בזירת הוידאו בין יוטיוב לפייסבוק - מי חוטף נוק-אאוט?

מוטי כהן | (1)
נושאים בכתבה יוטיוב פייסבוק

תרומתה של YouTube תמיד היתה תחום אפור בכל הקשור לתרומה הכללית להכנסות  של GOOGL ענקית הפרסום המקוון  (GOOGL). במאמר זה ארצה לשאול מספר שאלות וכמובן לענות עליהן תשובות :

 

1. מהם ערכי המפתח שהמשקיעים צריכים לדעת על YouTube?

2. מה הן ההתפתחויות החדשות והמגמות שחשובות במונחים של צמיחה בהכנסות בעתיד הנראה לעין?

3. וחשוב יותר, מהו הפוטנציאל ארוך הטווח לפלטפורמה הנמצאת בחוד החנית של תוכן אינטרנט שצומח בקפיצות אדירות? 

מספר הפלטפורמות החברתיות שמחזיקות יותר ממיליארד משתמשים הן רק ארבע : Facebook (FB), YouTube, WhatsApp ו- Facebook Messenger. כפי שאתם יכולים לראות, שתיים מהן הן פלטפורמות להעברת הודעות, מה שמשאיר את Facebook ו- YouTube כשתי הפלטפורמות שמחברות בין אנשים בעולם החדש שנוצר וממשיך לצמוח בקצבים גבוהים .

 

שתי הפלטפורמות שונות לחלוטין זו מזו, אחת מהן רשת חברתית והשניה פלטפורמת וידיאו ציבורית. לשתיהן יש מקום משלהן בתקשורת החברתית, אך הגורם המשותף העיקרי בין השניים הוא שאין שום מתמודדת ישירה בגודל ובמידת הרצון  להתחרות בהן . וזו אולי אחת הסיבות המרכזיות מדוע הצמיחה בשתי הפלטפורמות היא כה גבוהה .

 

מנכ"ל אלפבית, סונדר פיצ'אי, אמר לאנליסטים במהלך הרבעון השני של שנת 2017, כי ל- YouTube היו 1.5 מיליון צופים מדי חודש שצפו בממוצע 60 דקות ביום. לפי תקני מדיה חברתית, צפיה של שעה בממוצע כל יום הוא הרבה. כפי שכולנו יודעים, צפייה בסרטונים היא הרבה יותר קלה מאשר קריאה, ואילו הדור הנוכחי מעדיף לצרוך תכנים באמצעות וידאו הרבה יותר מאשר תוכן כתוב . זאת יש לזקוף למהפכת הסמארטפונים שרק מספקת דלק לצמיחה הגבוהה של פלטפורמות הוידאו ברשת ועוד לא ציינו את העובדה כי יותר ויותר חברות משחררות טלפונים עם מסכים חדים יותר 4K וכו .

 

שימו לב לטבלה שהוציאה חברת המחקר גרטנר על מכירות סמארטפונים . ככל שאותן חברות ימשיכו לגדול ולמכור יותר כך פלטפורמות כמו יוטיוב ופייסבוק ימשיכו לצמוח בשיעורים דו ספרתיים. 

שימו לב לתרשים שהוציאה סיסקו בשנת 2014 על סוג התוכן השלט באינטרנט, למעלה מ-89% מהתנועה הגלובלית לניידים תהיה תוכן וידאו. המעבר לנייד כבר גרר את צריכת הווידאו לפסגה. ובל לשכוח את  חדירת האינטרנט אשר גדלה בחלקים המתפתחים של העולם, סמארטפונים יהוו את עיקר המכירות אשר דוחפות את צריכת הווידאו לגבהים נוספים. 

בתור פלטפורמת הווידאו הציבורי מספר אחת, YouTube עומדת להפיק את המרב מהמעבר לנייד-וידאו בכל רחבי העולם. וזה גם יכול להסביר לכם את כל המאמצים הכבירים שגוגל ופייסבוק משקיעות בהנגשת האינטרנט לאפריקה ומקומות בהם האינטרנט עדיין בשנת 2017 לא זורם כמו מים וחשמל..

