openai
צילום: טוויטר

מה הוא פרויקט *Q של OpenAI והאם מדובר בפריצת דרך מסוכנת?

במידה ונניח ש-OpenAI אכן השיגה התקדמות משמעותית, המרוויחה העיקרית מכך תהיה איך לא, המשקיעה הגדולה מיקרוסופט
אדיר בן עמי | (3)

סטארטאפ הבינה המלאכותית OpenAI עמד במרכז תשומת הלב של עולם ה-AI בעקבות הפיטורים הדרמטיים וחזרתו המהירה של מנכ"ל החברה סם אלטמן. הסיבה לאירוע החריג עדיין בגדר תעלומה אך הופיעו השערות רבות כי הסיבה לכך היא פריצת הדרך המשמעותית שנעשתה בפיתוחי הבינה המלאכותית.

לפי הדיווחים, חוקרים ב-OpenAI כתבו מכתב לדירקטוריון החברה השבוע והזהירו מפרויקט פנימי בשם *Q או Q-Star, שעשוי לייצג פריצת דרך בפיתוח בינה מלאכותית שעלולה להתעלות על האינטליגנציה האנושית במגוון תחומים. המכתב נשלח לפני פיטוריו של אלטמן. עם זאת, המחשבה ש-OpenAI נמצאת על סף של יצירת מכונות אינטליגנטיות באמת, עם כל הסיכונים הנלווים ליצירה שכזו, עשויה להיות נמהרת מדי. לא OpenAI  ולא מיקרוסופט אישרו בפומבי את קיומו של *Q ואת האפשרות שמדובר בפריצת דרך מסוכנת.

כבר ב-2022 מהנדס של גוגל טען כי מערכת בינה מלאכותית סודית של החברה הפכה לאינטליגנטית ברמה מסוכנת. ברשתות התלהבו מהסיפור לזמן קצר עד שהמהנדס פוטר והחברה דחתה את הטענות. 

לפי המידע המועט שפורסם עד כה לגבי *Q, נאמר שהמודל יכול לפתור בעיות מתמטיות מסוימות ברמה של תלמידי בית ספר תיכון. הדיווח גרם לספקנות בנוגע לאמיתות הדיווחים לגבי פריצת הדרך שהושגה בפיתוח המודל. אילון מאסק הצהיר כי צ'טבוט הבינה המלאכותית שלו - Grok - כבר עכשיו מסוגל להתעלות על *Q בפתרון של בעיות מתמטיות ושאלות פילוסופיות בסיסיות. 

קיימות המון ספקולציות סביב היכולות של *Q. הספקולציות התרכזו בעיקר בתיאוריה לפיה ה-*Q הוא שילוב של שני סוגי אלגוריתמים. הראשון Q-learning, אלגוריתם ללימוד המודל על ידי חיזוקים, או ניסוי וטעיה. והשני הוא A*, אלגוריתם המשפר את היעילות בחיפוש אחר פתרונות כשהוא צופה מה סביר שיתבקש ממנו בעתיד הקרוב וכך ממזער את עלויות החישוב. 

השילוב של טכנולוגיות חיפוש ולמידה היווה את המקור להתקדמות המשמעותית של AI בעבר. ג'ים פאן, חוקר בינה מלאכותית באנבידיה, ציין שהשילוב של שני האלגוריתמים הוא שאפשר את פיתוחו של AlphaGo, בוט ה-AI שהפך לשחקן הטוב בעולם במשחק הסיני Go עוד ב-2017. עם זאת, כרגע עדיין מדובר בספקולציות בלתי מאומתות.

במידה ונניח ש-OpenAI אכן השיגה התקדמות משמעותית, המרוויחה העיקרית מכך תהיה איך לא, המשקיעה הגדולה מיקרוסופט. "אנו מאמינים שחילופי הדירקטוריון של OpenAI ומעורבותו המוגברת של מנכ"ל מיקרוסופט נאדלה צריכים להציב את מיקרוסופט בחזית המסחרית הפוטנציאלית של OpenAI, גם אם לחברה אין זכויות בלעדיות", אמר אנליסט D.A. Davidson, גיל לוריא. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ינאי 02/12/2023 11:27
    הגב לתגובה זו
    )נכתב על ידי צט גפט(
  • 2.
    רמי 28/11/2023 07:54
    הגב לתגובה זו
    האמת שכל מיני שאלות ששאלתי וביקשתי מבינה מלאכותית מכל המתחרים לא יכלו לתת לי מידע נכון. לדעתי זה מדהים אבל עדיין מגזימים עם "החוכמה" שלו.. זה עדיין לא שם ולא קרוב לשם.
  • 1.
    גיל 27/11/2023 20:39
    הגב לתגובה זו
    נראה שמיקרוסופט מובילה כיום את " התבונה האיכותית" אולי ביתרון ניכר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".