סוגרים שנה: 5 ה"כוכבים" של שוק הנדל"ן בישראל
בצאת שנת 2014 והממשלה הנוכחית, גם בשוק הדיור זה זמן לסיכומים ובעיקר לחשבון נפש. הייתה זו שנה פעלתנית במיוחד בשוק הדיור, שעוררה דיונים סוערים, גם אם היא לא הניבה את התוצאה המבוקשת. להלן חמשת "כוכבי" השנה (שלי) בשוק הדיור, בתקווה שלאחר תהליך של חשבון נפש והסקת מסקנות, יהפכו למטאורים של ענף הנדל"ן של שנת 2015.
רוכשי הדירות בישראל
בראש ובראשונה, אנחנו בוחרים את מקבלי החלטות ומבצעי התהליכים, את 120 נציגינו, ומכאן, שעלינו מוטלת האחריות. על שלא השכלנו לסנן את דברי הרהב של נבחרינו, ונתנו להם להוליך אותנו שולל בסיסמאות ריקות מתוכן. על שלא העמקנו ולמדנו נושא כל כך חשוב ומורכב בכדי להבין לבד, כי כל האמירות והכותרות שנזרקו בשנת 2014 נועדו להשתיק אותנו.
בסקר שביצענו בקרב רוכשי דירות, למעלה מ-70% ענו כי מחירי הדיור יהיו מרכיב מרכזי בשיקול הדעת שלהם במי לבחור בבחירות הבאות. בהקשר של רשימה זו, מדובר בנתון מאד משמח שבו הציבור מבין כי מדובר במצב קטסטרופלי הדורש פתרון. יחד עם זאת, אני חוזר ומבקש להזכיר, כי גם לקראת הבחירות הקרבות, חשוב לשים לב שמי שיצהיר שיוריד את מחירי הדיור ברמה דראסטית באבחת תקנה או תכנית אחת, כל מטרתו היא להונות את הציבור.
הייתי רוצה לראות אותנו שוקלים ברצינות ובהערכה רבה יותר את נציגי הציבור, שיצהירו על תכנית שתחילתה בלימת עליות המחירים והמשכה בתכנית חומש להורדתם. באקלים בו ממשלה מתחלפת כל שנתיים, קשה לראות פוליטיקאי מתעסק בתכנית שאת תוצאותיה יראו רק הרבה אחרי שיעזוב את המשרד והכיסא.
- סוסייטה ג'נרל: "זו הייתה השנה הקשה ביותר לתשואות מזה 78 שנים"
- מסכמים את 2015: מדוע חובות גבוהים פוגעים בצמיחה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ראש הממשלה
על שום שבחר להצהיר על בעיית יוקר הדיור ולבסוף השתמש באותה בעיה בדיוק, בציניות, כדי לפרק את הממשלה ואת תקוותם של צעירים רבים על מזבח המשחק הפוליטי. על שום שהוא יודע שרק תכנית מקיפה וארוכת טווח, חוצת משרדים, שתהיה תחת משרד ראש הממשלה - רק לה יש סיכוי אמיתי להביא את הבשורה. שוק הנד"ן אינו עומד בפני עצמו, והוא תלוי ומושפע משווקים נוספים, כמו המערכת הבנקאית, משרדי התשתיות, התחבורה ואף הביטחון. כל אלו לא יסורו, רק החלטה (שלא קרתה) של ראש ממשלת ישראל לטפל באחת הבעיות היותר קשות והמעיבות על אזרחי המדינה.
שר האוצר
בין אם תכנית מע"מ 0% הייתה פתרון ראוי, תכנית כלכלית נכונה או לא. על דבר אחד יצטרך לשאול את עצמו שר האוצר היוצא, האם הועיל או הזיק לשוק הדיור. אני מתייחס לאופן ההתנהלות בניסיון להעביר את התכנית: על בחירתו לעכב ולכרוך תכניות אחרות (מחיר מטרה) מתוך שיקולים פוליטיים צרים, על בחירתו לנסות ולבצע רפורמה בשוק הדיור על גבם וכנגדם של היזמים. במקום לגייסם לתכנית, דאג שר האוצר לקרוא במהלך 2014 מעל כל במה אפשרית לאזרחים שלא לקנות דירות. "הנה המחירים יורדים". כאשר אין לתכנית כיסוי ואתה מקפיא באופן מלאכותי ביקושים בידיעה, היה ברור שביום בו התכנית תעבור או תיפול, יהיה שחרור של צבר הביקושים בחזרה לשוק - כך מצאנו את עצמנו בתווך, במאבק איתנים בין שר האוצר ליזמים, שהוליד את עליית המחירים אותה אנו חווים היום.
