טויוטה חשמלית
צילום: טויוטה

טויוטה תשקיע 35 מיליארד ד' ברכב חשמלי עד 2030; "אתגר קשה לטסלה"

כך חשף היום מנכ"ל תאגיד הרכב מיפן. אחרי שב-2025 יהיו לה 15 דגמים חשמליים, 5 שנים לאחר מכן יתווספו עוד 15. ואולם, מתוך יעד מכירות של 8 מ' רכבים לא מזהמים ב-2030, רובם אמורים להיות עדיין היברידיים. בבלומברג סבורים שההשקעה לא תפגע מדי ברווחיות
איתי פת-יה | (8)
נושאים בכתבה טויוטה רכב חשמלי

יצרנית הרכב  TOYOTA MOTOR CORP (TM) תשקיע 4 טריליון ין (35.2 מיליארד דולר) ברכבים חשמליים מיצורה במטרה למכור 3.5 מיליון מכוניות כאלה כל שנה עד סוף העשור, כך אמר היום המנכ"ל אקיו טויודה. לדבריו 30 דגמים שונים יוצגו עד 2030, זאת בעוד היעד הקודם דיבר על 15 כאלה ב-2025.

בעוד שבשנים עברו בתאגיד היפני לא היו משוכנעים בחדירה של הרכב החשמלי לעולם, להוציא שוקי אירופה וארצות הברית. נראה כי כעת בשלה העת מבחינתם, והם מבינים שהמהלך מחויב המציאות, בטח כשהם מסתכלים על המתחרים בזרים הזו - הן יצרניות הרכב המסורתיות והן חברות שעבדו על רכבים חשמליים מדיי-וואן.

עוד 4 טריליון ין יושקעו בדגמים היברידיים ורכבים מבוססי תא דלק מימני. כך, סך ההשקעה ברכבים לא מבוססי דלקים מגיע ל-8 טריליון ין אם כן. טויוטה גם תשקיע לא רק ביצור רכבים, אלא גם ביצור סוללות עבורן - החברה הודיעה זה מכבר על מימון של 1.29 מיליארד דולר למפעל סוללות לרכב חשמלי בצפון קרוליינה. בסך הכל מתכוונת החברה להשקיע בכך 1.5 טריליון ין בעשור הקרוב (ייצור לצד מחקר ופיתוח). המתחרה היפנית ניסאן אמרה שתשקיע 2 טריליון ין ברכב חשמלי ופולקסווגן תשקיע בכך 52 מיליארד יורו - הסכום הגבוה ביותר עליו הוכרז.

"במקום לחזות את העתיד, אנו רוצים להיות מוכנים לכל שינוי שלא יהיה", אמרו בטויוטה. "עד שהאופק יעשה בהיר יותר, אנחנו רוצים לספק ללקוחות שלנו מגוון אפשרויות". עוד הם הוסיפו בהקשר לועידת גלזגו כי "בעוד המדיניות מתחדדת, חשבנו על המדיניות שלנו בטויוטה גם כן וגיבשנו יעדים חדשים".

טאטסוטו יושידה, אנליסט בבלומברג כתב על היעדים של טויוטה כי הם "יכולים להוות אתגר שלטסלה יהיה קשה להתמודד איתו. אנו סבורים כי גם השקעות אלה לא יפגעו באופן משמעותי ברווחיות החברה".

קודם לועידת גלזגו, בטויוטה דיברו על יעד מכירות של 8 מיליון רכבים חשמליים מדגם זה או אחר ב-2030. בתוך היעד הזה נכללו מכירות של 2 מיליון רכבים חשמליים לגמרי ורכבים מבוססים תאי דלק מימניים - כלומר כל יתר 6 מיליון הרכבים יהיו היברידיים. המכירות השנתיות בסך הכל של טויוטה נאמדות בכעשר מיליון מכוניות. החל ב-2035 תפסיק למכור באירופה רכבים המונעים על ידי דלק, ובאותה שנה כל הדגמים של המותג Lexus שלה יהיו חשמליים בלבד.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כישלון 25/01/2022 09:36
    הגב לתגובה זו
    נרדם בשמירה.
  • 4.
    שמעון 20/12/2021 16:58
    הגב לתגובה זו
    טויוטה מייצרת כלי רכב לעולם השלישי, לארצות שבכלל לא מחייבות תקן כל שהוא לזיהום אוויר. העולם לא נגמר בארצות הברית ואירופה, יש את דרום אמריקה, אפריקה, אוסטרליה וחלקים גדולים מאסיה, שם רכבי הבנזין והסולר ימשיכו לעבוד עוד המון שנים
  • 3.
    אידיוט 14/12/2021 21:22
    הגב לתגובה זו
    רק רכב ממונע מימן. רק שהמימן מתלקח בקלות.
  • לא בטכנולוגיית רכבים. אפס סיכון. (ל"ת)
    כישלון 25/01/2022 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנני 14/12/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    מעט מדי ומאוחר מדי
  • אלישע 29/01/2022 11:04
    הגב לתגובה זו
    ניתנה לשוטים!
  • שמואל 14/12/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן עושים השוואה מול טסלה התחרות היא מול רכבי הבעירה
  • 1.
    ארז 14/12/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    למכור רכבים הייברידיים עם מנוע בנזין ב 2030 זה כמו למכור סוס ועגלה ב 2021. חוץ מזה עד 2030 טסלה תמכור מליון רכבים בשנה עם מערכת נהיגה אוטונומית והטכנלוגיה של הרכבים שלה יהיו 20 רמות יותר מהטסלות של היום
סוזוקי סוויפט ידנית. חמודה אך יקרה באופן מופרז. צילום יואב פולססוזוקי סוויפט ידנית. חמודה אך יקרה באופן מופרז. צילום יואב פולס

