דעה

בין ציצי למסחרה: איך אתה ישן בלילה עיתונאי קטן שלי?

העיתונאי האלטרואיסט מת ונקבר חיים בבור המרשרשים של המו"ל המיוזע שלו. רוני ויסמן בטור מיוחד על התמסחרות התקשורת ומותה של העיתונות
רוני ויסמן | (28)

איפה העיתונאי 'הגדול' ההוא, הפובליציסט, הנושך, החושף עוולות, שמביא את הקרביים שלו? זה שלא פוחד ממה יגיד עליו המנוי ה-2,000 של העיתון, או העורך הזעוף שרוצה שקט תעשייתי וללכת מוקדם הביתה ביום קיץ לוהט, לאכול אבטיח ולראות שקיעה עם הילדים, ולא עם נייד ששורף לו את האוזן, מסקנדלים.

איפה נרדם שליח הציבור הישן והטוב, שיודע להעביר את רחשי הציבור במילים, שיודע להרים אצבע משולשת, ולדחוף אותה הישר למשולש ברמודה, שהפך לביצה סרוחה מעיתונות מסחרית. עיתונות שעובדת בשביל מי שמשלם לה, או מי שנמצא בעמדת כוח. עיתונות שהיא ההיפך מדמוקרטיה.

איפה ההיא, הישנה והטובה? עיתונות כשליחות, המכבדת את עצמה ואת קוראיה. זו שקמה בבוקר לעבודה עם ניצוץ בעיניים ורצון להעביר מסר, לשנות את פני המפה, או לפחות להוציא אנשים מהבועה המנוכרת שלהם. לנער אבק מעל פגעים כמו אדישות, זלזול, טמטום, כוחנות ופגיעה בחלשים, זקנים, נשים, חסרי ממון, חסרי השכלה.

תשמעו איך זה נשמע מהצד השני של השולחן; עורכת קמה בבוקר לעבודתה, פותחת את תיבת המייל שלה ומותקפת מכל עבר ב-'בוא תפרסם אותי', 'בוא קח ממני כתבונת בחינם', 'תן לי 'שטח' קטן'. '500 מילה, טוב, נסגור ב-300'. זה ?Win Win אומר-שואל הסוחר את האוויר ויודע את התשובה. לא זה לא! זו בורסה למניות ללא ערך, או תל ברוך לעיתונות.

לא עוברת חצי שעה, ומגיע הכתב המצטיין של המערכת. כולו מצויד בידיעות מרעישות, מגובות בצילומי ציצי ועכוז. כי זה מה שמוכר היום אינצ'ים, כבר לא לצהובונים בלבד. ותוך כדי גיהוק, הוא לא שוכח להזכיר שהמרואיינת חייבת לראות את הכתבה. זה התנאי שלה, אחרת לא עשינו ביזנס. וכן, גברת עורכת, גם את עובדת אצלה.

ואם לרגע חשבתם שבטלוויזיה הגיזרה טהורה ויפה יותר, טעיתם. מבט מהיר בתכניות ה'תוכן', עושה חשק לעבור למסך מלא 'שלג'. לזפזפ לערוץ 1, 'פסוקו של יום', למיטה ולישון. אפילו ב'חדשות', אם כבר נוחתת ידיעה חשובה או מעניינת, מי שם לב אליה, בין נייר טואלט פוטוגני למזגן מקרר בפול גז.

אני מודיעה לכם היום, שחור על גבי לבן, בצער ויגון רב, על פטירתה של העיתונות הראויה. זו שנקברה מזמן בין שטרות הכסף המרשרשים של אילי ממון, בעלי אינטרסים, ידוענים. כאלו שחוש המישוש שלהם הוא הדבר הכי מפותח אצלם, והם שמים על הכוונת שלהם את העיתונאי, ויורים אותו לעורך כמטווח בין או"ם לכלום. עצוב לי לראות אותה גוססת, להיות עדה להשפלה פומבית שכזו. לאובדן הערכים מפעם, להנפה קולקטיבית של דגל 'העיתונות מטעם'. בראש מורכן.

יהי זכרה ברוך.

