עלייה של 2.8% במכירות רכבים חדשים באירופה
מכירות הרכבים החשמליים מפצות על ירידה בבעירה הפנימית המסורתית. פולקסווגן סוף סוף עוקפת את טסלה בדגמים החשמליים
המכירות של רכבים חדשים באירופה עלו ב-2.8% בעקבות עליות של שתי ספרות בבריטניה ובספרד. ע"פ הנתונים של איגוד יצרני הרכב האירופאיים, העלייה נובעת גם מגדילה בסקטור הרכבים החשמליים (26.3%) ומפצה על ירידה בבנזין ודיזל.
היצרנים נאבקים בהורדת העלויות הגבוהות בשווקים המקומיים ומנסים להתמודד עם התחרות הגואה מסין. תוך כדי, מנסים יצרני הרכב האירופאים להתמודד עם ההשלכות של גזירות המכס של 25% על ייבוא רכבים. המכסים בשיעור 145% על ייבוא סיני, והתגובה הסינית למכסים האלה, גם הם דחפו את התחזיות למטה והציבו את חברות הרכב מול סיכונים חדשים.
פולקסווגן סוף סוף עוקפת את טסלה
מכירות טסלה יורדות כבר חודש שלישי ברציפות, והם נפלו ב-28.2% לעומת השנה שעברה. נתח השוק שלה ירד מ-2.9% ל-2%. ועדיין, היא המותג החשמלי במרץ 2025, למרות הירידה. הירידה במרץ מותנה יחסית לחודשים הקודמים, כך שיש פה שביב של בשורה טובה עבור מאסק.
עם זאת, סך המכירות לרבעון הראשון של 2025 מציב את פולקסווגן במקום הראשון, עם צמיחה מדהימה של 157% במכירות. וזה עוד לפני שה-ID1 נכנס לשוק (הצפי הוא 2027). אפילו BMW מתחילה לסגור על טסלה, עם צמיחה של 21% ברבעון. יצרנים נוספים, כמו אודי ורנו, סוגרים את חמשת המקומות הראשונים, עם צמיחה של 51% ו-89% בהתאמה.
- ממסלול המרוצים לנאסד"ק: סטורדוט מתמזגת לספאק של אנדרטי בשווי 800 מיליון דולר
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת הדגמים עצמם, מודל 3 ומודל Y של טסלה תופסים את המקומות הראשונים ברבעון
הראשון, אם כי העדכון של מודל Y ג'וניפר לא הביא לעלייה משמעותית במכירות. לעומתה, לפולקסווגן יש 3 דגמים בעשירייה הראשונה, ID4 (מקום 3), ID7 (מקום 4) ו-ID3 (מקום 6). קיה נמצאת במקום החמישי עם ה-EV3 ועוד מצטרפים חדשים לרשימה היו רנו 5 (מקום 8) וסיטרואן C3 (מקום
10). האניאק של סקודה במקום השביעי וה-iX1 של BMW במקום התשיעי.
מגמה חשמלית ברורה
כלל שוק הרכב באיחוד האירופי ירד ב-0.2% בהשוואה לשנה שעברה, וגם זו מגמה של חודש שלישי ברציפות, אם כי המכירות של כל סוגי הרכבים החשמליים עלו. רכבים חשמליים על סוללה עלו ב-17.1%, היברידיים ב-23.9% ופלאג אין ב-12.4%. נתח השוק של כל סוגי הרכבים החשמליים עלה מ-49.1% בשנה שעברה ל-59.2%.
סך המכירות באירופה ובריטניה ואיגוד הסחר החופשי האירופי (איסלנד, נורבגיה, שוויץ וליכטנשטיין) עמד על 1.42 מליון רכבים במרץ, ועלה אחרי חודשיים של ירידות. פולקסווגן ורנו צמחו ב10.3% ו-13% בהתאמה, בעוד תאגיד סטלנטיס ירד ב-5.9%. ואם נסתכל על נתונים בתוך אירופה עצמה, נראה שהמכירות עלו בספרד, באיטליה ובבריטניה בעוד שירדו בצרפת ובגרמניה.
- אחריות לרכב - האותיות הקטנות שאתם חייבים להכיר
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
מומחי שוק טוענים שהעניין הגובר ברכבים חשמליים באירופה, שהוא שוק הרכבים החשמליים השני בגודלו בעולם, הוא בעקבות יעדי זיהום חדשים ומחמירים יותר של האיחוד האירופי וכן של השקה של דגמים חשמליים זולים יותר. ואכן, השוואה לשנה שעברה מראה ירידה של 20.7% ברכבי בנזין ו-25.5% בדיזל.
- 1.זה באיזור של טעות המדידה למה לעשות כתבה סתם (ל"ת)אנונימי 25/04/2025 17:22הגב לתגובה זו
- זה נתוני מכירות מדויקים איזה טעות מדידה (ל"ת)אנונימי 27/04/2025 16:00הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