סוזוקי סוויפט ידנית - חמודה עם מחיר מופרז

הסוזוקי סוויפט בגירסתה הידנית היא מכונית שלא ניתן להתייחס אליה ללא עננת המחיר הרובצת עליה, עם תמחור מוגזם גם של הדגם הידני וגם של הדגם האוטומטי. 

אהבנו: זריזות, גיר ידני, התנהגות כביש

פחות אהבנו: מחיר, בטיחות, מחיר, נוחות, מחיר

הערה: המחיר כל-כך מופרז שאנחנו מתקשים למצוא הצדקה לרכוש אותה בהינתן האלטרנטיבות המודרניות בשוק. 

ציון מסכם 3.6 בסולם פולס. 

יואב פולס |

לסוזוקי סוויפט מעמד אלמותי בשוק הישראלי. הסוויפט הראשונות נמכרו בישראל עוד בתחילת שנות ה – 80' ובמהרה ביססו תדמית של אמינות מוחלטת עם תמורה מצוינת לכסף. גירסאות ידניות ואוטומטיות, מזגן מקורי מצוין, מי צריך יותר. לא נדיר לראות איזו סוויפט ישנה נוסעת עם בעלים שנשבע שלא ימכור אותה לעולם.

נריץ מהר את הזמן ואנחנו בשנת 2025 עם סוזוקי סוויפט ובמיוחד עם הדגם הידני, ויש לנו תובנות נחרצות.  

 

תעודת חובה            
קטגוריה                סופר-מיני
מימדים (מטר)            אורך 3.86 /רוחב 1.735 /גובה 1.485 /בסיס גלגלים 2.45
מספר מושבים                חמישה
הנעה ותיבת הילוכים         1.2 ליטר היברידי קל, ידני, הנעה קדמית
הספק ומומנט                  82 כ"ס, 11 קג"מ
נפח מיכל דלק                     37 ליטר
צריכת דלק (משולב)            22.2 ק"מ לליטר. WLTP
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 5, שלושה כוכבים EuroNcap
מחיר                    120 אש"ח לידני, 130.0 אש"ח לאוטומטי

עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב של הסוויפט העדכנית נעוץ עמוק בסוויפט של 2004, שהציגה עיצוב צעיר ורענן. העדכונים השונים שעבר העיצוב החיצוני רק פגעו במקור המקסים. הסוויפט לא דומה לאף רכב אחר על הכביש כשהחזית מזכירה גור מעולמות בעלי החיים עם יחידות תאורה גדולות, אבל ממש גדולות, גריל אובאלי גדול וסמל סוזוקי גדול במרכז. מכסה המנוע יושב 'מעל' המרכב כשהקו התחתון שהוא מתווה ממשיך דרך הדלתות עד יחידות התאורה האחוריות. רכב המבחן צוייד באביזרי אפטרמרקט מיותרים גודמת פסי ניקל בתחתית הרכב ומגיני רוח בחלק העליון של החלונות. לטעמי רק פוגע עוד יותר העיצוב המכוניות. גם מאחור יחידות התאורה גדולות, משולבות לד, ומרגישות לי כמשהו מתאמץ מדי כדי להיות מודרני.

פנים הרכב מסגיר מעט את גילו, עם זאת הוא שימושי ויעיל. לוח מחוונים מסורתי, לא צג, עם מד מהירות גדול מימין ומד סל"ד גדול משמאל. ביניהם צג LCD בגודל ''4.2 עם תצוגה משתנה. במרכז הדשבורד מזדקר מסך מולטימדיה בגודל ''9.0 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו שני פתחי מיזוג עם כיוונון ידני, ופאנל מתגים לשליטה על המזגן. בין הנהג לנוסע מוט הילוכים ידני בעל חמישה הילוכים.

