פועלים ממליץ: דפנסיביות לאומי: לא צפויים מימושים

בבנק הפועלים ממליצים לנקוט בעמדה שמרנית בהשקעה במניות ומעדיפים התמקדות במניות ערך ולא בהשקעה במדדים לצד רכישת אופציות הגנה. לאומי: השוק ימשיך להתנהל בחיוב בעיקר על רקע הנתונים הכלכליים
שרון שפורר |

בבנק הפועלים מונים גורמים מספר, שלהערכתם, ישפיעו בטווח הקרוב על המסחר בשוק המניות ובכללם הנתונים הכלכליים שממשיכים להיות חיוביים - הן במישור המיקרו (תוצאות החברות) והן במישור המאקרו, השקעות הזרים שנמצאות בשיא, מה שמעיד, בראיית הפועלים, על אמונם בשוק המקומי מחד, אך מאידך מגביר את הסיכון מפני מימוש רווחים על ידי גופים אלו, אשר עלול ליצור לחץ שלילי ניכר על השוק וכמו כן גם רמת הפעילות בשוק הצפויה להתרחב עם תום חופשת הקיץ, התגברות הסיכויים להעלאת ריבית בחודש הבא, כפי שנרמז בהודעת בנק ישראל, רמות המחירים בשוק שעודן גבוהות ולכן פוטנציאל העליות הגלום בשוק קטן יחסית ואיך אפשר בלי - אי הוודאות הן בזירה הפוליטית והן בזירה המדינית ביטחונית, העלולות גם הן להשפיע על התנהלות המניות בטווח קצר/בינוני.

לאחר שקלול הגורמים, ממליצים בבנק לנקוט עמדה שמרנית ודפנסיבית בהשקעה במניות ומעדיפים התמקדות במניות ערך ולא בהשקעה במדדים. כמו כן, הם ממליצים לרכוש אופציות הגנה ולבטח את התיק מפני ירידות אפשריות, שעלולות להירשם, בין היתר, נוכח רמות המחירים הגבוהות.

כלכלני בנק לאומי, לעומת עמיתיהם, נוקטים עמדה נחרצת יותר וסבורים, כי השוק ימשיך להתנהל בחיוב בעיקר על רקע הנתונים הכלכליים וכי לא צפוי מהלך מימושים חד וזאת, לדבריהם, על אף שבתקופה הקרובה צפויים מהלכים פוליטיים, ובהם האפשרות להקדמת הבחירות והעברת חוק התקציב, העשויים להכניס רעש למערכת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.