ירושלים רכבת קלה
צילום: איציק יצחקי

תחבורה ציבורית במלחמה - מה עובד ומה לא עובד?

קווי האוטובוסים מושבתים, הרכבות נעצרו – וזה מה שחשוב לדעת על התחבורה הציבורית במצב חירום

חיים בן הקון | (3)

מלחמה מול איראן, שמיים סגורים, שירותים מצומצמים והורים שלא יכולים לצאת לעבודה: התחבורה הציבורית בישראל קפאה כמעט לחלוטין - מה עובד? 

מאז הכרזת מצב החירום הארצי ב-13 ביוני, בעקבות המלחמה עם איראן, התחבורה הציבורית בישראל מתפקדת על אדי הדלק האחרונים שלה. רוב מוחלט של קווי האוטובוסים בוטלו, רכבות קלות בתל אביב ובירושלים חדלו לפעול, ורכבת ישראל מצמצמת שירות למינימום הנדרש. המרחב האווירי סגור, נהגים רבים לא יכולים או לא רוצים להגיע לעבודה, והכבישים – ריקים, בעיקר כי אין למי לנסוע.

בפועל, המדינה עברה למתכונת תחבורתית של "שעת חירום עמוקה": רק קווים חיוניים מופעלים, בעיקר כאלה שמובילים לבתי חולים או לבסיסים צבאיים, וגם הם – בתדירות נמוכה של אוטובוס כל חצי שעה עד שעה. רכבות מיוחדות הופעלו להחזרת נוסעים שנשארו בנתב"ג, אך מעבר לכך, ההמלצה הרשמית היא להימנע מכל נסיעה לא הכרחית.

ההשלכות ניכרות בשטח: אלפי עובדים לא מצליחים להגיע למקומות העבודה, משפחות תקועות בבתים ללא גישה לתחבורה ציבורית, ומעסיקים מדווחים על ירידה דרמטית בתפוקות. החשש הגובר – שהמצב הזה יוביל לגל נוסף של חל"תים ולמשבר תעסוקתי שיזכיר ימים אפלים מהעבר.

תנועת אוטובוסים נמוכה

חברות התחבורה עברו למצב חירום והפעילו רשימות קצרות של קווים. כך לדוגמה, חברת דן, שמרכזת את התחבורה בעיר תל אביב וסביבתה, הודיעה כי תפעיל רק קומץ קווים מרכזיים: בתל אביב ניתן למצוא את הקווים 4, 8, 9, 61 ו-63, ואילו בחולון, בת ים, רמת גן ופתח תקווה מופעלים רק קווים מצומצמים, עם רווחים גדולים ביניהם.

גם אגד, שמפעילה שירותים עירוניים ובינעירוניים בכל הארץ, מתמקדת בקווים שמובילים לבתי חולים ולבסיסים צבאיים. באילת, למשל, פועלים כמה קווים עירוניים בסיסיים (כמו 1, 2, 5 ו-6), ובקווים הבינעירוניים שמחברים את הדרום למרכז נרשמה פעילות מינימלית בלבד. בבאר שבע, ירושלים, רחובות וחיפה הופעלו רק קווים נבחרים. תחנות מרכזיות כמו בתל אביב ואשדוד פתוחות חלקית, אך קשה לדעת אם הקו שבדיוק חיכית לו – באמת יגיע.

רכבות קלות מושבתות, תחנות תת-קרקע הופכות למקלטים

הרכבת הקלה בתל אביב, שעד לפני רגע נחשבה לאחד מסמלי ההתחדשות העירונית, הושבתה לחלוטין – כולל הקו האדום וכל שאר הקווים הניסיוניים. בירושלים המצב דומה. עם זאת, תחנות הקו האדום התת-קרקעיות בתל אביב נפתחו לשימוש הציבור כמקלטים. מדובר ביוזמה שנועדה להציע מקום מחסה בעת אזעקות, אך בפועל משקפת עד כמה התחבורה בעיר הפכה למשנית בשיח הביטחוני.

רכבת ישראל, מנגד, עדיין פעילה – אבל במתכונת מצומצמת. עיקר הפוקוס מופנה להחזרת נוסעים שנתקעו בשדות תעופה סגורים, ובעיקר לספק גישה לצוותים רפואיים וצבאיים. נוסעים רבים מציינים אי ודאות מוחלטת – רכבת עשויה להגיע או להתבטל בהתראה של דקות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מה עם הדרום? מידע חסר ותחנות ריקות

אחד האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר הוא הדרום – ובעיקר נתיבות. לפי המידע שנמסר מחברת אלקטרה-אפיקים, נכון לכתיבת שורות אלה לא פועלים קווים עירוניים בתוך נתיבות, ואפילו קווים בין-עירוניים לא פורסמו באופן מסודר. מדובר באחת מהחוליות החלשות במערך החירום, ובפועל – תושבי נתיבות והיישובים הסובבים אותה נותרים מבודדים וללא פתרונות תחבורתיים אמיתיים.

גם בערים נוספות, כמו רמלה ולוד, התקבלו תלונות ברשתות החברתיות על ירידה דרמטית בתדירות הקווים – למשל קו 249, שמופעל כעת אחת לשעה בלבד, לעומת פעם בחצי שעה בגלי החירום הקודמים.

המשבר התחבורתי הנוכחי לא מסתיים בתחנות האוטובוס. עובדים במגזרים חיוניים, ביניהם רופאים, אחיות, חיילים, עובדי רווחה ומערכות חירום – פשוט לא מצליחים להגיע לעבודה.


