פיג'ו: "יש לנו כמה דרכים להגיב בנוגע למשבר"

האחראי על אסטרטגיית הדגמים של פיג'ו מספר לנו על הדרך של פיג'ו להילחם במשבר ומבטיח תיבה טובה יותר ומכוניות כמו ה-301
אלי שאולי |

308

לורנט בלנשט, האחראי על אסטרטגיית הדגמים בפיג'ו, לא מנסה להסתיר את העובדה שהמצב של פיג'ו באירופה קשה למדי, אבל הוא מקרין אופטימיות שקשורה גם להשקת ה-2008 החדשה. "יש לנו כמה דרכים להגיב: דרך המגוון, אנחנו משיקים את ה-2008 ובתערוכת פרנקפורט נציג את ה-308 החדשה (שפרטים ראשונים כבר נחשפו א.ש). ה-308 מאוד חשובה עבורנו. היא תתבסס על פלטפורמת ה-EM2 החדשה שתשמש בין היתר גם את ה-508 וה-3008 הבאות, ודגמים נוספים שיוצגו ב-2014. להערכתנו הפלטפורמה תהיה אחראית למחצית הייצור ב-PSA. הדרך השנייה היא להגדיל מכירות מחוץ לאירופה למשל בסין, צפון אפריקה ורוסיה. והשלישית היא דרך הטכנולוגיות. יש לנו טכנולוגיות מעניינות כמו ההיבריד4 עימה מכרנו 20,000 מכוניות, וההיבריד-אייר (HybridAir, שהוצגה לראשונה בתערוכת ז'נבה לפני כחודשיים) בה במקום מצברים יש אוויר שנדחס במיכל ומסייע כשצריך למנוע. זו טכנולוגיה זולה ואמינה שיכולה להביא לתצרוכת דלק ממוצעת של 33 ק"מ ליטר. אנחנו עובדים עם בוש על האלקטרוניקה ותאמין לי הרבה יפנים כבר בקרו פה. זה פחות חזק מההיבריד עם ההנעה הכפולה, אבל זה זול, ולכן מתאים למכוניות קטנות כמו ה-208 ואפילו ה-308. אנחנו קוראים לזה טכנולוגיה משלימה וזה יכול להגיע לכביש ב-2016."
 

 

עד כמה חשובה לכם ה-2008 החדשה?
"היא חשובה מאוד כי היא ממוקמת בפלח שעומד לצמוח באופן מהותי. זה פלח חדש והיא אחת הראשונות בו. השאיפה שלנו היא להוביל בו והמכונית הזו מביאה גם דימוי וגם רווחים. יש לנו מבחר של קרוסאוברים שמאפשר לנו לגדול."

ויש גם את ה-4008 שמעלה את השאלה מה קורה לקשר עם מיצובישי?
"כרגע העדיפות שלנו היא לעבוד עם אופל. ה-4008 קרובה מדי ל-3008 אז מבחינתנו זה לא בעדיפות לפתח לה יורש."

 אתם מדברים הרבה על גלובליזציה. האם ניתן לדמיין חזרה לצפון אמריקה?
"העדיפות שלנו היא סין, דרום אמריקה, ורוסיה וגם לפתח את צפון אפריקה ומזרח אירופה. צפון אמריקה אינה באפשרויות."

דיברתם על יצירת משהו יוקרתי יותר האם תציגו מותג פרמיום?
"אנחנו לא רוצים מבחר זול ומבחר יקר אלא לשדרג את כל המותג. לכן יש גרסאות GTI ו-XY שצריכות לדחוף את הדגם. ויש מכוניות בין לאומיות כמו ה-301 שמיועדת לצפון אפריקה ומזרח אירופה."
 
פיג'ו 301

מדוע לא בחרתם ב-408 למשימה הגלובאלית?
"ה-408, מיועדת ומיוצרת בסין. וכשמייצרים שם מכונית, קשה לייצאה לאירופה בגלל תשתית ותקינה. אנחנו מייצאים כרגע למצריים ולייצרה באירופה לא כדאי. ה-301 היא המכונית הגלובאלית ותהיינה עוד מכוניות כאלה. בראיה שלנו, מכוניות הסדאן והקרוסאוברים הן הכלים הבין לאומיים."
 

