פחם OUT מימן IN: האם זוהי הטכנולוגיה שתשנה את העולם?
שוק האנרגיה המסורתית דועך בשעה שחברות המימן מזנקות במאות אחוזים; ג׳נסל הישראלית הצטרפה לגל הירוק והונפקה לפי שווי של 800 מיליון שקל; איך מפיקים אנרגיה ממימן, מה המכשולים, ומי החברות הבולטות? כל הפרטים על שוק המימן הרותח
שנים רבות שהאדם מחפש פתרונות שיחליפו את דלק המאובנים לאנרגיה ירוקה שלא פולטת פחמן. שינוי עצום שכזה לוקח זמן, חברות עשו כל שביכולתן למצוא את הפתרון המיוחל, החל מהפקת אנרגיה באמצעות אצות ועד שימוש בכוח הרוח. אלו כשלו במבחן התוצאה והחיפושים נמשכו. כעת, נראה כי העולם מתקדם בצעדי ענק אל עבר האנרגיה הירוקה, כאשר הפתרון המוביל כיום הוא ״אנרגיית מימן״.
50 גוונים של מימן?
כאשר מימן נצרך לייצור חשמל, תוצרי הלוואי הם מים וחום, ולכן המימן מפתה מדענים רבים כבר עשרות שנים. .מימן אפור המיוצר באופן מסורתי, הוא מימן המיוצר באמצעות תהליך של STEAM METHANE REFORMING ששורפת שאריות של חומרים אורגנים המצויים בדלקים שונים (כגון מאובנים) ופולטת פחמן דו חמצני במהלך התהליך, עדיין מזהם מאד. שיטה מסורתית זו מהווה כ- 95% מהמימן המיוצר כיום בעולם.
כאשר תהליך ייצור המימן כולל טכנולוגיות הלוכדות את הפחמן הדו חמצני כך שלא ישתחרר לאויר, המימן נקרא מימן כחול.
מימן ירוק הוא שונה. הוא מיוצר באמצעות אלקטרוליזה שבו מכונות הדורשות חשמל רב מן הרשת מפצלות מים למימן וחמצן, ללא תוצרי לוואי נוספים. מבחינה היסטורית, אלקטרוליזה זו דרשה כמות גדולה מאד של חשמל, עד כדי כך שהיה לא הגיוני לייצר בדרך זו, כעת המצב השתנה.
חברות רבות שוקדות על פיתוח של אלקטרולייזרים שיכולים לייצר מימן ירוק בעלות נמוכה בדומה למימן אפור או כחול. האנליסטים צופים שמטרה זו תתגשם כבר בעשור הקרוב וישנם כבר פרוייקטים בעולם שעובדים, אבל העלות עדיין גהוה והדרך לייצור המוני עוד ארוכה. נכון להיום, עדיין רואים במימן כחול פתרון ביניים סביר, כי הוא מפחית את הפליטות ביחס למימן אפור וזול יותר ממימן ירוק. כעת המירוץ בין החברות מתרחש בעולם המימן הכחול, שנכון לעכשיו עדיין יקר יותר מדלק.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
 - בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
התחזית של ארגון המימן האירופאי היא שהשימוש במימן כמענה לביקוש האנרגיה ילך ויעלה עד לרמה של 18% בשנת 2050. תחזית זו מרמזת על צפי לעלייה של פי עשרה בביקוש למימן (ל-550 מיליון טון בשנה) ובהתאם, הצפי הוא להכנסות שנתיות של 2 טריליון דולר ברחבי העולם.
מעבר של סין לעצמאות אנרגטית יטלטל את ענפי האנרגיה המסורתיים
מגוון רחב של תוכניות ממשלתיות התומכות במעבר למימן נוצרו בשנים האחרונות. לדוגמה, הנציבות האירופאית הודיעה על אסטרטגיית המימן שלה, כאשר היא שואפת לעולם עם אפס פליטת פחמן עד 2050. התעשייה האירופית כבר משתמשת בכ-8 מיליון טון מימן מדי שנה, אך מרביתו הוא מימן אפור. ארה״ב מספקת מיליונים לחברות האנרגיה המתחדשת כדי שיספקו את הסחורה, אבל במלחמת הסחר הסיפור האמיתי הוא סין.
