ירושלים רכבת קלה
צילום: איציק יצחקי

תחבורה ציבורית במלחמה - מה עובד ומה לא עובד?

קווי האוטובוסים מושבתים, הרכבות נעצרו – וזה מה שחשוב לדעת על התחבורה הציבורית במצב חירום

חיים בן הקון | (3)

מלחמה מול איראן, שמיים סגורים, שירותים מצומצמים והורים שלא יכולים לצאת לעבודה: התחבורה הציבורית בישראל קפאה כמעט לחלוטין - מה עובד? 

מאז הכרזת מצב החירום הארצי ב-13 ביוני, בעקבות המלחמה עם איראן, התחבורה הציבורית בישראל מתפקדת על אדי הדלק האחרונים שלה. רוב מוחלט של קווי האוטובוסים בוטלו, רכבות קלות בתל אביב ובירושלים חדלו לפעול, ורכבת ישראל מצמצמת שירות למינימום הנדרש. המרחב האווירי סגור, נהגים רבים לא יכולים או לא רוצים להגיע לעבודה, והכבישים – ריקים, בעיקר כי אין למי לנסוע.

בפועל, המדינה עברה למתכונת תחבורתית של "שעת חירום עמוקה": רק קווים חיוניים מופעלים, בעיקר כאלה שמובילים לבתי חולים או לבסיסים צבאיים, וגם הם – בתדירות נמוכה של אוטובוס כל חצי שעה עד שעה. רכבות מיוחדות הופעלו להחזרת נוסעים שנשארו בנתב"ג, אך מעבר לכך, ההמלצה הרשמית היא להימנע מכל נסיעה לא הכרחית.

ההשלכות ניכרות בשטח: אלפי עובדים לא מצליחים להגיע למקומות העבודה, משפחות תקועות בבתים ללא גישה לתחבורה ציבורית, ומעסיקים מדווחים על ירידה דרמטית בתפוקות. החשש הגובר – שהמצב הזה יוביל לגל נוסף של חל"תים ולמשבר תעסוקתי שיזכיר ימים אפלים מהעבר.

תנועת אוטובוסים נמוכה

חברות התחבורה עברו למצב חירום והפעילו רשימות קצרות של קווים. כך לדוגמה, חברת דן, שמרכזת את התחבורה בעיר תל אביב וסביבתה, הודיעה כי תפעיל רק קומץ קווים מרכזיים: בתל אביב ניתן למצוא את הקווים 4, 8, 9, 61 ו-63, ואילו בחולון, בת ים, רמת גן ופתח תקווה מופעלים רק קווים מצומצמים, עם רווחים גדולים ביניהם.

גם אגד, שמפעילה שירותים עירוניים ובינעירוניים בכל הארץ, מתמקדת בקווים שמובילים לבתי חולים ולבסיסים צבאיים. באילת, למשל, פועלים כמה קווים עירוניים בסיסיים (כמו 1, 2, 5 ו-6), ובקווים הבינעירוניים שמחברים את הדרום למרכז נרשמה פעילות מינימלית בלבד. בבאר שבע, ירושלים, רחובות וחיפה הופעלו רק קווים נבחרים. תחנות מרכזיות כמו בתל אביב ואשדוד פתוחות חלקית, אך קשה לדעת אם הקו שבדיוק חיכית לו – באמת יגיע.

רכבות קלות מושבתות, תחנות תת-קרקע הופכות למקלטים

הרכבת הקלה בתל אביב, שעד לפני רגע נחשבה לאחד מסמלי ההתחדשות העירונית, הושבתה לחלוטין – כולל הקו האדום וכל שאר הקווים הניסיוניים. בירושלים המצב דומה. עם זאת, תחנות הקו האדום התת-קרקעיות בתל אביב נפתחו לשימוש הציבור כמקלטים. מדובר ביוזמה שנועדה להציע מקום מחסה בעת אזעקות, אך בפועל משקפת עד כמה התחבורה בעיר הפכה למשנית בשיח הביטחוני.

