עסקה לאפריקה ישראל בסביון: מכרה 30 מגרשים לקבוצת הרכישה של חג'ג'

מדובר במימוש כמחצית מהאופציה שנרכשה על ידי קבוצת הרכישה תמורת 190 מיליון שקלים
איריס בר טל |

אפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, הודיעה היום כי מכרה 30 מגרשים בשטחים של דונם וחצי דונם בסביון, במסגרת קבוצת הרכישה שארגנה קבוצת חג'ג'. הקבוצה מתכוונת לצאת לתכנון ולבנייה מיידים.

מדובר במימוש כמחצית מהאופציה שנרכשה על ידי חברת יעיל, שבבעלות איש העסקים עידו חג'ג', בתחילת חודש נובמבר 2008, לרכישת עשרות מגרשים בסביון, מחברת אפריקה ישראל, בעלות כוללת של כ-190 מיליון שקלים. לפי הערכת קבוצת הרכישה בעת רכישת האופציה, רמות המחיר של התכנון והביצוע יהיו נמוכות בכ-40% לפחות מאלו הנהוגים בבנייה פרטית. קבוצת הרכישה של עו"ד חג'ג' תכלול עורכי דין בכירים, רופאים ואנשי עסקים.

מדובר במגרשים באחד האזורים היוקרתיים במדינה, בו מותרת הקמת וילות צמודות קרקע, כאשר המגרשים הכלולים בעסקה מהווים חלק מעתודת הקרקע האחרונה של היישוב. המגרשים ששטחם דונם מיועדים להקמת וילות בנות כ-365 מ"ר בנוי, והמגשרים בשטח חצי דונם מיועדים להקמת וילות בשטח של כ- 305 מ"ר בנוי. בנוסף לכך, בכל המגרשים מותרת הקמת בריכת שחייה בשטח של כ-75 מ"ר.

העסקה נחשבת לאטרקטיבית במיוחד בעבור שני הצדדים: לאפריקה בשל הקדמת ההכנסות, ולקבוצת הרכישה לאור רמות המחירים הנוחות שניתנה לה על ידי אפריקה ישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".