טויוטה חשמלית
צילום: טויוטה

טויוטה תשקיע 35 מיליארד ד' ברכב חשמלי עד 2030; "אתגר קשה לטסלה"

כך חשף היום מנכ"ל תאגיד הרכב מיפן. אחרי שב-2025 יהיו לה 15 דגמים חשמליים, 5 שנים לאחר מכן יתווספו עוד 15. ואולם, מתוך יעד מכירות של 8 מ' רכבים לא מזהמים ב-2030, רובם אמורים להיות עדיין היברידיים. בבלומברג סבורים שההשקעה לא תפגע מדי ברווחיות
איתי פת-יה | (8)
נושאים בכתבה טויוטה רכב חשמלי

יצרנית הרכב  TOYOTA MOTOR CORP (TM) תשקיע 4 טריליון ין (35.2 מיליארד דולר) ברכבים חשמליים מיצורה במטרה למכור 3.5 מיליון מכוניות כאלה כל שנה עד סוף העשור, כך אמר היום המנכ"ל אקיו טויודה. לדבריו 30 דגמים שונים יוצגו עד 2030, זאת בעוד היעד הקודם דיבר על 15 כאלה ב-2025.

בעוד שבשנים עברו בתאגיד היפני לא היו משוכנעים בחדירה של הרכב החשמלי לעולם, להוציא שוקי אירופה וארצות הברית. נראה כי כעת בשלה העת מבחינתם, והם מבינים שהמהלך מחויב המציאות, בטח כשהם מסתכלים על המתחרים בזרים הזו - הן יצרניות הרכב המסורתיות והן חברות שעבדו על רכבים חשמליים מדיי-וואן.

עוד 4 טריליון ין יושקעו בדגמים היברידיים ורכבים מבוססי תא דלק מימני. כך, סך ההשקעה ברכבים לא מבוססי דלקים מגיע ל-8 טריליון ין אם כן. טויוטה גם תשקיע לא רק ביצור רכבים, אלא גם ביצור סוללות עבורן - החברה הודיעה זה מכבר על מימון של 1.29 מיליארד דולר למפעל סוללות לרכב חשמלי בצפון קרוליינה. בסך הכל מתכוונת החברה להשקיע בכך 1.5 טריליון ין בעשור הקרוב (ייצור לצד מחקר ופיתוח). המתחרה היפנית ניסאן אמרה שתשקיע 2 טריליון ין ברכב חשמלי ופולקסווגן תשקיע בכך 52 מיליארד יורו - הסכום הגבוה ביותר עליו הוכרז.

"במקום לחזות את העתיד, אנו רוצים להיות מוכנים לכל שינוי שלא יהיה", אמרו בטויוטה. "עד שהאופק יעשה בהיר יותר, אנחנו רוצים לספק ללקוחות שלנו מגוון אפשרויות". עוד הם הוסיפו בהקשר לועידת גלזגו כי "בעוד המדיניות מתחדדת, חשבנו על המדיניות שלנו בטויוטה גם כן וגיבשנו יעדים חדשים".

טאטסוטו יושידה, אנליסט בבלומברג כתב על היעדים של טויוטה כי הם "יכולים להוות אתגר שלטסלה יהיה קשה להתמודד איתו. אנו סבורים כי גם השקעות אלה לא יפגעו באופן משמעותי ברווחיות החברה".

קודם לועידת גלזגו, בטויוטה דיברו על יעד מכירות של 8 מיליון רכבים חשמליים מדגם זה או אחר ב-2030. בתוך היעד הזה נכללו מכירות של 2 מיליון רכבים חשמליים לגמרי ורכבים מבוססים תאי דלק מימניים - כלומר כל יתר 6 מיליון הרכבים יהיו היברידיים. המכירות השנתיות בסך הכל של טויוטה נאמדות בכעשר מיליון מכוניות. החל ב-2035 תפסיק למכור באירופה רכבים המונעים על ידי דלק, ובאותה שנה כל הדגמים של המותג Lexus שלה יהיו חשמליים בלבד.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כישלון 25/01/2022 09:36
    הגב לתגובה זו
    נרדם בשמירה.
  • 4.
    שמעון 20/12/2021 16:58
    הגב לתגובה זו
    טויוטה מייצרת כלי רכב לעולם השלישי, לארצות שבכלל לא מחייבות תקן כל שהוא לזיהום אוויר. העולם לא נגמר בארצות הברית ואירופה, יש את דרום אמריקה, אפריקה, אוסטרליה וחלקים גדולים מאסיה, שם רכבי הבנזין והסולר ימשיכו לעבוד עוד המון שנים
  • 3.
    אידיוט 14/12/2021 21:22
    הגב לתגובה זו
    רק רכב ממונע מימן. רק שהמימן מתלקח בקלות.
  • לא בטכנולוגיית רכבים. אפס סיכון. (ל"ת)
    כישלון 25/01/2022 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנני 14/12/2021 17:40
    הגב לתגובה זו
    מעט מדי ומאוחר מדי
  • אלישע 29/01/2022 11:04
    הגב לתגובה זו
    ניתנה לשוטים!
  • שמואל 14/12/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    כל הזמן עושים השוואה מול טסלה התחרות היא מול רכבי הבעירה
  • 1.
    ארז 14/12/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    למכור רכבים הייברידיים עם מנוע בנזין ב 2030 זה כמו למכור סוס ועגלה ב 2021. חוץ מזה עד 2030 טסלה תמכור מליון רכבים בשנה עם מערכת נהיגה אוטונומית והטכנלוגיה של הרכבים שלה יהיו 20 רמות יותר מהטסלות של היום
ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה



טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).