מה הוא פרויקט *Q של OpenAI והאם מדובר בפריצת דרך מסוכנת?
סטארטאפ הבינה המלאכותית OpenAI עמד במרכז תשומת הלב של עולם ה-AI בעקבות הפיטורים הדרמטיים וחזרתו המהירה של מנכ"ל החברה סם אלטמן. הסיבה לאירוע החריג עדיין בגדר תעלומה אך הופיעו השערות רבות כי הסיבה לכך היא פריצת הדרך המשמעותית שנעשתה בפיתוחי הבינה המלאכותית.
לפי הדיווחים, חוקרים ב-OpenAI כתבו מכתב לדירקטוריון החברה השבוע והזהירו מפרויקט פנימי בשם *Q או Q-Star, שעשוי לייצג פריצת דרך בפיתוח בינה מלאכותית שעלולה להתעלות על האינטליגנציה האנושית במגוון תחומים. המכתב נשלח לפני פיטוריו של אלטמן. עם זאת, המחשבה ש-OpenAI נמצאת על סף של יצירת מכונות אינטליגנטיות באמת, עם כל הסיכונים הנלווים ליצירה שכזו, עשויה להיות נמהרת מדי. לא OpenAI ולא מיקרוסופט אישרו בפומבי את קיומו של *Q ואת האפשרות שמדובר בפריצת דרך מסוכנת.
כבר ב-2022 מהנדס של גוגל טען כי מערכת בינה מלאכותית סודית של החברה הפכה לאינטליגנטית ברמה מסוכנת. ברשתות התלהבו מהסיפור לזמן קצר עד שהמהנדס פוטר והחברה דחתה את הטענות.
לפי המידע המועט שפורסם עד כה לגבי *Q, נאמר שהמודל יכול לפתור בעיות מתמטיות מסוימות ברמה של תלמידי בית ספר תיכון. הדיווח גרם לספקנות בנוגע לאמיתות הדיווחים לגבי פריצת הדרך שהושגה בפיתוח המודל. אילון מאסק הצהיר כי צ'טבוט הבינה המלאכותית שלו - Grok - כבר עכשיו מסוגל להתעלות על *Q בפתרון של בעיות מתמטיות ושאלות פילוסופיות בסיסיות.
- אמזון בוחנת השקעה של כ־10 מיליארד דולר ב־OpenAI
- בזמן שמצמצתם: OpenAI שידרגה את יכולות עיבוד התמונה והמדעים של ChatGPT
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיימות המון ספקולציות סביב היכולות של *Q. הספקולציות התרכזו בעיקר בתיאוריה לפיה ה-*Q הוא שילוב של שני סוגי אלגוריתמים. הראשון Q-learning, אלגוריתם ללימוד המודל על ידי חיזוקים, או ניסוי וטעיה. והשני הוא A*, אלגוריתם המשפר את היעילות בחיפוש אחר פתרונות כשהוא צופה מה סביר שיתבקש ממנו בעתיד הקרוב וכך ממזער את עלויות החישוב.
השילוב של טכנולוגיות חיפוש ולמידה היווה את המקור להתקדמות המשמעותית של AI בעבר. ג'ים פאן, חוקר בינה מלאכותית באנבידיה, ציין שהשילוב של שני האלגוריתמים הוא שאפשר את פיתוחו של AlphaGo, בוט ה-AI שהפך לשחקן הטוב בעולם במשחק הסיני Go עוד ב-2017. עם זאת, כרגע עדיין מדובר בספקולציות בלתי מאומתות.
במידה ונניח ש-OpenAI אכן השיגה התקדמות משמעותית, המרוויחה העיקרית מכך תהיה איך לא, המשקיעה הגדולה מיקרוסופט. "אנו מאמינים שחילופי הדירקטוריון של OpenAI ומעורבותו המוגברת של מנכ"ל מיקרוסופט נאדלה צריכים להציב את מיקרוסופט בחזית המסחרית הפוטנציאלית של OpenAI, גם אם לחברה אין זכויות בלעדיות", אמר אנליסט D.A. Davidson, גיל לוריא.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 3.ינאי 02/12/2023 11:27הגב לתגובה זו)נכתב על ידי צט גפט(
- 2.רמי 28/11/2023 07:54הגב לתגובה זוהאמת שכל מיני שאלות ששאלתי וביקשתי מבינה מלאכותית מכל המתחרים לא יכלו לתת לי מידע נכון. לדעתי זה מדהים אבל עדיין מגזימים עם "החוכמה" שלו.. זה עדיין לא שם ולא קרוב לשם.
- 1.גיל 27/11/2023 20:39הגב לתגובה זונראה שמיקרוסופט מובילה כיום את " התבונה האיכותית" אולי ביתרון ניכר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
