טסלה
צילום: לירן סהר

נתח השוק של טסלה בארה"ב בירידה - התחרות גוברת

נתח השוק של טסלה ברבעון השלישי היה 50%, ירידה מ-59% ברבעון השני ומ-64% ברבעון השלישי אשתקד. שבעה מותגים שונים הצליחו למכור יותר מ-10,000 רכבים ברבעון השנה, לא כולל טסלה
אדיר בן עמי | (3)

נתח השוק של טסלה TESLA INC בארה"ב צלל ברבעון השלישי והראה שלושה דברים: החברה של אילון מאסק לא חסינה מתחרות, זקוקה לדגמים נוספים וצריכה התאוששות בייצור.

על פי דו"ח שפורסם היום (חמישי) על ידי ספקית נתוני הרכבים Cox, סך המכירות של כלי רכב חשמליים הפועלים על סוללה בלבד (BEV) ברבעון השלישי, הגיע ל-313,086 יחידות, שיא חדש ועלייה מ-295,255 ברבעון השני ו-205,682 ברבעון השלישי של 2022. בשנה כולה עד כה נמכרו בארה"ב כ-867 אלף רכבי BEV, עלייה של כמעט 50% בהשוואה לתקופה התואמת אשתקד. עוד נתון מעניין, רכבי ה-BEV היוו כ-8.3% בכלל המכירות של כלי רכב קלים, עוד שיא עבור ארה"ב. 

למרות החדשות הטובות בשוק הרכבים החשמליים כולו, אצל טסלה המצב שונה. החברה מסרה 156,621 רכבים ברבעון השלישי, ירידה מ-175,262 ברבעון השני ועלייה מ-131,024 ברבעון השלישי של 2022. המשמעות היא שנתח השוק של טסלה ברבעון השלישי היה 50%, ירידה מ-59% ברבעון השני ומ-64% ברבעון השלישי אשתקד. בשנה כולה, טסלה סיפקה עד כה 494,000 רכבים בארה"ב, עלייה של 26% משנה לשנה. נתח השוק שלה עומד על כ-57%, ירידה לעומת 67% לפני כשנה.

כנראה שהמשקיעים מודעים לכך שטסלה לא באמת יכולה לשמור על נתח של 60% לנצח. מנית החברה יורדת בפחות מ-2%, שזה יחסית קצת למניה תנודתית כמו טסלה. יש מגוון רחב של רכבים חשמליים כיום, שנותן לקונים את היכולת לבחור. ברבעון השלישי של 2023, שבעה מותגים שונים מכרו יותר מ-10,000 יחידות, לא כולל טסלה. לפני כשנה רק שני מותגים הצליחו למכור יותר מ-10,000 רכבים. ברבעון. BMW, Chevy, יונדאי, פורד, מרצדס, ריביאן ופולסווגן הן החברות שהצליחו למכור יותר מ-10,000 רכבים השנה. ב-2022 רק פורד ו-Chevy הצטרפו לטסלה במועדון ה-10,000. 

מכירות טסלה מודל 3 ירדו ב-3.2% משנה לשנה והגיעו ל-53,251 יחידות. זאת אחת הסיבות שגרמו לטסלה להוריד את המחירים למודל 3 וסיבה נוספת לכך שטסלה צריכה להשיק את הגרסה המעודכנת שלה למודל בארה"ב, גרסה שכבר קיימת באירופה ובסין. נזכיר גם כי לחברה יש עוד מודל שצפוי לצאת לשוק בקרוב, הסייברטראק. המשקיעים יעקבו מקרוב כמה מהר החברה תצליח להגביר את הייצור של הדגם הזה. 

