קובי שגב
צילום: משה בנימין

לאחר הנפילה של המניה - האם רב בריח אטרקטיבית להשקעה?

רב בריח התחילה במכירה של דלתות, אבל היום הפעילות שלה רחבה הרבה יותר כאשר הרצון הגובר בשוק לבניית ממ"דים מהווה את אחד מהמנועים של החברה; מה הסיפור של רב בריח ולמה היא מעניינת?
קובי שגב | (5)

החשיבות של ממ"ד עלתה מדרגה השבוע וזה זמן טוב לדבר על רב בריח, שהחלה את דרכה במכירת דלתות כניסה, התפתחה ומספקת בין השאר את כל הדרוש לבניית ממ"ד דהיינו דלת, חלון ומערכת אוויר (סינון אב"כ). רב בריח, שחזונה הוא "לתכנן, לעצב ולייצר עבור יותר ויותר אנשים, תחושה נפלאה של ביטחון בארץ ובעולם, בעזרת מוצרים משובחים, נוחים לסביבה ומובילים טכנולוגית ובעיצוב ללא פשרות" מהווה השקעה מעניינת בכלכלת ה"יום שאחרי".

מניית רב בריח מאז שהחלה להיסחר בבורסה ב-2021

מה הסיפור של רב בריח?

למה רב בריח מעניינת אותנו היום בניגוד לעבר? כי ברב בריח קרתה סיטואציה שאנחנו רואים לעיתים רחוקות, פעילותה העסקית מתקדמת בכיוון חיובי ונכון, ואילו המניה של החברה בכיוון ההפוך. איך נוצרה סיטואציה כזאת?

זהו תמהיל של מספר סיבות. החברה הונפקה בשנת 2021 בשווי גבוה משוויה הכלכלי, לטעמנו, ובמחיר מניה של 171 אג' (שאף זינק ב-17% לשער 200 ביום המסחר הראשון). המשקיעים ציפו כנראה לצמיחה חדה ברווחים ואילו החברה ביצעה את ההנפקה וגייסה הון כי ביקשה להיכנס לשנתיים (2022,2023) של השקעות במפעלים וברכישה של חברות סינרגטיות, על מנת להגדיל את המכירות בשנים 2024 והלאה. שנות ההשקעה והמיזוגים הן שנים קשות מבחינה תפעולית, בהן החברה סובלת מהוצאות עודפות בשל העברת מפעלים ופתיחת קווי ייצור שלוקח להם זמן להתייצב ולייצר רווחיות. המשקיעים של 2021 , כנראה ציפו למשהו אחר ושלחו את המניה לירידה של כ-70% עד למחירה הנוכחי.

זה הזמן לבחון את החברה, מכמה סיבות:

1. ההשקעות הגדולות מאחוריה ויכולות הייצור התרחבו והתאזנו.

2. מחיר המניה עבר מתמחור יתר ב 2021 (שער 200) לתמחור חסר לדעתנו (שער 70-80).

3. השוק בו היא פועלת (הקמת דירות לעם ישראל) נעצר וכעת צפוי להתרחב ולפצות על החסר. לא מדובר בדירות יוקרה, המוצרים אותם היא מוכרת הם מוצרי חובה בכל דירה שמוקמת בישראל.

4. הירידה בתחושת הביטחון האישי של עם ישראל עשוי לייצר ביקוש נוסף למוצרי החברה (ממ"דים, דלתות, מוצרי נעילה) גם לבעלי דירות קיימים.

התפתחות החברה

רב בריח -1.49% החלה את דרכה בייצור ושיווק של דלתות כניסה, והחל מ 2008 עם רכישתה ע"י משפחת דונרשטיין שמה לעצמה יעד להרחיב את הפעילות ולגרום לקבלנים לרכוש ממנה מוצרים נוספים ולא רק דלתות. כך החל מסע שנמשך עד יום זה, ובו החברה מפתחת יכולות או רוכשת חברות בתחומים סינרגטיים כגון : מוצרי מיגון לממ"ד, שערים לחניות, דלתות פנים, דלתות אש, מנעולים ומוצרי נעילה. אנחנו מעריכים מאוד את החשיבה האסטרטגית של החברה ששמה את הדגש על השינויים בשוק ופועלת בהתאם.