קווים פעילים ותחבורה ציבורית

אוטובוסים – קווים חיוניים בלבד

דן (גוש דן)

  • פתח תקווה: 1, 51, 66, 82, 92

  • בני ברק:

  • רמת גן: 65, 67

  • גבעתיים: 62

  • תל אביב: 4, 8, 9, 61, 63

  • בת ים: 18, 19, 25, 125

  • חולון: 41, 43, 89, 141, 172, 189

אגד

  • אילת (עירוני ובינעירוני): 1, 2, 5, 6, 31, 393, 794

  • אשדוד–אשקלון–ירושלים: 436

  • דימונה–באר שבע: 49

  • באר שבע–אילת: 392

  • חדרה: 22

  • חולון (עירוני ומטרופוליני): 4, 5, 143–146

  • חיפה–שרון–ירושלים: 407, 426, 947, 960

  • חיפה (עירוני): 3, 12, 28, 29, 30, 33, 37

  • חיפה (פרברי): 1, 2, 3

  • ירושלים (בינעירוני): 402, 411, 412, 433, 456, 470, 481, 482, 953, 955, 959, 961, 963, 968

  • ירושלים (עירוני): 5, 12, 16, 17, 19, 21, 27, 28, 30, 33, 34, 35, 39, 42, 50

  • קריית שמונה–חיפה: 500, 503, 505

  • ראשון לציון (עירוני): 5, 12, 20, 100

  • ראשון לציון (פרברי): 112, 173, 374

  • רחובות (עירוני): 1, 2, 10, 12, 16, 28, 52, 54

  • רחובות (פרברי): 9, 159, 164–167, 225, 244, 249, 264, 268, 274, 276

  • אשקלון–ערד–קריית גת: 31, 547, 552, 560

  • תל אביב (בינעירוני): 442, 541, 542, 821, 825, 826, 836, 840, 845, 846, 870, 910, 921, 970, 998, 226, 301

סופרבוס / דן צפון (צפון הארץ)

  • טבריה: 5, 7, 39

  • עפולה: 13

  • בינעירוני: 28, 58, 75, 185, 188, 301, 356, 412, 450, 869, 969

  • ירושלים: 49, 91, 95, 500, 516, 517, 540

דן דרום (דרום הארץ)

  • באר שבע (עירוני) – שירות עירוני בלבד

  • בינעירוני: אופקים–באר שבע, אשקלון–קריית גת, אשקלון–באר שבע

אלקטרה‑אפיקים (דרום, שפלה, גוש דן ושומרון)

  • נתיבות: אין קווים עירוניים פעילים


 

רכבות

  • רכבת ישראל – שירות מצומצם, בעיקר קווים שמובילים לצוותים דרושים ובני משפחות תקועות; קווים לנתב"ג זמינים לנוסעים שנותקו.

  • רכבת קלה בתל אביב (דנקל) – מושבתת לחלוטין; תחנות תת־קרקע פתוחות כמקלטים בעת אזעקות.

  • רכבת קלה בירושלים – מושבתת גם היא לחלוטין.


תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קלוד 20/06/2025 00:30
    הגב לתגובה זו
    שרת תחבורה שהיא ביוב
  • 2.
    שאנאל 17/06/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
    תודה על המידע
  • 1.
    אנונימי 17/06/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
    תודה על המידע
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


כלמוביל ליסינג לעסקים. צילום כלמובילכלמוביל ליסינג לעסקים. צילום כלמוביל

קבוצת כלמוביל משיקה פעילות ליסינג משמעותית

קבוצת כלמוביל השיקה את פעילות 'כלמוביל ליסינג לעסקים' תחת 'כלמוביל מימון'. החברה תתמקד בפעילות ליסינג תפעולי מלא ללחברות מובילות במשק, תוך שהיא מציעה כלי רכב של כל יבואני רכב, ולא מתמקדת רק במותגי הבית. 

יואב פולס |

בינואר האחרון ניתחנו את מה שאנחנו בביזפורטל רואים כהתארגנות מחדש של הקבוצות הגדולות בענף הרכב המקומי. שמנו דגש על כמה יבואנים כמו דלק מוטורס, ובנוסף ציינו שלושה יבואנים שעדיין טרם נקטו בצעדים פומביים בתחום – כלמוביל, טלקאר וסמלת.

כבר אז היה לנו מידע שלא יכולנו לאמת (ולכן לא פרסמנו) כי גם קבוצת כלמוביל ראתה בדיוק את מה שאנחנו רואים על הענף, ומתארגנת להרחבה משמעותית של פעילות הליסינג של החברה.

אתמול, 15.9.25 השיקה החברה את פעילות הליסינג של הקבוצה תחת המיתוג 'כלמוביל ליסינג לעסקים'. במבנה הארגוני של חברת ענק כמו כלמוביל, פעילות הליסינג נמצאת תחת חברת 'כלמוביל מימון' (חברה בע"מ ) בניהולה של גב' דנה יגרמן, בכירה לשעבר בבנק הפועלים.

לניהול פעילות 'כלמוביל ליסינג לעסקים', גייסה החברה את גב' יעל מינץ ששמה אינו מוכר לציבור הרחב.  עם זאת, כל מי שעוסק בתחום הליסינג בחברות הגדולות בישראל מכיר את גב' מינץ היטב והיא נחשבת לאחד הטאלנטים הגדולים בתחום, עם נסיון עשיר בחברת דומיקאר (זכיינת מותג באדג'ט בישראל) ובחברת MAX EV זרוע עמדות הטעינה של קבוצת MAX שנמכרה לאחרונה לחברת וימור. בנוסף לידע המקצועי שהיא מביאה עימה לחברה, הגיוס של מינץ נועד לייצר לכלמוביל את הגישה הישירה למנהלי הרכש והתחבורה בכל החברות הגדולות בזכות ההיכרות העמוקה בענף.


ג'אקו 7 פלאג אין. הרכב הנמכר בישראל יקבל בוסט נוסף? צילום יואב פולס