מייסיז
צילום: טוויטר
דוחות

מייסי'ז נופלת אחרי הורדת תחזית, האם היא תצליח להתאושש?

טעות חשבונאית של 150 מיליון דולר הביאה לעיכוב בפרסום הדוחות והמשקיעים האקטיבסטיים לוחצים על ההנהלה - מה קורה במייסי'ז והאם היא עשתה טעות כשסירבה להצעות להירכש?
רוי שיינמן |
נושאים בכתבה SEC מייסיז

מניית רשת הכלבו האמריקאית מייסי'ז  MACY'S INC צונחת לאחר שהחברה עדכנה כלפי מטה את תחזיותיה לשנה במסגרת הדוחות שלה לרבעון השלישי, אותם פרסמה באיחור. מייסי'ז הציגה רווח מתואם של 4 סנט למניה, גבוה מהתחזית של האנליסטים ל-3 סנט למניה. הכנסות החברה הסתכמו ב-4.74 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות השוק.

מייסי'ז; קרדיט: ויקיפדיה/Mike Strand

מייסי'ז; קרדיט: ויקיפדיה/Mike Strand

מייסי'ז צופה כעת רווח מתואם למניה בטווח של 2.25 עד 2.50 דולר, לעומת תחזית קודמת של 2.55 עד 2.90 דולר. התחזית הקודמת של האנליסטים עמדה על 2.73 דולר למניה. בנוסף, החברה הקטינה את תחזית שיעור הרווח הגולמי שלה לטווח של 38.2%-38.3%. מצד שני, תחזית ההכנסות הוגדלה במעט לטווח של 22.3-22.5 מיליארד דולר, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 22.1-22.4 מיליארד דולר.

הטעות החשבונאית הגדולה שהביאה לדחייה בפרסום הדו"ח

מייסי'ז סיימה לאחרונה חקירה סביב טעות חשבונאית שהתגלתה, שבה הוסתרו הוצאות בגובה מעל 100 מיליון דולר. מהחקירה עלה כי עובד ביצע טעויות בחישובים, שהובילו להסתרת הוצאות הובלה מצטברות של כ-151 מיליון דולר החל מהרבעון הרביעי של 2021 ועד הרבעון השלישי של 2024.

העובד פעל לבדו ולא לצורך רווח אישי והטעות נעשתה בתום לב, לפי דברי הנהלת החברה. למרות זאת, החברה ציינה כי אין השפעה מהותית על תוצאותיה הפיננסיות. החברה מתכננת לחזק את הבקרות הפנימיות שלה על מנת למנוע מקרים דומים בעתיד.

עימותים עם משקיעים אקטיביסטים

השבועות האחרונים היו סוערים עבור מייסי'ז, כולל עניין מחודש של משקיעים אקטיביסטים. קרנות כמו Barington Capital ו-Thor Equities דרשו שינויים משמעותיים בחברה, כולל הקמת יחידת נדל"ן, הפחתת הוצאות הון, רכישה אגרסיבית יותר של מניות החברה, ובחינה של אפשרויות אסטרטגיות למותגי היוקרה של החברה, Bloomingdale’s ו-Bluemercury.

זו אינה הפעם הראשונה שמייסי'ז מתמודדת עם משקיעים אקטיביסטים. בשנה שעברה ניסו קרנות אחרות להפוך את החברה לפרטית, אך הניסיונות הסתיימו ביולי האחרון ללא הצלחה.

קיראו עוד ב"גלובל"

על רקע האירועים מניית מייסי'ז ירדה ב-24.5% מתחילת השנה וב-13% בשנה האחרונה לשווי של 4.2 מיליארד דולר, והיא נסחרת היום במכפיל רווח עתידי של 6.

מניית מייסי'ז בשנה האחרונה

מניית מייסי'ז בשנה האחרונה

האם מייסי'ז יכולה להתאושש?

השאלה הגדולה העומדת בפני המשקיעים של מייסי'ז כעת היא האם החברה מסוגלת להתאושש מהמשבר הנוכחי. התחזיות הפיננסיות המעודכנות אמנם אינן מעודדות, אך הנהלת החברה מציינת כי היוזמות החדשות בתוכנית “Bold New Chapter” מתחילות להניב תוצאות. שיפור במכירות בחנויות היוקרה ובחנויות הקטנות מצביע על כיוון חיובי, אך מדובר בתהליך ארוך.

מייסי'ז שואפת לחזק את מעמדה בענף באמצעות התמקדות בקטגוריות צומחות כמו יוקרה וטיפוח, לצד המשך התאמות למבנה החנויות שלה. עם זאת, עליה להוכיח שהיא יכולה לתרגם את התוכניות הללו לרווחיות יציבה לאורך זמן, במיוחד על רקע תחרות עזה מצד קמעונאיות דיגיטליות ומותגי יוקרה עצמאיים.

 

האם הסירוב להצעות הרכישה היה טעות?

כאמור ההנהלה דחתה את הצעות הרכישה בטענה שהן אינן תורמות לערך המשקיעים, כאשר למעשה רק שווי הנדל"ן של החברה היה שווה הרבה יותר מההצעות שקיבלה. עם זאת, היום, לאחר ירידת המניה והקשיים הפיננסיים, עולות שאלות לגבי האם ההחלטה הזו הייתה נכונה.

דחיית ההצעות אפשרה להנהלה להתמקד בתוכנית ההבראה שלה, אך מנגד, סירוב למכור את החברה עשוי להתברר כהזדמנות שהתפספסה. ייתכן שמשקיעים פרטיים יכלו לספק לחברה יציבות והון לטווח ארוך, בעוד ההנהלה היום מתמודדת בין היתר עם טעויות חשבונאיות ושיפור התדמית בעיני המשקיעים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.