הרפובליקה הסינית פולטת יותר מרבע מכמות הפחמן הדו חמצני בעולם, והתחייבה להפחית אותו ל-0 עד שנת 2060. ההערכות מדברות שהמעבר לאנרגיה ירוקה בסין יעלה כ-6.5 טריליון דולר בשלושת העשורים הבאים, אך הממשל באמצעות חברת Sinopec מצפה לייצור מזומנים עצום. למעבר של סין לעצמאות אנרגטית יש השלכות על העולם כולו וצפוי להוביל לפגיעה כלכלית קשה בענפי האנרגיה המסורתיים, שכן סין היא יבואנית הנפט הגדולה בעולם. Sinopec מתכננת להפיץ כ-1,000 תחנות דלק מבוססות מימן במהלך העשור הקרוב.
- סטייקהולדר פודס רוכשת את טוויין סולושנס
 - פאגאיה מתרחבת להלוואות רכב בהסכם מימון של עד 500 מיליון דולר
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
 
הדרך לעתיד ורוד עוד ארוכה
המעבר לאנרגיה העתידית צפוי לעמוד בפני מספר אתגרים . האתגר הראשון הוא בעיות בטיחות, שכן המימן הוא גז בלתי נראה וללא ריח, ולכן דליפת מימן באתר סגור היא מסוכנת. האתגר השני הוא הנושא הכלכלי שכן ייצור מימן יקר יותר מאויבו העיקרי - דלק, ולכן לא מהווה תחליף ראוי נכון לעכשיו.
האתגר השלישי הוא אופן אחסוןהמימן, הנדרש על מנת לעמוד בלחצים אדירים ובטמפרטורות נמוכות מאד. האתגר האחרון הוא המגבלות הקיימות מבחינת המצאות החומרים, מתכות אצילות כמו פלטינה (PGM) הדרושות לזירוז התגובה המייצרת אנרגיה ולכוכב הלכת שלנו אין מספיק מהן. לכן כשאנחנו בוחנים חברת מחקר ופיתוח בתחום זה עלינו לבחון כיצד המדענים נותנים מענה לאתגרים הללו.
החברות שמנסות לשנות את העולם
המזוהה ביותר עם טכנולוגיית המימן היא חברת פלאג פאוור PLUG POWER INC (סימול:PLUG) אשר מתחילת השנה מנייתה זינקה במעל ל-600% לשווי שוק המתקרב ל-10 מיליארד דולר, וזאת עם הפסדים רבים מאחוריה.החברה זיהתה וכבשה שוק לתאי דלק לפתרונות לוגיסטים בעזרת מלגזים ומכונות מנועים. החברה מכוונת לפעול בשוק כלי הרכב הצומח, לצד שווקים נייחים נוספים. המוצרים המרכזיים של החברה: ProGen הוא מנוע לרכבים קלים אשר נמצא בפיתוח, GenDrive הם תאי דלק המיועדים למשאיות ו-GenSure המשמש כפתרון גיבוי נייח. לצד פתרונות מימן כחול, החברה מחזיקה בשתי חברות המפתחות פתרונות להוזלת מחיר המימן הירוק וצופה שמחירו ירד בכ-50% עד שנת 2030.
ניקולה NIKOLA CORPORATION (סימול:NKLA) סימנה את שוק המשאיות החשמליות כיעד, ובוול סטריט האמינו בחברה אשר מנייתה זינקה במאות אחוזים במהלך השנה. יחד אם זאת, מספר חקירות ופרשיות בנוגע לדיווחים שקריים על תאי הדלק של החברה גרמו למניה לצלול בחדות.