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

סיסקו חוזה כי תעבורת וידאו באינטרנט תגדל ב CAGR של 31% במהלך 2016-2021. בתור פלטפורמת הווידאו מספר אחת בעולם, YouTube צריכה להיות מסוגלת להתאים את קצב הצמיחה של התעשייה, או אפילו לעשות טוב יותר בתקופה זו.

הכוח הגדול ביותר של YouTube הוא גם החולשה הגדולה ביותר שלה. כפלטפורמת וידאו מקוונת ציבורית, YouTube מסתמך על סרטונים שהועלו על ידי המשתמשים שלה, שאותם ניתן לאחסן על ידי אחרים. YouTube מניב תנועה זו עם מספר סוגים של מודעות, תוך שמירה על 45% מההכנסות והעברת שאר ההכנסות ליוצרי התוכן.

 

מישהו צריך ליצור-לייצר סרטונים אלה, ו-YouTube מחזר באגרסיביות אחר יוצרי התוכן במשך זמן רב. ובשל הגודל והיקף של YouTube, כמות ההכנסות שיוצרי YouTube יקבלו, מטבע הדברים, תהיה גבוהה בהרבה מזו של ספקים אחרים שיוכלו להציע.

 

אם יוצר תוכן חדש מתחיל לייצר סרטונים, הבחירה הטבעית תהיה פלטפורמה שיש לה בסיס משתמשים פעיל כמו YouTube . כל מתחרה יתקשה לשכנע את יוצרי התוכן שלהם שהם צריכים להתמקד בפלטפורמה שלהם על YouTube. גם אם הם מציעים לשלם יותר, הסקייל שלה הוא זה שמאפשר לה לצמוח בהיקפים שכאלו שנה אחר שנה ו"ללכוד " את יוצרי התוכן .

 

במידה מסוימת, פייסבוק תהיה הפלטפורמה היחידה שיש לה מינוף וכוח להתחרות ב- YouTube. אבל גם עבור ענקית חברתית, זה יהיה קשה מאוד להתאים את הכמות העצומה של תוכן ואני מזכיר את נושא המוניטיזציה שיוטיוב שולטת בו ביד רמה בכך שהיא מספקת הכנסה של ממש ליוצרי התוכן מה שפייסבוק תתקשה לעשות ברמה של יוטיוב .

 

כמו עם מתחרים אחרים, פייסבוק היא חופשיה ויכולה להציע נתח גדול יותר של הכנסות ליוצרי התוכן, אבל בשביל שזה יקרה היא תצטרך לפגוע  בשולי הרווח המרשימים שלה וזה אחד מהגורמים שעוצרים הנהלות של חברות מוכחות ויציבות להמשיך במהלכים עסקיים גדולים .

 

במקרה הטוב, פייסבוק יכולה רק להיות אלטרנטיבה ל-YouTube, וכדי להפוך את פייסבוק למתחרה לגיטימית עם YouTube לדעתי האישית יהיה קשה מאוד, כל עוד YouTube ממשיכה  להגדיל את בסיס המשתמשים שלה. חוץ מזה, הרבה תוכן וידאו משותף כעת בפייסבוק כבר חי בתוך YouTube.

 

כבר בשנת 2012, נמצא כי משתמשי פייסבוק צפו בסרטונים באורך של 500 שנים ששולבו מ-YouTube. זה בערך 4.4 מיליון שעות ביום, וזה חלק ניכר למדי מסך הכל של 110 מיליון שעות של וידאו שנצפו ביום ברשת של פייסבוק .

 

יתרה מזאת, YouTube זכתה השנה באבן דרך חשובה והיא מיליארד שעות של צפייה בווידאו ביום!!, בעוד שפייסבוק הגיעה  ל-100 מיליון שעות ביום . כמובן שזה לא דבר לזלזל בו אבל קצת מכניס אתכם לפרופורציה איפה עומדת פייסבוק ביחס ליוטיוב בכל הקשור לצריכת וידאו .

 

מה לגבי הכנסות וצמיחה?

YouTube משתמש במודל לשיתוף הכנסות של 55% -45% עם יוצרי התוכן. YouTube מתחיל לקחת 45 סנט על כל דולר שנצברו; ולאחר מכן יש את העלות של הפעלת הפלטפורמה, מבצעים והוצאות אדירות על אחסון וידאו שממשיכות לאכול בהכנסות של יוצרי התוכן.

