הלל בש
צילום: iStock
TV

"האמריקאים לא חוזרים לעבודה: זה יפגע בשווקים ויחליש את הדולר"

הלל בש, מנהל הסיכונים בסמארט אופשנס, מסביר למה החולשה בשוק התעסוקה האמריקאי תעמיק את האינפלציה ותגרום גם לפגיעה בשוקי המניות "כדאי להקטין חשיפה" וגם להיחלשות הדולר "ובמקביל השקל עוד יתחזק" - ראיון TV
עדי ברזילי | (15)

לפני חודשיים, הלל בש, מנהל הסיכונים בסמארט אופשנס, התראיין באולפן ביזפורטל והעריך שהאינפלציה תעמיק מעבר למה שמעריכים הכלכלנים וכי "זה הזמן להקטין חשיפה למניות. לעבור לאגח צמוד מדד". אתמול פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב ונראה כי האמריקאים לא רוצים לחזור לעבוד, מה שעלול לייצר גל העלאות שכר שיעמיק את האינפלציה ויממש את האזהרה של בש.

גם מחירי הסחורות ימשיכו להיות גבוהים להערכתו, מה שכמובן יתרום גם כן לאינפלציה. בנוסף, בש מעריך שהדולר ימשיך להיחלש בעולם ושבמקביל השקל, עם רוח גבית מהיציבות השלטונית החדשה בארץ, יתחזק. צפו בראיון המלא:

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ללא ספק השקעה בזהב עכשיו כדאית (ל"ת)
    ח 10/09/2021 00:19
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שגיא 05/09/2021 18:22
    הגב לתגובה זו
    שעובדים כאלה יש להם רזרבות לחודשיים בממוצע..אז אים ימשיכו לשבת בבית ולראות נטפליקס כנראה לא יהיה להם בית.
  • 12.
    מעניין ותורם, תודה (ל"ת)
    איתן 05/09/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מני 05/09/2021 16:00
    הגב לתגובה זו
    בין 5000 ל 7000 צריך להיזהר. רכישות האג''ח אכן יירדו אבל ימשיכו להדפיס ולרכוש אג''ח הברומטר שעליו אני כל הזמן מסתכל זה הנפט....כל עוד הוא לא נוסק ל 90 דולר אני בלונג על השווקים. איזור 90 יכול להוביל מהר מאוד לפיק לשלושה ארבעה חודשים לאיזור 150-160 דולר לחבית נפט -אולי בגלל תקיפה באיראן. ולכן רק באיזור 90 דולר אני נכנס לשורט על השווקים. כאמור אין בנאמר המלצה ו/או ייעוץ כלשהו אלא דעתי האישית בלבד
  • 10.
    דורון היפה 05/09/2021 12:58
    הגב לתגובה זו
    זה רק יגרום לדחיה של העלאת ריבית והקטנת ההקלה הכמותית. בסוף יבואו ירידות, השאלה מתי? יותר אנשים הפסידו בהמתנה לירידות מאשר אלו שהיו שהיו בשוק כל הזמן
  • 9.
    עדי, נשמה תני למרואיין לדבר. אל תקטעי (ל"ת)
    איציק 05/09/2021 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שמואל 05/09/2021 12:22
    הגב לתגובה זו
    יש כול כך הרבה מפמפים בשוק, שזה יכול להמשך עוד שנים כול ירידה של 2 אחוז באים קונים אנשים פוחדים להפסיד שוב פעם את הריבאונד שהיה באפריל 20 מתי זה יגמר איש לא יודע, לדעתי כדי השוק יקבל זפטה למטה צריך איזה ברבור שחור רציני או העלת ריבית
  • 7.
    איתן 05/09/2021 12:11
    הגב לתגובה זו
    חשבנו ששכר עולה כשהמשק בתעסוקה מלאה
  • זה לא אבטלה רגילה,יש ביקוש לעובדים,ולא רוצים לעבוד. (ל"ת)
    משה 06/09/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    השוק התנתק מהמציאות ימשיכו העליות עד אין סוף. (ל"ת)
    מני 05/09/2021 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אולי הדולר ירד בגלל "ההצלחה הגדולה" של ארה"ב באפגניסטן? (ל"ת)
    רבקה 05/09/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מני 05/09/2021 11:20
    הגב לתגובה זו
    החשיפה למניות הפסיד בגדול. אז תמיד בסופו של דבר כנראה הוא יצדק השאלה אם זה יקרה עוד שבוע/חודש/שנה וזה הבדל שמיים וארץ למשקיע שלא לטווח ארוך מאוד
  • 3.
    תמיד לעשות ההיפך ממה שממליצים... (ל"ת)
    משה 05/09/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גביר 05/09/2021 11:05
    הגב לתגובה זו
    ברור שאתה אומר דברים הגיוניים אבל לצערינו היום ההגיון לא פועל אצל רוב האנשים כי הם רוצים לחיות את היום ולא את העתיד בגלל ריבוי האוכלוסיה על כדור הארץ מעל ליכולת לכדור הניפלא הזה לכלכל אותם ואז זה מסביר את הדפסות הכסף ושפיכתו לציבור כדי להתקיים ובשביל לא ליצור איבוד שליטה אז כל המדינות הנהיגו את המודל הקובע שאין אינפלציה ולא תהיה בעתיד ראה דוגמא אצלינו של בנק ישראל שכדי לאמר שאין אינפלציה אז כל מוצר שעולה לא ניכנס לתחשיב כלומר הכל כאילו כמו שהגששים אמרו בזמנו שזה יישראבלופ
  • 1.
    דוד הגנן 05/09/2021 11:01
    הגב לתגובה זו
    אז הוא כתב ואמר בטוח יום אחד יהיו ירידות. כרגע אין אופציה אחרת חוץ מעליות עם הפסקות. מלני חודשיים השוק רק הימשיך לעלות אז אתם יודעים למי ניתנה הנבואה!!
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.