דגם קונספט של מכונית הפורמולה 1 2026 של אודי (מלפנים), על רקע מכוניות מרוצים של המותג. קרדיט: אודידגם קונספט של מכונית הפורמולה 1 2026 של אודי (מלפנים), על רקע מכוניות מרוצים של המותג. קרדיט: אודי

לאחר שמרצדס פורמולה 1 הגיעה לשווי 6 מיליארד דולר, אודי חוזרת לזירה אחרי 87 שנים

לאחר התרסקות הרווח התפעולי של החברה, רכשה אודי את קבוצת סאובר, שעל בסיסה הוקמה פעילות הפורמולה 1, ובכך חוזרת לאליפות לאחר היעדרות של 87 שנה; היעד: להתמודד על האליפות עד 2030

יעקב צלאל |

אודי, יצרנית מכוניות הפרימיום הגרמנית, הנמנית על קבוצת פולקסווגן, ערכה החודש אירוע תקשורתי לרגל הצטרפות המותג לזירת הפורמולה 1 החל בעונת 2026. באירוע החגיגי הוצג העבר הספורטיבי המפואר של המותג, שהחל בעידן הנאצי עם מכוניות המרוצים של אוטו יוניון, ובמהלכו הציבו ראשי אודי מטרה למנהלי הקבוצה, התמודדות על אליפות העולם בפורמולה 1 ב-2030, העונה החמישית להשתתפות הקבוצה בסבב.

אמנם, הטקס היה חגיגי, אבל ספק אם לאודי, בדומה לשאר תעשיית הרכב הגרמנית, יש מה לחגוג בימים אלה. בשנתיים האחרונות התרסקו הביצועים הכספיים של אודי, ואם בעבר מרווח הרווח התפעולי היה בין 13% ל-15% הרי שבשנתיים האחרונות הוא הצטמק בכ-10 נקודות ויותר. לא בדיוק רקע מזהיר להצטרף לתחרות בזבוז הכסף המכונה פורמולה 1. אולם ההחלטה להצטרף לסבב, התקבלה בימים העליזים, כאשר הרווחים והמרווחים היו גבוהים והשוק הסיני הניב הכנסות ורווחים כמעט ללא מאמץ.

לפי הערכות שונות, אודי רכשה את קבוצת סאובר, שעל בסיסה מוקמת פעילות הפורמולה 1, תמורת 600 מיליון אירו, סכום לא גבוה בהתחשב בהערכות השווי האחרונות של קבוצות הפורמולה 1, אולם סכום לא נמוך כאשר סוכמה העסקה, לפני שלוש שנים. בשנים אלה ערכן של קבוצות הפורמולה 1 התפוצץ.

באותו היום שבו הציגה אודי את מכונית הפורמולה 1 באירוע במינכן, התפרסם שטוטו וולף, הבוס של קבוצת הפורמולה 1 מרצדס-AMG, ובעל שליש ממניות מרצדס-בנץ גרנד פרי., החברה שבבעלותה קבוצת הפורמולה 1, מעוניין למכור חלק מאחזקותיו בחברה, 5% ממניות החברה, לפי שווי שוק של 6 מיליארד דולר. השבוע, נערך הגרנד פרי של לאס ווגאס, ובו בזמן, אושר שהעסקה אכן יוצאת אל הפועל (אם כי הסכומים הכספיים לא פורסמו רשמית). וולף מכר 15% ממניות החברה שבבעלותו, Motorsport Investment , שאחזקתה העיקרית היא 33.3% ממניות מרצדס-בנץ גרנד פרי תמורת לפי הערכות 300 מיליון דולר. הרוכש הוא ג׳ורג׳ קורץ, המייסד והמנכ"ל של קראודסטרייק, חברת הסייבר האמריקנית, שמאז 2019 היא גם ספונסורית של קבוצת הפורמולה 1. קורץ רכש מניות בעסק שרווחיו בשנה האחרונה רשמו שיא. בהזדמנות הרכישה קורץ גם התמנה ל-"יועץ טכנולוגי" של מרצדס.

מהדו״ח הכספי לשנת 2024 של מרצדס-בנץ גרנד פרי עולה שהרווחיות שלה זינקה בחדות. ההכנסות הסתכמו ב-636 מיליון פאונד, גידול בשיעור 17%; הרווח התפעולי עמד על 160 מיליון פאונד (41%+), מרווח 25% (עליה של 4 נקודות). ףרווח הנקי הסתכם ב-120 מיליון פאונד (44%+), מרווח 19% (עליה של 4 נקודות). אלו מרווחים שבמרצדס או באודי רק יכולים לחלום עליהם. החברה גם הכריזה על דיבידנד בסך 125 מיליון פאונד.