פורסטר: מיזוג אייסר-גייטווי יצור את חברת המחשבים ה-3 בגודלה
הכרזת אייסר (Acer) השבוע, לפיו היא תרכוש את גייטווי (Gateway) תמורת סכום של כ-710 מיליון דולר, היא צעד חשוב אשר יקפיץ את אייסר למקום ה-3 בדירוג יצרני המחשבים האישיים בעולם, כך אומרת חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ', בנייר עמדה חדש. בשנת 2009, כך מעריכה פורסטר, תהפוך החברה הממוזגת לאיום משמעותי על עסקיהן של שתי היצרניות המובילות – HP ודל – אשר עסוקות כיום בעיקר בתחרות זו עם זו.
בפורסטר מונים מספר יתרונות משמעותיים שנותנת הרכישה לאייסר, כגון שיפור בהכרת המותג, חיזוק ושיפור ערוצי ההפצה של אייסר, וכן אפשרות לשיפור בשולי הרווח של החברה. "בדומה למשחק שחמט, האסטרטגים של אייסר חשבו כמה צעדים קדימה, וביצעו צעד אסטרטגי מבריק, במטרה למצב את החברה לקראת שוק ה-פי.סי העולמי העתידי; אם הצד האופרטיבי של המיזוג יעבור בהצלחה, הרי המיזוג הזה ייצור חברת ענק אשר בתוך כשנתיים תוכל לערער על מעמדן המוביל של HP ושל Dell בשוק".
גייטווי מחזיקה בכ-14 אחוז משוק המחשבים השולחניים בארה"ב, ובכ-7 אחוז משוק המחשבים הניידים, דבר שמקנה לאייסר כניסה מהירה לצמרת טבלת היצרנים בארה"ב. במקביל, המיזוג מחזק את מעמדה של אייסר באירופה, משום שגייטווי מחזיקה בזכות סירוב ראשונה, לרכישת עסקיה של פקרד-בל, שהיא שחקן משמעותי בשוק האירופאי; ואכן, במקביל להודעה את עסקת אייסר-גייטווי, נמסר כי גייטווי תנצל זכות זו, ותרכוש את פקרד-בל.
לדברי פורסטר, זוהרו של השם גייטווי אמנם הועם בשנים האחרונות, והוא מזוהה בעיקר עם מחשבי פי.סי במחירים נמוכים, אולם מדובר במותג חזק ומוכר בהרבה מזה של אייסר, אשר משווקת בעיקר מחשבים המכוונים לפלח השוק העליון. לגייטווי היסטוריה של 22 שנים במכירת מחשבים לאמריקניים, ואין אמריקני שלא מכיר את הלוגו שלה. לגייטווי גם ערוצי הפצה חזקים, שאותם תוכל אייסר לנצל בלפחות שתי דרכים. הראשונה – אתר האינטרנט של גייטווי מתמחה במכירה ישירה של מחשבים לצרכנים, מודל שאותו לא הצליחה אייסר להטמיע בהצלחה. והדרך השנייה, לגייטווי יש שטח מדפים יקר ערך ברשתות Best Buy ו-Circuit City, שאילו הייתה אייסר מנסה להשיגם באופן עצמאי, היה הדבר לוקח לה שנים ארוכות של בניית מותג ותשלומי ענק לרשתות. הערוצים הללו יאפשרו לאייסר להרחיב את מכירות הדגמים שלה עצמה.
וכמובן, בפורסטר לא שוכחים את מה שעשוי להיות הדובדבן על הקצפת מבחינת אייסר – לתסכל את לנובו (Lenovo), ובמיוחד את האסטרטגיים שלה. באמצעות רכישת גייטווי, הורידה אייסר לטמיון את כוונותיה של לנובו לרכוש את פקרד-בל. לאסטרטגים של לנובו יהיה כעת קשה הרבה יותר לתכנן את חדירת החברה לשוק האירופאי, ואילו לאייסר תהיה הזדמנות לחזק עוד יותר את נוכחותה, שכבר כעת חזקה ומשמעותית במספר מדינות באירופה. בפורסטר מעריכים כי התסכול של לנובו יהיה גדול עוד יותר, לאור חסות משמעותית שלקחה החברה על המשחקים האולימפיים בבייג'ין שבסין, בקיץ 2008; ללא נוכחות צרכנית חזקה באירופה, בהחלט ייתכן מצב בו החשיפה של המותג בפני צרכנים אירופאיים במהלך האולימפיאדה – כל החשיפה הזו של לנובו תרד לטמיון.