היזמים והקבלנים
אלו שחשו כי כל החצים מופנים אליהם, וכי המערכת הפוליטית מפנה אליהם אצבע מאשימה. בסיטואציה הזו היו ליזמים שתי אפשרויות, והם בחרו בזו הפחות טובה: להסתגר, לעצור, לשבת על הגדר, להפסיק התחלות בנייה, לא לגשת למכרזים ועל ידי כך להקטין את הביקושים.
- מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה...
באותה מידה יכלה התאחדות בוני הארץ, המייצגת את הקבלנים והיזמים, לנצל את הקיפאון בשוק החל מחודש מארס ולצאת ביותר מבצעים, הוזלות יזומות, התנהלות מול גופים מאורגנים להפחתת מחירים, להפנים כי גם אם הם אינם אחראים למצב בו פחות ופחות אנשים יכולים לרכוש דירה בישראל - הם עדיין יפגעו מהתוצאה בטווח הארוך. בטווח הקצר, ההם העדיפו, כמונו הרוכשים, לשבת על הגדר, באמצעות היכולות הפיננסיות שלהם והכיסים העמוקים, ולחכות. לחכות לחזרת הרוכשים לשוק ולעליית המחירים שידעו היטב כי בוא תבוא.
השיטה
10 משרדים או גופים ממשלתיים נוגעים באישור כל דירה ודירה הנבנית בישראל. חלקם, בעלי אינטרס להשאיר את המצב על כנו, חלקם בעלי אינטרס לא להתערב וחלקם אף בעלי אינטרס הפוך: כפי שכבר נכתב השנה, ישנם נושאי משרה בהווה ובעבר (פנסיה) ברשות מקרקעי ישראל המתוגמלים על סמך רווחי הרשות. מתוך הבנה כי רכיב הקרקע הוא הרכיב המכריע במחיר הדירה (לצד מיסים), כיצד יפעלו האנשים האמונים על מכירת הקרקעות כנגד האינטרס האישי הצר שלהם להפחית את מחירי הקרקע?
בהקשר זה, אני חוזר להצעתי לעיל, להוציא את כל קבלת ההחלטות, ההליכים הבירוקרטים האינסופיים מידי כל אותם גופים ולהעבירם לכדי רשות אחת לטיפול במשבר מחירי הדיור בישראל תחת משרד ראש הממשלה.
מי יתן ונראה בלימה של עליית מחירי הדיור בישראל בשנת 2015, והיערכות לקראת שנים בהן יותר ויותר אנשים יוכלו להרשות לעצמם את המוצר הכל כך בסיסי: קורת גג.
**2 הערות ביחס לרשימה הזו: הראשונה, היא מתייחסת למחירי הדיור בלבד ואין בה או לי שום עניין להתייחס לנושאים אחרים עליהם אמונים האנשים/ הפונקציות שברשימה. השנייה, בחרתי את סדר הרשימה לפי מידת האחריות המתבקשת, ולא בהכרח לפי עוצמת ההשפעה.
- 18.יואב בן בסט 07/01/2015 07:45הגב לתגובה זוביבי ראש ממשלתנו מאשים את כלל הציבור בעליית המחירים של הדירות. ואיך הוא מנמק את הקטע הזה? אים הייתם מצביעים בעדי בבחירות הקודמות לא הייתי חייב להתחבר למפגתו של לפיד ונאלץ לקבלו בממשלתי בתפקיד שר האוצר.תפקיד חשוב זה ינתן "לח"כ מתאים יותר - לדברי נתניהו תראו איזו תעמולת בחירות (ועוד בערוץ 2
- 17.רוברט 07/01/2015 07:22הגב לתגובה זו"מחירי הדירות עלו בגלל שלא קבלתי מספיק מנדטים לבחור באדם המתאים ביותר לתפקיד שר האוצר"מי אמר? בנימין נתניהו ראש הממשלה זאת אומרת :תבחרו בי אביא לכם אדם מתאים יותר לתפקיד שר האןצר...
- 16.משכית מהשומרון 04/01/2015 23:52הגב לתגובה זוכולם מדברים שהכסף מושקע מעבר לקו הירוק, אני לא רואה את הבניה פה בסביבתנו.
- 15.אלמוני 04/01/2015 20:18הגב לתגובה זוב"מעבר לקו הירוק
- 14.נועם מאיזור מודיעין 04/01/2015 17:00הגב לתגובה זולאחר שמשרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל פרסמו מכרז מחיר מטרה ראשון ליחידות דיור בראש העין , מפרסמת רשות מקרקעי ישראל מכרז מחיר מטרה נוסף במתחם במודיעין דירות חדשות במחיר .... את זה נדע בהמשך - נקווה שהמחיר ירד סוף סוף.