לדוגמא, בשנים האחרונות נוטים לתכנן בניינים גבוהים לאור הצפיפות הקיימת במדינה. רב בריח הגיבה ברכישה של גלפר, חברה המייצרת פירי אשפה (שוטי אשפה) שהם סטנדרט בבניינים גבוהים. בנוסף, כמעט כל הדירות החדשות נבנות עם מרפסת (לא משנה הגודל), לכך הגיבה רב בריח ברכישה של קורונה גלאס, חברה המייצרת מעקות וזכוכיות למרפסות. מטרתה של רב בריח שהקבלן ירכוש ממנה סל גדול של מוצרים לכל דירה שהוא בונה, והקבלן מצידו מעדיף לרכוש מספק אחד ולא מעשרות ספקים שונים. אם בהתחלה הקבלן היה רוכש מהם דלתות כניסה בכ-1,000 שקל ליחידה, ב-2024 החברה כבר צופה שהקבלנים ירכשו ממנה סל בשווי של 40 אלף שקל לכל דירה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מה צפוי בשנים הבאות

השנים 2022 ו-2023 הוקדשו לביצוע ההשקעות ולהרחבת יכולות הייצור. קריית רב בריח הוקמה באשקלון בהשקעת ענק ויכולות הייצור בה מוטות אוטומציה ורכיב כוח האדם הוא נמוך. השנים 2024 ו-2025 יוקדשו לדעתנו לשיפור הרווחיות. כעת שהפלטפורמה מאפשרת זאת, השוק של החברה צומח באופן טבעי בשל היותה של ישראל המדינה בעלת קצב צמיחת האוכלוסייה הגבוה ב-OECD, היתרונות לגודל של החברה יאפשרו לה לדעתנו לצמוח מעבר לצמיחה הטבעית של השוק, על חשבון מתחרים שברובם הם קטנים וחסרי יכולת ייצור כמו שלה. רב בריח פועלת גם בשוק המוסדי (בתי ספר, מוסדות ציבור וכיו"ב) וגם בבתים פרטיים.

בשורה התחתונה

רב בריח היא חברה תעשייתית עם מותג חזק מאוד. היא נמצאת בתקופה של אחרי השקעות גדולות, כדי למצב את עצמה כספק איכותי לשוק הבנייה, שצפוי להערכתנו, להתעורר אחרי המלחמה. הרכישות שהחברה עשתה מוכיחות את עצמן ומרמזות שיש עוד נישות להתפתח אליהן. אנחנו אוהבים את האסטרטגיה של רכישת חברות קטנות בתחומים משיקים - התרחבות אנכית. יזם הנדל"ן מקבל מרב בריח עסקת חבילה ומגדיל מדי שנה את הסל הממוצע שהוא רוכש עבור כל דירה. החברה שואפת שסל זה יגדל לכ-70 אלף שקל עד 2028 ומעניין יהיה לעקוב ולבחון האם היעד הזה יושג, כאשר המפעל החדש, צפוי לתמוך בגידול העסקי. ההזדמנות העסקית שנמצאת מעבר לפינה, פוגשת אותנו בפחות מ-50% ממחיר ההנפקה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נשאר רק לשאול מי בדיוק יבנה את המ"מדים ומאיזה חומרי גלם (ל"ת)
    העורב 03/05/2024 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    דוגמא 27/04/2024 07:33
    הגב לתגובה זו
    שניב, הדריבטיבית הקטנה של סנו,מעניין מה הולך שם שממש קשה לה
  • 3.
    המכפילים לא תומכים במה שכתוב. החברה אינה רווחית 25/04/2024 13:49
    הגב לתגובה זו
    המכפילים לא תומכים במה שכתוב. החברה אינה רווחית
  • 2.
    צריך למגן את כל הארץ, שלא ישאר בית בלי ממד (ל"ת)
    אבי 25/04/2024 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גבע 25/04/2024 13:06
    הגב לתגובה זו
    רעיון השקעה מעניין בהחלט
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.