אוזן לא מודאג מהבנקים אחרי בכר - אנחנו הדבר הבא
אם יש דבר שמאיר אוזן מתגאה בו במיוחד הוא על הוספת התחום החדש, לדבריו, בענף הביטוח. אוזן מאמין שהוסיף צלע למה שאפשר היה לראות קודם כמשולש. כלומר, הוא ריבע את המשולש. אם בעבר נסובו היחסים בענף הביטוח במשק בין שלוש צלעות: המבוטח, חברת הביטוח וסוכני הביטוח. הרי שאוזן שהקים את קבוצת שקל, מאמין כי הוא הכניס צלע נוספת לתחום: ניהול הסדרים פנסיוניים. אחרי פגישה במשרדים המרשימים של קבוצת שקל בפתח תקווה, שממוקמים הרחק מבחינה פיזית מהסיטי התל אביבי, אך קרובים אליהם מהבחינה העסקית הרבה יותר. התרשמנו שאוזן הוא לא סוכנות ביטוח. כשהמתחרים הגדולים שלו כגון מבטח סיימון ותמורה, נמצאים למעשה בבעלות ישירה של חברות הביטוח הגדולות (מגדל וכלל), ברור שהעסק הזה רציני. חברות הביטוח לא מחזיקות כך סתם בבעלות שלהן סוכנויות ביטוח. אז מה עושים בקבוצת שקל? הקבוצה מייעצת לחוסכים ומנסה למקסם להם את חבילות הביטוח, בדרך כלל דרך חוזים עם המעסיקים שלהם. היא תדע לעדכן את פרטי המבוטחים ולדאוג באופן אוטומטי, בעזרת מנגנון מחשוב מתקדם, לפוליסות של המבוטחים דרך החברות ולחסכונות הפנסיוניים. או לדברי אוזן, "קבוצת הביטוח שקל היא הגוף הפרטי הגדול במדינה בתחום הביטוח, החסכון הפנסיוני, קופות הגמל וקרנות הפנסיה. אנחנו פעילים משלב תכנון המוצר, תכנון המס ועד להסכמי העבודה בעניין". הקבוצה הוקמה בשנת 1976 והיא מסייעת היום ליותר מ-50 אלף עובדים לחסוך לפנסיה ולבטח את עצמם מול חברות הביטוח, בעיקר דרך מעסיקים. החברה מציעה שירותי ניהול לחברות עסקיות בכל הנוגע לפנסיה ולחסכונות הפרישה של העובדים. "רוב הארגונים עובדים היום בצורה מבוזרת", מסביר אוזן, "מעבר למנהל הסדרים פנסיוני מבטיח את מרבית התמורה לעובד ומעניק לו גמישות על פני ציר הזמן. כיום, המוצרים משתנים, ולסוכן הביטוח אין תמיד את הבק-אופיס השלם. מנהל ההסדר ממקסם בין ביטוח, פנסיה, גמל או שילוב ביניהם". מה עם מסקנות ועדת בכר? היכן אתם בתמונה? אוזן מסביר שעם התגבשות מסקנות ועדת בכר, ראו בקבוצת שקל כיצד נוצרת מגמה שהיתה עלולה להיות מסוכנת מבחינת עסקיה. "הבנו שעומדים לאלץ את הבנקים למכור את קופות הגמל וקרנות הנאמנות, ושכנענו את האוצר שהבנקים לא ייכנסו לניהול של הסדרים עם המעסיקים." הוא מוסיף כי הוא נכח בכנסת בחלק מהדיונים על מסקנות הועדה ופעל כך שהשוק לא יוסט מהדרך שאליה הוא הולך. "השוק הולך לניהול כולל על ידי מנהלי פנסיה. יש הבנה בשוק שקיים צורך בגוף כזה". אז היכן מגיע השיפור? חלק ממנו מגיע מהמערך המחשובי שהקים אוזן. מערך שמאפשר למחשב לגלות באופן אוטומטי את העדכונים במצב המשפחתי של המבוטח. "אם הוא מזמין את הבוס לחתונה שלו, אז מצבו המשפחתי יתעדכן בעבודה במהירות. כך גם אם נולדים למבוטח ילדים." זאת בניגוד לסוכן הביטוח הותיק, שלא תמיד מקבל את העדכונים מהמבוטח שלו. אותו מבוטח לא תמיד זוכר או יודע שעליו לעדכן את הסוכן שלו על השינוי בסטטוס המשפחתי. המשמעות לסוגי החסכונות הנדרשים עלולה להיות רבה. אוזן גורס כי בקבוצת שקל יכולים לחסוך בין 10% עד ל-20% יותר למבוטחים שמגיעים לפנסיה בזכות מקסום הפוליסות שלהם לאורך חייהם. לא עניין של מה בכך. "אנחנו יכולים לשפר פי כמה מוצרי ביטוח סטנדרטיים", הוא מצהיר, "גם בעזרת אלמנט הבקרה". אז האם אתה מוטרד מכניסת הבנקים למכירת ביטוח ביום שלאחר מסקנות ועדת בכר? "אני פחות מודאג מכך. זאת משום שהבנקים עתידים לטפל בלקוחות הפרטיים. אין להם את האפשרות, גם מהבחינה החוקית, לטפל ולעבוד מול המעסיקים, הארגונים והחברות במשק. והם מגלגלים בין 70% ל-80% מההסדרים הפנסיוניים במדינה. ישנם מעט מאוד פרטיים שחוסכים בעצמם, זה בעיקר מתבצע דרך המעסיקים".