ענקית נוספת היא חברת בלום BLOOM ENERGY CORP CL A (סימול:BE) אשר מפתחת מספר פתרונות אנרגיה ירוקה כאשר המרכזי מביניהם הוא השימוש במימן. תאי הדלק של בלום ממירים חשמל בתהליך אלקטרוכימי ללא בערה ביעילות הגבוהה ביותר על פני כל פתרון קיים. החברה מתמקדת במקורות אנרגיה נייחים, ומוצריה פרוסים על פני 500 אתרים ברחבי העולם.
גאווה ישראלית?
חברת ג'נסל (GenCell) הפכה השבוע לחברה הציבורית היחידה בבורסה הישראלית שעוסקת באנרגיית מימן. החברה, שמניותיה יחלו להיסחר בימים הקרובים, דיווחה כי השלימה בהצלחה הנפקה ראשונית לציבור (IPO) במסגרתה גייסה כ-205 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-800 מיליון שקל (אחרי הכסף). החברה מפתחת ומייצרת פתרונות גיבוי למערכות החשמל המסורתיות למגוון רחב של אתרים גדולים, ובניהם בתי חולים ותעשיות אוטומטיות. החברה מפתחת כעת פתרון לאספקת חשמל באזורים כפריים ומרוחקים שאינם מחוברים לרשת החשמל, על בסיס טכנולוגיה שפיתחה החברה להפקת מימן מאמוניה. הפתרון עתיד להתחרות בגנרטור הדיזל. בנוסף, מכוונת ג׳נסל אל פתרונות אנרגיה נוספים מבוססי אמוניה לתחבורה, בעיקר למשאיות ואוטובוסים.
על פי דיווחי החברה, תא הדלק של החברה הוא עם יעילות אלקטרוכימית מהגבוהות מבין סוגי תאי הדלק הקיימים, לצד עמידות בתנאי מזג אוויר קיצון. הזרז (קטליסט) שבו משתמשת החברה אינו מבוסס על מתכת אצילה. בנוסף, החברה פיתחה פתרון להפקת מימן מאמוניה בתהליך המאפשר לתאי הדלק הייחודיים שפיתחה לספק אנרגיה כמקור עיקרי לחשמל גם באתרים המצויים באזורים כפריים ומרוחקים, וכאלה המצויים מחוץ לרשת החשמל. השימוש באמוניה מאפשר עלויות הפקה זולות יותר, כבר כיום, עלות ייצור החשמל ממוצר ה-A5 נמוכה מעלות ייצור החשמל של גנרטור דיזל במדינות רבות בעולם.
נראה כי השוק הישראלי היה צמא לחברה מקומית בתחום. במסגרת ההנפקה, שבוצעה במתכונת של הצעה לא אחידה, זכתה החברה לביקושים בהיקף של כ-410 מיליון שקל, מתוכם גייסה החברה כאמור סכום של כ-205 מיליון שקל תמורת כ-25% ממניותיה.
- 10.דור 21/11/2020 06:56הגב לתגובה זוכדי לקבל מימן צריך להשקיע אנרגיה אחרת
 - 9.חי 19/11/2020 21:07הגב לתגובה זוהיתה חברה ישראלית קנדית. נמכרה בנזיד עדשים להודים מוצר עם 8 פטנטים טכנולוגיה בתחום תאי הדלק . עניינתי כמה משקיעים בארץ כנראה לא היו מתאימים . מבחינת זמן ממושך עולה על כל המחירים חפשו בגוגל . מכיר את המנכל אישית
 - 8.איש חמוד 19/11/2020 19:03הגב לתגובה זואופסיי, שכחתם רווח: כתבתם "אופן אחסוןהמימן"
 - 7.שגיא 19/11/2020 17:59הגב לתגובה זווזה יהיה הרבה מעל מיליארד...הם רק עשו גיוס פרטי לפי 800.
 - 6.ג'ק 19/11/2020 14:59הגב לתגובה זוהכי מתאים לישראל , נטול סיכונים וסרטן , והכי בריא .
 - שמוליק 19/11/2020 18:24הגב לתגובה זוואין שום פתרון מיחזור לערימה של הפאלים הרעילים האלה - אסור לקבור אותם באדמה כי מתכות כבדות יחדרו למאגרי מים וכו.