ומה יקרה עם התיבה האוטומטית הוותיקה?
"הרעיון הוא להחליף את תיבת ה-4 ב-6 הילוכים. ל-308 החדשה כבר יש תיבה עם 6 הילוכים וגם ב-301 נשאף להחליפה."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוקמתקן להשבת פסולת לאנרגיה, קרדיט: גרוק

בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת

3 הצעות נתקבלו במכרז בינלאומי ראשון מסוגו בישראל להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת שיוקם בנאות חובב ויטפל בכ-300 אלף טון פסולת בשנה


הדס ברטל |

במסגרת יוזמה תקדימית של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה הוגשו 3 הצעות: חברת אלקטרה, קבוצת דניה-משאב אנרגיה וקבוצת שפיר-בלוג'ן-דקל, כאשר כל קבוצה כוללת שותף בינלאומי, שהוא מומחה עולמי בתחום השבת האנרגיה, האחראי על הטמעת הידע והטכנולוגיה הדרושים להקמת המתקן. לכאשר יוקם, המתקן אמור לטפל בכ-300 אלף טון פסולת ולייצר אנרגיה בהספק של כ-30 מגה ואט לתקופה של כ-25 שנה, שלאחריה יועבר המתקן לבעלות המדינה.

במסגרת הפרויקט, המקודם בהמשך להחלטת הממשלה מס' 1895 מאוקטובר 2022, אושרה תכנית לתשתית לאומית (תת"ל 107) להקמת מתקן להשבת אנרגיה מפסולת בנאות חובב. מדובר במתקן הראשון מסוגו בישראל לטיפול בפסולת, אשר כולל מתקן למיון הפסולת, שיפריד את הפסולת לרכיבים שניתנים למיחזור. השאריות שלא ניתן למחזר אותן, יישרפו לצורך ייצור קיטור, שיפעיל טורבינה ויפיק כ-30 מגה-ואט חשמל. המתקן יוקם ויופעל בהתאם לדירקטיבה האירופית העדכנית המחמירה להשבת אנרגיה מפסולת משנת 2019, כנהוג במאות מתקנים עירוניים דומים באירופה, תוך יישום התקנים והטכנולוגיות הסביבתיים המתקדמים בעולם.

בישראל, כ-80% מהפסולת מוטמנת, כאשר הטמנת פסולת היא הפתרון הנחות והמזהם ביותר, כאשר הפסולת המוטמנת משחררת לאוויר גז מתאן, אחד מגזי החממה המזהמים ביותר- פי 2.5 מפחמן דו חמצני שנפלט ממכוניות. האתר הגדול ביותר להטמנת פסולת הוא אתר דודאים שנמצא בקירוב לבסיס חיל האוויר בחצרים ובעבר הועלו תלונות כי הפסולת באתר מושכת אליה אלפי ציפורים שמחפשות מזון באתר ומסכנות את מטוסי החיל. מציאות זו מחייבת מציאת חלופות בדחיפות, כאשר מדיניות המשרד להגנת הסביבה מכוונת לצמצום ייצור הפסולת, להגדלת כמויות הפסולות המועברות למחזור ולצמצום ההטמנה. השלמת שלב הגשת ההצעות במכרז מהווה ציון דרך חשוב בקידום חלופות מתקדמות להטמנת הפסולת, שיהוו חלק חשוב ממערך של פעולות ומתקנים ליצירת משק פסולת סביבתי ומתקדם כנהוג במדינות מתקדמות אחרות.

המתקן יספק שירותי טיפול פסולת למחוז דרום בלבד. במסגרת הסכם חתום בין עיריית באר שבע למדינה, סוכם כי כלל הפסולת העירונית המיוצרת בעיר, תעבור לטיפול במתקן זה. המתקן צפוי לחתום על הסכמים דומים עם רשויות מקומיות נוספות. המכרז יציע חסכון בעלויות השינוע לרשויות המקומיות שישתמשו בו ויצמצם באופן ניכר את העלויות הסביבתיות. מתקני השבת אנרגיה מטפלים בשאריות הפסולת שאינה ניתנת למחזור באופן סביבתי יותר משיטת ההטמנה הנהוגה כיום. יישום מדיניות של טיפול בפסולת, המשלבת הגדלת המחזור והשבה לאנרגיה תגרום לצמצום ההטמנה, הפחתת המפגעים הנגרמים ממנה ולשיפור ברווחת ואיכות חייהם של התושבים. המתקן הראשון בנאות חובב מהווה חלוץ מרשת של מתקני תשתית מסוגים שונים שאגף החשב הכללי והמשרד להגנת הסביבה מקדמים, בשיתוף השלטון המקומי והאזורי בכל רחב הארץ.

המכרז נוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקטי BOT בתחום הפסולת בראשות הגב' אושרת דוד, סגנית בכירה לחשב הכללי לתחום התשתיות, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, והחברה הממשלתית ענבל, ובשיתוף פעולה ובתיאום עם עיריית באר שבע. המתקן ימומן מכספי קרן הניקיון בניהול המשרד להגנת הסביבה.

קבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gptקבלת טיפול רפואי בקופה קרדיט: chat gpt

למרות השקעה נמוכה, מערכת הבריאות בישראל היא מהיעילות בעולם

למרות השקעה נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD, בישראל קיימת מערכת בריאות שנמצאת ברמה גבוהה שמקבלת ציונים טובים ברוב המדדים

הדס ברטל |
נושאים בכתבה מערכת הבריאות

הכותרות נוטות להכות במערכת הבריאות בישראל על כך שההשקעה בה נמוכה מדי ביחס למדינו המערב. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר נתונים שהראו כי ההוצאה הלאומית על בריאות בשנת 2024 עמדה על כ‑7.3% מהתוצר, כאשר ההוצאה לנפש הגיעה לכ‑3,900 דולר לפי שווי כוח הקנייה. מדובר ברמה נמוכה בהשוואה לרוב מדינות רבות ב‑OECD, אך ראו זה פלא: ישראל בכל זאת מובילה בשירות הרפואי שהיא מעניקה לאזרחים ובפער, משאר המדינות שאנחנו נוטים להשוות את עצמנו אליהן. 

שיעור הכיסוי הביטוחי הוא מהגבוהים בעולם, כאשר כל תושב מקבל סל שירותים אחיד הכולל גם טיפולים שגרתיים, ניתוחים ועד לתרופות מצילות חיים. נוסף על כך, מערכות המידע הרפואיות של קופות החולים נחשבות למתקדמות במיוחד, כך שהיסטוריית הטיפול הרפואי נגישה לרופאים בזמן אמת. מדובר ביתרון שמאפשר קיצור תהליכים, הפחתת טעויות ושיפור איכות הטיפול.

המצב הזה גורם לכך שישראל מציגה נתונים טובים ביחס למדינות מפותחות בלא מעט תחומים, כמו רפואה מונעת ושיעורי תמותה נמוכים ממחלות מסוימות. ישראל מדגימה מודל שבו יעילות ניהולית מצמצמת את השפעת מגבלות התקציב. מערכת הקהילה מפותחת, והשילוב בין רפואה מתקדמת ושירותים דיגיטליים מאפשרים שמירה על רמת טיפול טובה, גם אם לא בכל הפרמטרים ישראל מובילה. כנראה ניהול ממוקד, תמריצים תפעוליים ופריסת שירותים רחבה הם חלק מהגורמים המאפשרים לה להמשיך להציג ביצועים טובים בתחומים מסוימים.

תוחלת החיים של האוכלוסייה בישראל הגיעה לכ-83.8 שנים, מה ששם אותנו במקום 4 בדירוג ה-OECD בתוחלת החיים. נגישות וטיפול: בספר Health in a Glance 2023 של ארגון ה-OECD מצוין כי ישראל מפגינה ביצועים טובים במדדים של איכות וטיפול בהשוואה למדינות בהכנסה גבוהה. הדוח מצוטט כי "המערכת מתפעלת ביצועים טובים יותר מהממוצע ב-OECD ברוב המדדים הנוגעים לזמן המתנה, איכות וטיפול רפואי". בשל ההוצאה הנמוכה יחסית לעומת ביצועים לא רעים, ניתן לומר כי קיימת אפקטיביות במערכת: כלומר, "מה שמתקבל ביחס למה שמושקע" הוא גבוה באופן יחסי. היעילות הזו מתאפשרת הודות למבנה מערכת הבריאות והשירות שניתן לציבור דרך קופות החולים. רפואה בקהילה דרך הקופות פועלת בהיקף רחב, כך שעומס משמעותי מוסת מבתי החולים ונותר במרפאות המשמשות מקור מרכזי לטיפול שוטף. זה מסביר כנראה כיצד ישראל מצליחה להישאר באזור ביצועים איכותיים בחלק ממדדי השירות והאיכות, כולל רפואה מונעת, טיפול במחלות כרוניות ושמירה על קשר טיפולי הדוק בין רופא למטופל. הרפואה בקהילה. לפי הדו״ח של Observatory, כ-41%  מההוצאה על בריאות בישראל מוקצית לטיפול בקהילה ומניעה. במילים אחרות, קיימת תשתית ארגונית יעילה שמאפשרת להפיק תועלת גבוהה יחסית מכל שקל שהממשלה משקיעה במערכת הבריאות. 

טיפול מקיף בקהילה דרך קופות החולים, קרדיט: גרוק
טיפול מקיף בקהילה דרך קופות החולים - קרדיט: גרוק