גם ב-IBI חותכים המלצה לכיל: "יחסי הסיכוי סיכון כבר אינם נוטים לטובתה כבעבר"

"לאחר עלייה של מעל 20% בחודשים האחרונים הדביקה מניית כיל את מחיר היעד שלנו", כך לדברי האנליסט גיל בשן
נועם הוד |

שוק הדשנים צובר מומנטום חיובי בשבועות האחרונים עם הסימנים להתאוששות הביקושים, אולם יחד עם זאת בבית ההשקעות אי.בי.אי מעריכים כי מניית החברה כבר מגלמת היטב את השיפור, ומדגישים כי בתנאים הנוכחיים נראה כי יחסי הסיכוי סיכון כבר אינם נוטים לטובתה כבעבר.

לאחר עלייה של מעל 20% בחודשים האחרונים הדביקה מניית כיל את מחיר היעד של האנליסט גיל בשן מאי.בי.אי. " איננו משנים את הנחות הבסיס בהערכת השווי הנוקבת ב-56 שקלים למנייה. ולכן על בסיס תמחור בלבד אנו מורידים את המלצתנו לחברה מ'קנייה' ל'ניטראלי'", לדבריו.

מודל הערכת השווי של האנליסט נוקב במחיר יעד של 56 שקלים, מגלם תנאי שוק יחסית אופטימיים ולוקח בחשבון עלייה בכמויות ומחירי אשלג של כ-500 דולר לטון. "ההנחות שלנו מלמדות על זווית הראיה האופטימיות שלנו על התעשייה אך להערכתנו המחיר בו נסחרת המניה כבר מתמחר חלק ניכר מה-UpSide שאנו רואים. כיל נסחרת כיום סביב שוויה ההוגן, עליות נוספות במנייה ישקפו מחירי אשלג שכיום נראים בלתי סבירים", הוסיף בשן.

חוסר הוודאות בנוגע לרמת מחירי האשלג ב- 2010, וכן החשש לירידה במחירי הסחורות מהווים להערכתו את הסיכונים העיקריים למחיר המנייה בטווח הקצר. אולם, בטווח הארוך, "המגמות והמאפיינים ארוכי הטווח של שוק האשלג לא השתנו".

בתוך כך, נזכיר כי כיל חטפה בימים האחרונים הורדות דירוג ממספר בתי השקעות, זאת כאשר מנגד, אנליסטים מגולדמן זאקס ומ-UBS העלו המלצות למניות פוטאש ואגריום במקביל.

רוני בירון, אנליסט בכיר ב-UBS הוריד את המלצתו אתמול (ג') למניית כימיקלים לישראל מהמלצת "נייטראלי" להמלצת "מכירה". האנליסט מנמק את המלצתו בתמחור יתר של המניה ומציין כי "למרות ההתאוששות בביקושים לאשלג, רמות המחירים בענף עדיין במגמת ירידה והשוק האירופאי אליו חשופה כיל באופן משמעותי, עדיין אינו מתרומם".

בפסגות עשו ביום שני מהלך דומה והורידו המלצה לנייר מ"תשואת השוק" ל"תשואת חסר", זאת עשרה ימים בלבד לאחר שבבית ההשקעות העלו את מחיר היעד לכיל בעקבות הצטברות סימנים חיוביים שחיזקו את ההערכה לשיפור משמעותי בענף האשלג ב-2010.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)סטיב ויטקוף (דוברות משרד ראש הממשלה)

סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350 מיליון דולר

השליח של טראמפ במזרח התיכון והאיש שאחראי בצד האמריקאי על השיחות לשחרור החטופים, נכנס לממשל כאיש עסקים אמיד; מחזיק במניות אובר, סיסקו, קריפטו, נדל"ן ועוד

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סטיב ויטקוף

סטיב ויטקוף, איש העסקים ואיש אמונו של טראמפ במזרח התיכון מכר חלק ממניותיו בחברת הנדל"ן שבשליטתו. בדיווח שלו נחשף היקף אחזקות מרשים שכולל השקעות במקרקעין, סטארט-אפים, מטבעות דיגיטליים, כלי טיס וחשבון מזומן בסך 50 מיליון דולר

ויטקוף, מכר אחזקות בשווי 120 מיליון דולר בחברת הנדל"ן הפרטית שלו Witkoff Group, במסגרת מהלך שנועד להפחית סיכונים של ניגוד עניינים. לפי הדיווח, המכירה בוצעה כחלק מתוכנית כוללת להקטנת חשיפות והכנסות פוטנציאליות שעלולות להתנגש עם תפקידו הדיפלומטי. ויטקוף משמש כשליח מיוחד מטעם טראמפ למזרח התיכון ומשימות שלום נוספות, כולל מעורבות פעילה במגעים בין ישראל לחמאס ואף הרחבת סמכויות לאזור אוקראינה.

הצצה לנכסים של ויטקוף

לפי המסמכים, לויטקוף שווי מינימלי של 350 מיליון דולר - אך מדובר בגילוי חלקי. ככל הנראה שוויו האמיתי גבוה בהרבה. בין הנכסים: נדל"ן יוקרתי במיאמי, ניו יורק ודרום פלורידה, מניות ברדיט, אובר, סיסקו ו-SpaceX והשקעות בקרנות גידור, מטבעות קריפטוגרפיים ואפילו כלי טיס.