 - 5.פולקסווגן עבדו על מנועי מימן מתחילת שנות ה-70. (ל"ת)מימן 19/11/2020 14:55הגב לתגובה זו
 - 4.דן 19/11/2020 11:31הגב לתגובה זועלו והצליחו
 - 3.Alfi 19/11/2020 11:22הגב לתגובה זוהאנרגיה המימנית המתקבלת בריאקציית היתוך יכולה במקרים מסוימים להפוך לפצצה...כדאי להימנע מטעויות ייצור. אי אפשר יהיה להגיד אופס...טעינו:)
 - ?היתוך Who is talking about (ל"ת)Yasir Leibovitz 19/11/2020 21:13הגב לתגובה זו
 - 2.שמוליק 19/11/2020 11:18הגב לתגובה זואין שום בלון שמסוגל להחזיק מימן, זה דולף למשל מבלונים כמו שבשימוש לגז טבעי. מימן פשוט דולף.
 - 1.גם FCEL (ל"ת)אנונימי 19/11/2020 11:01הגב לתגובה זו
 
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
 - ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
מנכ"ל סטייקהולדר, אריק קאופמן קרדיט: החברהסטייקהולדר פודס רוכשת את טוויין סולושנס
בעלי המניות של טוויין יקבלו כ-20% מסטייקהולדר בתמורה למניותיהם; החברה מרחיבה את פעילותה מעבר לפודטק אל תחום הייצור הדיגיטלי והטקסטיל
סטייקהולדר פודס Steakholder Foods -11.64% , שפועלת בתחום הפוד טק עם הדפסת המזון בלת מימד, הודיעה על השלמת רכישת חברת טוויין סולושנס, מפתחת טכנולוגיה דיגיטלית לצביעת חוטים וחוטי סריגה ללא שימוש במים. במסגרת העסקה יקבלו בעלי המניות של טוויין כ-20% ממניות סטייקהולדר (כולל מרכיב על בסיס אבני דרך), בתמורה לכל מניות טוויין במונחים מדוללים מלאים.
על פי הודעת החברה, בעלי המניות של טוויין כבר היו משקיעים בסטייקהולדר ואף העניקו לה הלוואה להמרה, שכעת הומרה למניות בפרמיה גבוהה, מה שמעיד על שווי משמעותי שניתן לטכנולוגיה של טוויין. מבחינת מבנה הבעלות, בעלי המניות הקיימים של סטייקהולדר ימשיכו להחזיק בשליטה, בעוד בעלי טוויין יקבלו אחזקת מיעוט.
המהלך נועד להרחיב את פעילות סטייקהולדר מעבר לעולם הפודטק, ולבסס אותה כפלטפורמת ייצור דיגיטלי רחבה יותר. החברות מסרו כי בכוונתן לבחון יישומים מסחריים משותפים במגוון תחומים, תוך דגש על מהירות ייצור, התאמה אישית, קיימות והפחתת עלויות.
מנכ"ל סטייקהולדר, אריק קאופמן, ציין כי מדובר ב"שלב חדש בצמיחת החברה, המרחיב את יכולות ההדפסה הדיגיטלית מעבר לעולם המזון ופותח הזדמנויות עסקיות בתעשיות נוספות." מנכ"ל טוויין, אלון מעוז, הוסיף כי "המהלך מגיע בעיתוי מצוין לאחר ההשקה של מערכת TwineX1 בתערוכת ITMA Asia, ויאפשר האצה בחדירה לשווקים גלובליים."
- חברת הפודטק Brevel גייסה 18.5 מיליון דולר
 - אחרי שהמניה צנחה ב-80%: זה המהלך שישקם את ההמבורגר של ביונד מיט?
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
טוויין, שהוקמה ב-2015, פיתחה טכנולוגיה מוגנת פטנטים לצביעת חוטים ולחוטי סריגה ללא מים, הפועלת לפי דרישה ומאפשרת ייצור מקומי, מהיר ובעל טביעת רגל סביבתית נמוכה. היא כבר יצרה שיתופי פעולה עם מותגים בינלאומיים כמו Zara ו-COATS Group.