רכבת ישראל, מנגד, עדיין פעילה – אבל במתכונת מצומצמת. עיקר הפוקוס מופנה להחזרת נוסעים שנתקעו בשדות תעופה סגורים, ובעיקר לספק גישה לצוותים רפואיים וצבאיים. נוסעים רבים מציינים אי ודאות מוחלטת – רכבת עשויה להגיע או להתבטל בהתראה של דקות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מה עם הדרום? מידע חסר ותחנות ריקות

אחד האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר הוא הדרום – ובעיקר נתיבות. לפי המידע שנמסר מחברת אלקטרה-אפיקים, נכון לכתיבת שורות אלה לא פועלים קווים עירוניים בתוך נתיבות, ואפילו קווים בין-עירוניים לא פורסמו באופן מסודר. מדובר באחת מהחוליות החלשות במערך החירום, ובפועל – תושבי נתיבות והיישובים הסובבים אותה נותרים מבודדים וללא פתרונות תחבורתיים אמיתיים.

גם בערים נוספות, כמו רמלה ולוד, התקבלו תלונות ברשתות החברתיות על ירידה דרמטית בתדירות הקווים – למשל קו 249, שמופעל כעת אחת לשעה בלבד, לעומת פעם בחצי שעה בגלי החירום הקודמים.

המשבר התחבורתי הנוכחי לא מסתיים בתחנות האוטובוס. עובדים במגזרים חיוניים, ביניהם רופאים, אחיות, חיילים, עובדי רווחה ומערכות חירום – פשוט לא מצליחים להגיע לעבודה.


קווים פעילים ותחבורה ציבורית

אוטובוסים – קווים חיוניים בלבד

דן (גוש דן)

  • פתח תקווה: 1, 51, 66, 82, 92

  • בני ברק:

  • רמת גן: 65, 67

  • גבעתיים: 62

  • תל אביב: 4, 8, 9, 61, 63

  • בת ים: 18, 19, 25, 125

  • חולון: 41, 43, 89, 141, 172, 189

אגד

  • אילת (עירוני ובינעירוני): 1, 2, 5, 6, 31, 393, 794

  • אשדוד–אשקלון–ירושלים: 436

  • דימונה–באר שבע: 49

  • באר שבע–אילת: 392

  • חדרה: 22

  • חולון (עירוני ומטרופוליני): 4, 5, 143–146

  • חיפה–שרון–ירושלים: 407, 426, 947, 960

  • חיפה (עירוני): 3, 12, 28, 29, 30, 33, 37

  • חיפה (פרברי): 1, 2, 3

  • ירושלים (בינעירוני): 402, 411, 412, 433, 456, 470, 481, 482, 953, 955, 959, 961, 963, 968

  • ירושלים (עירוני): 5, 12, 16, 17, 19, 21, 27, 28, 30, 33, 34, 35, 39, 42, 50

  • קריית שמונה–חיפה: 500, 503, 505

  • ראשון לציון (עירוני): 5, 12, 20, 100

  • ראשון לציון (פרברי): 112, 173, 374

  • רחובות (עירוני): 1, 2, 10, 12, 16, 28, 52, 54

  • רחובות (פרברי): 9, 159, 164–167, 225, 244, 249, 264, 268, 274, 276

  • אשקלון–ערד–קריית גת: 31, 547, 552, 560

  • תל אביב (בינעירוני): 442, 541, 542, 821, 825, 826, 836, 840, 845, 846, 870, 910, 921, 970, 998, 226, 301

סופרבוס / דן צפון (צפון הארץ)

  • טבריה: 5, 7, 39

  • עפולה: 13

  • בינעירוני: 28, 58, 75, 185, 188, 301, 356, 412, 450, 869, 969

  • ירושלים: 49, 91, 95, 500, 516, 517, 540

דן דרום (דרום הארץ)

  • באר שבע (עירוני) – שירות עירוני בלבד

  • בינעירוני: אופקים–באר שבע, אשקלון–קריית גת, אשקלון–באר שבע

אלקטרה‑אפיקים (דרום, שפלה, גוש דן ושומרון)

  • נתיבות: אין קווים עירוניים פעילים


 

רכבות

  • רכבת ישראל – שירות מצומצם, בעיקר קווים שמובילים לצוותים דרושים ובני משפחות תקועות; קווים לנתב"ג זמינים לנוסעים שנותקו.

  • רכבת קלה בתל אביב (דנקל) – מושבתת לחלוטין; תחנות תת־קרקע פתוחות כמקלטים בעת אזעקות.

  • רכבת קלה בירושלים – מושבתת גם היא לחלוטין.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קלוד 20/06/2025 00:30
    הגב לתגובה זו
    שרת תחבורה שהיא ביוב
  • 2.
    שאנאל 17/06/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
    תודה על המידע
  • 1.
    אנונימי 17/06/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
    תודה על המידע
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5