המסמך כולל גם את פירוט ההכנסות מהשנה החולפת: 35 מיליון דולר שהתקבלו כדיבידנדים מאחת מחברות ההחזקות שבשליטתו - המחזיקה בין היתר בנדל"ן, חברת ניהול גולף, מלונות וחברת הקריפטו World Liberty Financial.

World Liberty Financial - שיתוף פעולה כלכלי עם משפחת טראמפ

ויטקוף ובניו הקימו בשנה שעברה את חברת הקריפטו World Liberty Financial יחד עם שלושת בניו של טראמפ: דונלד טראמפ ג'וניור, אריק טראמפ וברון טראמפ. החברה אחראית על השקת מטבע הקריפטו USD1, ששימש את קרן MGX מאבו דאבי להשקעת ענק של 2 מיליארד דולר בבורסת Binance. מדובר בקרן השקעות ממשלתית של איחוד האמירויות.

לפי גילוי קודם, טראמפ עצמו גרף רווחים של 58 מיליון דולר מהמיזם. ויטקוף, לעומת זאת, לא פירט את חלקו בהכנסות.

נתבג (רש"ת)נתבג (רש"ת)

מעל 2 מיליון נוסעים יעברו בנתב"ג בחגים

רשות שדות התעופה השלימה את ההיערכות לקראת חגי תשרי, שבמהלכם צפויים לעבור במתקני רש"ת כ-2.3 מיליון נוסעים; מתוכם, כ-2.1 מיליון יעברו בנתב"ג, כ-54 אלף בנמל רמון, כ-23 אלף בנמל חיפה וכ-90 אלף במעברי הגבול היבשתיים לירדן ולסיני.

רן קידר |
נושאים בכתבה נתב"ג עונת החגים
רשות שדות התעופה השלימה את ההיערכות לקראת תקופת חגי תשרי, שצפויה להיות מהעמוסות ביותר אי פעם בנתב"ג. על פי הערכות רש"ת, כ-2.3 מיליון נוסעים יעברו במתקני הרשות בחודש הקרוב: כ־2.1 מיליון מתוכם צפויים לעבור בנתב"ג, כ-54 אלף ישתמשו בשדה התעופה רמון, כ-23 אלף ינצלו את נמל חיפה, וכ-90 אלף נוסעים יבחרו במעברי הגבול היבשתיים לסיני ולירדן. 

העומס הגדול ביותר צפוי ביום חמישי, 18 בספטמבר, אז צפויים לעבור בנתב"ג כ-100 אלף נוסעים בכ-570 טיסות בינלאומיות, נתון חסר תקדים לתקופה זו. גם ערב ראש השנה, 21 בספטמבר, צפוי להיות עמוס במיוחד, עם תנועה של כ-88 אלף נוסעים. ימי שיא נוספים צפויים גם ב-25 בספטמבר וב-28 בספטמבר, שבהם צפויים לעבור בכל יום כ-92 אלף נוסעים. 

בנוסף, הטיסות הייעודיות לאומן, המושכות אלפי מתפללים מדי שנה, יחלו ב-17 בספטמבר ויימשכו עד 21 בחודש. 

היעדים המועדפים על הישראלים 

הישראלים ממשיכים לבחור ביעדים קרובים וזולים יחסית לצד חופשות ארוכות יותר. בראש רשימת היעדים הפופולריים ניצבים יוון וקפריסין, אחריהם ארצות הברית ואיטליה, והיעד שממשיך לצבור תאוצה הוא איחוד האמירויות, שמציע מגוון טיסות ישירות ועסקאות נופש אטרקטיביות. 

חידושים והקלות לנוסעים 

כדי להתמודד עם המספרים הגבוהים, רש"ת הפעילה לאחרונה מספר שדרוגים: בטרמינל 3 נפתח מתחם G החדש, הכולל 26 עמדות צ’ק-אין מתקדמות, שמאפשרות לייעל את קליטת הנוסעים. בנוסף, נפתח מתחם נעזרים ייעודי לנוסעים בעלי מוגבלויות, שבו ניתן לבצע את כל הליך הצ’ק-אין ומסירת המזוודות במקום אחד. 

בנמל התעופה חיפה הוכנסה לשימוש מכונת CT מתקדמת, שתסייע להאיץ את תהליך הבידוק הביטחוני. 

גם במעברי הגבול נערכה רש"ת לעומסים, עם תגבור כוחות והרחבת שעות הפעילות, בעיקר במעבר טאבה לסיני, שם צפויים לעבור כ-65 אלף איש. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הדגישה כי "חזרתן של חברות התעופה הבינלאומיות וגידול בתנועת הנוסעים הם עדות לחוסנה של ישראל ולחזרת השגרה. ההיערכות המקיפה בחגי תשרי נועדה להבטיח לכלל הנוסעים חוויה בטוחה, נוחה ונעימה". 

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף: "אנו עובדים סביב השעון כדי לתת מענה לעומסים. תגברנו את כוח האדם, שיפרנו תהליכים והרחבנו את השירותים בנמלי התעופה ובמעברי הגבול".