פנויות ובמקרה שיש כאלה - בעלי הדירות ראו שהביקוש עלה עבורם והם מעלים דה פקטו את המחיר. מספר דיירים באותם פרויקטים מדווחים כי הם נאלצו לעבור לערים שכנות. בין אם לתל אביב או גבעתיים ורמת גן - תוך שהן מוסיפות כסף כי המחירים בערים אלו גבוהים בהרבה. בהערכה גסה - דירה בחולון שעליה תשלמו כ-6 אלף שקל בחודש. תעלה כ-8.5 אלף שקל בתל אביב (כמובן שלאור מיקום וסוג הדירה המחיר ישתנה - אבל אלו הן גבולות הגזרה באופן כללי). כמובן שאם אותן משפחות יעברו דרומה ויעברו לראשון לציון - המצב אמנם יהיה אולי מחירי שכירות נמוכים במעט - אבל עדיין יקרים ממה שהתרגלו לשלם עד עתה.
עבור בעלי הדירות, מדובר בהזדמנות פז להעלות מחירים. תוך שהם מגדילים את התשואה שהיא גם ככה נמוכה ברמה השוטפת ועומדת באותם אזורים כמו חולון ובת ים על כ- 2.3%-2.7%. מצד שני, עבור השוכרים. ובעיקר זוגות צעירים ומשפחות - מדובר על עלויות לדיור בסיסי שמהוות נטל כלכלי הולך ומכביד. לצורך כך, שוחחנו עם שמאי המקרקעין - ניב כרמי שניסה לשפוך אור על הסוגייה המדוברת.
- השוחד החדש בשוק השכירות: כך גובים מכם אלפי שקלים בחסות המצוקה
- משכירים דירה ולא מדווחים? כך רשות המסים מענישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניב, מה בעצם דוחף את מחירי השכירות כלפי מעלה?
"יש כאן שילוב של שני כוחות שפועלים במקביל. מצד אחד, התחלות הבנייה החדשות צנחו בצורה דרמטית - הריבית הגבוהה ועלויות המימון והבנייה מקשות על יזמים להתחיל פרויקטים, ולכן ההיצע של דירות חדשות הולך ומצטמצם. מצד שני, ההתחדשות העירונית מתקדמת בקצב מהיר: אלפי משפחות מתפנות מבניינים ישנים ונכנסות לשוק השכירות לתקופה ארוכה יחסית של 3-4 שנים. זה יוצר גל עצום של ביקוש נוסף בשוק שגם ככה לוקה במחסור. התוצאה היא תחרות חריפה על כל דירה פנויה, והמחירים מטפסים בהתאם."
עד כמה באמת התייקרו מחירי השכירות ב-12 החודשים האחרונים?