- 13.המצב עגום אתה צודק מכאן אפשר רק לעלות ולהתקדם (ל"ת)יוני 04/01/2015 03:08הגב לתגובה זו
- 12.המצב עגום אתה צודק מכאן אפשר רק לעלות ולהתקדם (ל"ת)יוני 03/01/2015 21:37הגב לתגובה זו
- 11.אריקה בן חיים 03/01/2015 06:12הגב לתגובה זומספר משרדים ממשלתיים שאמורים לבוא לעזרת הרוכשים את הדירות - לא ישנו את המצב וגם זה מתוך אינטרסים אישיים של הפקידים העובדים במשרד.
- 10.יואל 02/01/2015 17:04הגב לתגובה זולקראת סוף השנה זינקו המחירים של הדירות. מתי נראה לזה סוף?מתי יבלמו את הדהירה כלפי מעלה ואולי נראה סוף סוף את גרף יורד לטובת הזוגות הצעירים
- 9.יואל 02/01/2015 14:52הגב לתגובה זוכל מה שנגעו בו הגופים הממשלתיים רק העלו את מחירי הדירות - למרות שגם ההיצע עלה.את כל זה למדתי מהגרפים בעיתון נדל"ן the marker של "הארץ"
- 8.יואל 02/01/2015 14:37הגב לתגובה זוכל מה שנגעו בו הגופים הממשלתיים רק העלו את מחירי הדירות - למרות שגם ההיצע עלה.את כל זה למדתי מהגרפים בעיתון נדל"ן the marker של "הארץ"
- 7.ארז דאהן 01/01/2015 09:09הגב לתגובה זואולי תהיה תפנית לטובתנו. גם אני שייך למגזר הזה.
- 6.אחינועם 01/01/2015 06:32הגב לתגובה זוהייתם מאמינים? הודיעו בחדשות 1.01.2015 בטלוויזיה (בשעות הקטנות של הבוקר)
- בן נעים 02/01/2015 10:19הגב לתגובה זושל קניה בשיתוף קבוצת רכישה...ועדיין לא נראה לי שח"כ ארדן ילך על קבוצת רכישה - ועוד לפני הבחירות שמצפות לו ולנו. בכל אופן - ההתענינות של הח"כ בתחום רכישת דירה כך נאמר בחדשות בבוקר דרך קבוצת רכישה. מעניין מי יהיו השכנים שלו...
- 5.1236 31/12/2014 09:25הגב לתגובה זומי אמר שחייבים לקנות דירה ? ולמה אי אפשר לקבל דירה במתנה ? ומה רע בלהשכיר דירה ? התרגלנו כאן לקטר בליסוף לדרוש ולקבל כל דבר בשם הפופוליזם בהנהגת יימוביץ' ושות.. שנוהגים להפנות אצבע מאשימה פוליטית ע"ח האזרחים. הגיע הזמן שנפנים , אם לא נצא לעבוד ולהרוויח כסף אף אחד לא יתן לנו דירה ! אז קום עצלן ולך לעבודה יום נפלא !
- מולי 03/01/2015 21:05הגב לתגובה זוהפתרון ??? אתה לא רואה כאן בעיה אמיתית??? הצעירים של היום הולכים להפוך לזקנים עניים במיוחד!!!
- 4.כרגיל מבלבל בביצים, הפסקתי לקרוא באמצע (ל"ת)לפידוס 31/12/2014 06:34הגב לתגובה זו
- לירן טל שחר 01/01/2015 15:23הגב לתגובה זונשאר עם המאמר הזה
- אתה יכול להפסיק לקרוא - אנחנו ממשיכים עם אנגל (ל"ת)יעל גבאי 31/12/2014 08:45הגב לתגובה זו
- 3.ינון בן מלך 31/12/2014 03:42הגב לתגובה זומתאים לי להתחבר לאסף, ולהצביע למפלגה שתהיה מזוהה עם הזגות הצעירים אלה שהם מחוסרי קורת גג.
- 2.יוסי אלבז 31/12/2014 03:17הגב לתגובה זוממש לא מפליא אותנו ששבעים אחוז(70%) מרוכשי הדירות אמרו שיצביעו בבחירות למי שתומך בהקלות לזוגות הצעירים בכל מה שקשור לדיור. ומי יבוא לעזרתם לדעתי שר האוצר שלא הצליח בתקופה הקצרה שעמדה לרשותו להגשים את תוכניותיו.
- 1.יואל 30/12/2014 23:07הגב לתגובה זוהרעיון של אסף אנגל - כותב המאמר - מאוד נראה לי. איפה הינו עד היום

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3
הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים
בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל.
זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.
האם הסמאד 3 שובר שוויון?
החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.
ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים.
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- איך מנצחים את הכטב"מ האיראני - התוכנית של בריטניה ואוקראינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים
למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף
בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.
כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?
התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.
החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית.
כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש
הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.
- המטוס הסילוני המסחרי הראשון ממריא ומה קרה היום לפני 92 שנה
- מה יקרה למחירי הטיסות בשנים הקרובות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.