חלק מאובדן נתח השוק ברבעון השני, נגרם גם מהפחתת הייצור. טסלה ייצרה כ-435 אלף כלי רכב ברבעון השלישי, לעומת 479 אלף ברבעון השני. ההשבתה שהייתה על מנת שהחברה תשדרג את הציוד שלה גרם לחלק ניכר בהפחתת הייצור.  החברה צפויה לפרסם את דוחותיה ב-18 באוקטובר, אז נגלה מהו הנתח השוק של החברה, כמה היא מייצרת ואילו דגמים חדשים צפויים להגיע אם בכלל. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הבועה הכי גדולה בארה"ב מאז בועת הנדלן. (ל"ת)
    asdf 15/10/2023 17:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טסלה לא תעלה יותר (ל"ת)
    דביר מדמוני 14/10/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דובון 13/10/2023 17:09
    הגב לתגובה זו
    וזה עוד כשהיא לא נמצאת בסגמנט הפיק-אפ שהוא הכי נמכר באמריקה? וזה עוד כשהיא לא בסגמנט של רכב קטן של פחות מ-30,000 דולר? נראה לי מעולה!!
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


טראמפ מחייךטראמפ מחייך

המשך שחרור תיקי אפשטיין מחזיר את הסיכון הפוליטי למסך של וול סטריט

פרסום שמתנהל בטפטוף, עם השחרות כבדות ופספוס מועד יעד, מתגלגל לעימות מול הקונגרס ומחזיר לשיח השוק את הקשרים ההיסטוריים של דונלד טראמפ עם ג׳פרי אפשטיין לצד שמות מהמגזר הפיננסי, בזמן שהשווקים רגישים במיוחד לסיכון משילות

ליאור דנקנר |

שחרור המסמכים הקשורים לג׳פרי אפשטיין בידי משרד המשפטים האמריקאי הופך בימים האחרונים לפחות לסיפור על מה כתוב בתיקים ויותר לסיפור על איך מוסד פדרלי מתנהל תחת לחץ פוליטי. מה שהיה אמור להיות פרסום חד לפי חוק עם מועד אחרון ברור, יוצא בפעימות. חלקים עולים לציבור, חלקים נשארים מושחרים, וחלקים יורדים לזמן קצר וחוזרים.

מבחינת השווקים, המוקד הוא לא לצוד שם מפורסם ולגזור ממנו מסקנות. הופעה במסמכים או בתמונות אינה מלמדת בהכרח על עבירה. מה שמייצר חיכוך הוא משך האירוע והאופן שבו הוא מתגלגל, כי הוא משאיר את אי הוודאות פתוחה ומחזיר לתמחור את פרמיית הסיכון הפוליטית ואת סיכון המשילות.

הרגישות גבוהה במיוחד עכשיו כי וול סטריט מתמחרת בתקופה האחרונה יותר ויותר את שאלת היכולת של וושינגטון לבצע מדיניות בצורה יציבה. בישראל נוטים לקרוא את טראמפ דרך עדשה מדינית, אבל מבחינת השוק האמריקאי זו קודם כל שאלה של ניהול מוסדי, סדר יום, ויכולת להחזיק קואליציה ותהליך.


חוק שקיפות ומועד שחלף, ואז... הפרסום מתגלגל

הקונגרס מעביר בנובמבר את חוק שקיפות תיקי אפשטיין ברוב גדול, והנשיא דונלד טראמפ חותם עליו אחרי התנגדות ראשונית ואז נסיגה תחת לחץ של מחוקקים רפובליקנים. החוק קובע שהחומרים צריכים להתפרסם עד 19 בדצמבר עם השחרות מינימליות. בפועל יוצא עד המועד רק חלק מהחומר, ומשרד המשפטים מסביר שהוא צריך עוד זמן כדי לבדוק את התכנים ולהגן על נפגעות ועל מי שעלולות להיות נפגעות.

במשרד המשפטים מתארים בדיקה מורכבת שבה כל מסמך וכל צילום עוברים סקירה של המשרד ושל הגורמים האחראים במחוז הדרומי של ניו יורק, כדי לקבוע אילו פרטים חייבים להישאר חסויים. במקביל מוקם צוות של יותר מ-200 עורכי דין, והמסרים בוושינגטון מכוונים לכך שעוד חומרים יוצאים גם בתקופת החגים בארצות הברית.