בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

סימני משבר: בואינג מודיעה על החלפת המנכ"ל

החברה מודיעה כי מנכ"ל החברה, דניס מילנברג, "התפטר" מתפקידו ויוחלף ע"י היו"ר הנוכחי דיוויד קלהון. מניית החברה מטפסת ב-2.6% בתגובה
עמית טל | (5)
נושאים בכתבה בואינג דאו ג'ונס

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) מטפסת ב-2.56% ברקע להודעת החברה על שינויים בהנהלת החברה. נזכיר כי מניית החברה מהווה יותר מ-8% ממדד הדאו ג'ונס, החברה עם המשקל הגדול ביותר במדד. 

ע"פ הודעת החברה, מנכ"ל החברה ב-3 השנים האחרונות, דניס מילנברג, הודיע על "התפטרותו". במקביל, דיוויד קלהון, יו"ר החברה צפוי להיכנס לתפקידו. "אני מאמין מאוד בעתידה של בואינג והעתיד של מטוסי ה-737 מקס. יש לי את הכבוד להנהיג חברה מצויינת וכ-150,000 עובדים מסורים", טען קלהון בהודעה. 

נזכיר כי הנהלת החברה אישרה בשבוע שעבר את הדיווחים על השבתה זמנית של ייצור מטוסי ה-737 מקס של החברה החל מתחילת ינואר הקרוב. בחברה טענו בחודשים האחרונים כי מטוסי ה-737 מקס צפויים לחזור לפעילות לאחר 9 חודשים של קרקוע עד סוף 2019. עם זאת, בשבוע שעבר הודיעה רשות התעופה האמריקנית כי היא צפויה להאריך את הבדיקות של מטוסי ה-737 מקס לתוך 2020 - ולחברה לא הייתה כל כך ברירה.

העיכוב הנוסף בהחזרת המטוסים לפעילות צפוי ליצור כעת גם לחץ פיננסי. ע"פ הדו"חות האחרונים של החברה, מסירות מטוסי החברה המסחריים הסתכמו ברבעון השלישי ב-62 מטוסים בלבד, ירידה של כ-67% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בסיכום 9 החודשים האחרונים, החברה מסרה כ-301 מטוסים מסחריים, ירידה של 47% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. הפסקת הייצור של החברה צפויה לגרום לירידה נוספת בנתוני המסירות של החברה.

קופת המזומנים של החברה עמדה ברבעון האחרון על 10.9 מיליארד דולר, אך תזרים המזומנים החופשי של החברה היה שלילי ועמד על 2.89 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 4.1 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לנוכח ההפרשה שצפויה החברה לבצע לקרנות הפנסיה שלה ברבעון הקרוב (לכתבה המלאה) - סימני השאלה בנוגע לנזילות של החברה צפויים לצוץ כעת במהירות. נכון להיום, החברה הודיעה כי היא לא צפויה לבצע פיטורי עובדים נרחבים, אך כאמור הכל תלוי בכמה זמן "ההשבתה הזמנית" תמשיך.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלומי 24/12/2019 07:44
    הגב לתגובה זו
    הזדמנות קנייה גדולה כשמניית בואינג בשפל. קניתי ב-100,000 שקל ומחזק. להתראות בשער 400$
  • 1.
    ישראלים 23/12/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
    ברגע שמגיע מנכ"ל ומתפטר מתפקידו כנראה שהדבר לא מריח טוב ולא מעיד על החברה לתקופה יציבה . זהירות ממניות בואינג הולך להיות סחרור בשחקים .
  • טו ביי !!! (ל"ת)
    וזה הזמן ... 23/12/2019 20:41
    הגב לתגובה זו
  • צעדי ייעול (ל"ת)
    מנכ"ל מוחלף לא הולך= 23/12/2019 17:18
    הגב לתגובה זו
  • jnj 23/12/2019 16:39
    הגב לתגובה זו
    היתה בעיית הטלק ולעת עתה לא הסתחררה,במקרה ובואינג תסתחרר זו הזדמנות קניה!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.