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אבנר שטראוס 23/07/2011 15:40
    הגב לתגובה זו
    מצויין
  • 15.
    קראחנה 23/07/2011 08:42
    הגב לתגובה זו
    יש דברים בגו
  • 14.
    (ל"ת)
    מקלוהן 22/07/2011 00:26
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    הובס 21/07/2011 19:18
    הגב לתגובה זו
    אותה עיתונות פוריטנית שכתבה רק את מה שהשלטון אמר לה ועקב כך הסתירה מחדלים ושחיתויות "למען טובת המדינה"?? ממש לא מתגעגע. אבל נכון, גם זאת של היום לא משהו.
  • 12.
    היא נראית כמו כל מה שהיא יוצאת נגדו (ל"ת)
    בובת מין 21/07/2011 18:01
    הגב לתגובה זו
  • 24/07/2011 09:20
    הגב לתגובה זו
    קובע אופיה של אישה בשל המראה שלה? מאיזה עולם אתה?
  • 21/07/2011 19:09
    הגב לתגובה זו
    לא ידענו שאת בובת מין כנראה שאת לא יודעת מזה לייף סטייל
  • 11.
    מילים כדורבנות! (ל"ת)
    לושי 21/07/2011 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כאילו דה 21/07/2011 17:00
    הגב לתגובה זו
    זאת בדיחה או מה? איך כתבת לייף סטייל, סליחה, עורכת ראשית, יכולה לצאת נגד מסחור כשהתחום שלה הוא אלוף המסחורים? תנסי לעבור לתחום אחר ואז תראי איך עיתונאים עובדים, מה שאת עושה זה לא עיתונות
  • תגובה לכאילו דה 21/07/2011 17:34
    הגב לתגובה זו
    מציע לך לקרוא את המגזין לפני שאתה מטיח האשמות. יש גם עיתונות אחרת. המונח לייף- סטייל יכול לכלול גם אמנות, ארכיטקטורה ואופנה שתהיה נקייה מהנגף המסחרי, או לא לפחות לקיים הפרדה ברורה בין התוכן לפרסום ולא להפוך לעיסה מעיקה שמזלזלת באינטיליגנציה של הקוראים.
  • כאילו דה 22/07/2011 16:50
    איזה כשרון כתיבה מדהים יש לה וניתוח אמיץ ונוקב של המציאות, ממרומי הלייף סטייל רואים את כל מה שצריך לדעת על עיתונות. כל כך מביך, כל כך פאתטי
  • 9.
    3 21/07/2011 16:05
    הגב לתגובה זו
    מסכנים הכתבים שהעורכת שלהם מטנפת עליהם בטור צדקני ויומרני שכזה.
  • תגובה לפרלה 21/07/2011 16:22
    הגב לתגובה זו
    מסכנים? או שמא מסירים את הטינופת שנדבקת אל כולנו בעיתונות של היום.
  • 8.
    פרלה 21/07/2011 15:57
    הגב לתגובה זו
    דעתי שהיא צודקת היא תותחית אומרת אומרת את האמת אחלה טור......
  • 7.
    שולה החתולה 21/07/2011 15:52
    הגב לתגובה זו
    עדיף לשחרר כתבות שמתפרשות על 20 עמודים עם תמונות גדולות ועבודת פוטושופ עלובה עם טקסט שבעצם לא אומר כלום חוץ מהתמרחות מייגעת על כלום. צודקת
  • זה נראה שלמישהו כואב משהו אפשהו (ל"ת)
    שולה החתולה 21/07/2011 16:57
    הגב לתגובה זו
  • אבל ממש 23/07/2011 10:44
    קנאה משהו?
  • 6.
    כלב השמירה 21/07/2011 15:47
    הגב לתגובה זו
    צריך לקרוא את המגזין כדי להבין שאפשר גם אחרת.
  • 5.
    למה סתם ללכלך 21/07/2011 15:42
    הגב לתגובה זו
    אני מציע שלפני שמטיחים הכפשות, ללכת ולעיין פעם במגזין הזה. אני יכול להעיד שלפחות במקרה אחד, של הגיליון שאני קראתי (האחרון שיצא, לפני שבועיים), העורכת כנראה עומדת באמת מאחורי מה שהיא יצאה כנגדו
  • פרלה 21/07/2011 16:04
    הגב לתגובה זו
    היא תותחית....כותבת מה שהיא מרגישה למה טור צודק
  • שומר צבועים/ות 21/07/2011 16:47
    שלא להצליח בעבודתה כדי לשמר את האג'נדה.. שהרי אם תצליח תהא חלק משמעותי ממה שמדרדר את חיינו. שהרי למי היא מוכרת ועל מי כותבת? החיים הטובים? ומי שומר איתה על קשרים הדוקים ולמה? אינספק ש"ליפס" זו שיחקה אותה בדיסוננס קוגניטיבי לא קטן, או שלא זקוקה לכך וגם לאו דווקט סובלת (או נהנית) מאישיות מפוצלת. יתכן וזו סתם צביעות? בכל מקרה, מה שלא יהיה, משו לא תקין. כה חבל.
  • 4.
    אני 21/07/2011 15:30
    הגב לתגובה זו
    איזה טור מטופש, חסר ערך ואם נפשפש היטב נגלה שיש מאחורי מניע של איזושהי חברה שלא נתנה לעורכת הלייףסטייל מתנה שכל כך חשקה בה. העיתונות היום רדודה. אנחנו יועצי התקשורת כותבים את רוב העיתון והעיתונאים הם מסננת ראשונה לפני אישור העורך. אבל כמה קשקושים יש בטור המטופש הזה.
  • 3.
    למה סתם ללכלך 21/07/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
    לך/י קודם ותקרא/י פעם אחת את המגזין הזה, לפני שאת/ה כותב/ת דברים לא מבוססים. אני במקרה קראתי, והוא באמת נקי מכל הפוילישטיקים הפרסומיים שכנגדם היא יוצאת.
  • 2.
    תוכן משלים 21/07/2011 15:20
    הגב לתגובה זו
    מה שנחמד הוא שבתחתית המאמר הזה יש קישור ל"תוכן משלים".
  • שולה החתולה 21/07/2011 16:04
    הגב לתגובה זו
    מה הקשר בין התוכן משלים ששיך ל ICE לבין הטור הלוחמני של הגברת?
  • 1.
    קצת מוזר 21/07/2011 15:13
    הגב לתגובה זו
    שהיא עומדת בראש מגזין לייף סטייל שלבטח מוכר את כל מה שהיא יוצאת נגדו - מה שמוציא את העוקץ
  • אלון ברנשטיין 07/04/2014 16:40
    הגב לתגובה זו
    נושכת בתבונה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.