זה רשמי: מיום שני הבא הרכבת תושבת למשך 8 ימים מתל-אביב צפונה; אלו השינויים הצפויים
אחרי שבשבוע שעבר טרם היה ידוע תאריך השבתת הרכבת, הבוקר (א') מודיעה רכבת ישראל שהחל מיום שני הבא, ה-19 בספטמבר, יושבתו מסילות הרכבת מתחנת ת"א ההגנה וצפונה, וזאת למשך 8 ימים, עד 27 בספטמבר. הנפגעים העיקריים הם תושבי הפריפריה הצפונית שלא תתאפשר להם הגעה לתל אביב או ערי הלוויין שלה, וכן תושבי הדרום שיוכלו להגיע עד לתחנת ת"א ההגנה בלבד, ומשם להיעזר באוטובוסים.
לפי רכבת ישראל, השבתת המסילות תתרחש בעקבות הקמת תשתית לרכבות בקו המהיר לירושלים מתל אביב (שצפוי להיות קו הרכבת החשמלי הראשון) וכן לשם הרחבת תוואי המסילות בין תחנות הרצליה ות"א האוניברסיטה. בשל עבודות התשתית יפורקו המסילות ולא ניתן יהיה להפעיל את הרכבות.
באילו קווים ההשבתה פוגעת?
מדרום - כלל קווי הרכבות יופעלו עד לתחנת ת"א ההגנה בלבד, משמע שכל מי שעובד באזור עזריאלי, הרצליה, השרון או חיפה - ייאלץ להיעזר בתחבורה ציבורית אחרת.
מצפון - הרכבות המאספות מבנימינה יופעלו עד/מתחנת הרצליה בלבד. כמו כן, לא תופעלנה רכבות מהירות בין חיפה לבין ת"א. רכבות הלילה בקו של נהריה-נתב"ג תופעלנה עד/מתחנת הרצליה גם הן.
- משרד התחבורה מקדם תשתית לשוק רחפנים מסחרי
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מירושלים - הרכבות תופעלנה בין בית שמש ללוד בלבד, משני הכיוונים.
נוסף על כן צפויים שינויים במסלולי הרכבות שכן יישארו פעילים, וכן צמצום של תנועת הרכבות. שינויים אלו יהיו בתוקף עד ליום שלישי, 27 בספטמבר, בשעה 5:00, אז תחזורנה תנועת הרכבות לסדרה על פי לוח הזמנים.
בתקופת ההשבתה צפויה הרכבת להפעיל שני קווי רכבת חלופיים - בין נהריה לב"ש (עוקף ת"א) ובין בנימינה להוד השרון. כמו כן, משרד התחבורה יפעיל שירות הסעות חינמי בין תחנות ת"א ההגנה והרצליה, וזאת בנוסף לתגבור קווי האוטובוסים לתל אביב. כמו כן, יופעל שירות אוטובוסים חינמי בין תחנת הרצליה לבין תחנת נתב"ג גם בשעות הלילה.
200 אלף נסיעות ביממה
בדוחותיה החציוניים של הרכבת צוין כי כמות הנסיעות הממוצעת ליממה עומדת על מעל 200 אלף נסיעות, מה שאומר שבשמונת ימי ההשבתה צפויים מאות אלפי נוסעים להיפגע, וכן אל לנו לשכוח - מרביתם צפויים להצטרף לכבישים הצפופים והפקוקים בין כה וכה, בין אם ברכבים פרטיים ובין אם באוטובוסים.
- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- קבוצת בזלת הגישה בקשה להסדר חוב של 150 מיליון שקל - לאומי פרטנרס מתעניינת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
מרכבת ישראל נמסר כי הרוכשים כרטיסים תקופתיים (גמיש 30 הידוע בכינויו "חופשי חודשי") יהיו זכאים לפיצוי שיתבטא בהארכת תוקף הכרטיס בהתאם לזמן השבתת הרכבת. הפיצוי ייטען אוטומטית במכונות הכרטוס או בקופות.
מפת הקווים המלאה לתקופת ההשבתה:
פירוט קווי הרכבת הייעודיים שיופעלו:
מסלול עוקף ת"א: פעם בשעה בין נהריה ובאר שבע, בשני הכיוונים. נהריה – עכו – קריית מוצקין – קריית חיים – חוצות המפרץ – לב המפרץ – תחנות חיפה – בנימינה – הרצליה – לוד – רמלה – קריית גת – להבים – תחנות באר שבע. רכבות אלו תופעלנה בין השעות 04:59 -09:30 בבוקר ובין השעות 12:59 -19:27 אחה"צ.
- 7.יהיר לפיד 11/09/2016 20:41הגב לתגובה זואה, סליחה זה לא קשור לחרדים, אז החיילים מענינים אותו כקליפת השום או כמו הכלכלה של המדינה
- 6.פקוח נפש. (ל"ת)עיתונות הוגנת 11/09/2016 19:37הגב לתגובה זו
- 5.עיתונות הוגנת 11/09/2016 19:37הגב לתגובה זואם ישביתו קוים לכמה שעות בגלל ה'שבת' זה קטסטרופה. פניקה. פגיעה בחיילים. פקוח נפש. אבל 8 ימים זה בקטנה. לא סיבה לכתבות.
- 4.האם גם כאן יש קשר לחרדים? (ל"ת)אזרח 11/09/2016 11:15הגב לתגובה זו
- 3.אלי 11/09/2016 10:11הגב לתגובה זואז לא עוזר כלום שעבדו השבת הכל פוליטיקה מלוכלכת
- 2.אולי יצאו קצת מהפרייבטים וחיפוש החנייה (ל"ת)אירופה 11/09/2016 10:02הגב לתגובה זו
- 1.סבלנות רכבת חשמלית לירושלים אקולוגית מתקדמת זה נהדר (ל"ת)אזרח 11/09/2016 10:02הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי
דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות.
בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות
הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.
לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור.
- פורטינט משיקה מוצר אבטחה חדש לדאטה סנטרס
- מהמחיר של חוק הגיוס ועד המחיר של ה-AI: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.