 

אף אחד לא באמת יודע כמה כסף עושה YouTube, או אם YouTube היתה רווחית בכלל, אם כי היה דיווח בוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר השנה כי YouTube עשתה 4 מיליארד דולר בשנת 2014 אך ורק בכדי להגיע לאיזון תפעולי .

 

במקרה הזה אפשר להבין את השורה הראשונה של המאמר' מדוע יוטיוב הפכה להיות תחום אפור למדי בכל הקשור להכנסות גוגל מפרסום אבל עדיין חשוב שכולנו נבין למה הזרוע הזו של גוגל היא מפלצת של ממש .

 

אבל הרווחיות אינה נטל ש-YouTube אמורה  לשאת על גבה, לפחות מבחינת אלפבית החברה האם צריך להבין כי יוטיוב הוא רק אחד מערוצי הפרסום המקוונים ואלו כבר היום מאפשרים למפרסמים לקבל חשיפה אדירה שמתורגמת להכנסות שצומחות משנה לשנה .  משמע גוגל נותנת יד חופשית ליוטיוב להמשיך לצמוח גם על חשבון רווחיות וזו חתיכת יד חופשית לתת בחברה ציבורית גדולה  .

 

אם פייסבוק תתכופף לאחור כדי לבנות את פלטפורמת הווידאו שלה, YouTube תמשיך להשקיע כסף כדי לשמור על היוצרים לייצר תוכן על מנת להמשיך לדחוף לכיוון הרחבת בסיס המשתמשים שלה. זה מאוד סביר להניח כי החברה מעדיפה להשקיע כמה שיותר כסף כדי לשמור על הצמיחה בבסיס המשתמשים ולגבי רווחיות מאותם משתמשים היא דוחה את החשיבה להמשך . ואני לא רואה שום דבר רע להיות תוקפני כלפי פייסבוק ושאר המתחרות הקטנות שלה כאשר השוק בשל לצמיחה מוצקה במשך עשר השנים הבאות.

 

הסיפור מקבל משנה תוקף במיוחד כשרואים את הדומיננטיות של פייסבוק במובייל והאירוניה פה היא שאותם משתמשי מובייל של פייסבוק צופים בסרטוני יוטיוב שיושבים על פייסבוק.

 

שורה תחתונה

 

לאחר החיפוש ומערכת ההפעלה לניידים  Android, יוטיוב מגיע לאט לאט וממוקם היטב על מנת לשאת את נטל הגידול בהכנסה של מודעות אלפבית לעשור הבא. עם תמיכה מוצקה שמגיעה מרבעון זה, הגידול הכולל בהכנסות ממודעות נראה בטוח ביותר בטווח הארוך. גם אם יוטיוב תמשיך להשקיע משאבים אדירים בשימור קצב ההכנסות עדיין איני מודאג מהמשך הצמיחה של יוטיוב וזאת בעיקר בגלל הפערים הנוכחיים שבין גוגל לפייסבוק בכל הקשור לוידאו .

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מרתק תודה (ל"ת)
    עמית 19/09/2017 22:05
    הגב לתגובה זו
שור נגד דב
צילום: pixabay
מעבר לים

הפד' מתכונן להורדת ריבית: האם זה תחילת ראלי סוף השנה או מלכודת שורית?

סיכויי הורדת הריבית בדצמבר מגיעים ל-90%, אבל הסיכון הוא שהפד יאותת על עצירת ההקלה המוניטרית; איך עליית התשואות ביפן משפיעה על ההשקעות ברחבי העולם, והאם יש ממה לחשוש?

גיא טל |

מאקרו ארצות הברית: הורדת הריבית הופכת לודאית - ראלי סוף שנה בפתח?

ההתפתחות המרכזית בתחום המאקרו בארצות הברית בשבועיים האחרונים היא סיבוב הפרסה היוני של הפד, כשסיכויי הורדת הריבית בדצמבר כבר נושקים ל-90%. המפנה היוני נובע מהמשך מה שנראה כחולשה בנתונים הכלכליים, בעיקר בנתונים הרכים התלויים בסקרי דעת קהל. כך, סנטימנט הצרכנים נחלש מאוד וגם הייצור מתכווץ. גם נתונים חלקיים הנוגעים לשוק העבודה מצביעים על חולשה מסוימת. בהקשר זה נציין שדו"ח התעסוקה לחודש נובמבר נדחה בשלב זה לאמצע דצמבר, ולכן הפד ממשיך להיות מעט עיוור בתחום זה. דו"ח ה-ADP שיפורסם השבוע מקבל משנה חשיבות עקב כך, בדומה לדו"ח ה-PCE שהופך למרכזי עוד יותר מבדרך כלל בהיעדר נתוני אינפלציה מעודכנים.

