סגירת מחסר באסיה: המסחר נסגר בעליות - הצמיחה ממשיכה להדאיג את האזור

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אסיה

יום המסחר הנוכחי באסיה נסגר במגמה של עליות שערים. את העליות מוביל ההאנג סאנג עם עליות של קרוב ל-0.7%. המסחר ביפן לא מתקיים היום עקב חג לאומי שנערך ביפן. לא צפויות היום להתפרסם חדשות מאקרו חדשות ביבשת. 

מדדי אסיה

שנחאי -0.7%

האנג סנג -0.04%

ניקיי 225 -0.9% (תשואת יום אתמול)

בבשורות פחות משמחות בכל הנוגע לצמיחה במזרח הרחוק, מוקדם יותר הבוקר נודע כי הבנק לפיתוח באסיה (ADP) הוריד את תחזית הצמיחה של האזור. לטענתו החולשה בכלכלת סין ויפן מורידה את הביקושים באזור היבשת ומחלישה את אספקט הצמיחה הכלכלית. על פי התחזית הצמיחה של מזרח אסיה אמורה להיות 5.8% השנה ו-6.3% בשנת 2016. 

העליות ביבשת אסיה ממשיכות להיות חלק מהרגיעה שמאפיינת את השווקים ביבשת בשבועיים האחרונים. רגיעה אשר מקרינה גם על שווקי המערב ומאפשרת להם להתמקד בעיקר בחדשות המקומיות.

אתמול בלילה, וול סטריט סגרה בעליות שערים זה היום השני ברציפות מאז החלטת הריבית הדרמטית ביום חמישי האחרון. נציין כי גם בהחלטת הריבית עצמה, ראש הבנק המרכזי האמריקנית - ג'נט יילן, ציינה כי הבנק מבין וקשוב למצב העולמי ולאי היציבות הכלכלית שמתגלה לאחרונה בשווקים של המזרח הרחוק. בכך סימנה את המזרח הרחוק על פי פרשנים כמקור לבעיות אפשריות לצמיחה העולמית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מדד שנגחי

המדד כאמור עולה בכ-0.7% היום בבוקר. בכך, מגיעה שנחאי לכדי מרחק של 38.5% מהשיא שנרשם אי שם בחודש יוני השנה. חלק מההצלחה בייצוב שוק המניות הסיני בחודש האחרון יש לזקוף לזכות הממשל הסיני. על פי מחלקת המסחר של גולדמן זאקס, הממשלה הסינית הזרימה לשווקים הון בשווי של 236 מיליארד דולר בכדי לתמוך בשוק. 

ההתייצבות האחרונה של שוק המניות בסין אמורה להזרים הון מחודש אל השוק הסיני, "סביר להניח כי טרם ראינו את המילה האחרונה מצד קובעי המדיניות בסין, וכי הממשל הסיני ינסה להשתמש בצעדים נוספים בכדי לבלום את ההידרדרות. אולם, ריבוי צעדים מחריף את החשש בשווקים שתמונת הפעילות בסין רעה יותר מזו שעולה מהנתונים בפועל. לא מן הנמנע כי הממשל ינסה לחזור בו מהשאיפה לצמיחה מאוזנת יותר על חשבון הישגים קצרי טווח.

צעדים אלו עשויים להוביל לתגובה חיובית בשווקים הפיננסיים, אך היא תהיה קצרת טווח. בכל אופן, לא סביר לצפות להתאוששות בצמיחה הסינית בעת זו והיא צפויה להמשיך ולהוות משקולת על השווקים ועל הכלכלה העולמית". כך פרסם רפי גוזלן הכלכלן הראשי של אי.בי.אי רפי גוזלן באתר ביזפורטל מוקדם יותר השבוע. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.