התחזקות הדולר פגעה בפרוטרום: ירידה של 19.3% במכירות וצניחה של 42% ברווח הנקי ברבעון
פרוטרום, יצרנית תמציות הטעם וחומרי הגלם הייחודיים, מדווחת על הכנסות של 98.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2009 , קיטון של כ-5.5% במונחי מטבע מקומי ביחס לרבעון הראשון של שנת 2008 בו השיגה פרוטרום תוצאות טובות במיוחד.
המכירות ברבעון הראשון מושפעות בעיקר מתיסוף מהותי בשער הדולר לעומת המטבעות האירופאיים והשקל הישראלי, בהם נעשות מרבית מכירות החברה ומהשפעתו של המשבר הכלכלי העולמי. התחזקות הדולר ביחס למטבעות האירופאיים והשקל (בהן מתבצעות מרבית מכירות פרוטרום), בשיעורים חדים של בין 7% ל-28%, גרעה מהמכירות הדולריות ברבעון הראשון כ-13.8%. במונחים דולרים, קטנו המכירות ברבעון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ב-19.3%.
המשבר הכלכלי העולמי, שהשפיע מהותית על הכלכלה בצפון אמריקה כבר בתחילת ברבעון הרביעי בשנה שעברה, החל להיות מורגש באירופה, ביתר שאת, במהלך הרבעון הראשון השנה. בעקבות המשבר, לקוחות רבים פעלו ופועלים בנמרצות להקטנת רמות המלאי שלהם.
בנוסף, פיחות משמעותי במטבע המקומי במדינות כגון רוסיה, אוקראינה, תורכיה וקוריאה, שהמכירות בהן משמעותיות לפרוטרום, הוביל לירידה בכח הקניה של הלקוחות ושל יצרני המזון במדינות אלה (מגמה שנראה שמשתנית בשבועות האחרונים).
בהתאם לתוכניתה האסטרטגית, לאחר שבשנת 2008 התמקדה פרוטרום במיזוג, באיחוד ובניצול הסינרגיה הרבה מ-7 הרכישות שבוצעו בשנת 2007, שבה פרוטרום לבצע רכישות ב-2009 ועד כה ביצעה כבר שתי רכישות אסטרטגיות: אוקספורד האנגלית ו-FSI האמריקאית. שתי הרכישות שבוצעו במהלך הרבעון הראשון השנה תרמו למכירות ברבעון כ-3.5 מליון דולר. להערכת פרוטרום, מבנה ההון האיתן שלה וגיבוי בנקאי יאפשר לה לנצל הזדמנויות שנוצרות ושתווצרנה עקב המשבר הכלכלי העולמי, ולבצע רכישות אסטרטגיות נוספות על אלה שכבר בוצעו השנה.
הרווח הגולמי לרבעון הסתכם ב-35.2 מיליון דולר, לעומת 44.8 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. הרווחיות הגולמית הגיעה ל-35.8% לעומת 36.7% בתקופה המקבילה. הרווח התפעולי הסתכם ל-10.2 מיליון דולר לעומת 15.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווחיות התפעולית הגיעה ל-10.4% לעומת 12.6% ברבעון הראשון של 2008. שיעור רווחיות זה הושג על אף הירידה במכירות, עקב הפעולות שנוקטת פרוטרום באופן שוטף, ובעיקר בתקופה האחרונה, להמשך הורדת הוצאות והשגת התייעלות מרבית, תוך המשך חיזוק מערכי הניהול, המו"פ והמכירות שלה. עיקר השפעת הורדת ההוצאות תבוא לידי ביטוי ברבעונים הבאים.
בשורה התחתונה דיווחה החברה כי הרווח הנקי ברבעון הסתכם ל-5.6 מיליון דולר לעומת 9.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הרווחיות הנקיה הגיעה ל-5.7% לעומת 8.0%.
במהלך הרבעון הראשון של שנת 2009 ייצרה החברה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך 10.7 מיליון דולר, זאת לעומת תזרים שלילי של כ-6.4 מיליון דולר שהושג במהלך הרבעון הראשון של שנת 2008.
יהודאי סיכם ואמר כי "בחודשים האחרונים של 2008 השתנה האקלים הכלכלי בעולם ומשבר פיננסי שגלש לכלכלה העולמית כולה, שינה מהותית את מגמת הצמיחה שאפיינה את מרבית כלכלות העולם בשנים האחרונות. פרוטרום נכנסה לתקופה הכלכלית המאתגרת והמשברית בה מצוי העולם, כחברה גלובלית מובילה וחזקה מתמיד, בעלת מבנה הון איתן, עם הנהלה גלובלית מנוסה ומבחר לקוחות מבוזרים.
"עיקר פעילותנו בתחום המזון שנחשב יציב ודפנסיבי - הננו שותפים בתהליכי יצירת מוצרים חיוניים, העונים על צרכיהם הבסיסים של צרכנים ברחבי העולם. ואכן, ניתוח משברים כלכליים קודמים מלמד כי על פי רוב גילו ענף המזון והענפים הנגזרים ממנו רגישות נמוכה יחסית להשפעות האטה וחוסר יציבות בסביבה המקרו כלכלית, וזאת בוודאי בהשוואה לענפים אחרים.
"להערכתנו שמרנו על ואף הגדלנו במקרים רבים את נתח השוק אצל לקוחותינו. אנו סבורים שעם התייצבות השווקים הגלובליים, התמתנות הטלטלה בשערי החליפין בעולם, עצירת מגמת צמצום המלאים וחזרה הדרגתית לשיפור בצריכה, בעיקר במדינות שנפגעו מפיחות משמעותי בשער המטבע שלהן, תחזור פרוטרום לצמוח בשיעורים דומים לאלו שאפיינו את פעילותה בעבר.
"הנהלת פרוטרום נערכה ומתמודדת בחכמה ובנחישות עם השפעות המשבר הכלכלי והתמשכותו גם על ידי שליטה ובקרה הדוקים מבעבר, תוך התאמת והורדת רמת ההוצאות שלה, שעיקרה יבוא לידי ביטוי ברבעונים הקרובים. נמשיך לפעול בנחישות ליישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלנו, המשלבת צמיחה פנימית ורכישות אסטרטגיות. לאחר שבשנת 2008 התמקדנו במיזוג, איחוד וניצול הסינרגיות הרבות משבע הרכישות שביצענו בשנת 2007, שבנו ברבעון הראשון של 2009 לבצע רכישות, ועד כה ביצענו כבר שתי רכישות אסטרטגיות מוצלחות, התומכות בהמשך הרחבת פריסתנו הגלובאלית, מאגר הלקוחות שלנו ברחבי העולם וסל המוצרים שאנו מציעים ללקוחותינו.
"מבנה ההון האיתן שלנו וגיבוי בנקאי חזק שיש לנו ממוסדות פיננסיים מובילים, יאפשרו לנו לנצל הזדמנויות שנוצרות ושתיווצרנה מהמצב העולמי ולהמשיך באסטרטגיית הרכישות שלנו. אנו רואים בתקופה המאתגרת והמורכבת העוברת על כלכלת העולם הזדמנות להמשך התחזקותנו. אנו משוכנעים שנוכל להשיג את יעדנו, ולהכפיל שוב את מחזור המכירות של פרוטרום ב-4 השנים הבאות, לכמיליארד דולר עד לשנת 2012".