פנדורה צנחה ב-75% מהשיא ונסחרת במכפיל 5.6 על הרווח
בתקופתנו, כשהמידע מאוד נגיש, ורכישת מנייה מתבצעת על ידי לחיצת כפתור בסמארטפון, אין הרבה חברות שהן מובילות בתחומן ונמצאות ״מתחת לרדאר״ של משקיעים פרטיים ומוסדיים.
אבל חברה אחת כזו היא חברת פנדורה (סימול: PNDORA.CO) - חברת תכשיטים בין הגדולות בעולם, עם פריסה רחבה של כ-2,700 חנויות, ביותר ממאה מדינות כולל חנות כמעט בכל קניון בארץ. החברה נוסדה בשנת 1982, בשנת 2003 הפכה לחברה גלובלית ובשנת 2010 הונפקה בבורסה בקופנהגן והפכה להיות חברה ציבורית.
המנוע המרכזי: לכל אישה צמיד ייחודי
החברה מתמחה בתכשיטי כסף ומוצריה כוללים עגילים, טבעות ושרשראות אך המוצר העיקרי האחראי על כ-70% מהכנסות החברה הוא הצמיד המפורסם עם פריטים שניתן להלביש עליו שנקראים צ׳ארמים. מרגע הרכישה או קבלת צמיד במתנה, כל אישה מתחילה לבנות אוסף צ׳ארמים ייחודי שלא דומה לשום צמיד אחר.
המודל העסקי של פנדורה מזכיר את זו של ג׳ילט הנקראת ״Razor and blades״ שניתן לתמצת במשפט ״תן להם מכשיר גילוח והם יבואו לקנות סכינים״. בהשוואה לחברות תכשיטים גלובליות אחרות מוצריה של פנדורה הם יחסית זולים, קלים להשגה, ופונים לקהל הרחב והצעיר יותר. יחד עם זאת החברה מצליחה לייצר רווחיות תפעולית יותר גבוה של כ- 28% בשנת 2018 בהשוואה ל17% של טיפאני וזאת בעיקר בזכות אינטגרציה גבוהה ושמירה על עלויות נמוכות.
- אפלייד מטיריאלס עוקפת את ציפיות האנליסטים - אך התחזית חלשה
- מג'יק עם תוצאות טובות, אבל התחזית מאכזבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאזן רזה ולא ממונף
החברה מייצרת את מוצריה בשני מפעלים בתאילנד, מחומר גלם מקומי ומשווקת אותם בחנויות בבעלותה או דרך זכיינים. מאזן החברה נשאר רזה ולא ממונף במיוחד עם נתון מרשים של חוב למאזן של כ-50%, וחוב נטו ל-EBITDA של כ-1.4. התשואה על ההון שהחברה משיגה נראית מרשימה מאוד ומתקרבת ל-80% .
המניה נסחרת במכפיל 5.6 על הרווח
מניית החברה נסחרת בבורסת קופנהגן לפי שווי שוק של כ-24.7 מיליארד כתר דני (כ-3.7 מיליארד דולר) אולם לא נכללת במדדי מניות מובילים. המחיר משקף מכפיל רווח של 5.6, מכפיל הון של 4.6 מכפיל EV/EBITDA של כ-4.9 ומכפיל מכירות 1.3, וזאת לאחר ירידה של כ-75% ממחיר השיא בשנתיים האחרונות.
הסיבות שגרמו לירידה הן מחיר המניה הספקולטיבי בשנת 2016, חשש מצמיחת הכלכלה העולמית ובמיוחד הסקטורים המחזוריים, מדיניות הסרת מלאים שמורידה רווחיות, ירידה במכירות בחנויות זהות, סגירת סניפים לא רווחיים והעדר מנהיגות עם פרישת המנכ״ל באוגוסט 2018. מחיר המניה נראה משמעותית יותר זול ממניית טיפאני שנסחרת לפי מכפיל רווח של 20 ומכפיל EV/EBITDA של כ-11.5.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
תכנית רכישה עצמית ותשואת דיבידנד של 7%
החברה ניצלה את מחיר המניה הנמוך ואישרה במרץ השנה תכנית רכישת מניות חוזרת (BuyBack) שבמסגרתה תרכוש מניות בשווי 2.2 מיליארד כתר דני. בנוסף ניתן לציין את שיעור הדיבידנד של 39% מהרווח הנקי שהחברה ממשיכה לחלק והוא משקף תשואת דיבידנד שנתית של כ-7%.
השנה פנדורה צפויה להחזיר מזומן לבעלי מניות דרך חלוקת דיבידנד וביי-בק כ-15% משווי השוק שלה. למרות שלאחרונה הגיע לחברה מנכ"ל חדש וברמות מחיר נוכחי יחס סיכון-סיכוי במניה נראה הרבה יותר אטרקטיבי בטווח זמן הקצר עדיין ניתן לצפות לתנודתיות גבוהה במחיר המניה וגם בתוצאות העסקיות.
רגישות לסנטימנט הצרכני באירופה
כאמור החברה פועלת בתחום הצריכה המחזורית ורגישה לסנטימנט הצרכני בעיקר באירופה (מהווה כמעט 50% מסך הכנסות החברה) בזמן שהנתונים כלכליים האחרונים מצביעים על חולשתו. לא מדובר בהאטה הראשונה בהיסטורית החברה. בשנת 2012 שנה לאחר שהכלכלה האירופית הושפעה מחשש ממשבר החוב ביוון, הכנסות החברה ירדו בכ-14% והרווח ירד בכ-44%, אך לאחר מכן החברה חזרה לצמוח בקצב נאה.
במבט לטווח ארוך ניתן לומר שמדובר בחברה שהשתלטה על נישה רווחית, וצברה מוניטין כלכלי גבוה במספר מדינות רב יחסית לתקופת זמן לא ארוכה. עם זאת, יש בפניה עוד מספר שווקים גדולים כמו ארה"ב, סין והודו שבהם החברה עוד לא הגיעה לחשיפה המקסימלית, ואלו יכולים להוות מקור צמיחה עבורה, כשבמקביל עליה במכירות דרך ערוץ האינטרנט צפויה לשפר את שיעורי הרווחיות בעתיד.
בהתבסס על כל האמור ניתן לומר שמניית החברה מהווה השקעה אטרקטיבית למשקיע שיכול להתמודד עם תנודתיות במחיר המניה בטווח הקצר.
הכותב הינו מנהל השקעות באפסילון קרנות נאמנות ומייצג את דעותיו בלבד
- 1.מוטי 04/08/2019 12:41הגב לתגובה זואם לא הייתה נסחרת רק בקופנהגן. מה זאת הבורסה הזאת שם? אני בטוח שאין נזילות ושלא נדבר על עדכניות הציטוטים.. 7% דיבידנד אפשר למצוא היום אצל חברות מבוססות הרבה יותר כמו רויאל דאץ' או אלטריה.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
