הלל בש
צילום: iStock
TV

"האמריקאים לא חוזרים לעבודה: זה יפגע בשווקים ויחליש את הדולר"

הלל בש, מנהל הסיכונים בסמארט אופשנס, מסביר למה החולשה בשוק התעסוקה האמריקאי תעמיק את האינפלציה ותגרום גם לפגיעה בשוקי המניות "כדאי להקטין חשיפה" וגם להיחלשות הדולר "ובמקביל השקל עוד יתחזק" - ראיון TV
עדי ברזילי | (15)

לפני חודשיים, הלל בש, מנהל הסיכונים בסמארט אופשנס, התראיין באולפן ביזפורטל והעריך שהאינפלציה תעמיק מעבר למה שמעריכים הכלכלנים וכי "זה הזמן להקטין חשיפה למניות. לעבור לאגח צמוד מדד". אתמול פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב ונראה כי האמריקאים לא רוצים לחזור לעבוד, מה שעלול לייצר גל העלאות שכר שיעמיק את האינפלציה ויממש את האזהרה של בש.

גם מחירי הסחורות ימשיכו להיות גבוהים להערכתו, מה שכמובן יתרום גם כן לאינפלציה. בנוסף, בש מעריך שהדולר ימשיך להיחלש בעולם ושבמקביל השקל, עם רוח גבית מהיציבות השלטונית החדשה בארץ, יתחזק. צפו בראיון המלא:

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ללא ספק השקעה בזהב עכשיו כדאית (ל"ת)
    ח 10/09/2021 00:19
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שגיא 05/09/2021 18:22
    הגב לתגובה זו
    שעובדים כאלה יש להם רזרבות לחודשיים בממוצע..אז אים ימשיכו לשבת בבית ולראות נטפליקס כנראה לא יהיה להם בית.
  • 12.
    מעניין ותורם, תודה (ל"ת)
    איתן 05/09/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מני 05/09/2021 16:00
    הגב לתגובה זו
    בין 5000 ל 7000 צריך להיזהר. רכישות האג''ח אכן יירדו אבל ימשיכו להדפיס ולרכוש אג''ח הברומטר שעליו אני כל הזמן מסתכל זה הנפט....כל עוד הוא לא נוסק ל 90 דולר אני בלונג על השווקים. איזור 90 יכול להוביל מהר מאוד לפיק לשלושה ארבעה חודשים לאיזור 150-160 דולר לחבית נפט -אולי בגלל תקיפה באיראן. ולכן רק באיזור 90 דולר אני נכנס לשורט על השווקים. כאמור אין בנאמר המלצה ו/או ייעוץ כלשהו אלא דעתי האישית בלבד
  • 10.
    דורון היפה 05/09/2021 12:58
    הגב לתגובה זו
    זה רק יגרום לדחיה של העלאת ריבית והקטנת ההקלה הכמותית. בסוף יבואו ירידות, השאלה מתי? יותר אנשים הפסידו בהמתנה לירידות מאשר אלו שהיו שהיו בשוק כל הזמן
  • 9.
    עדי, נשמה תני למרואיין לדבר. אל תקטעי (ל"ת)
    איציק 05/09/2021 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שמואל 05/09/2021 12:22
    הגב לתגובה זו
    יש כול כך הרבה מפמפים בשוק, שזה יכול להמשך עוד שנים כול ירידה של 2 אחוז באים קונים אנשים פוחדים להפסיד שוב פעם את הריבאונד שהיה באפריל 20 מתי זה יגמר איש לא יודע, לדעתי כדי השוק יקבל זפטה למטה צריך איזה ברבור שחור רציני או העלת ריבית
  • 7.
    איתן 05/09/2021 12:11
    הגב לתגובה זו
    חשבנו ששכר עולה כשהמשק בתעסוקה מלאה
  • זה לא אבטלה רגילה,יש ביקוש לעובדים,ולא רוצים לעבוד. (ל"ת)
    משה 06/09/2021 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    השוק התנתק מהמציאות ימשיכו העליות עד אין סוף. (ל"ת)
    מני 05/09/2021 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אולי הדולר ירד בגלל "ההצלחה הגדולה" של ארה"ב באפגניסטן? (ל"ת)
    רבקה 05/09/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מני 05/09/2021 11:20
    הגב לתגובה זו
    החשיפה למניות הפסיד בגדול. אז תמיד בסופו של דבר כנראה הוא יצדק השאלה אם זה יקרה עוד שבוע/חודש/שנה וזה הבדל שמיים וארץ למשקיע שלא לטווח ארוך מאוד
  • 3.
    תמיד לעשות ההיפך ממה שממליצים... (ל"ת)
    משה 05/09/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גביר 05/09/2021 11:05
    הגב לתגובה זו
    ברור שאתה אומר דברים הגיוניים אבל לצערינו היום ההגיון לא פועל אצל רוב האנשים כי הם רוצים לחיות את היום ולא את העתיד בגלל ריבוי האוכלוסיה על כדור הארץ מעל ליכולת לכדור הניפלא הזה לכלכל אותם ואז זה מסביר את הדפסות הכסף ושפיכתו לציבור כדי להתקיים ובשביל לא ליצור איבוד שליטה אז כל המדינות הנהיגו את המודל הקובע שאין אינפלציה ולא תהיה בעתיד ראה דוגמא אצלינו של בנק ישראל שכדי לאמר שאין אינפלציה אז כל מוצר שעולה לא ניכנס לתחשיב כלומר הכל כאילו כמו שהגששים אמרו בזמנו שזה יישראבלופ
  • 1.
    דוד הגנן 05/09/2021 11:01
    הגב לתגובה זו
    אז הוא כתב ואמר בטוח יום אחד יהיו ירידות. כרגע אין אופציה אחרת חוץ מעליות עם הפסקות. מלני חודשיים השוק רק הימשיך לעלות אז אתם יודעים למי ניתנה הנבואה!!
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".