האם הנרטיב של "חולשה מתפתחת" בכלכלה האמריקאית נכון? בשבוע האחרון החלה "עונת הקניות" בארצות הברית לקראת סוף השנה עם חגיגות ה-Black Friday ו-Cyber Monday, שבהן נרשמו קניות שיא. הצרכן האמריקאי קנה מכל הבא ליד ושבר שיאים בקניות אוף-ליין ואונליין. נתונים אלה סותרים מעט את נתוני הפסימיות של סקרי דעת הקהל שצוינו קודם לכן. נראה שהצרכנים הפסימיים בארצות הברית אינם עוצרים בדרך לקופות.

בנוסף, התביעות הראשוניות לדמי אבטלה נשארות באזור הבטוח של כ-220 אלף, כשאין הרבה משרות חדשות, אבל גם אין הרבה פיטורים. כנראה שמצב שוק העבודה מושפע עמוקות ממדיניות ההגירה, ולכן קשה מאוד לקרוא את הנתונים (הרחבה בחלק האחרון של הטור). הצמיחה, על כל פנים, ממשיכה להיות בריאה ואף חזקה – באזור ה-4%.

בינתיים השוק אופטימי למדי עם נטייה שורית מאז שהתחזק הנרטיב להורדת ריבית בדצמבר. האם אנחנו בתחילתו של ראלי סוף שנה? לדעתי לפחות עד ה-10 בדצמבר (החלטת הריבית) אין סיבה לירידות חדות ויש סיכוי סביר להמשך עליות מתון, אבל יש סיכון מסוים סביב החלטת הפד עצמה. בעוד הורדת ריבית צפויה בוודאות גבוהה למדי, היא עלולה להיות "הורדת ריבית ניצית", במובן זה שהפד יבהיר שבכוונתו לעצור את מחזור ההורדות בפגישה שלאחר מכן. תרחיש כזה עלול לגרום לגל מימושים נוסף לפני סוף השנה, בדומה לירידות שנרשמו רק לפני שבועיים כשהשוק חשב שלא תהיה הורדת ריבית בדצמבר.

הקארי טרייד היפני: הגורם לירידות בקריפטו?

למרות הציפייה להורדת ריבית, תשואות אגרות החוב בארצות הברית טיפסו (כלומר מחירי האג"ח ירדו) בימי המסחר הראשונים של השבוע ומחקו את כל הירידות שנרשמו בשבוע שעבר. מלבד החשודים המיידיים (חששות מאינפלציה ומהתרחבות החוב הפיסקלי), תרמה לכך גם התנהגות אגרות החוב של יפן. השווקים ביפן עוברים זעזועים משמעותיים בשבועות האחרונים, עם השפעה לא מבוטלת על השווקים הגלובליים. מבלי להיכנס לסקירה מקיפה, נציין שתשואות אגרות החוב של יפן – שנסחרו שנים ארוכות באזור האפס ואף בתשואה שלילית והיוו מקור זול למזומן ברחבי העולם (ה"קארי טרייד" היפני), החלו לטפס לאחרונה בחדות ורושמות כעת שיאים שלא נראו מאז סוף העשור הראשון במאה הנוכחית. העליות בתשואות ביפן הובילו לעליית תשואות כללית בשווקי האג"ח בעולם, כולל בארצות הברית. ההשפעה אינה מסתיימת רק באגרות החוב. רבים מייחסים את הירידות בקריפטו להתרחשויות אלה, שכן הכסף הזול מיפן שימש שנים ארוכות להזרמת כספים מאסיבית לנכסים ספקולטיביים כמו קריפטו ושוק המניות. התייבשות המקור הזה, יחד עם הצורך "לסגור פוזיציות" עקב ההפסדים שנגרמים ללווים מהעלייה בתשואות, גורמת ליציאת כספים מנכסי סיכון.