מרצדס בנז רכב נהג דרכים הגה נסיעה
צילום: Istock

במאי 2018: הדור השלישי של מרצדס CLS יושק בישראל

בעוד כחמישה חודשים תושק בישראל מרצדס CLS חדשה, דור שלישי למכונית שהמציאה את הסאלון-קופה. ויש פרטים ראשונים
נושאים בכתבה מרצדס רכב

מרצדס חשפה את הדור השלישי של ה-CLS, מכונית הסאלון-קופה היוקרתית. זו הייתה מכונית ראשונה בקטגוריה, שמאופיינת בדרך כלל במכוניות סדאן מעונבות, שהציעה ללקוחות לוותר על מעט שימושיות לטובת עיצוב ספורטיבי. הצלחתה הולידה שורה של מתחרות, אם כי מרצדס CLS נותרה ייחודית למדי גם 15 שנים אחרי חשיפתה.

 

בדור החדש מרצדס ממתנת מעט את העיצוב, גם אם הנוסחה הכללית נותרה זהה - זו למעשה מכונית סדאן עם ארבע דלתות ושלוש קופסאות (תא מנוע, תא נוסעים ותא מטען נפרדים). מבנה הגג הנמוך ומשתפל מקנה לה רושם של מכונית קופה, על חשבון מרווח הראש בעיקר מאחור בהשוואה למכונית סאלון רגילה, דוגמת אחותה לפלטפורמה - מרצדס E-קלאס.

מרצדס לא מפרסמת עדיין את המפרט המלא של הדגם, שנחשף בתערוכת לוס אנג'לס. מידות עדיין אין, ובינתיים אפשר לספר כי בהשקה (מרץ 2018 בעולם, מאי 2018 בישראל) ה-CLS תהיה זמינה בגרסת בנזין אחת - CLS 450. לזו מנוע שישה צילינדרים בטור עם נפח של 3.0 ליטר ומגדש טורבו.

מנוע זה מפיק 367 כ"ס ומסתייע במערכת כלאיים מתונה. המערכת מבוססת על אגירת אנרגיית בלימה באמצעות מערכת עזר חשמלית (48 וולט). מנוע חשמלי מאפשר תוספת כוח רגעית, למשל לצרכי עקיפה, של 22 כ"ס. מערכת הכלאיים אינה מיועדת לנסיעה חשמלית ללא סיוע בנזין, אך מאפשרת זמני דימום מנוע ארוכים יותר בשיוט והאטה.

לצד גרסה זו, יוצעו שני מנועי דיזל שכפי הנראה אינם רלוונטיים לישראל - CLS 350d ו-CLS 400d. לשניהם נפח של 2.9 ליטר, טורבו ושישה צילינדרים בטור (286 או 340 כ"ס). גרסת AMG של ה-CLS צפויה להצטרף למבחר בהמשך, עם מתכונת דומה ל-E 63 AMG (מנוע 4.0 ליטר טורבו עם עד 612 כ"ס).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.