אחרי העליות האחרונות: "מחירי התחב"צ לא יתייקרו עוד השנה"
אחרי עלייה של 63% בשנה וחצי האחרונות, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב מבטלים את העלייה שהייתה אמורה להיכנס לתוקף השבוע ומבטיחים כי לא יהיו עוד עליות השנה
אחרי שמחירי התחבורה הציבורית זינקו בשנה וחצי האחרונות, וכרטיס נסיעה עירונית באוטובוס היה צפוי לעלות בימים הקרובים שוב ל-8.5 או 9 שקלים, מעדכנים משרד התחבורה ומשרד האוצר כי העלייה הקרובה מבוטלת וכי עד סוף 2025 לא צפויות עוד העלאות נוספות.
בשל מצב המלחמה ולאור עליית המחירים של התחבורה הציבורית שהתרחשה בחודש אפריל האחרון, סיכמו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושרת התחבורה מירי רגב שעליית המחירים הצפויה ביום רביעי הקרוב לא תתרחש, כך שלא תהיה עלייה נוספת של מחירי התחבורה הציבורית בשנת 2025. לצד
זאת, פועלים משרדי האוצר והתחבורה על מנת לשפר את איכות ואמינות התחבורה הציבורית באופן שיביא להגדלת השימוש בתחבורה הציבורית ולצמצום הגודש בכבישים.
עליית המחירים האחרונה התרחשה בחודש אפריל, אז זינק מחיר נסיעה עירונית בודדת באוטבוס מ-6 ל-8 שקל, ומחיר נסיעה בודדת ברכבת כבדה עלה מ-9.5 שקל ל-11.5 שקל. המחיר של חופשי יומי עלה מ-19 שקל ל-23 שקל, ומחיר חופשי חודשי עלה מ-267 שקל ל-323 שקל.
מדובר בעליות מחירים של כ-63% בשנה וחצי, כשהשבוע היו צפויות להיכנס לתוקף עליות נוספות, כף שמחיר נסיעה עירונית בודדת באוטובוס היה צפוי לעלות לכ-8.5-9 שקל.
- טסט פעם בשנתיים? צעד מתבקש להורדת הבירוקרטיה
- מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצדקה לעליות המחירים לפי הרשויות הייתה שיפור השירות, אך בשטח לא נראה שיפור כזה. למעשה, חלק גדול מהתקציב שיועד למטרה זו הוסט לטובת תוכנית צדק תחבורתי שכולל מערך של הנחות לאוכלוסיות מוחלשות ולאזורים בפרירפיה. מתוך אותו תקציב שיפור השירות נותרו כ-250 מיליון שקל שלא נעשה בהם שימוש.
ההתייקרות הקרובה הייתה אמורה להתבצע לפי החוק שקובע כי אחת לשנה יתעדכנו המחירים לפי ממוצע מדד תשומות התחבורה לחודשים מרץ-מאי שכוללים שכר נהגים, דלק ותחזוקה. לפי החוק, גם עלייה קטנה במדד מעוגלת לצי השקל הקרוב כלפי מעלה, כך שבפועל כמעט תמיד מורגשת עלייה מצד הצרכן.
בינתיים
כאמור מה שהנוסעים כן קיבלו זו את רפורמת צדק תחבורתי - תכנית שמעניקה הנחות שונות לפי קריטריונים כמו גיל, שירות צבאי ואזור מגורים. ההנחה יכולה להגיע גם לעד 50% ובגלל החלוקה שלה לאזורים נוצר מצב שמעל 90% מהאוכלוסיה החרדית זכאית להנחה, ואילו בקרב האוכלוסיה החילונית
זכאים רק כ-30%.
- 3.גקי 24/06/2025 14:01הגב לתגובה זוהכול רקוב ומסריח מפוליטיקה מושחתת תלוי מיקומה בצמרת הליכוד וליקוק התחת של ביבי. אישה מושחתת שקרנית ועלובה .
- 2.ויקטור 22/06/2025 17:42הגב לתגובה זושהיא ביוב
- 1.באמת תודה מירילהתראות בבחירות (ל"ת)אנונימי 22/06/2025 17:09הגב לתגובה זו

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טסלה נפלה ב-4%, אפלובין קפצה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק
הדונגפנג בוקס והפולקסווגן טיקרוס כשלו במבחני בטיחות שבוצעו על ידי ה EuroNcap כשהן מקבלות ציון בינוני מאוד של שלושה כוכבי בטיחות בלבד. ב-בוקס זוהה כשל בריתוכי השלדה.
לצידן הצטיינו עם חמישה כוכבי בטיחות מספר דגמים כמו פולקסווגן ID4, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3
עוד הצטיינו מספר דגמים העתידים להגיע לישראל בשבועות או בחודשים הקרובים
דונגפנג בוקס ופולקסווגן טיקרוס קיבלו ציונים נמוכים ומפתיעים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap הנחשב לאמת מידה בתחום הבטיחות של כלי רכב חדשים.
לצד האכזבה מהבוקס והטיקרוס, נבחנו עוד מספר כלי רכב רלוונטיים לשוק הישראלי וקיבלו ציונים מקסימליים של חמישה כוכבי בטיחות. מבין הדגמים שנבחנו והצטיינו, רלוונטיים לשוק הישראלי הצ'רי טיגו 7 והצ'רי טיגו 8, פולקסווגן ID4 הקרוסאובר החשמלי של היצרנית, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3.
דגמים שטרם מיובאים לישראל אך צפויים להגיע בשבועות או בחודשים הקרובים, וגם הם קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות הם ה IM6 ( IM הוא מותג פרימיום של SAIC יצרנית MG), לצידו ה MG S6 EV שלא ברור אם יגיע לישראל, וכן מאזדה 6e דגם הסדאן הגדול ('מנהלים') החשמלי, וההונגצ'י ESH5 הקרוסאובר המסקרן מאוד של הונגצ'י.
בהקשר לתוצאות הדונגפנג בוקס ציינו ב EuroNcap בין היתר את ההערות הבאות:
- קופסת הפתעות - דונגפנג בוקס. סופר מיני חשמלית
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך בדיקת הרכב לאחר המבחן, נראה כי ריתוכים נקודתיים מרובים נכשלו בקורת A, מה שפגע ביכולת של מעטפת המרכב לעמוד בעומס נוסף. הדלתות נותרו נעולות לאחר הבדיקה, מה שהפריע למאמצי המגיבים הראשונים לחלץ את הנוסעים. (נזכיר בהקשר זה את התאונה הקטלנית בה היתה מעורבת שיאומי SU7 עליה דיווחנו לאחרונה) בנוסף, לא היה מספיק לחץ בכרית האוויר כדי למנוע מראשו של הנהג לפגוע בהגה. במבחן פגיעת הצד, הדונגפנג בוקס סיפק הגנה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים וצבר מקסימום נקודות. בפגיעת מוט הצד החמורה יותר, ההגנה הייתה מספקת לפחות לכל אזורי הגוף הקריטיים. בנוסף, למכונית אין אמצעי נגד להפחתת מגע ראש בראש בין יושבי המושבים הקדמיים, כך שההגנה על הצד הרחוק דורגה כגרועה.